Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt frikort og skal nå skifte til skattekort. Men jeg skjønner ikke bæret. Det er sann tusen ting der! Skattepliktig utbytte, renteinntekt, nytta skjermingsfrådrag (??????) osv osv osv.. Skal jeg virkelig fylle ut alt det der? Har ikke hørt om halvparten av det som står der engang..

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Trenger virkelig å gjøre dette nå, så om noen har erfaringer med å skifte fra frikort til skattekort?

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke har hørt om det skal du sikkert ikke fylle det ut heller. :) Har du renteinntekster? Andre inntekter enn fra arbeid?

Skrevet

Har hatt frikort og skal nå skifte til skattekort. Men jeg skjønner ikke bæret. Det er sann tusen ting der! Skattepliktig utbytte, renteinntekt, nytta skjermingsfrådrag (??????) osv osv osv.. Skal jeg virkelig fylle ut alt det der? Har ikke hørt om halvparten av det som står der engang..

Du må bare fylle inn forventet inntekt for hele 2011, samt lønn hittil i år (det du har tjent på frikortet).

Og så ser du om de andre tallene som står der fra før er sånn ca korrekt.

Det med skjermingsfradrag gjelder kun for de som driver med aksjer.

AnonymBruker
Skrevet

Ok. Jeg skrev opp brutto lønn til nå som er på rundt 14000, og så skrev jeg opp at forventet inntekt er 70 000. Da kommer det fram utregnet skatt: 5460 og forventet fradrag hele året: 27 984...

Altså 30 000 i skatt? var ikke det voldsomt mye? og hva er det utregnet skatt for noe? Sorry, men jeg er stokk dum når det kommer til slike ting!

Skrevet

Ok. Jeg skrev opp brutto lønn til nå som er på rundt 14000, og så skrev jeg opp at forventet inntekt er 70 000. Da kommer det fram utregnet skatt: 5460 og forventet fradrag hele året: 27 984...

Altså 30 000 i skatt? var ikke det voldsomt mye? og hva er det utregnet skatt for noe? Sorry, men jeg er stokk dum når det kommer til slike ting!

Utregnet skatt er den skatten du skal betale. Du skal betale 5460 i skatt, ikke 30 000.

AnonymBruker
Skrevet

Ok...det virket veldig lite :P Jeg får en trekkprosent på 12, er det vanlig? Er veldig redd for å få en stor baksmell.

Takk for at du gidder å hjelpe!

Skrevet (endret)

Ok...det virket veldig lite :P Jeg får en trekkprosent på 12, er det vanlig? Er veldig redd for å få en stor baksmell.

Takk for at du gidder å hjelpe!

Det er ikke lite dersom du ikke kommer til å tjene mer enn 70000.

Du betaler kun trygdeavgift på 7,8 %. Du ligger akkurat i grenseland til å slippe å betale inntektsskatten.

Endret av kakemonsteret

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...