AnonymBruker Skrevet 15. mai 2011 #1 Skrevet 15. mai 2011 Jeg har en kjæreste på 19 som bor hjemme hos foreldrene. Han har en egen hybel med eget kjøkken, bad, soverom, ei stue og egen inngang. Det er også en ingang inn til huset til foreldrene så han kan gå dit uten å gå ut. Men jeg synes de er alt for streng. Han får ikke ha overnattingsbesøk, han får ikke ha jenter i hybelen en gang på dagtid. Skal jeg være på besøk så må vi være i stua til foreldrene. Det går bra selv om de ikke er hjemme av en eller annen grunn. I påsken så skulle egentlig to venner av meg til syden, men de droppet det i siste liten så jeg fikk bilettene i stedenfor. Jeg spurte da kjæresten min om han ville bli med, men han fikk ikke lov å dra. Men de har vel ingen rett til å nekte han det når han er 19 år? Jeg synes de har alt for mye kontroll over han og han spør jo jo om lov for alt også. Jeg synes dette setter en litt demper på forholdet da det blir så mye hindringer. Det er mer, men det er i hovedsak dette jeg reager mest på. Selv søstra mi på 11 har jo mildere regler enn han. Han betaler også 3000 kroner for å bo der. Og han er jo ikke et lite barn lenger. Har foreldre hans noe lov til dette? Vet jo det er dems hus, men han betaler jo for egen hybel. Har ikke det noe å si?
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2011 #2 Skrevet 15. mai 2011 De kan ikke bestemme hva han har lov til å gjøre eller ei utenfor deres hus, de har med andre ord ingenting de skal ha sagt hvis han ønsker å reise til Syden. Jeg går ut fra at han ikke har skrevet noen kontrakt for leie, og da er han i praksis underlagt deres regler når han bor der. Men hvorfor flytter han ikke ut? Hvis han allikevel betaler 3000, kan han jo heller finne seg en hybel til samme pris. Ja, de har strenge regler, men de har rett til å ha dem. Å flytte ut er jo den åpenbare løsningen her, eller? 1
Gjest Consensio Skrevet 15. mai 2011 #3 Skrevet 15. mai 2011 Dersom han leier hybel av sine foreldre, så syns jeg ikke de skal bestemme over sønnen, som i tillegg er en myndig gutt. Hadde jeg vært han så hadde jeg nok flyttet til en hybel et annet sted, for dette høres veldig kontrollerende ut 2
Bellamy Skrevet 15. mai 2011 #4 Skrevet 15. mai 2011 Ja, jeg synes det er strengt. Men som nevnt over her; han bor i deres hus og de har full rett til å ha et sett med regler han skal følge for å få bo der. Han er 19, og kan flytte ut. Det er vel det eneste alternativet, hvis han vil "være fri". 1
Malum Skrevet 15. mai 2011 #5 Skrevet 15. mai 2011 Jeg fatter ikke hva disse foreldrene ønsker å oppnå ved å kontrollere et voksent menneske på den måten, samme hvor mye rett de måtte påberope seg å ha til å gjøre det. Han kan jo flytte ut og leve som han ønsker når han vil, så hva er vitsen? Og hvorfor gjør han ikke akkurat det? 4
Rayanne Skrevet 15. mai 2011 #6 Skrevet 15. mai 2011 Men som nevnt over her; han bor i deres hus og de har full rett til å ha et sett med regler han skal følge for å få bo der. Dersom han har egen boenhet, med egen inngang, og betaler normal leie har han strengt tatt de samme rettighetene som en hvilken som helst myndig leietaker. 3
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2011 #7 Skrevet 15. mai 2011 Dersom han har egen boenhet, med egen inngang, og betaler normal leie har han strengt tatt de samme rettighetene som en hvilken som helst myndig leietaker. Og i tillegg så har ikke husverter lov å bare ta seg inn i leiligheten uten samtykke fra leietager. 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2011 #8 Skrevet 15. mai 2011 Dersom han har egen boenhet, med egen inngang, og betaler normal leie har han strengt tatt de samme rettighetene som en hvilken som helst myndig leietaker. Har han egentlig det, hvis de ikke har skrevet kontrakt? Ikke at jeg vet om de har det eller ei. 1
Gjest Ruccola Skrevet 15. mai 2011 #9 Skrevet 15. mai 2011 De har ikke "lov" å nekte ham, men de har nok et godt tak på ham alikevel Sånne er enkelte foreldre, og han er nok vandt til at de styrer livet hans. Jeg har et søskenbarn på 34 som fortsatt hopper når faren sier hopp
Meridian Skrevet 15. mai 2011 #10 Skrevet 15. mai 2011 Jeg syns de har det altfor strengt. Hadde skjønt det om han fortsatt bodde på gutterommet sitt i deres hus, men han leier en hybel i huset deres, så da har han på en måte et eget liv ... så de kan ikke blande seg inn i om han har besøk av deg ... Får han lov til å besøke deg eller overnatte hos deg da? Hvor gammel er du, forresten?
