Sissan9 Skrevet 15. mai 2011 #1 Skrevet 15. mai 2011 Med barn i alle aldre er det ofte vanskelig å få til ting som alle liker. Som 17. mai. Nå vil ikke tenåringen være med og se barnetog, besøke skole med aktiviteter o.l. Tenåringen vil heller ikke være alene hjemme hele dagen. Hva gjør man? Min umiddelbare reaksjon er at han kan velge. Å være sammen med oss eller ikke. Men at resten av familien feirer som vi alltid har gjort, så småsøsknene får oppleve det samme som han fikk. 1
Kråkesaks Skrevet 15. mai 2011 #2 Skrevet 15. mai 2011 Kan han ikke feire med venner og så feirer dere andre som dere pleier? 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2011 #3 Skrevet 15. mai 2011 Kan han ikke feire med venner og så feirer dere andre som dere pleier? Enig. Kan han ikke finne på det han selv vil, uten dere? Da jeg var tenåring hang jeg med venner på 17.mai. 3
Sissan9 Skrevet 15. mai 2011 Forfatter #4 Skrevet 15. mai 2011 Jo, men han har ikke funnet noen han kan være sammen med enda. En del venner spiller i korps...
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 15. mai 2011 #5 Skrevet 15. mai 2011 Jeg fikk velge selv da jeg kom litt opp i tenårene. Sov ofte lenge, var med venner og så med familien utpå ettermiddagen 1
Sissan9 Skrevet 15. mai 2011 Forfatter #6 Skrevet 15. mai 2011 Han kan velge. Selvsagt. Men siden han ikke finner noen å være sammen med, er utfordringen om en av foreldrene må være hjemme sammen med ham og kjøre hit og dit for at han skal ha det bra.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2011 #7 Skrevet 15. mai 2011 Jo, men han har ikke funnet noen han kan være sammen med enda. En del venner spiller i korps... Da kan han velge om han vil være med dere og gjøre det dere har planlagt, eller finne på noe annet. Hva er det han egentlig har lyst til å gjøre med dere, som dere ikke får gjort? 3
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2011 #8 Skrevet 15. mai 2011 Han kan velge. Selvsagt. Men siden han ikke finner noen å være sammen med, er utfordringen om en av foreldrene må være hjemme sammen med ham og kjøre hit og dit for at han skal ha det bra. Han kan vel sykle eller gå hvis han skal et sted? Er ikke nødvendig å være barnevakt for en tenåring, 17. mai eller ei. 9
Sissan9 Skrevet 15. mai 2011 Forfatter #9 Skrevet 15. mai 2011 Og hvis vi legger inn en forutsetning om at han ikke er i form til det?
Sissan9 Skrevet 15. mai 2011 Forfatter #10 Skrevet 15. mai 2011 Da kan han velge om han vil være med dere og gjøre det dere har planlagt, eller finne på noe annet. Hva er det han egentlig har lyst til å gjøre med dere, som dere ikke får gjort? Det er vel heller det at han IKKE vil gjøre det vi alltid har gjort. Tror ikke de alternative planene er helt klare.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2011 #11 Skrevet 15. mai 2011 Og hvis vi legger inn en forutsetning om at han ikke er i form til det? Da kan dere jo gjøre de aktivitetene dere ønsker tidlig på dagen. 17.mai-aktivitetene er jo som oftest lagt til ganske tidlig, også kan dere (etter at ungene har fått gjort noen aktiviteter) dra hjem til tenåringen i f.eks. 1-2-tiden og spise middag, grille og så gjøre noe han kanskje synes er morsomt? Tror nesten løsningen er å dele opp dagen, og at den første delen går til å gjøre det de minste kanskje vil, og resten går til å gjøre det tenåringen vil. 3
FrøkenJosefine Skrevet 15. mai 2011 #12 Skrevet 15. mai 2011 En tenåring vil som regel være litt vag... for å lære de at det de velger får konsekvenser så gjør dere som dere alltid gjør og synes er koselig, og siden han ikke vil være med på det, så kan han jo bare få lov til å gjøre som han vil... hvis det viser seg at dette er veldig kjedelig, så er det jo en konsekvens av valget han har tatt! Jeg vedder på at han vil velge annerledes neste år hvis det viser seg at det å være alene på 17. mai var dødskjedelig.. Man kan jo ikke dulle med dem helt heller! 7
Sissan9 Skrevet 15. mai 2011 Forfatter #13 Skrevet 15. mai 2011 Her er det barnetog fra 10-12 og aktiviteter ulike steder fra 12-16. Deretter kommer borgertoget, som ungdommen vil på pga russen, men som vi andre er for utslitte til etter 6 timer på beina.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2011 #14 Skrevet 15. mai 2011 Når jeg var tennåring så fikk jeg velge: enten ble jeg med på det som foreldrene min gjorde sammen med mine småsøsken, eller organisere meg selv. Om jeg da ikke hadde noen venner å "henge" sammen med var mitt problem ikke dems. Take it or leave it. Å være tennårige er ikke en dans på roser. 1
Gjest Sara Skrevet 15. mai 2011 #15 Skrevet 15. mai 2011 Hvis han er gammel nok til å bestemme at han ikke skal være med familien på 17. mai så er han også gammel nok til å organisere dagen selv. Om han trenger ekstra tilrettelegging (kjøring f.eks.) så får han gi beskjed om hvor og når han vil kjøres og så får det tilpasses mellom pausene i det dere andre gjør. Resten av familien skal ikke la seg diktere av hva tenåringen vil. Klart man skal forsøke å legge til rette for at alle får en fin dag, men ikke på bekostning av andre. Tenåringen tar selv et valg om å ikke være med dere andre. Skulle de yngste miste de opplevelsene som eldstemann har hatt bare fordi den eldste vil noe annet? Urimelig. 5
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2011 #16 Skrevet 15. mai 2011 Brødrene mine gadd aldri være med på 17 Mai da de var tenåringer. jeg var med venner og de var hjemme. Så møttes vi alle sammen for å spise hjemme. Man kan ikke forvente at hver 17 Mai skal være som da barna var små og alle kunne være i lag.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2011 #17 Skrevet 15. mai 2011 Jeg synes det virker riktig å gjennomføre de planene dere har som familie, med de minste barna, så kan tenåringen velge å være med eller ikke. Det virker unødvendig at en av foreldrene skal være hjemme fordi tenåringen ikke ønsker å være alene hele dagen (men jeg vet ikke når tenåringer er gamle nok til å være alene?) - i hvert fall hvis det primært er fordi han/hun ellers kjeder seg og ikke får skyss hit og dit. Man dør ikke av å kjede seg en gang i blant, selv om det er 17.mai... Ellers ville jeg vel kanskje tenkt over om opplegget dere har BARE er gøy for de små, og dritkjedelig for tenåringen. Hvis det hadde vært mulig å gjøre noe som er lagt opp etter tenåringens behov også, og som ikke er uegnet for de minste, kunne jo det gått an. F eks lagt inn en pause på dagen slik at dere orket russetoget. Skal hele familien gjøre noe sammen er det jo litt kjedelig for en tenåring å bare gjøre barneskoleaktiviteter.
Gina_ Skrevet 15. mai 2011 #18 Skrevet 15. mai 2011 Hvis ikke han vil være med dere, og ikke finner venner å gå rundt med, så får han være alene hjemme og kjede seg da 17. mai MÅ ikke være sosialt. Hadde ikke tenkt noe særlig over det jeg, annet enn å vurdere om det er noen aktiviteter tenåringen kunne tenke seg å vært med på. 1
Gjest annemor30 Skrevet 15. mai 2011 #19 Skrevet 15. mai 2011 Hvis min tenåring valgte å ikke være med på 17 mai feiring måtte h*n pent organisere dagen selv utenom måltidene som h*n sikkert hadde spist sammen med oss andre;) 3
Glitnir Skrevet 15. mai 2011 #20 Skrevet 15. mai 2011 Skjønner ikke hvorfor tenåringen skal dulles med dersom han selv velger å ikke være med på familiens planer? Han kan velge å være med eller la være, men sistnevnte bør etter min mening medføre at han aktiviserer seg selv. Uansett kommer dere vel alle hjem på kvelden og kan spise middag sammen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå