Lipstick Skrevet 15. mai 2011 #1 Skrevet 15. mai 2011 Hei! Jeg skal studere i London fra september av. Og har av den grunn begynt å regne litt på hvordan jeg skal klare meg økonomisk når jeg ikke lenger får utbetalt 17000 kr i lønn. Lånekassen har ferdigbehandlet søknaden min. Jeg får tildelt 85000 kroner høst, og samme beløpet om våren. Halvparten av dette skal jeg betale skolepenger for. I tillegg får jeg husleie på rundt 4500 i mnd, selv om jeg da bor i studentbolig. Siden jeg skal bo i London, går det mer penger enn om jeg bodde et annet sted i Storbritannia. Så, dere som studerer eller har studert der, hvordan overlever dere økonomisk? Hva må en regne med at det går penger til? Hvor mye ca. bruker dere som bor i London på transport i mnd? Hvor mye penger bruker dere på mat? Er det nødvendig å ha en jobb ved siden av studiene? Sparte dere mye før dere reiste over dammen? Alle tips mottas med stor takknemmelighet! Hilsen Lipstick
eliana Skrevet 15. mai 2011 #2 Skrevet 15. mai 2011 Dette lurer jeg på òg! Jeg flytter også til London til høsten for å studere, og har så smått begynt å sette opp budsjett Har ikke fått sendt inn søknaden til Lånekassen ennå, men har sånn ca peiling på hvor mye jeg kommer til å få. I tillegg har jeg spart opp en god del penger dette året her. Er det lov å spørre hvor i London du skal studere Lipstick?
Lipstick Skrevet 15. mai 2011 Forfatter #3 Skrevet 15. mai 2011 Hei Eliana! Så kjekt at det er flere som skal studere i London her inne =) Jeg skal studere på Roehampton University. Hvor skal du studere?
eliana Skrevet 15. mai 2011 #4 Skrevet 15. mai 2011 Nei, så gøy! Jeg skal og studere på Roehampton University Blir utrolig spennende!
Lipstick Skrevet 15. mai 2011 Forfatter #5 Skrevet 15. mai 2011 Oj, så kult!!! Sender deg en melding straks!
superMe Skrevet 17. mai 2011 #7 Skrevet 17. mai 2011 Hei hei! Jeg studerer for tiden i Central London, så jeg kjenner til dette med at det er dyrere her enn ellers. Men jeg vil allikevel si at du er heldig som bor litt utenfor, for min studenthybel er dyrere enn din fordi jeg bor midt i smørøyet. Betaler rundt 5300,- i mnd, og det har vært kjipt til tider. Men jeg har klart meg helt ok, mest fordi jeg bor rett ved siden av skole og med gåavstand til mye av det som skjer, så transport har jeg ikke brukt så altfor mye på. Jeg har et Oyster card som jeg fyller opp nå og da, men på det meste blir det ikke mer enn 2-3 turer med tuben i uka. Jeg synes at matbutikker er ganske billige her, men det har vel litt med at jeg er ekstremt lite kravstor. Jeg gidder ikke å lage middag hver dag, og det er jo det som koster mest. Så til tross for lite penger har jeg aldri sulta, man får nok av mat til et par pund om man bare senker standaren litt, f.eks spiser brødmat litt oftere osv Jeg hadde dessverre ikke fått spart opp stort før jeg reiste fordi jeg ikke visste om jeg fikk dra før en måned før semesteret starta. Men jeg hadde vel rundt 5-7000,- på sparekonto som jeg brukte til flybillett, mat den første måneden (greit å søke Lånekassa tidlig slik som du har gjort, så du får pengene i tide!) + innkjøp av ting jeg ikke fikk med i kofferten. Så sånnsett har jeg klart meg helt greit på pengene fra Lånekassa, det eneste som jeg synes er trist er at jeg ikke har fått reist litt rundt i England. Men litt turer rundt i nærområdet blir det, så da er jeg fornøyd! 1
Lipstick Skrevet 17. mai 2011 Forfatter #8 Skrevet 17. mai 2011 Tusen takk for utfyllende svar, superme! Jeg har også hørt at matvarer er ganske billig i Storbritannia, sammenlignet med Norge. Og det er bra! Jeg er et matvrak, så kommer nok til å bruke litt penger på mat. =) 5300 kr i husleie er dyrt for en liten studenthybel, men sånn er det nok dessverre når en bort midt i byen... Hvilket universitet studerer du på? Jeg vil nok ha det litt på samme måte som deg i forhold til Oyster card, da jeg kommer til å bo på campus på universitetet, trenger jeg ikke å reise kollektivt hver dag og slipper den utgiften. Men i motsetning til deg blir det flere soner da, mener Roehampton lå i ca. 3 eller 4 sone, så blir nok litt dyrere å reise inn til central fra der jeg bor. Men så lenge jeg ikke reiser dit hver dag, går det sikkert greit. Hvordan er det å gå ut i London som student da? Finnes det steder eller dager hvor det er billigere for oss studenter? Jeg vet av erfaring at West End er like dyrt som å gå ut i Norge, men regner med at de mindre turistpregede områdene er hakket billigere...? Eller tar jeg feil? Føler du ellers at det går helt greit økonomisk å bo i london, eller føler du at du aldri kan unne deg noe ekstra utenom mat, husleie og transport?