Rayanne Skrevet 15. mai 2011 #11 Skrevet 15. mai 2011 (endret) Har han egentlig det, hvis de ikke har skrevet kontrakt? Ikke at jeg vet om de har det eller ei. Husleieloven gjelder uansett, og som dokumentasjon på leieforhold holder det med kvitteringer på at han har betalt. Uansett er poenget at det er ingenting juridisk som gir dem rett til å herse slik med en voksen mann, så da må han bare sette foten ned, dersom han synes dette er et problem. Endret 15. mai 2011 av Rayanne 2
Sola^ Skrevet 15. mai 2011 #12 Skrevet 15. mai 2011 Har han egentlig det, hvis de ikke har skrevet kontrakt? Ikke at jeg vet om de har det eller ei. Husleieloven gjelder der kontrakt ikkje foreligger. Meiner også at det ikkje er lov å gje dårlegare vilkår enn husleieloven. 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2011 #13 Skrevet 15. mai 2011 Jeg kan skjønne det til en viss grad om han har vært en svææært utagerende og kaotisk unge å ha med å gjøre tidligere. Men uansett, han er 18 år så han bestemmer jo selv. Tror han hadde hatt godt av å flytte litt lenger bort jeg..
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2011 #14 Skrevet 15. mai 2011 Og i tillegg så har ikke husverter lov å bare ta seg inn i leiligheten uten samtykke fra leietager. Nå kan man vel ikke akkurat kalle dette for et "normalt" leieforhold. Ha har nøkkel til foreldrenes boenhet, å "leieforholdet" er nok mer avslappet enn om det ikke er foreldre og barn som deler bolig. Synes også at foreldrene er strenge. De kan ikke nekte han å ha besøk på hybelen hans så lenge det ikke går utover husfreden, å det regner jeg med at det ikke gjør. Merkelig at de nekter sønnen og reise bort også. Han får jo ingen mulighet til å utvikle seg å bli selvstendig på en naturlig måte.
Sofiemor Skrevet 15. mai 2011 #15 Skrevet 15. mai 2011 Jeg syns rett og slett at kjæresten din høres ut som en skikkelig dott, som lar seg herse med av foreldrene sine 5
Gjest Nadezhda Skrevet 15. mai 2011 #16 Skrevet 15. mai 2011 Det er jo bare for han å flytte, ser ikke problemet. Synes så absolutt foreldrene er for strenge, men jeg personlig hadde ikke villet bo i kjelleren til foreldrene mine og betalt 3000 kr for det.
Ibanez Skrevet 15. mai 2011 #17 Skrevet 15. mai 2011 Hadde jeg vært han hadde jeg tatt deg med hjem i hans hybel. Litt for å lage opprør og se hvordan de egentlig hadde reagert, og så hadde jeg konfrontert foreldrene om de sa noe på det. Han er myndig og bør få lov å ha jentebesøk.
Tears.of.the.Sun Skrevet 15. mai 2011 #18 Skrevet 15. mai 2011 Det der høres nesten for sykt ut til å være sant. Og hva er det som gjør at kjæresten din godtar det? Jeg vet at 19-åringer som regel er ganske avhengige av foreldrene både for moralsk og økonomisk støtte, men det får være måte på hva man skal finne seg i. Det må være en skikkelig turn off å ha en kjæreste som allerede er en tøffelhelt. 1
Sola^ Skrevet 15. mai 2011 #19 Skrevet 15. mai 2011 Han bør ta ein prat med sine foreldre og sei at han er myndig og bestemmer sjølv kva val han skal gjere i livet. Seier dei at dei bestemmer så lenge han bur heime så får han vurdere om han er villig til å føye seg etter foreldrene, eller om han kikke etter ny plass å bu. Han kan også poengtere at dei ikkje har noko med hans sexliv å gjere og at det å ikkje ha jenter på besøk ikkje vil forhindre han i å ha sex om han ønsker det. Kan gjerne berolige foreldrene med at dere sjølvsagt tar forhandsregler slik at uønska graviditet ikkje er særlig sannsynleg. Sørg for å vere sakleg...ikkje hyl og skrik som ein fjortiss for det berre understreker umodenhet. Ønsker dere å bli behandla som vaksne så oppfør dere som vaksne. 2
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 15. mai 2011 #20 Skrevet 15. mai 2011 Tror nok han tøffelen må sette ned foten, og be foreldrene slutte å herse med han. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå