Gå til innhold

Hvordan luker man egentlig vekk løvetann?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er førsteårs husfrue med tilhørende hageflekk, som vokser stor og grønn (flekken altså, ikke husfrua). Dessverre gror også løvetannen godt...

Så, jeg lurer rett og slett på: hvordan fjerner dere løvetannen? River dere den opp med hånda, eller prøver dere å få med rota også? Er det noe vits? Jeg kjøpte et sånt hageverktøy som jeg ser for meg kan brukes til dette, det er smalt og har to små spisser ytterst som møtes i en liten v i midten... Har jeg tippet riktig da?

Tips mottas med takk, jeg er ny i gamet men vil så gjerne få det til fint! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, du må få med rota..:) og kaste søppelet så minst mulig av frøene sprer seg..:)

Dessverre kommer de nok tilbake, men man kan jo redusere veksten litt!

Skrevet

Det høres ut som du har funnet deg et fint hageverktøy! :) Få med rota også!

Skrevet

Den skal du bruke til å ta opp løvetann med, ja. =)

De må tas med rot, dersom du skal ha håp om å bli kvitt dem...

Skrevet

Hei! Jeg er førsteårs husfrue med tilhørende hageflekk, som vokser stor og grønn (flekken altså, ikke husfrua). Dessverre gror også løvetannen godt...

Så, jeg lurer rett og slett på: hvordan fjerner dere løvetannen? River dere den opp med hånda, eller prøver dere å få med rota også? Er det noe vits? Jeg kjøpte et sånt hageverktøy som jeg ser for meg kan brukes til dette, det er smalt og har to små spisser ytterst som møtes i en liten v i midten... Har jeg tippet riktig da?

Tips mottas med takk, jeg er ny i gamet men vil så gjerne få det til fint! :)

Ja, du har gjettet riktig, men den er ikke så god. Hvis du har mye løvetann i plenen kan du kjøpe et større redskap, på plantasjen f.eks. Det er en 80 - 90 cm lang L-formet dings med en slags gripeklo i enden som du tråkker ned i plenen, rundt løvetannen, når du så vipper den opp, blir løvetannen med, med rot og alt - det er rene magien;)

Skrevet

Ja, du har gjettet riktig, men den er ikke så god. Hvis du har mye løvetann i plenen kan du kjøpe et større redskap, på plantasjen f.eks. Det er en 80 - 90 cm lang L-formet dings med en slags gripeklo i enden som du tråkker ned i plenen, rundt løvetannen, når du så vipper den opp, blir løvetannen med, med rot og alt - det er rene magien;)

Ja, eg prøvde ein sånn løvetannplukkar for ei vekes tid sidan. Genial! :)

Skrevet

Takk for svar, alle sammen!

Denne?

AnonymBruker
Skrevet

Hva med løvetann som dukker opp midt i mellom sement og betong? :sjenert: Har et lite tre som har begynt å gro i en slik sprekk også. Rå makt fra alle menn jeg kjenner har ikke hjulpet..

Skrevet

Ja, eg prøvde ein sånn løvetannplukkar for ei vekes tid sidan. Genial! :)

Høres genialt ut... :jepp: Og da forsvinner løvetannen, men blir gresset revet med også?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blander eddikessens 1 del med 2 deler vann og har oppi litt zalo. Det dusjer jeg på planter som stikker opp av belegningsstein, asfalt og singelganger. En liten time etter er det dødt.

Skrevet

Er jeg altså den eneste i verden som ville ha funnet på å plante løvetann i min plen hvis jeg ikke hadde noen fra før av? Kan tyde på det ja. Jeg liker faktisk de gule fine blomstene veldig godt jeg. :)

Skrevet

Er jeg altså den eneste i verden som ville ha funnet på å plante løvetann i min plen hvis jeg ikke hadde noen fra før av? Kan tyde på det ja. Jeg liker faktisk de gule fine blomstene veldig godt jeg. :)

Nei, jeg kunne nok også funnet på noe sånt... Jeg liker godt blomstrete plener, så jeg ville sannsynligvis strødd rundt meg med assorterte markblomst-frø. =P

Skrevet
:jepp: Frodig plen er noe av det beste som finnes!
Skrevet (endret)

:jepp: Frodig plen er noe av det beste som finnes!

Er så koselig. ^^ Og da kan gjerne vekstene få litt høyde.

Men om det er en helt grønn plen (som selvsagt også kan være pen, om det er litt krukker med farger i rundtomkring), synes jeg det bør holdes litt kort.

Gnerelt sett liker jeg hager. =P

Endret av Raven Emerald
Gjest Lacus
Skrevet

Jeg har ikke plen, men har løvetann i blomsterpotten på trappa. :fnise: Liker de gule blomstene jeg også :)

• Liker 1
  • 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hva med løvetann som dukker opp midt i mellom sement og betong? :sjenert: Har et lite tre som har begynt å gro i en slik sprekk også. Rå makt fra alle menn jeg kjenner har ikke hjulpet..

Bump. :)

AnonymBruker
Skrevet

Sprøyte med ugressmiddel så dør det i løper av kort tid.

AnonymBruker
Skrevet

Sprøyte med ugressmiddel så dør det i løper av kort tid.

Det er bedre å ha løvetann enn gift i hagen synes ihvertfall jeg...

Skrevet

Hell eddikk midt i blomsten hvor rota er, la det gå et par dager til blomsten har visnet, og dra den opp.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Høres genialt ut... :jepp: Og da forsvinner løvetannen, men blir gresset revet med også?

Ja, ulempa er at ein del gras og jord også kjem med, når ein brukar ein slik løvetannplukkar. Fordelen er sjølvsagt at heile løvetannen blir dratt opp med rota, sånn at du blr kvitt den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...