Gå til innhold

Er dette dårlig hygiene på kjøkkenet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboeren (eksen, men han har ikke flyttet enda) har helt forskjellig syn på kjøkkenhygiene og iblant blir jeg helt kvalm av slik han holder på. Jeg er nok derimot litt ekstrem for jeg bruker feks gaffel for å håndtere kylling, koteletter etc. Tar aller helt ikke på kjøttet med hendene.

Vel, et eksempel fra idag. Vi hadde stekt kylling og han brukte samme stekespade for å ta gratinerte poteter. Utrolig ekkelt synes jeg, men hans argument er at vi tar jo kyllingen med den etter at kyllingen er stekt...

Tidligere har han skjært poteter på samme fjøl som kylling eller kjøtt, men det tror jeg han har sluttet med (i de tilfellene jeg har sett det, har jeg kastet potetene). for litt siden lot han derimot en brukt kjøttfjøl ligge fremme hele dagen uten at jeg visste det var en kjøttfjøl (brukt), så jeg la blant annet ostepakka på den. Så kvalmt!

Videre vasker han aldri bort fettsprut på veggen etc. Jeg holder på å bli gal...

AnonymBruker
Skrevet

HI her. Jeg skjønner jo forresten at å bruke en brukt kyllingfjøl til poteter er uhygienisk, men hva med feks det første eksempelet mitt? Med stekespaden?

Skrevet

Han er for slapp og du er litt vel hysterisk i mine øyne. Det beste er nok å møtes et sted på midten :)

• Liker 3
Skrevet (endret)

Potetene skal vel varmebehandles etter at de er skjært opp? I så fall er det null problem å skjære de på samme fjøl som kyllingen. Hadde han skjært opp salaten på samme fjøl hadde det vært annerledes.

Eksen din virker normal, du virker hysterisk.

Endret av Inx
  • Liker 10
Skrevet

Eksen din virker rimelig normal, du har bakterier på hjernen.

• Liker 4
Skrevet

Jeg må nok si meg enig med Inx. Du virker en smule overhysterisk. :Nikke:

Gjest Consensio
Skrevet

Ja, du er nok litt vel hysterisk på dette området.

Man kan også fint ta på maten med hendene dersom man har vasket seg på hendene først.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig med Inx, Smalltalk og Brunhilde

• Liker 2
Skrevet

Han er normal ja...

Stekefett er vel ikke krise om det er litt på veggene? Skjønner jo at det ikke ser bra ut og at det blir vanskeligere å ta det bort jo lengre det står. men du skal ikke akkurat slike den veggen eller spise av den. ser ikke helt problemet... hehe

Enig med Inx her oppe om salaten, men ellers oppfører han vel seg normalt når det kommer til hygiene. Stekespade kan vel fint brukes i forskjellige panner så lenge maten er stekt =)

• Liker 2
Skrevet

Jeg og samboeren (eksen, men han har ikke flyttet enda) har helt forskjellig syn på kjøkkenhygiene og iblant blir jeg helt kvalm av slik han holder på. Jeg er nok derimot litt ekstrem for jeg bruker feks gaffel for å håndtere kylling, koteletter etc. Tar aller helt ikke på kjøttet med hendene.

TS, det er ikke farlig å ta i kjøttet med hendene så lenge man vasker seg lett før man tar i noe annet.

Vel, et eksempel fra idag. Vi hadde stekt kylling og han brukte samme stekespade for å ta gratinerte poteter. Utrolig ekkelt synes jeg, men hans argument er at vi tar jo kyllingen med den etter at kyllingen er stekt...

TS, dette er ikke farlig, og det gjør de fleste folk...

Tidligere har han skjært poteter på samme fjøl som kylling eller kjøtt, men det tror jeg han har sluttet med (i de tilfellene jeg har sett det, har jeg kastet potetene). for litt siden lot han derimot en brukt kjøttfjøl ligge fremme hele dagen uten at jeg visste det var en kjøttfjøl (brukt), så jeg la blant annet ostepakka på den. Så kvalmt!

TS, ja, jeg kan være enig i at det var ekkelt av han å la en brukt kjøttfjøl ligge fremme hele dagen ... hadde ikke gjort noe med en grønnsaksfjøl. Men å skjære grønnsaker på en brukt kjøttfjøl, uavhengig om man skal koke, steke eller lage salat av de, er derimot ekkelt!

Videre vasker han aldri bort fettsprut på veggen etc. Jeg holder på å bli gal...

TS, jeg er enig i at man bør tørke opp etter seg om det har sprutet fett på veggen eller på komfyren.

Og til slutt vil jeg si at du er litt for renslig... :)

AnonymBruker
Skrevet

ja jeg tror du kan roe deg litt :)

Gjest Mauna Lee
Skrevet

Tror du kanskje at du ikke hadde tenkt så veldig mye over dette før, men nå som det er en x det er snakk om så legger man mer i småting som dette?

Eller har dette irritert deg hele tiden?

Du kan nok roe deg litt som mange andre sier. At en gutt ikke vasker bort fettsprut etter seg er nok ikke noe nytt. Dessuten flytter han vel snart ut(?) så da er problemet løst =)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes også du virker litt hysterisk. Samtidig er det jo ikke helt ok å la en fjøl brukt til å skjære rått kjøtt på ligge uvasket og bli brukt til andre ting. Kanskje begge dere hadde hatt godt av et kurs i mikrobiologi :)

• Liker 1
Skrevet

Du verkar litt hysterisk. Som fleire nevner, gjer det ikkje noko å skjære kjøtt og grønnsaker på same fjøl viss alt skal steikas/kokas etterpå. Å ta stekt kylling med same steikespade som gratinerte poteter kan eg ikkje sjå noko problem med i det heile tatt - kva skulle i så fall vere farleg med det? :klo:

Å la ein brukt kjøttfjøl ligge framme heile dagen, er det einaste eg reagerer på av sambuaren din sine kjøkkenvaner.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjærer aldri grønnsaker eller poteter på et skjærebrett som jeg har brukt til kjøtt - selv om det skal stekes før det skal spises. Men sånn alt i alt synes jeg det virker som du er litt vel hysterisk.

Og det kommer altså fra en som skrubber vasken hver dag med jif, skifter kjøkkenklut hver eneste dag, og vasker hender flere ganger under matlaging. :ler: Men jeg tar gjerne på maten, altså, jeg er jo ren på hendene!

• Liker 1
Skrevet

Ditt eksempel om å ta stekte poteter og stekt kylling med samme stekespade ser jeg i alle fall ikke problemet med. Synes ikke noe særlig om å la brukt "kjøttfjøl" stå fremme hele dagen, eller å skjære grønnsaker på samme fjøl du har har rått kjøtt, men ellers virker du litt hysterisk på dette etter min mening.

• Liker 1
Skrevet

Jeg mener det viktg å skille rått kjøtt og grønnsaker og rått og varmebhandlet kjøtt. Så jeg er enig med deg i fjelene. Vi har egen fjel til grønnsaker og til kjøtt (det kan du jo innføre - skriv gjerne tydelig navn på dem). Jeg vet om noen som ble ordentlig syke av å ha skjært rå kylling og salat på samme fjel rett etter hverandre (på grunn av en misforståelse).

Men jeg tar i maten med hennen og vasker dem ofte.. Og jeg holder nok med mannen din ang stekespaden ;)

Kjøkkenkluter er en vanlig hygensynder på kjøkkenet - den må vakses ofte :)

Skrevet

Holde skjæreredskap for kjøtt og grønnsaker fra hverandre, og bytte/vaske fjøl som er brukt til kjøttskjæring før man skjærer andre ting på den mener jeg er noe man skal. Om begge deler skal varmebehandles etterpå spiller det jo ingen rolle, men jeg gjør det likevel, fordi jeg synes det er ekkelt å ikke gjøre det. Men det er meg, andre må gjerne gjøre det annerledes.

Skjærefjøl fra kjøttskjæring liggende uvasket framme en hel dag: ekkelt, ja. Jeg hadde også sagt ifra om sånt.

Den stekespaden som ble brukt til både gratinerte poteter og kylling: var begge deler ferdig tilberedt før han gjorde det? Jeg vet jeg ville tenkt på at den stekespaden hadde vært borti rått kjøtt, altså.. :sjenert:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...