AnonymBruker Skrevet 15. mai 2011 #1 Skrevet 15. mai 2011 Få ned fettprosenten. Er 164 høy og veger 53 kg. Har funnet ut at fettprosenten min er på 24, og lurer på hvordan jeg kan få denne ned? Jeg spiser mye smør,rømme osv, men trodde ikke dette gjorde noe så lenge total antall kcal var lavt. Men siden fettprosenten er såpass høy må det vel ha noe å si,eller?
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2011 #3 Skrevet 15. mai 2011 Hva trener du da? Går kun tur og trener med manualer,samt pilates. Jeg er tynn,men "slafsen"
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2011 #4 Skrevet 15. mai 2011 Da anbefaler jeg tyngre muskeltrening, og noe kardio som får opp pulsen. Dvd'er som Jillian Michaels 30 day shred er også trening med ganske gode resultat.
Envy Skrevet 15. mai 2011 #5 Skrevet 15. mai 2011 fettprosent på 24 er jo ikke det verste i verden, det ligger jo midt i normalen. Jeg ligger akkurat på vippen mellom normal og over, og har en fettprosent på 32. Hvis du er slafsen bør du heller fokusere på å stramme opp, fremfor fettprosent. Som nevnt over, tyngre muskeltrening og kardio. Det skader heller ikke å kutte ned på produkter som lagres som fett, som du sier smør og rømme er skikkelig syndere. Om du drikker H-melk eller lettmelk bør du bytte ut med eksta lett eller skummet. Spis fisk, kylling og biff + masse masse grønnsaker. Ligg unna snop og spesielt megasynderen potetgull.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2011 #6 Skrevet 15. mai 2011 Å "stramme opp" er å redusere fettprosenten, blant annet. Det hjelper jo ikke å bygge musklene større dersom fettlaget over dem ikke minster. Da vil man fremdeles være slaskete, bare bredere og sterkere. Når det er sagt er det vanlig at styrketrening i seg selv reduserer fettprosenten. Kroppen bruker mer energi på å bygge opp og opprettholde større muskelmasse, pluss at treningsøktene i seg selv selvsagt også forbrenner kalorier. Så ja, tren skikkelig styrketrening. Og spis sunt og nok. De fleste som slanker seg spiser altfor lite. Spiser man for lite vil ikke trening ha noen effekt annet enn å bryte ned, for kroppen har ikke ressurser til å holde i gang annet enn de aller mest nødvenige prosessene. Spiser man for lite, kan man rett og slett miste musklene, mens fettet gjerne sitter igjen så lenge som mulig. Da skjer det som har hendt deg nå: Man blir tynn, men slaskete og utrent. Hvor mange kalorier ligger du på pr dag?
frk. sørensen Skrevet 15. mai 2011 #7 Skrevet 15. mai 2011 for å gå ned i fettprosent må du helt enkelt skape kaloriunderskudd, dersom du ikke ønsker å tape muskelmasse i prosessen bør du samtidig innta tilstrekkelig med protein og trene styrke. Kutt ca 500 kcal fra ditt daglige inntak, for ei jente på din størrelse kan du kutte til ca 1300kcal- 1500kcal, litt avhengig av ditt forbruk. Kaloriene børe være fordelt ca slik: 40%protein, 20% fett og resten karb eksempel på dagsmeny: 1) 1 beger skyr, 50 gram druer og 5 gram mandler 2) 5 rugsprø, 5 skiver kokt skinke, 1 glass skummet melk 3) en kyllingfilet med couscous og tomatsalat 4) 100 gram lettyougurt med 100 gram bær og 7 hakkete hasselnøtter dette er da 1350kcal, 42%protein, 40% og 18% fett PÅ treningssiden kan du f.eks ha 2 økter med skikkelig styrketrening med god oppvarming og 1-2 økter med kondisjon der du får opp hjerterytmen. F.eks jogging, aerobic og lignende der du kommer opp i rpm. jepp
*Bumblebee* Skrevet 15. mai 2011 #8 Skrevet 15. mai 2011 oi må bare kommentere..ønsker også å "stramme opp",vet ikke fettprosent(åssn sjekker man det?),men jeg er ca 173 høy og mlm 62-63 kg.slankbygget,og har mye mer fett enn muskler for å si det slik. Virker som om du har god peiling frk.sørensen, hva bør jeg ligge på pr dag i kcal?synes det som sto over der virket vanskelig å holde...hadde blitt ulvsulten om jeg skulle spist kun noe slikt på en dag!
frk. sørensen Skrevet 17. mai 2011 #9 Skrevet 17. mai 2011 (endret) oi må bare kommentere..ønsker også å "stramme opp",vet ikke fettprosent(åssn sjekker man det?),men jeg er ca 173 høy og mlm 62-63 kg.slankbygget,og har mye mer fett enn muskler for å si det slik. Virker som om du har god peiling frk.sørensen, hva bør jeg ligge på pr dag i kcal?synes det som sto over der virket vanskelig å holde...hadde blitt ulvsulten om jeg skulle spist kun noe slikt på en dag! Som du sier så er ikke dette så mye mat, så dette er en "gå ned i %" mengde kcal, ikke en opprettholde mengde. Det høres jo ikke ut som du har så voldsomt mye vekt på kroppen, så kanskje trenger du bare å legge på deg mer muskler? Det er muskler som vil gjøre at du føles strammere, dessuten- muskler forbrenner fett. Legger du på deg f.eks 5 kg muskler, vil du også kunne miste 5kg fett på samme periode, uten at du har jogget 50 timer, hehe. Jeg er ikke noe ekspert, men jobber som instruktør og har stor interesse for trening/ernæring. Jobber selv med å gå ned i fett nå etter å ha lagt på meg endel etter en lang periode med skade, så vet det ikke er enkelt! Utifra min mening ville jeg hvertfal anbefalt deg å ligge rundt 1500- 1800kcal (såppass mye fordi du trenger kcal for å øke muskelmassen, det er derimot viktig at dette er satt sammen riktig, høyt proteininnhold og frisk ren mat) Tren tung styrketrening 2-3 dager i uka. Dersom du ikke er vant til å trene styrke er det viktig at du får hjelp til å lære deg løfteteknikk/ pusteteknikk så du ikke skader deg og slik at du får fremgang så du blir motivert til å fortsette. Start med basisøvelser og store muskelgrupper. - Knebør - Markløft - leg press - leg curl - biceps/ triceps - brystmuskel - rygg, rygg og atter rygg - du kan også gjøre øvelser for magen, men med riktig og tung basisstyrke vil du få kjørt magen hardt uansett. Jobb gjerne i supersett (2 eller 3 øvelser konsentrert på forskjellige muskelgrupper rett etter hverandre i sett, på denne måten holder du pulsen høyt, forbrenner mer.) Legg gjerne inn kondisjonstrening 1-2 dager i uka også. Både fordi det forbrenner fett, holder kroppen fleksibel og er godt for hjertet ikke minst! * fettprosenten din kan du sjekke på treningssenter og lignende hvor de har skikkelige instruementer for å sjekke det, det tilbys mye rart på denne fronten, på generell basis er alt du får kjøpt selv BARE TULL Endret 17. mai 2011 av frk. sørensen
cena Skrevet 17. mai 2011 #10 Skrevet 17. mai 2011 Få ned fettprosenten. Er 164 høy og veger 53 kg. Har funnet ut at fettprosenten min er på 24, og lurer på hvordan jeg kan få denne ned? Jeg spiser mye smør,rømme osv, men trodde ikke dette gjorde noe så lenge total antall kcal var lavt. Men siden fettprosenten er såpass høy må det vel ha noe å si,eller? Så lenge du er fornøyd med deg selv, spiser sundt og trener, ville ikke jeg ha brydd meg om fettprosenten... 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2011 #11 Skrevet 17. mai 2011 Høy fettprosent er ikke sunt, samme hvor "fornøyd" du er med deg selv.
cena Skrevet 17. mai 2011 #12 Skrevet 17. mai 2011 Høy fettprosent er ikke sunt, samme hvor "fornøyd" du er med deg selv. Så du vil si at h*n har høy fettprosent ? 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2011 #13 Skrevet 18. mai 2011 TS her! Takk for mange gode svar! Jeg spiser ca 1200 kcal hver dag, spiser egg, kjøtt, poteter ,skyr yoghurter, cc,knekkebrød osv. Spiser ikke snop og potetgull utenom lørdagen. Da spiser jeg også mer kcal enn i uka ("spisedag")
Stellia Skrevet 18. mai 2011 #14 Skrevet 18. mai 2011 Så du vil si at h*n har høy fettprosent ? Det var ikke det vedkommende sa, og noe jeg tviler på h*n mente. Henger meg på resten av koret: Tren mer styrketrening!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå