Gå til innhold

levaxin, lavt stoffskifte og hjertebank

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har lavt stoffskifte og går på levaxin. Jeg sliter også med anfall av hjertebank. Under jogging har jeg hatt puls opp i 232. Da jeg stoppet og satt meg ned i veikanten hoppet pulsen ned i 111...Puls på 232 er mer enn maxpulsen min, som ligger på mellom 180 og 190. Under hvile har jeg registrert puls på 153. Det var også et anfall, pulsen hoppet opp i 153 og så ned igjen til normal puls. Jeg var veldig stresset da dette anfallet kom, men allikevel. Det ser ut som disse hjertebankepisodene kommer når blodtrykket er høyt av en eller annen grunn...

Samtidig har jeg aldri opplevd slike anfall før jeg begynte på levaxin! Kan levaxinen være synderen?

Tror ikke jeg er overdosert heller, for hvilepulsen min er lav. Den er på 59.

Noen andre med lavt stoffskifte som kjenner seg igjen?

Har vært hos hjertespesialist, han fant ingenting galt med hjertet mitt. Hadde ikke anfall mens jeg var der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har også lavt stoffskifte og går på Levaxin, men kan ikke si jeg kjenner meg igjen i noe av det du skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er velkjent. Det endte med diagnose på toksisk struma og behandling med radiojod for å drepe "knutene" i kjertelen. De produserer tyroxin som "tømmes" ut i kroppen helt uten mål og mening og som ga slike episoder du beskriver. Har kjertelen din blitt sjekket med ultralyd/scintigrafi?

Dette førte også til "jo-jo-effekt" på stoffskiftet: knutene slapp stoffet sitt, hjernen oppfattet overflod av tyroxin og ga stoppordre til kjertelen, stoffskiftet sank. Og så videre i en uendelig loop det tok mange år å finne ut av.

Brå stigning fra rundt 65 i puls til oppunder 200 - i liggende stilling - er en ganske spenstig opplevelse, for å si det forsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten kan det også hende at du "bare" er overdosert, det kan arte seg slik det også. Også om hvilepulsen er normal. Jeg kjenner overdosering først ved at jeg bare kjenner meg litt stresset i kroppen, blir urolig og skvetten. Blodprøvetid, kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke uvanlig - og er gjerne et tegn på at man faktisk er lett overdosert.

Det vil si; det er vanlig å oppleve i en kortere periode når du doserer opp(og da må du bare ha litt tålmodighet og kanskje ta oppdoseringen litt saktere) - og om du ikke er i en oppdoseringsperiode er det tegn på litt for høy dose. Det kan være snakk om bare små marginer.

Hvis du leser på pakningsvedlegget på Levaxinen så står det ganske greit forklart der ;)

Ta blodprøvesjekk og se hva TSH ligger på. Er den under 1 så kan det jo være greit å forsøke bittelitt mindre levaxin.

Jeg får iallefall konsekvent slikt ubehag(blant annet) når jeg er litt for høy eller skal dosere opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke uvanlig - og er gjerne et tegn på at man faktisk er lett overdosert.

Det vil si; det er vanlig å oppleve i en kortere periode når du doserer opp(og da må du bare ha litt tålmodighet og kanskje ta oppdoseringen litt saktere) - og om du ikke er i en oppdoseringsperiode er det tegn på litt for høy dose. Det kan være snakk om bare små marginer.

Hvis du leser på pakningsvedlegget på Levaxinen så står det ganske greit forklart der ;)

Ta blodprøvesjekk og se hva TSH ligger på. Er den under 1 så kan det jo være greit å forsøke bittelitt mindre levaxin.

Jeg får iallefall konsekvent slikt ubehag(blant annet) når jeg er litt for høy eller skal dosere opp.

Hm! Jeg syns dette har pågått i større eller mindre grad helt siden jeg begynte på levaxin jeg... Og før det opplevde jeg aldri slike hjertebankepisoder! På tide å bestille time hos legen, tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aldri dosere på TSH alene. FT3 og FT4 må stå i forhold til den.

Er TSH lav eller lav/normal (som i nedre del av normalskalaen) og FT4 likeså er noe galt. Er FT3 lav kan det hende kroppen ikke riktig omdanner FT4 ("lageret") til FT3 ("forbruksvare"). Og da må man tenke anderledes - f.eks. i retning av Liothyronin i tillegg.

Det aller beste folk med lavt stoffskifte kan gjøre for seg selv er å sette seg inn i tallene sine og følge med på dem. Det som er riktig for meg stemmer ikke nødvendigvis for deg, men noen retningslinjer har man, og det er mange leger som kan for lite om dette til å få deg justert riktig. Og vi snakker tross alt mikrogram her. Noen kan trenge 88,6mcg pr dag, andre 123 - satt litt på spissen. Men bare litt.

Tar du lik dosering hver dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Aldri dosere på TSH alene. FT3 og FT4 må stå i forhold til den.

Er TSH lav eller lav/normal (som i nedre del av normalskalaen) og FT4 likeså er noe galt. Er FT3 lav kan det hende kroppen ikke riktig omdanner FT4 ("lageret") til FT3 ("forbruksvare"). Og da må man tenke anderledes - f.eks. i retning av Liothyronin i tillegg.

Det aller beste folk med lavt stoffskifte kan gjøre for seg selv er å sette seg inn i tallene sine og følge med på dem. Det som er riktig for meg stemmer ikke nødvendigvis for deg, men noen retningslinjer har man, og det er mange leger som kan for lite om dette til å få deg justert riktig. Og vi snakker tross alt mikrogram her. Noen kan trenge 88,6mcg pr dag, andre 123 - satt litt på spissen. Men bare litt.

Tar du lik dosering hver dag?

Jeg tar 100 mg hver morgen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du jeg har akkurat samme problem!! Lagde en tråd om det under kosthold og trening for ca to uker siden.

I samråd med legen har jeg senket dosen litt. TSH har steget fra 0.01 til 0.44 etter det. T4 er 17. Det er jo positivt.

Hvilepulsen min er ca 60 (gjerne under det også). Når jeg trener kondisjon, særlig løping, hopper pulsen i taket. Sånn har det vært i alle år. Men jeg prøver å trene pulsen ned nå, jf. det som vi diskuterte i tråden.

Men at hvilepulsen din kan hoppe til 153 er jo ikke normalt. Det høres ut som kroppen din ikke er tilpasset dosen enda. Man kan lett få hypersymptomer når man begynner på Levaxin, eller om man øker dosen over kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...