Gå til innhold

Leker med Oslo dialekt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vokste opp i området rundt Bergen, og jeg husker godt at da jeg var barn snakket vi alltid med Oslo dialekt når vi lekte. Gjør de fleste barn det?

Jeg vet at der jeg bor gjør barna det, men hva med andre plasser? De tar jo det sikkert fra TV, men jeg syns likevel at det er litt interessant.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det gjorde jeg og mine venner også! Jeg er i fra Nord-Norge.

• Liker 1
Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Vi snakker østlands dialekt, men lillesøsteren min snakket alltid Bergensk når hun lekte. Vi har ingen verdens tilknytning til bergen så gudene vet hvor hun plukket opp det :fnise:

Skrevet

Det er helt normalt at unger snakker Oslodialekt når de leker selv om de kommer fra andre steder enn Oslo.

Skrevet

Hvis jeg latet som jeg var en annen snakket jeg alltid oslodialekt ja :fnise:

Gjest loren
Skrevet

Niesene mine fra Trøndelag gjør det (og jeg gjorde det som liten da jeg bodde der.) Nå bor vi utenfor Oslo, og sønnen min prater trøndersk når han leker :P (Han har naturlig nok plukket det opp fra meg)

Gjest Uglefot
Skrevet

Er selv fra trøndelag og når vi lekte så snakket vi bokmål.

Har hørt om folk fra østlandet som pleide å snakke svensk når de lekte,vet ikke om det er vanlig der?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fra Sunnmøre og her snakker barna oslo-dialekt når de leker. I alle fall de barna jeg har hørt. Jeg gjorde det også når jeg var liten, samme med søstrene mine og dattra mi :)

AnonymBruker
Skrevet

Jøss, dette visste jeg virkelig ikke! :ler: Jeg har bodd i Oslo i hele mitt liv og jeg byttet ikke dialekt eller språk når jeg lekte. Har aldri hørt om noen andre barn her som har gjort det heller. Morsomt!

• Liker 2
Skrevet

Jeg snakket svensk når jeg lekte..:P er fra østlandet! Jeg så på svensk barnetv og svensk ble da lekespråk! :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg byttet også til Oslo, jeg kommer fra nord, men har bodd i vest nesten hele tiden.

Skrevet

Stavanger her. Jepp - vi byttet også til Oslodialekt under lek!

Skrevet

Hendte me snakka "fint" (altså Oslo vest-dialekt) når me leika. Sikkert fordi det var det me var van med å høyre på TV. Då eg var lita trudde eg at sånn "fin" Oslodialekt var eit slags TV-språk, at ingen prata sånn i verkelegheita :fnise:

Skrevet

Kommer fra Bergen og jeg og søsteren min snakket østlandsdialekt når vi lekte :)

Skrevet

Vi snakket også østlandsdialekt under lek som barn. :) Jeg er fra Troms. Det hendte også at vi snakket svensk, spesielt etter besøk fra Sverige om sommeren. Men egentlig bare under rollelek, ikke når vi slo ball eller sånne leker.

Skrevet

For å presisere: Det var berre under rolleleik det hendte med snakka annerleis. Ikkje under ballspel og lignande - det høyrast litt spesielt ut... Poenget med å snakke "fint" var jo at me lot som om me var nokon andre, det gjer ein vel ikkje under ballspel?

Gjest Rampunge
Skrevet

Til dere voksne som snakket Oslo-dialekt som barn. Prøv å ta opp to barbiedukker å lek rollespill med de. Oslo-dialekta er der fortsatt for min del, og det er den eneste måten jeg får til å snakke annen "dialekt".

Skrevet

Når jeg og mine venninner lekte med Barbie, bamser, Polly Pocket og hva nå enn vi gjorde snakket vi alltid med Oslo-dialekt.

AnonymBruker
Skrevet

Vestlandet her, vi snakket alltid østlandsk når vi lekte, leken ble kanskje mer fullkommen da, siden vi plukka det opp fra barnetv??

AnonymBruker
Skrevet

Mitt "lekespråk" var svensk og tulletysk :fnise: Kommer fra østlandet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...