Gå til innhold

er så utrolig ukonsentrert!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har eksamensperiode nå, og jeg merker jeg er så ukonsentrert!

Spiser hver 3 time, og spiser meg mett. Men jeg spiser få kcal (1000) Det bør vel være greit så lenge det er fordi jeg spiser magert?

Plager meg at jeg er så ukonsentrert, mye avhenger av disse eksamenene. Hvis jeg skal spise mer,hva da? Jeg trenger vel ikke proppe i meg kalorier når jeg spiser mye, men magert?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt avhengig av aktivitetsmengden din, men det er jammen ikke rart du er ukonsentrert og sliten. Kvinner skal ha ca 2000 kcal om dagen, altså spiser du bare halvparten av det du skal ha i deg. Du spiser kanskje lavkarbo i tillegg?

Du bør spise mer generelt, og antakeligvis dytte i deg mer karbs da hjernen KUN lever på kcal. Hjernen kan i brødfø seg på annet, så lange perioder uten kan føre til store problemer.

Om du er redd for å gå opp i vekt av den økte mengden kcal bør du begynne å trene om du ikke allerede gjør det. Da vil du kunne holde vekten nede, samtidig som du får mye mer energi av fysisk aktivitet :)

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Spis variert og med lite sukker. Jeg vet ikke hvorfor du kan være ukonsentrert, men ikke tell kalorier. Les, konsentrer deg om eksamene, spis variert og fornuftig og ofte.

Skrevet

Får du i deg nok væske? Prøv å ta deg et glass vann også mellom måltider. Du kan også prøve å ta litt jærn-tilskudd.

Kanskje det ikke er maten, kanskje det er noe du går å grubler på. Bekymringer? Stress?

Man blir ofte ukonsentrert, "fjern", distrè og slikt hvis man bevisst eller underbevisst går å brygger på bekymringer og slikt.

Du burde iallefall spise litt mer. Du kan jo prøve å supplimentere med frisk frukt og grønnsaker som mellom måltider?

AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode svar! :)

Jeg går ikke på lavkarbo. Jeg spiser egg, potet, grønnsaker, kjøtt, og fett i form av smør og rømme. Drikker også melk og spiser frukt som mellommåltid..

Drikker mye vann..

Skrevet (endret)

Som de andre her sier: Spis mer. Gjerne mindre magert, altså ha markell i tomat, salami e.l. på skiva. Ha litt olje over salaten. Jeg mener ikke at du skal drukne maten i fett, men ikke vær redd for å spise litt av det. Husk at kroppen trenger fett, i og utenfor en eksamensperiode! Drikk mye væske, gjerne i form av vann.

Dersom du går rundt og tenker på ting, skriv dem ned. Ha gjerne en liste i nærheten av der du leser så du kan skrive ned ting med en gang de dukker opp, uansett om det er en god setning til en oppgave, at du må huske å vaske klær når du kommer hjem, eller noe helt annet. Få det ned på papiret, og ut av hodet.

Forsøk å holde deg i bevegelse. "Har ikke tid til å trene nå!" sier du kanskje. Vel, bruk en time hvor du jogger (eller annen aktivitet) og dusjer. Da får du frisk luft, bevegelse i kroppen, konsentrert deg om noe annet og du føler deg freshere etterpå.

Edit: Du svarte visst samtidig som/rett før meg. Hvis du spiser slik du gjør, og får i deg så lite kcals, vil jeg rett og slett anbefale deg å øke mengden mat, eller få inn mer trening så du forbrenner mer og blir mer sulten.

Endret av PecanPie
  • Liker 1
Skrevet

Spis nøtter og frø, drikk mye vann, få i deg spinat, tomat og brokkoli. Få i deg bær. Beveg deg, slik at du får fart på blodpumpa. Etter en løpetur/spasertur/sykkeltur/treningsøkt blir du mer ensporet, og holder fokus bedre. Dessuten bedrer du oksygenopptaket.

Unngå lettprodukter som inneholder kunstige søtningsmidler. Mange reagerer på disse med nedsatt konsentrasjon. Unngå også ferdigmat, og andre kjemikaliebomber. Godis er både neinei og fyfy. Spis langsomme karbohydrater, som trekker langsomt ut i tarmen. Grovbrød, havregrøt, musli etc. Godis sender deg i taket med en energikick, men ned igjen i nestenkoma like etterpå. Og da blir lesinga et pes.

Det er lov å ta en pause i slankinga de få ukene som trengs for å legge grunnlaget for resten av livet. Det er dessuten ikke så hverken usunn eller fetende mat som trengs. Så du skal kunne kose deg med rugbrød med ost, grøntfor og tomat, uten å føle at du begår en kardinalsynd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...