Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2011 #1 Skrevet 15. mai 2011 Hei! Jeg er samboer med mann.Vi har fellesbarn.Han har også særkullsbarn. Nå er hans barn i gang med fritidsaktiviter som barn flest, og i den forbindelse lurer jeg på hvordan andre foreldre fordeler seg. Her har far en kveld borte med egen hobby.Så skal han følge et barn på aktivitet kvelden etter.Så har vi dem kvelden etterpå, og så skal han gjerne være barnevakt for et barn, mens ex følger det andre barnet på aktivitet. Da har vi en kveld i uka til overs til å være sammen vi i huset, og jeg syns det da blir egoistisk av meg mamma å gå på trening fks. Vårt fellesbarn hadde vært hyggelig å gjort noe sammen med, men det har vi jo ikke vi to tid til. Hva gjør dere andre nyfamilier? Jeg føler meg pga denne situasjonen ofte som en enslig forelder for fellesbarn.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2011 #2 Skrevet 15. mai 2011 Du har da vitterlig tre kvelder igjen en uke er 7 dager... Og hva skal han ev gi opp? Hans egen hobby bør vel ryke først, men noe sier meg at det er ikke det du vil høre... 3
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2011 #3 Skrevet 15. mai 2011 Hvor lenge på kvelden varer disse aktivitetene til ungene da? I nyfamilien som i andre familier så må man vel være voksne sammen etter at ungene er i seng. Slik er det hvertfall hos oss. Jeg følger mine særkullsbarn på aktiviteter, samtidig som min mann følger også mine barn på aktiviteter. Vi har begge ting vi gjør på kveldstid. Faktisk fungerer nyfamilien på samme måte som når jeg bodde sammen med min eks. Eller nei, min nye mann stiller faktisk mer opp Og du, din mann sitter ikke barnevakt for sine egne barn! 4
Gjest Trådstarter Skrevet 15. mai 2011 #4 Skrevet 15. mai 2011 Jeg er lydhør for det meste, jeg. Fritidsaktiviteter er sjelden lagt til helger.Og fellestid for oss som bor fast sammen teller også.Men kva ville du gjort i forsettelsen, med alle barna? Klart vi kan fordele oss, alle foreldre, hvis viljen er til stede. Det jeg lurer på, er om mange 2.koner må følge opp fellesbarn helt alene? Våre barn er småbarn, og helt avhengig av følge. 1
Oliven Skrevet 15. mai 2011 #5 Skrevet 15. mai 2011 Jeg tenker som så at finner man en mann med barn fra før så skal de også regnes med. 'Har ikke tid til å finne på noe med fellesbarn' Hva med å finne på noe med alle barna den dagen faren har sine særkullsbarn også? Det føles sikkert litt mer inkluderende for de at det skjer noe når alle er samlet enn at de skal høre at pappa har gjort sånn og sånn med halvsøsknene deres. Særkullsbarna hadde sikkert satt pris på om du hadde fulgt de til aktivitet en gang også og om det er aktivitet der de bare skal følges og hentes så tar du på deg treningstøy og jogger deg en runde mens du venter. Jeg syns også du har litt for få kvelder i regnestykket ditt. Og du kan vel trene litt senere på kvelden. Eller den kvelden særkullsbarna er der, eller et par timer i helga. Mulig du ikke mener det sånn, men det virker som du syns hans særkullsbarn er 'litt i veien'. 2
Gjest tittei Skrevet 15. mai 2011 #6 Skrevet 15. mai 2011 Hei, er ikke i en "nyfamilie" men i en familie med mann og barn der det er veldig mye aktiviteter, også for oss voksne. Dere må rett og slett sette dere ned og organisere hverdagen litt. Kan feks fellesbarn være med far og særkullsbarn på aktivitet så kan du ha egentrening samme dag? Kan egentrening byttes ut med felles aktiviteter for hele familien, feks en tur i svømmehallen der dere bytter på å leke med barna og trene selv? Hos oss er forøvrig ukedagene "brukt opp" men vi forsøker å være sammen på aktiviteter i helgene.
Gjest Trådstarter Skrevet 15. mai 2011 #7 Skrevet 15. mai 2011 Takk for forslag! Vel, av årsaker jeg ikke vil utdype, er fellestid med alle på fks svømming uaktuellt.Det går på adferd og oppmerksomhetsbehov.Dessuten er det et lite sprik i alder på barna. Håper dere tåler at jeg faktisk spør om jeg og fellesbarn alltid må være alene? Torsdager går med til helsebehandling. Biomor ser nok helst at jeg IKKE følger barnet
Frøken Smilla Skrevet 15. mai 2011 #8 Skrevet 15. mai 2011 (endret) Jeg tror ikke at folk har problemer med at du spør om du og fellesbarn alltid må være alene, men det var i utgangspunktet ikke det du fokuserte på. Og dine svar indikerer at du ikke er mottakelig for andre svar enn de du har bestemt deg for at du vil ha. Noen over meg kommenterer at når du går inn i et forhold med en som har barn fra før, må du innse at disse er en del av "pakken". Og i og med at dere har rukket å få (flere?) fellesbarn, har du hatt både mannen og barna i livet ditt lenge nok til at det burde ha blitt en vane. Mener jeg. Du omtaler ham som barnevakt for egne barn, noe jeg reagerer litt på. Selv har jeg mann med særkullsbarn, og jeg ser hvor glad han blir av å være sammen med særkullsbarnet, noe som igjen gjør at jeg gjerne vil at han tilbringer så mye tid med barnet han bare kan! Ja, det kan gå ut over meg og min tid med ham, vår tid sammen, men det er det da verdt! Det virker som om dere lever et liv som to separate familier i én familie: ett familieliv med særkullsbarna, og ett familieliv med fellesbarn. Du nevner atferd som et problem, jeg leser det som et problem hos særkullsbarn. Kan denne atferden skyldes sjalusi fordi man ikke får være med som en naturlig del av fellesbarnets liv? Jeg håper dere kan finne en ordning som gjør det bra for alle parter i den nye familien. Sannsynligvis vil det innebære litt kamelsvelging for ditt vedkommende, og for mannens og hans tidligere kjæreste, men husk at det skal løse seg til det beste for alle barna. Uavhengig av hvem som er deres mor. Lykke til! Endret 15. mai 2011 av Frøken Smilla 1
Ellevill Skrevet 15. mai 2011 #9 Skrevet 15. mai 2011 Jeg tror ikke at folk har problemer med at du spør om du og fellesbarn alltid må være alene, men det var i utgangspunktet ikke det du fokuserte på. Og dine svar indikerer at du ikke er mottakelig for andre svar enn de du har bestemt deg for at du vil ha. Det samme tenker jeg. Siden du fikk barn med en mann som allerede har barn fra før som selvfølgelig fortsatt er en del av livet hans, er det naturlig nok vanskelig for ham å være flere steder på en gang. Jeg forsto det slik at han har samvær 8 dager pr måned. Jeg antar at det ikke er verre enn at du bør klare det. Hvis du og mannen din ble skilt, hvordan ville du da at hans samær og oppfølging av dine barn ville vært? Jeg regner med at du tar som en selvfølge at dette skulle fungert optimalt og at han skulle gjøre sitt ytterste for å klare dette til tross for en eventuell ny familie. Da er det vel ikke vanskelig å forstå at samme tankegang burde gjelde hans oppfølging av barna fra hans tidligere forhold.
Rosalie Skrevet 15. mai 2011 #10 Skrevet 15. mai 2011 Han har plikter frå tidlegare forhold som han gjer ein strålande jobb med å følgje opp.Og ja, då blir du naturlegvis atte med fellesungen. Alternativet er at du sender fellesungen med han når han skal følgje opp særkullsungene. Om han skal kutte ut noko, så må det bli sin eigen hobby. Ikkje skjønner eg heitl kvifor du tyt sopass mykje om at de ikkje har noko tid som familie, då det er 7 kvelder i ei veke, og det du har ramsa opp er 3 kvelder.
Gjest Trådstarter Skrevet 15. mai 2011 #11 Skrevet 15. mai 2011 Takk for forståelsen.Jeg leser flere av dere som at vis man blir sammen med mann med barn fra før, teller desse barna mer enn felles barn, de trenger særbehandling, og biomor kan ikke motsies når hun presser på for å få egentid ingen andre av oss har. Det er fellesbarnA som blir grinete og leie da far hele tiden må underholde sine eldste eller gjøre ting alene med dem.:-) 1
Gjest Trådstarter Skrevet 15. mai 2011 #12 Skrevet 15. mai 2011 Hva betyr forresten å 'tyte'? Er det riksmål? Nei, jeg kom inn i bildet etter at sambo var etablert alenepappa.Priser betaler man visst likevel..?:-P
Ellevill Skrevet 15. mai 2011 #13 Skrevet 15. mai 2011 Takk for forståelsen.Jeg leser flere av dere som at vis man blir sammen med mann med barn fra før, teller desse barna mer enn felles barn, de trenger særbehandling, og biomor kan ikke motsies når hun presser på for å få egentid ingen andre av oss har. Det er fellesbarnA som blir grinete og leie da far hele tiden må underholde sine eldste eller gjøre ting alene med dem.:-) Herregud, så barnslig du er! Du virker utrolig umoden og lite reflektert. Ut fra ditt første innlegg har ikke far mye samvær med barna. Hvor i all verden i svarene du har fått står det at vi mener at "teller desse barna mer enn felles barn, de trenger særbehandling, og biomor kan ikke motsies når hun presser på for å få egentid ingen andre av oss har." 2
Gjest Trådstarter Skrevet 15. mai 2011 #14 Skrevet 15. mai 2011 Takk takk! Vel,dere mener tydligvis at verken fellesbarn( ett er småbarn) eller jeg skal forvente noe av far,mens hans fritid går til særkullet el. seg selv, utenom samværstid.Mye av dette kommer av at biomor har mer interessante ting å foreta seg. Skal ikke en far dele seg på alle barna da? Mulig jeg har feil.Mulig jeg er umoden.Men jeg har lyst å bringe det opp, for jeg kan umulig være alene om problemstillingen 2
Ellevill Skrevet 15. mai 2011 #15 Skrevet 15. mai 2011 SELVFØLGELIG skal far bruke tid på alle barna sine! Tror du noen mener noe annet??? Men har ikke han samvær 3 - 4 dager annenhver uke? Det må da være plenty med alenetid han kan bruke på deres felles barn også. Og om han ikke bruker til på deres felles barn, er det vel ikke hans tidligere kull barn eller biomor som er problemet? Problemet i så fall er at han ikke er engasjert nok som far og ektefelle i sin nye familie. 4
Frøken Smilla Skrevet 15. mai 2011 #16 Skrevet 15. mai 2011 Hva betyr forresten å 'tyte'? Er det riksmål? Nei, jeg kom inn i bildet etter at sambo var etablert alenepappa.Priser betaler man visst likevel..?:-P I og med at brukeren som brukte ordet "tyte" skrev på nynorsk, er det vel ganske innlysende at det ikke er riksmål. Riksmål er nemlig forløperen til bokmålet, dannet av Knud Knudsen rundt 1850, og basert på en fornorsket variant av dansk. Nynorsk er en formalisert skriftform basert på ulike dialekter i landet, og ble nedskrevet av Ivar Aasen i samme periode. For øvrig synes jeg at betydningen kom ganske klart frem i Rosalies innlegg, men det betyr altså å "gnåle om", mase, gnage, snakke mye om. Hvis du VISSTE at han var en godt etablert alenepappa, skjønner jeg nok dessverre ikke helt hva som er problemet. Ønsker du at han ikke skal ha kontakt med særkullsbarna sine, er det det som er greia? Jeg anbefaler deg å ta en prat med ham for å løse problemene dere har. 1
Gjest Trådstarter Skrevet 15. mai 2011 #17 Skrevet 15. mai 2011 Takk for belærende innføring i nynorsk! Litt unyansert, kanskje, men.. Har nå gnaget og blåst ut på samboer, og han tok det forståelsefullt.Han vil i framtiden vie sin nyfamilie mer tid, og kutte ned på egentid. Vi skal også ha mer fellestid, selv om særkulls er eldre. 1
Frøken Smilla Skrevet 15. mai 2011 #18 Skrevet 15. mai 2011 (endret) Takk for belærende innføring i nynorsk! Litt unyansert, kanskje, men.. Har nå gnaget og blåst ut på samboer, og han tok det forståelsefullt.Han vil i framtiden vie sin nyfamilie mer tid, og kutte ned på egentid. Vi skal også ha mer fellestid, selv om særkulls er eldre. Det var ikke meningen å virke belærende, det beklager jeg. Men hvordan var det unyansert? Det skjønte jeg visst ikke. Godt at du har fått pratet med samboeren din, og at dere har en plan for løsning på problemet. Endret 15. mai 2011 av Frøken Smilla
juliane Skrevet 15. mai 2011 #19 Skrevet 15. mai 2011 Jeg ser egentlig ikke at det er relevant at det her er snakk om særkullsbarn? Hadde alle barna vært deres fellesbarn hadde det da vært like mange aktiviteter som må følges opp for de eldste? (Faktisk flere, siden dere hadde hatt barna 100%). 1
Kråkesaks Skrevet 15. mai 2011 #20 Skrevet 15. mai 2011 Tråden er ryddet for spekulasjoner. Kråkesaks, moderator.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå