AnonymBruker Skrevet 15. mai 2011 #1 Skrevet 15. mai 2011 Var ferdig med endt prøvetid i en middels stor bedrift i Bergen, og hadde fått ganske gode tilbakemeldinger fra sjefen og andre. Sto skikkelig på, og er fornøyd med innsatsen. (Har Master). Ved start sa de nei til å forhandle om lønn, og viste til at vi kunne evaluere og vurdere stillingen etter et halvt år. Kalte inn til lønnsmøte, og mener stillingen bør ligge i sjiktet 100.000 over det jeg startet i. Hadde listet opp en god del vektig argumentasjon for det. Sjefen ville ikke helt høre på, han hadde bestemt seg på forhånd for at hans utsagn var de eneste riktige. Sånn blir det, basta. Som sjef burde han vite at trusler og ufine taktikker ikke er måten å beholde ansatte på. Han mente det bare burde være vanlig økning som alle andre får. Han var ikke villig til å vurdere min stilling individuelt. Får bare lyst til å slutte og finne noe mer attraktivt.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2011 #2 Skrevet 15. mai 2011 Så slutt da. Du er åpenbart ikke uerstattelig, og er du nå virkelig så unik at du bør vurderes individuelt hva lønn angår, i motsetning til alle andre på arbeidsplassen?
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2011 #4 Skrevet 15. mai 2011 Så slutt da. Du er åpenbart ikke uerstattelig, og er du nå virkelig så unik at du bør vurderes individuelt hva lønn angår, i motsetning til alle andre på arbeidsplassen? "Individuelle" vurderinger og fastsetting av lønn individuelt gjelder for alle der, ikke bare meg...sjefen holder ikke løfet han kom med ved ansettelse. Da ga han inntrykk av at det var en smal sak å forhandle lønnen helt på nytt. Han sier at det er vledig veldig bra leveringer og de er veldig fornøyd. Men han vil ikke drøfte/diskutere lønnen og vurdere hverandre argument. Han slegner ut av seg påstander, og ved spørsmål om det kan dokumenteres, blir han sur og sier han ikke å legge fram noe som helst. Selv har jeg lagt fram statistikk, men han vil ikke ta hensyn til det. Møkkasted. Skal søke meg noe annet ja! Føler det er sløsing med min tid å ha vært der.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2011 #5 Skrevet 15. mai 2011 Har du fått tilbud om høyere lønn enn du hadde i prøvetiden? Hvor mye isåfall? Er det veldig stort sprik mellom det du har fått tilbud om og ditt eget krav? Hvordan er ditt eget krav i forhold til hva som er normal lønn innen ditt yrke? Hva er det som gjør at du mener at du har rett på noe utover den vanlige lønnsveksten i forhold til de andre i bedriften? Jeg skal ikke ta side i denne saken, men det er jo strengt tatt sjefen og ikke den ansatt som fastsetter lønn og at du ikke får gjennom ditt høye lønnskrav betyr ikke nødvendigvis at det er sjefen som er urimelig.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2011 #6 Skrevet 15. mai 2011 "Individuelle" vurderinger og fastsetting av lønn individuelt gjelder for alle der, ikke bare meg...sjefen holder ikke løfet han kom med ved ansettelse. Da ga han inntrykk av at det var en smal sak å forhandle lønnen helt på nytt. Så da er det mulig for dyktige medarbeidere å forhandle lønn, men du får ikke? Da kan man kanskje trekke konklusjonen at du ikke er så dyktig som du tror du er? Jeg sier det ikke for å være frekk, så jeg håper du ikke tar det ille opp. Når det gjelder "løftet" du fikk da du begynte: Sjefen har ikke lovet deg lønnsforhøyelse. Han har møtt opp på lønnsmøtet du kalte inn til, og da har han holdt løftet sitt selv om du ikke fikk det svaret du ønsket.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2011 #7 Skrevet 15. mai 2011 Da har du i grunn tre alternativer: 1. Godta hans tilbud. 2. Legge frem flere poeng som støtter din sak og stå mer på kravet. 3. Si opp og finn annen jobb.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2011 #8 Skrevet 15. mai 2011 Da har du i grunn tre alternativer: 1. Godta hans tilbud. 2. Legge frem flere poeng som støtter din sak og stå mer på kravet. 3. Si opp og finn annen jobb. Fulgte punkt 2. Funket ikke. Skal nå følge punkt 3, men sier jo ikke opp før jeg har funnet en ny jobb.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2011 #9 Skrevet 15. mai 2011 Har du fått tilbud om høyere lønn enn du hadde i prøvetiden? Hvor mye isåfall? Er det veldig stort sprik mellom det du har fått tilbud om og ditt eget krav? Hvordan er ditt eget krav i forhold til hva som er normal lønn innen ditt yrke? Hva er det som gjør at du mener at du har rett på noe utover den vanlige lønnsveksten i forhold til de andre i bedriften? Jeg skal ikke ta side i denne saken, men det er jo strengt tatt sjefen og ikke den ansatt som fastsetter lønn og at du ikke får gjennom ditt høye lønnskrav betyr ikke nødvendigvis at det er sjefen som er urimelig. Ja, tilbudet er høyere enn hva som var ved ansettelse og i prøvetida. Ikke så mye å snakke om... Eget krav ble støttet opp av statistikk for privat sektor i Bergen, for de med samem bakgrunn som meg. Vet også at mitt krav i grunnen ikke er urimelig høyt. Spriket mellom hva sjefen ville gi og mitt krav var enormt stort.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2011 #10 Skrevet 15. mai 2011 Så da er det mulig for dyktige medarbeidere å forhandle lønn, men du får ikke? Da kan man kanskje trekke konklusjonen at du ikke er så dyktig som du tror du er? Jeg sier det ikke for å være frekk, så jeg håper du ikke tar det ille opp. Når det gjelder "løftet" du fikk da du begynte: Sjefen har ikke lovet deg lønnsforhøyelse. Han har møtt opp på lønnsmøtet du kalte inn til, og da har han holdt løftet sitt selv om du ikke fikk det svaret du ønsket. I grunnen så er det ikke det. Er en liten bedrift med få ansatte og sjefen bærer preg av å være konfliktvegrer og taus. Han klarer ikke å sitte rolig ved et møtebord, han blir rastløs og vil bare gå. Under hele veien har jeg fått masse skryt. Har ikke behøvet opplæring, har tatt flere initiativ og sørget for gode leveringer og initiativ. Har vært uhyre selvstendig og fått gjennomført prosjekt fra A til Å. Tilbakemeldingene stemmer ikek med lønnsresultatet. Det viser seg at holdningene til sjefen er at de få ansatte skal ligge mest mulig likt, selv om de skiller seg fra hverandre på selvstendighet, leveringer, resultat og initativ. Jobber f.eks. med en kollega som ikke har så mye erfaring, og hun må "holdes i hånden"...mens jeg klarer alt selv. Hun kopierer også meg...og hun vil løftes, mens jeg holdes nede, fordi jeg "har jo så grei lønn fra før av". Men poenget er at jeg har kjempet for å komme dit jeg er. Og da blir dette for dumt. Får som sagt se meg om etter bedre lønnsmuligheter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå