Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er veldig usikker på om jeg skal leie inn folk eller vaske ut av leiligheten min selv når jeg flytter i sommer. Noen som har meninger om dette? Leiligheten er ikke stor (55 kvadratmeter), men jeg er så redd for at jeg ikke får gjort alt "skikkelig"....

Lurer også på hva "reglene" er når en selger. Hva skal vaskes osv. Noen mer erfarne som kan hjelpe meg litt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal selvfølgelig vaske alt. Det finnes plenty vaskemidler å få kjøpt som funker. Trenger du sterker saker enn de har på Rema har de noe på Jernia og fargehandleren som er bra.

Skrevet

Jeg skal selvfølgelig vaske alt, men hva om det ikke blir HELT rent? Filteret i kjøkkenviften min, f.eks, vasker jeg i oppvaskmaskinen, men føler liksom ikke at det blir HELT rent likevel... Og vegger og tak må jo selvfølgelig vaskes, uten at det nødvendigvis kommer til å se nymalt ut, hvis du skjønner hva jeg mener.

Skrevet

Hvis du vasker filteret med salmiakk blir det renere enn i oppvaskmaskina.

Du vasker så rent som du får det. Man ser forskjell på slurvevask og skikkelig vask.

Skrevet

Da skal jeg prøve salmiakk! Takk for tips! Leste nettopp her i en annen tråd at tapet ikke skulle vaskes med vann fordi den kan bli skjoldete. Noen som aner noe om dette? Jeg hadde jo sett for meg at jeg skulle vaske tak og vegger med vann og såpe, men dette er kanskje ikke så lurt?

Gjest Harriet
Skrevet

Jeg synes det er deilig å få noen til å vaske. Som regel er det så mye stress ifm flyttingen at det er godt å slippe tenke på vask. Mange flyttefirmaer har egne folk til å vaske ut, det er jo en grei løsning.

Gjest Harriet
Skrevet

Da skal jeg prøve salmiakk! Takk for tips! Leste nettopp her i en annen tråd at tapet ikke skulle vaskes med vann fordi den kan bli skjoldete. Noen som aner noe om dette? Jeg hadde jo sett for meg at jeg skulle vaske tak og vegger med vann og såpe, men dette er kanskje ikke så lurt?

Det er ikke særlig lurt å vaske tak, det har aldri jeg gjort når jeg har flyttet.

Skrevet

Så jeg bør bare la taket være som det er da? Ser jo forsåvidt rent ut.... Kanskje jeg burde bruke en tørrmopp bare?

Har egentlig veldig lyst til å slippe utvasken, men ser også at jeg får nok av ting å bruke pengene på når jeg flytter inn i min nye leilighet:-)

Gjest Harriet
Skrevet

Så jeg bør bare la taket være som det er da? Ser jo forsåvidt rent ut.... Kanskje jeg burde bruke en tørrmopp bare?

Har egentlig veldig lyst til å slippe utvasken, men ser også at jeg får nok av ting å bruke pengene på når jeg flytter inn i min nye leilighet:-)

ja, la taket være som det er. Tak må males for å bli fine, ved vask blir taket lett skjollete. Bruk en tørr fille for å få bort støvet og even spindelvev :fnise:

Skrevet

Takk, da går jeg for det:-)

AnonymBruker
Skrevet

Er veldig usikker på om jeg skal leie inn folk eller vaske ut av leiligheten min selv når jeg flytter i sommer. Noen som har meninger om dette? Leiligheten er ikke stor (55 kvadratmeter), men jeg er så redd for at jeg ikke får gjort alt "skikkelig"....

Lurer også på hva "reglene" er når en selger. Hva skal vaskes osv. Noen mer erfarne som kan hjelpe meg litt?

Det skal du ikke være redd for,at det ikke blir rent. Anbefaler deg ikke salmiakk. Legger du i vann viften din i eddikvann så vil fettet løsne,så kan du putte den i maskinen.

Zalo tar mye fett. Når du skal vaske vegger,så begynner du nederst og fortsetter oppover. Slik slipper du skjolder. Bruk en ren mopp uten såpe etterpå. Samme med tak. Gå over med en ren mopp etterpå.

Husk sluker i dusj,bad. De skal renskes. Oppunder kanten på toalettet,putt gjerne en rensetablett i sisternen på toalettet også.

Har tidligere hatt jobb med renhold av leiligheter,både brukte og nye.

Skrevet

Papirtapeter må ikke vaskes med vann, men en del tapeter tåler det.

Du kan sjekke på et skjult sted: ta vann på fingeren, og hvis vannet trekker inn i tapeten må du ikke vaske den.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke særlig lurt å vaske tak, det har aldri jeg gjort når jeg har flyttet.

Ikke lurt å vaske tak? Skal man male det hvert år istedet da?

Her vaskes tak hver vår, etter en vinter med vedfyring trengs det vasking!

Selv om det kanskje ser greit ut før man starter, er det oftere skitnere enn man

egentlig tror, det er ihvertfall min erfaring.

• Liker 3
Skrevet

Hm, jeg har alltid vasket tak ved utflytting og det er ikke blitt spesielt skjoldete. Forøvrig har jeg tenkt som så at det er bedre det er rent og evt. litt skjolder, enn jevnt skittent.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vasket tak mange ganger og det blir ikke spesielt skjoldete. Man må bare innse at man må gå over flere ganger og også med rent vann. Jeg anser ikke en bolig som utvasket dersom ikke takene er tatt. Skulle det bli noen skjolder så får det være opp til ny eier å male over.

• Liker 2
Skrevet

Jeg ser det også som en selvfølge å vaske taket, har alltid gjort det ved utvask.

Gjest Consensio
Skrevet

Man vasker da taket!

Spesielt om man har røyket innendørs, men også ellers.

Har alltid fått vasket taket ved flytting, men prøver å få det gjort en gang i blant ellers også.

Når vi sluttet å røyke inne for et par år siden, ble takene vasket og de ble jo hvite! Trodde de var ganske hvite fra før av helt til jeg så hvordan det ble etter vask :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde et vaskefirma som kun tørrmoppet og jeg skal love deg at jeg måtte vaske over igjen. Ergo så vasker du.

Skrevet

Takk for innspill, selv om det ser ut til at det er litt uenighet her;-) Her verken røykes det inne eller fyres i vedovn, så tror ikke taket er SÅ skittent, men da bør jeg kanskje likevel vaske over det.

Gjest Harriet
Skrevet

Man vasker da taket!

Spesielt om man har røyket innendørs, men også ellers.

Har alltid fått vasket taket ved flytting, men prøver å få det gjort en gang i blant ellers også.

Når vi sluttet å røyke inne for et par år siden, ble takene vasket og de ble jo hvite! Trodde de var ganske hvite fra før av helt til jeg så hvordan det ble etter vask :)

Hvis du har vanlig matt takmaling så vil en vask få det til å se helt forferdelig ut - i de fleste tilfellene må man faktisk male taket for å få det fint.

Og et tak blir ta ikke så skittent hvis man ikke røyker inne. Bodde over 10 år i mitt forrige hus uten å vaske taket. Brukte kun tørr mopp for å fjerne støvet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...