superMe Skrevet 17. mai 2011 #9 Skrevet 17. mai 2011 Tusen takk for utfyllende svar, superme! Jeg har også hørt at matvarer er ganske billig i Storbritannia, sammenlignet med Norge. Og det er bra! Jeg er et matvrak, så kommer nok til å bruke litt penger på mat. =) 5300 kr i husleie er dyrt for en liten studenthybel, men sånn er det nok dessverre når en bort midt i byen... Hvilket universitet studerer du på? Jeg vil nok ha det litt på samme måte som deg i forhold til Oyster card, da jeg kommer til å bo på campus på universitetet, trenger jeg ikke å reise kollektivt hver dag og slipper den utgiften. Men i motsetning til deg blir det flere soner da, mener Roehampton lå i ca. 3 eller 4 sone, så blir nok litt dyrere å reise inn til central fra der jeg bor. Men så lenge jeg ikke reiser dit hver dag, går det sikkert greit. Hvordan er det å gå ut i London som student da? Finnes det steder eller dager hvor det er billigere for oss studenter? Jeg vet av erfaring at West End er like dyrt som å gå ut i Norge, men regner med at de mindre turistpregede områdene er hakket billigere...? Eller tar jeg feil? Føler du ellers at det går helt greit økonomisk å bo i london, eller føler du at du aldri kan unne deg noe ekstra utenom mat, husleie og transport? Jeg studerer på King's College, så det var derfor jeg havna midt i byen:P Jeg går for det meste ut i West End siden jeg bor her, og slipper derfor å ta taxi hjem. Synes det er helt greit egentlig, de stedene jeg har vært på er som oftest litt billigere enn i Norge, og en del har også studentrabatt på inngangspenger osv. 4 pund for å komme inn og 3 pund for øl er jo ikke så verst:) Drinker er også som oftest litt billigere enn i Norge. Men det finnes selvsagt litt mer eksklusive utesteder hvor prisene er på Norsk nivå og over. F.eks i Mayfair er det mye sånt. Jeg har klart å holde meg unna hittil Sånn ellers har jeg vel bare vært i Camden når jeg har dratt ut noe annet sted enn i West End, og det kan jeg absolutt anbefale! Skikkelig godstemning, mindre inngangspenger, og muligens lavere pris på drikke, jeg er faktisk litt usikker da jeg ofte ikke sjekker hvor mye øl koster før jeg kjøper, haha Jeg passer ganske godt på pengebruken min, og takker av og til nei til invitasjoner som jeg vet kommer til å koste litt osv., men jeg har jo både dratt på shopping nå og da, og spist middag ute en del mer enn jeg pleier å gjøre i Norge. Så jeg tror nok at du kommer til å kunne unne deg mer enn det absolutt nødvendigste:)
Gjest caramiacaramella Skrevet 18. mai 2011 #10 Skrevet 18. mai 2011 Å, så flott å finne denne tråden akkurat nå! Jeg har søkt på universiteter i Storbrittania, og kommet inn på King's College og London Met. Har lurt veldig på hvordan jeg skal klare meg økonomisk dersom jeg bestemmer meg for London. Du over meg som går på King's(sorry, har glemt hva nicket ditt er), trives du der? Kan jeg spørre hva du går på? Er kjempenysgjerrig:) Lurer også på om dere vet når fristen for å søke på Lånekassa er?
