Gå til innhold

Resultatbudsjettet er feil

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg holder på med bedøk og budsjettering ( likviditetsbudsjett, samt resultatbudsjett). Læreboken er elendig, jeg trodde jeg hadde forstått mønsteret men nå er jeg jammen ikke sikker lenger.

Jeg har fått forståelse for at ved beregninger i likviditetsbudsjettet ( feks materialkostnad, lønnskostnad, variabel kostnad tilvirkningskost) så beregnes disse på bakgrunn av produksjon.

Jeg trodde også at jeg hadde fått forståelse for at ved beregning av resultatbudsjettet så vil man ved bruk av bidragsmetoden legge SALGET som utgangspunkt når man beregner lønnskostnad, varekostnad feks. Mens man ved selvkostmetoden la produksjonen til grunn. Når jeg har gjort slik på noen eksamensoppgaver så jeg fått riktige summer i følge fasiten.

I dag utførte jeg et resultatbudsjett på bakgrunn av bidragsmetoden, og i følge fasiten så tok de utgangspunkt i produksjonen, og ikke salget...??????????????

Så nå er jeg rimelig i tvil :( Er det noen som kan forklare meg forskjellen? Kan det ha noe med at man beregner ut i fra produksjon, når det budsjetterte salget og produksjonen er sammenfallende? Feks at det både selges og produseres feks 8000 enheter ett år?

Det jeg fant ut var at ved bruk av selvkostmetoden ( kalkulasjon på bakgrunn av produksjon) så trakk man etterpå av beholdningsøkning ferdigvarer. Jeg regnet litt på det og oppdaget da at jeg i stedet egentlig bare kunne ha kalkulert på bakgrunn av salg, og så ikke tatt med noe beregning av beholdningsendringen.

Er det noen som kan forklare meg? Har ikke noen andre å spørre og er fryktelig frustrerende når man tror at man har forstått det, og så rakner hele forståelsen...:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner det er lenge siden jeg gikk på skolen, for dette skjønte jeg ikke noe av....

Et resultatbudsjett går på inntekt og utgift i løpet av et år. Et likviditetsbudsjett justerer for når pengene går ut og kommer inn. Men det er jo ikke det du spør om...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjønner det er lenge siden jeg gikk på skolen, for dette skjønte jeg ikke noe av....

Et resultatbudsjett går på inntekt og utgift i løpet av et år. Et likviditetsbudsjett justerer for når pengene går ut og kommer inn. Men det er jo ikke det du spør om...?

Ja, likviditetsbudsjett ( inn/ut-betalinger) har jeg noenlunde kontroll på, men det var litt værre med selve resultatbudsjettet.

Jeg vet at resultat tar for seg inntekt og kostnad for den gitte periode. Men for den gitte periode ( feks 3 mnd) så er det kanskje lagt opp til at man produserer 3100 enheter, mens man selger 3000 enheter.

Først hadde jeg fått en forståelse for at dersom man benytter selvkost ( alle kostnader, både Variable og faste tilv.kostnader)så førte man opp kostnaden for alle produserte enheter i resultatbudsjettet, altså i dette eksempelet 3100.

Den andre forståelsen var at dersom man benyttet bidragsmetoden ( kun variable kostnader, altså tilvirkningsmerkost)så kalkulerte man bare på bakgrunn av de solgte, altså 3000 i dette eksempelet.

Nå i går, så tror jeg at jeg kanskje har ¨fått en bedre forståelse for det. I utgangspunktet så kan man kalkulere for selve produksjonen, altså kostnader som har gått med til å produsere 3100 enheter ( selv om bare 3000 er solgt), men det man da må gjøre er å trekke fra beholdningsøkningen i ferdigvarelageret. Man vil dermed korrigere ned de varene som ikke er solgt. I praksis betyr jo det da at det bare er de solgte varene som skal kalkuleres, så man kunne sikkert bare kalkulert på bakgrunn av det og så droppet å ta hensyn til varelagerøkningen.

Er det noen som vet om dette er en riktig forståelse? Jeg har ingen jeg kan forhøre meg med om dette...:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså - selvkostmetode og bidragsmetode er noe man bruker når man vurderer lønnsomheten i produksjonen.

Resultatregnskapet er faktisk resultat av faktisk produksjon og faktisk salg. Men som du sier er det riktig at overskuddsproduksjon føres som økning av ferdigvarelager i balansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan vel ikke regne med varer som ikke er solgt som en inntekt i resultatet? Den inntekten for de enhetene som er produsert i inneværende periode, men ikke solgt, må vel tas med i den perioden det selges som da mest sannsynlig blir neste periode? Syntes det var utrolig vanskelig å forstå hva du egentlig lurte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan vel ikke regne med varer som ikke er solgt som en inntekt i resultatet? Den inntekten for de enhetene som er produsert i inneværende periode, men ikke solgt, må vel tas med i den perioden det selges som da mest sannsynlig blir neste periode? Syntes det var utrolig vanskelig å forstå hva du egentlig lurte på.

Ja, det er riktig. Inntenkten kalkuleres kun på bakgrunn av det som er solgt. Men det var kostnadene jeg var usikker på. Om kostnadene fulgte salget, eller om kostnadene fulgte produksjonen.

Se feks for deg at du har et salgsbudsjett, så har du et annet produksjonsbudsjett. Feks at du produserer flere enheter enn du selger, slik at du opparbeider varer på lager.

I utgangspunktet er det jo logisk at kostnadene ( produksjonskostnader som materialer, lønn, ect) her også følger salget i perioden. Jeg ble bare fryktelig usikker fordi jeg så en eksamensoppgave der produksjonen var lagt til grunn,altså at man regnet kostnader for flere enheter enn de som var solg i resultatbudsjettet, men samtidig ble også beholdningsøkningen trukket fra i resultatbudsjettet. Ved å korrigere beholdningsøkningen ( altså å trekke denne i fra) så justerer man jo kostnadene ned slik at totalkostnadene i resultatbudsjettet bare omfatter de solgte.

Men skikkelig forvirrende når ulike metoder benyttes....hvorfor ikke bare holde seg til en liksom...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror alle kostnadene som har påløpt i perioden skal føres i resultatet. Så hvis det er produsert flere enheter enn det er solgt vil vel dette korrigeres med en beholdningsendring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...