Gå til innhold

Ned i vekt med ketolyse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har et ønske om å gå ned rundt 10 kilo(+) med ketolyse, nå har jeg gått på denne i tre uker, og har gått ned fire kilo. Den siste uka har jeg ikke gått ned noe. Hvor lang tid kommer dette til å ta, er det noen som vet det? Nå skal det sies at jeg sikkert er litt utålmodig...

Ellers er jeg 170 høy, og veier 74 kilo nå, per idag. Er det mye? Selv betrakter jeg meg selv som litt lubben, men har ganske grov beinbygning i forhold til en del andre jenter/kvinner. Jeg trener annenhver dag, men merker av og til at kreftene forsvinner, man skal vel spise maks 15gram karbohydrater hver dag på denne dietten, og jeg er ikke sikker på om jeg når dit engang, kjører det veldig stramt.

Hvor mye kan jeg egentlig trene ved siden av for å øke vektnedgang, slik at den skjer hurtigere? Noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Er det ikke toppen 6 uker i ketolyse de sier? Du bør ihvertfall være forsiktig med katolyse, for hjernen din får ingen næring i perioder med ketolyse.

Meld deg inn på et treningssenter, så får du profesjonell veiledning :)

Endret av Envy
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke toppen 6 uker i ketolyse de sier? Du bør ihvertfall være forsiktig med katolyse, for hjernen din får ingen næring i perioder med ketolyse.

Meld deg inn på et treningssenter, så får du profesjonell veiledning :)

Det er 6 måneder man skal gå på det toppen, så må man ha tre måneder pause visstnok. Jeg nekter å gå på det så lenge.

Har ikke råd til treningssenter nå, er student med litt for høye andre utgifter. Jeg vil på en måte klare det selv. Har du noen nyttige tips til egentrening, som er effektive? Ja takk:D

Skrevet

Det er vanskelig å si. Har svært liten erfaring med ketolyse selv, vet ikke hvor mye aktivitet det er anbefalt å drive med. Men skal du ned i vekt vil jeg anbefale en blanding av cardio og styrke. Ta f.eks et par økter i uka med ren jogging, og et par økter i uka hvor du varmer opp med 5-10 min rask gange før du fortsetter med div. styrkeøvelser.

Øvelser du kan gjøre hjemme er eks: planke, crunch, knebøy (anbefales, men vær obs på teknikk!), hang ups, push ups.

Jeg ville begynt med 12 repetisjoner x 3 set :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har levd ketogent i 6 år uten pause og det er ingen far forbundet med det. Man får ikke hjerneskade og kroppen produserer den mengden glukose som hjernen trenger daglig selv.

Det kan være tøft med trening i begynnelsen og det kan ta opp til 8 uker før fettforbrenningen er ordentlig i gang.

Dersom du begynner å nærme deg normal BMI så er det ikke sikkert du går ned så mye mer, det er ofte en forskjell på hva du synes er ok vekt og hva kroppen synes er riktig.

Slike vannvittige kunnskapsløse meldinger som dette er det som skremmer folk fra å leve ketogent, noe som var helt naturlig å gjøre før i tiden. Vet man ikke hva man snakker om så bør man i hvert fall være fornuftig nok til å holde kjeft i steden for å åpne den og avsløre at man ikke kan noe som helst.

• Liker 4
Skrevet

Slike vannvittige kunnskapsløse meldinger som dette er det som skremmer folk fra å leve ketogent, noe som var helt naturlig å gjøre før i tiden. Vet man ikke hva man snakker om så bør man i hvert fall være fornuftig nok til å holde kjeft i steden for å åpne den og avsløre at man ikke kan noe som helst.

Nå vet ikke jeg hvor du har dine opplysninger fra, men jeg studerer til å bli legesekretær, og i faget laboratorium (omhandlende blod, næringstoffer, analysering av prøver etc.) sa læreren ettertrykkelig at det å leve i ketolyse ikke er bra for hjernen og bl.a kan føre til hjerneslag om man driver med det for lenge, fordi kroppen får for lite glukose.

Jeg vil ikke kalle hverken læreren min eller lærebøekene for kunnskapsløse, jeg forteller bare det jeg har lært på skolen. Har ingen link fordi dette altså ikke er noe jeg har lest på tvilsomme kilder på nettet, men faktisk lært på skolen.

• Liker 1
Skrevet

Nå vet ikke jeg hvor du har dine opplysninger fra, men jeg studerer til å bli legesekretær, og i faget laboratorium (omhandlende blod, næringstoffer, analysering av prøver etc.) sa læreren ettertrykkelig at det å leve i ketolyse ikke er bra for hjernen og bl.a kan føre til hjerneslag om man driver med det for lenge, fordi kroppen får for lite glukose.

Jeg vil ikke kalle hverken læreren min eller lærebøekene for kunnskapsløse, jeg forteller bare det jeg har lært på skolen. Har ingen link fordi dette altså ikke er noe jeg har lest på tvilsomme kilder på nettet, men faktisk lært på skolen.

Uhm, nei. Dette er ganske utdatert kunnskap. Når man er i ketose, sørger leveren for å produsere rundt 70 gram karbohydrater daglig på egenhånd, gjennom glukoneogenesen. Dette fungerer som drivstoff for blant annet hjerne og CNS.

En liten tilleggsopplysning: man er ikke i ketolyse, men i ketose.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Legen min sier det stikk motsatte etter jeg ba om råd iforhold til å keve ketogent...

Dessuten kjenner jeg flere som har levd ketogent i mangfoldige år, som overhode ikke har hatt noen hjernenedsettende resultater av det.

Dog er personlige erfaringer selvsagt ikke noe vitenskapelig bevis.

Unasett så har du utallige leger og forskere som er uenige i at man må spise kabo for at hjernen skal fungere.

Men over til ts;

spiser du sunt og passer på å få i deg nokk vitaminer?

feks magnesium er greit å få i seg nokk mengder av om dagen, hvis ikke kan man fort oppleve tung kropp.

Jeg for min del vet jeg er for dårlig til å sette sammen grønnsakene med rett vitamininnhold så jeg tar tabellettene som anbefalles i ketolysekuren. Det er riktignokk ikke nødvendig om du er flinkere med kostholdet. Opplever at jeg trenger disse vitaminene og mineralene for å gå fortere ned i vekt.

Ellers er du så nære matchvekt at du opplever å gå saktere ned i vekt. Da må du tenke på å evt kutte litt i kalorier. Men du har gått ned 1,3kg i snitt i uken, så trur heller du ikke skal stresse så fryktelig enda.

AnonymBruker
Skrevet

Uhm, nei. Dette er ganske utdatert kunnskap. Når man er i ketose, sørger leveren for å produsere rundt 70 gram karbohydrater daglig på egenhånd, gjennom glukoneogenesen. Dette fungerer som drivstoff for blant annet hjerne og CNS.

En liten tilleggsopplysning: man er ikke i ketolyse, men i ketose.

Ja det var det jeg skulle kommentere. Ketolyse er navnet på en kur som baserer seg på at kroppen skal havne i en tilstand som ketose.

Andre kjente slike ketosebaserte kurer (i Norge) er atkins, skaldeman, lchf og hexeberg i "ekstreme" tilfeller

Gjest Sunnhet
Skrevet (endret)

Takk for gode svar her:)

Jeg er kanskje litt dårlig på å ta magnesium, ellers er jeg flink med vitaminer. Merker at det er stor forskjell fra før jeg begynte med dette, til nå. Nå tenker jeg treningsmessig. Jeg klarer å jogge lenge når jeg får normalt inntak av karbohydrater, men her om dagen hadde jeg en maxpuls på 202 av ingenting. Kreftene er det få av på denne dietten. Hvorfor er det så stor dramatisk forskjell?

Ellers vil jeg si at jeg spiser sunt. Prøver å få i meg nok fett man skal ha, men det er det eneste "usunne" jeg inntar.

Endret av Sunnhet
AnonymBruker
Skrevet

Vi er jo alle forskjellige. Jeg har trent (begynnte å trene faktisk)

i ketose. Har trent temmelig hardt også, og jeg er en stor dame :P

For min del har jeg mere energi og holder lengre når jeg trener i ketose. Men det er kun ved magnesiumspising det altså. Om jeg dropper den så er jeg "ødelagt".

Kjenner flere som trenger hardt i ketose og følere de har godt med energi. Men det gjelds ikke alle, man må lytte til egen kropp.

Om det ikke funker med magnesium og du vil trene så hadde jeg ville økt karboinntaket med 5-10gr pr uke til du føler det går fint.

Man reagerer litt forskjellig på karboen så det kan godt være at 15gr om dagen er for lite for deg

Gjest Sunnhet
Skrevet

Vi er jo alle forskjellige. Jeg har trent (begynnte å trene faktisk)

i ketose. Har trent temmelig hardt også, og jeg er en stor dame :P

For min del har jeg mere energi og holder lengre når jeg trener i ketose. Men det er kun ved magnesiumspising det altså. Om jeg dropper den så er jeg "ødelagt".

Kjenner flere som trenger hardt i ketose og følere de har godt med energi. Men det gjelds ikke alle, man må lytte til egen kropp.

Om det ikke funker med magnesium og du vil trene så hadde jeg ville økt karboinntaket med 5-10gr pr uke til du føler det går fint.

Man reagerer litt forskjellig på karboen så det kan godt være at 15gr om dagen er for lite for deg

Nå tar jo jeg som nevnt ikke magnesium, så det kan være en faktor? Må man bestille det på nett, eller kan jeg bare kjøpe det i vanlig matbutikk eller på apoteket?

AnonymBruker
Skrevet

Butikker, helsekost, apotek og nett :) Lett å få tak i!

Gjest Sunnhet
Skrevet

Butikker, helsekost, apotek og nett :) Lett å få tak i!

Bare å investere i det da:D Så får jeg se hvordan det går:)

Skrevet

Du kan trygt trene MYE i ketose! (Kuren har produktnavn "ketolyse", men den fysiologiske tilstanden du er i heter ketose)

Jeg er amatørsyklist og trener ganske mye om dagen, i ketose.

Bare vær klar over at du ikke har så mye kapasitet hvis du sprinter og puster veldig tungt; hold deg på litt lavere intensitet enn vanlig.

Hvis du merker at du blir støl, vil det også ta lenger tid enn vanlig for stølheten å gå vekk, men det er ikke noe farlig. Du må også være ekstra påpasselig med å få i deg nok vann og salter under langvarig trening i ketose.

Pass imidlertidig på å få i deg nok kalsium og vitaminer. Ett glass melk om dagen er lov, selv om det inneholder 10g karb, med tanke på alle næringsstoffene du får.

Etter noen uker kan du forøvrig trygt spise 20-40g karbohydrater uten å gå ut av ketose.

• Liker 1
Gjest Sunnhet
Skrevet

Du kan trygt trene MYE i ketose! (Kuren har produktnavn "ketolyse", men den fysiologiske tilstanden du er i heter ketose)

Jeg er amatørsyklist og trener ganske mye om dagen, i ketose.

Bare vær klar over at du ikke har så mye kapasitet hvis du sprinter og puster veldig tungt; hold deg på litt lavere intensitet enn vanlig.

Hvis du merker at du blir støl, vil det også ta lenger tid enn vanlig for stølheten å gå vekk, men det er ikke noe farlig. Du må også være ekstra påpasselig med å få i deg nok vann og salter under langvarig trening i ketose.

Pass imidlertidig på å få i deg nok kalsium og vitaminer. Ett glass melk om dagen er lov, selv om det inneholder 10g karb, med tanke på alle næringsstoffene du får.

Etter noen uker kan du forøvrig trygt spise 20-40g karbohydrater uten å gå ut av ketose.

Nei, merker at jeg har liten kapasitet, men jeg jogger ikke i samme tempo som før, så er det jeg ikke forstår.

Vann og salter får jeg nok av, er magnesium jeg skal anskaffe nå.

Okey, jeg trodde man alltid måtte holde seg under 15 gram? Vet egentlig ikke om jeg er i ketose, har ikke kjøpt de stiksene, men er vel kanskje en fordel? Er veldig flink med det jeg spiser, er streng mot meg selv:P

AnonymBruker
Skrevet

Men har du lest boka? Evt andre bøker om emnet?

Bibliotekene har masse.

Andre med noenlunde samme filosofi er Atkins, Skaldemann, Hexeberg feks

AnonymBruker
Skrevet

Men har du lest boka? Evt andre bøker om emnet?

Bibliotekene har masse.

Andre med noenlunde samme filosofi er Atkins, Skaldemann, Hexeberg feks

Nei, det har jeg ikke. Ble tipset på denne dietten av ei venninne som også går på den. Har hørt om Atkinsen ja, den er vel den man begynner med få og øker etterhvert i antall karbohydrater?

AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer! På atkins øker man gradvis etterhvert, men det trenger man ikke gøre.

Forresten atkins (som etter legen Robert Atkins), ikke atkinsen eller atkinson eller andre slike varianter ;)

Men det er veldig greit å lese bøker om emnet å finne ut hva som skjer med kroppen. Husk du skal ha kropppen hele livet, og å gå på en slik diett uten å vite noe om alt rundt den er ikke noe jeg ville anbefallt...

Jeg lever lavkarbo, og stort sett ketogent og er for et slikt kosthold, men det er så mye med kroppen at man burde virkelig sette seg inn i hva som skjer, hva man trenger av vitaminer osv.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det har jeg ikke. Ble tipset på denne dietten av ei venninne som også går på den. Har hørt om Atkinsen ja, den er vel den man begynner med få og øker etterhvert i antall karbohydrater?

Du må skaffe deg kunnskap!!!!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...