Lipstick Skrevet 18. mai 2011 Forfatter #11 Skrevet 18. mai 2011 (endret) Jeg studerer på King's College, så det var derfor jeg havna midt i byen:P Jeg går for det meste ut i West End siden jeg bor her, og slipper derfor å ta taxi hjem. Synes det er helt greit egentlig, de stedene jeg har vært på er som oftest litt billigere enn i Norge, og en del har også studentrabatt på inngangspenger osv. 4 pund for å komme inn og 3 pund for øl er jo ikke så verst:) Drinker er også som oftest litt billigere enn i Norge. Men det finnes selvsagt litt mer eksklusive utesteder hvor prisene er på Norsk nivå og over. F.eks i Mayfair er det mye sånt. Jeg har klart å holde meg unna hittil Sånn ellers har jeg vel bare vært i Camden når jeg har dratt ut noe annet sted enn i West End, og det kan jeg absolutt anbefale! Skikkelig godstemning, mindre inngangspenger, og muligens lavere pris på drikke, jeg er faktisk litt usikker da jeg ofte ikke sjekker hvor mye øl koster før jeg kjøper, haha Jeg passer ganske godt på pengebruken min, og takker av og til nei til invitasjoner som jeg vet kommer til å koste litt osv., men jeg har jo både dratt på shopping nå og da, og spist middag ute en del mer enn jeg pleier å gjøre i Norge. Så jeg tror nok at du kommer til å kunne unne deg mer enn det absolutt nødvendigste:) Så gøy! =) Hm, jeg trodde west end generelt var dyrere enn det, men i denne sammenhengen er det jo baaare positivt at jeg tar feil Det høres veldig bra ut at en kan unne seg litt. Jeg er glad i å gå på kafè eller restaurant og nyte livet, men vet jo at jeg ikke kan gjøre det så ofte at det går på bekostning av andre ting som er viktigere. Jeg har jo f.eks. skikkelig lyst til å av og til få med meg en musical, konsert eller et show også, så det er kanskje greit at jeg fortsatt har litt tid foran meg til å legge av penger til slikt Har forøvrig vært student i Norge for noen år siden, og da var det lånet en fikk av lånekassen i minste laget (lå på ca. 6000 kr per mnd) og jeg MÅTTE ha jobb utenom studiene for å klare meg. Men håper at jeg klare meg uten jobb i London med tanke på at det blir viktig å ha full fokus på studier. Å, så flott å finne denne tråden akkurat nå! Jeg har søkt på universiteter i Storbrittania, og kommet inn på King's College og London Met. Har lurt veldig på hvordan jeg skal klare meg økonomisk dersom jeg bestemmer meg for London. Du over meg som går på King's(sorry, har glemt hva nicket ditt er), trives du der? Kan jeg spørre hva du går på? Er kjempenysgjerrig:) Lurer også på om dere vet når fristen for å søke på Lånekassa er? Høres artig ut, Caramiacaramella! Nå vet jeg lite om King's, men jeg har hørt en del negative ting om London Met, så kanskje King's College er et bedre universitet? Fristen for lånekassa vet jeg mer om! For høstsemesteret 2011 (og skoleåret 2011/2012) er fristen 15. november, så er det 15. mars 2012 hvis du bare søker for vårsemesteret. Så du har god tid på deg enda. Et tips er å søke så snart du har bestemt studiested. Jeg har søkt om lån allerede, og søknaden ble ferdig behandlet etter bare 6 dager. Det tar muligens en del lenger tid om du søker i juli når de fleste norske studenter også søker om lån. Endret 18. mai 2011 av Lipstick
Gjest caramiacaramella Skrevet 19. mai 2011 #12 Skrevet 19. mai 2011 Takk for svar Lipstick! Jeg har også hørt endel negative ting om London Met, så jeg heller vel litt mer mot King's. Men jeg har også søkt på et par andre universiteter i Skottland og Irland, så vi får se hva det blir på meg:) Flott at jeg har så god tid på meg mtp Lånekassa fristen, var redd for at fristen var om et par uker jeg. Har dere andre som skal studere i Storbrittania tenkt å skaffe jobb ved siden av studiene, eller håper dere på å slippe det?
Lipstick Skrevet 19. mai 2011 Forfatter #13 Skrevet 19. mai 2011 Takk for svar Lipstick! Jeg har også hørt endel negative ting om London Met, så jeg heller vel litt mer mot King's. Men jeg har også søkt på et par andre universiteter i Skottland og Irland, så vi får se hva det blir på meg:) Flott at jeg har så god tid på meg mtp Lånekassa fristen, var redd for at fristen var om et par uker jeg. Har dere andre som skal studere i Storbrittania tenkt å skaffe jobb ved siden av studiene, eller håper dere på å slippe det? Jeg skal ikke jobbe første semesteret i alle fall. Kanskje senere? Kommer an på hvordan timeplanen blir lagt opp, hvor ''hardt'' studiet er, og hvor nødvendig det blir med ekstra lommepenger. Da blir det spennende for deg å se hvor i Storbritannia eller Irland du havner til høsten!
eliana Skrevet 19. mai 2011 #14 Skrevet 19. mai 2011 Har tenkt litt på dette med jobb jeg og. Ser egentlig for meg at jeg kommer til å få det ganske hektisk med skole, så tror jeg ser an først hvor mye fritid jeg får, og heller prioriterer deretter. Har dessuten hørt at man får ganske dårlig betalte jobber i London (kommer selvsagt an på hva slags type jobb, men sånn standard deltids butikkjobb f.eks), så da går det litt på hvor verdt det det er - i alle fall hvis det går utover skole/sosialt. Men en ekstra inntekt er jo aldri dumt med tanke på pengene og ikke minst på hvordan det ser ut på CV'en!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå