Canana Skrevet 15. mai 2011 #1 Skrevet 15. mai 2011 (endret) Jeg har noen spørsmål om job. Hvordan søker vi job? Sender vi bare CV og SØKNAD og venter ansvar? Eller også ringer og informerer arbeidsgivere at vi sendt CV og SØKNAD. Eller vi går besøk til arbeids plass og gir CV til sjef? Hva tenker deres? Hvilken ting gir beste resultater? Endret 15. mai 2011 av Canana
Glitnir Skrevet 15. mai 2011 #2 Skrevet 15. mai 2011 Det står jo vanligvis i utlysningen hva som er ønsket. Vanligvis, og med mindre det står noe annet, sender du søknad og CV og venter på svar fra arbeidsgiver, eventuelt innkalling til intervju. Du kan gjerne ringe dersom du har spørsmål som ikke besvares verken på hjemmesiden til virksomheten eller i annonsen, men ikke ring bare for å ringe.
Canana Skrevet 16. mai 2011 Forfatter #3 Skrevet 16. mai 2011 Det står jo vanligvis i utlysningen hva som er ønsket. Vanligvis, og med mindre det står noe annet, sender du søknad og CV og venter på svar fra arbeidsgiver, eventuelt innkalling til intervju. Du kan gjerne ringe dersom du har spørsmål som ikke besvares verken på hjemmesiden til virksomheten eller i annonsen, men ikke ring bare for å ringe. Jeg vet ikke, men andre mennesker sier at vi må ringe også etter vi sender CV og son vi viser at vi er veldig interesert i det job. Andre sier at vi kan gå på arbeidsplass og snakke med sjefen. Andre mennesker sier at vi må vente, son som du sier. Men hvilken er best? Hva synes deres?
Kara W Skrevet 17. mai 2011 #4 Skrevet 17. mai 2011 Som Glitnir sier: Ikke ring bare for å ringe! Dersom du har relevante spørsmål, så kan det være en god idé å ringe, enten før eller etter at du sender søknaden. Er det snakk om en kontorjobb ville jeg syntes det var unaturlig å dukke opp personlig for å snakke med sjefen, men i f.eks. butikk kan det noen ganger være positivt å lever søknaden personlig. Har det gått mer enn en uke etter søknadsfristen uten at du har hørt noe, så er det lov å ringe og spørre om når du evt. kan vente tilbakemelding, men i de aller fleste tilfeller er det bare å smøre seg med tålmodighet. Merk at veldig mange ikke sender ut avslag, så fra de fleste vil du aldri høre noen ting.
Canana Skrevet 17. mai 2011 Forfatter #5 Skrevet 17. mai 2011 Som Glitnir sier: Ikke ring bare for å ringe! Dersom du har relevante spørsmål, så kan det være en god idé å ringe, enten før eller etter at du sender søknaden. Er det snakk om en kontorjobb ville jeg syntes det var unaturlig å dukke opp personlig for å snakke med sjefen, men i f.eks. butikk kan det noen ganger være positivt å lever søknaden personlig. Har det gått mer enn en uke etter søknadsfristen uten at du har hørt noe, så er det lov å ringe og spørre om når du evt. kan vente tilbakemelding, men i de aller fleste tilfeller er det bare å smøre seg med tålmodighet. Merk at veldig mange ikke sender ut avslag, så fra de fleste vil du aldri høre noen ting. Takk skal du ha for det fint svars. Også hvis det er pedagogisk job, som jobb i barnehage eller skole? Hvordan det er bedre å gjøre?
Kara W Skrevet 18. mai 2011 #6 Skrevet 18. mai 2011 Takk skal du ha for det fint svars. Også hvis det er pedagogisk job, som jobb i barnehage eller skole? Hvordan det er bedre å gjøre? I barnehagen tror jeg det kan være fint å dukke opp selv, men da er det viktig å treffe et tidspunkt hvor de ansatte ikke har alt for mye å gjøre (ikke alltid lett å vite!). Prøv å finne ut når styrer er der, slik at du kan prate direkte med ham/henne. På skolen er det mer fastsatte rutiner, og det kan være vanskelig for noen å gå fra for å ta imot uventet besøk. Da tror jeg det er best å ha en avtale. Utifra skrivestilen din gjetter jeg på at du ikke er norsk (beklager hvis jeg tar feil!). Da kan det være lurt å dukke opp for å "vise frem" hvor god du er i norsk. Mange utlendinger blir dessverre ikke innkalt til intervju, fordi man er redd for at de ikke kan godt nok norsk. Har du forresten noen som har lest over CV og søknad for å passe på at språket der er godt nok?
Canana Skrevet 20. mai 2011 Forfatter #7 Skrevet 20. mai 2011 (endret) Hva tenker dere, hvor mange Referanser det er bra å gi når vi går på intevju`? Er det bra å ha 4 eller 5 Referanser? Endret 20. mai 2011 av Canana
Gjest Bjørn82 Skrevet 20. mai 2011 #8 Skrevet 20. mai 2011 Jeg har noen spørsmål om job. Hvordan søker vi job? Sender vi bare CV og SØKNAD og venter ansvar? Eller også ringer og informerer arbeidsgivere at vi sendt CV og SØKNAD. Eller vi går besøk til arbeids plass og gir CV til sjef? Hva tenker deres? Hvilken ting gir beste resultater? Et personlig oppmøte, eller i tilfeller det blir vanskelig å komme seg (Eksempel: bor i Oslo jobbtilbud i Bergen) telefon kontakt. En arbeidsgiver vil gjerne at en potensiell arbeidstaker skal vise engasjement og innsatsvilje til å jobbe litt for å oppnå jobben. Det sier ofte mye om personen sin reelle interesse i å få jobben. En velskreven CV bør mann alltid ha på seg ved personlig oppmøte, eller tilgjengelig på en PDF-fil for elektronisk forsendelse. For ved et personlig oppmøte der man overrekker sin CV kan det være smart å tilby vedkommende en kopi elektronisk i tillegg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå