Jen Skrevet 8. november 2003 #1 Skrevet 8. november 2003 Jeg har en katt som, som katter flest, er veldig glad i fisk. Jeg pleier å koke fisken til han. Mannen min synes det er snålt, for som han sier er det jo unaturlig for et dyr å få noe servert kokt. Dette har blitt et lite diskusjonstema her i familien, og jeg vil jo helst gjøre det som er best for katten. Er det noen som har peiling på dette? Er det bedre for katten å få rå fisk?
Gjest care Skrevet 8. november 2003 #2 Skrevet 8. november 2003 Fisken skal kokes fordi katter som mennesker kan bli smittet av bendelorm. Bendelorm fra fisk kan bli opptil 25 meter lang. Den kan leve mange år i tarmen, uten at verten merker noe. Akkurat som for andre bendelormer er det lett å bli kvitt den ved hjelp av moderne legemidler mot orm. Mennesket kan smittes ved å spise rå eller gravet fisk som inneholder mellomstadier fra denne bendelormen. Den kan også utvikles hos hund, katt eller andre fiskeetende dyr.
Jen Skrevet 8. november 2003 Forfatter #3 Skrevet 8. november 2003 Takk skal du ha. :D Følte liksom at jeg hadde en grunn for å koke den, ja. Har sikkert hørt det en gang for lenge siden, og så glemt grunnen. Vil bendelormen dø om fisken har vært fryst?
Gjest care Skrevet 8. november 2003 #4 Skrevet 8. november 2003 Takk skal du ha. :D Følte liksom at jeg hadde en grunn for å koke den, ja. Har sikkert hørt det en gang for lenge siden, og så glemt grunnen. Vil bendelormen dø om fisken har vært fryst? Det vet jeg ikke, men jeg tror også jeg har hørt at den skal kokes fordi leveren til katte kan bli ødelagt. Jeg har alltid fryse fisk i fryseren, men hadde aldri turt å gi den rå til dem, unasett. Bakterier overlever frysemat, men drepes vist når den kokes...tror det var slikt :blunke:
Gjest Mitsumi Skrevet 8. november 2003 #5 Skrevet 8. november 2003 Raw fish is not suitable food for cats cause of the worms that might develop in it's colen. My family has three cats and they sometimes get cold boiled cod (norwegian: torsk) but never raw fish, so Jen; your husband is wrong. Mitsumi
Jen Skrevet 8. november 2003 Forfatter #6 Skrevet 8. november 2003 Takk, folkens. :D Bare kokt fisk til pus heretter.
Gjest Anonymous Skrevet 9. november 2003 #7 Skrevet 9. november 2003 Enig med dere, kun kokt fisk til pus. Min bruker å få ei lita snei rå fisk mens han venter på at fisken blir kokt, veldig utålmodig fyr!!! Min pus vil bare spise fisk, nekter å spise annen kattemat, en porsjonsposer og sheeba og sånnt.... Tror dere han får i seg nok vitaminer o.l gjennom fisk, melk og vann???
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 10. november 2003 #8 Skrevet 10. november 2003 Jeg garanterer at hvis han ikke får noe annet enn tørrfor, så vil han spise det når han blir sulten nok (hvis du ikke har en fantastisk musejeger da). Mine katter fikk kun tørrfor av meg, kokt sei en gang i blant (ca 3 ggr i året - ikke ofte mao), og aldri boksemat. Kjempefornøyde katter, fin pels, godt hold og spiste passe mye. Så flyttet vi... til 3.etg i et nabolag som ikke var spesielt fornøyde med å ha katter løpende opp og ned trapper. Så vi måtte "låne bort" kattene til bestemor og svigers til vi får kjøpt oss hus. Får helt hetta av hvor bortskjemte de har blitt... Sei hver dag, boksemat til enhver tid, tørrfor? Nei, det liker de ikke det. :o Kattene har blitt feite, har fått mark, tannstein og tigger ved bordet i tillegg til at de ikke spiser den maten de får hvis den ikke kommer rett fra gryta eller boksen. Fordelene med tørrfor i forhold til boksemat/kokt fisk er som følger: -Forebygger tannstein -Holder kjevemusklene ved like -Inneholder mindre salt, som er skadelig for nyrene (spes. til kastrerte hannkatter) -Bedre sammensatt ernæringsmessig -Tørt, gjør at katten drikker mer - sunt for pusen! -Kan ikke få mark av tørrfor -Økonomisk -Hygienisk -Pus blir ikke feit så fort! -Mye lettere å servere tørrfor fra en pose/eske enn å koke fisk eller styre med boksåpner Helt sikkert mer også. Katter er akkurat som mennesker, de spiser det som kommer på bordet bare de er sultne nok. (Huff - fikk en assosiasjon til Robinsonekspedisjonen der... æsj æsj æsj...)
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 10. november 2003 #9 Skrevet 10. november 2003 Ikke gi katten din kumelk forresten, det er ikke bra for kattemagen. Du får spesialmelk til pus hvis du absolutt må gi den melk. Vann er mer enn bra nok.
Gjest gjest1 Skrevet 10. november 2003 #10 Skrevet 10. november 2003 Gjengs misforståelse at katter skal ha melk ja....
Gjest Anonymous Skrevet 10. november 2003 #11 Skrevet 10. november 2003 Pus får laktosefri melk. Og jada min katt er bortskjemt, får fisk hver dag, men spiser også litt tørrfor, elsker majones og ost, og er en elendig fangstkatt. Men han er deilig å kose med og nesten hjemme bestandig. I like him alot............
Gjest Anonymous Skrevet 11. november 2003 #12 Skrevet 11. november 2003 Ikke alle katter tåler fisk. Faktisk ganske så vanlig at katter er allergiske mot fisk, eller kan utvikle allergi dersom katten får fisk for ofte. Ikke gi katten fisk hver dag, og kok den, kattens lever har problemer med å fordøye rå fisk!
Gjest klara klok Skrevet 17. november 2003 #13 Skrevet 17. november 2003 katten trenger veldig mye animalsk fett i maten, fisk er ikke fett nok! Kattens fordøyelse er slik at den ikke kan omdanne andre næringsstoffer til fett, slik som hos mennesker (sukk). Den må altså ha fettet direkte i maten, det er viktig. jeg kjøper tørrfor hos vet. og gir min katt det + litt kokt fisk til kvelds. Det er råd jeg fikk av veterinæren. Har ellers ikke noe tro på å gi katten melk, min drikker vann, særlig det i dusjen!
Gjest gjest1 Skrevet 18. november 2003 #14 Skrevet 18. november 2003 Du bør koke fisken til katten hovedsaklig pga. KVEIS, Som er en liten orm som kan sitte i fiskekjøttet. Hvis den kommer levende ned i magen vil den søke seg vekk fra magesyren og dermed prøve å borre hull i mgesekken. Noe som er veldig smertefult både for katter og mennesker. Mennesker kan nemlig også få denne parasitten. Den er riktignok mest vanlig på lveren til fisk. Hvor den lett fjernes ved at man drar av hinnen før tilberedning. Denne parasitten dør ved varmebehandling og er da helt ufarlig.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #15 Skrevet 21. mai 2017 Gir katten både rå og kokt fisk Anonymkode: 2d8b7...732
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #16 Skrevet 21. mai 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Gir katten både rå og kokt fisk Anonymkode: 2d8b7...732 Fisk til katt bør kokes. Anonymkode: da196...6cf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå