AnonymBruker Skrevet 14. mai 2011 #1 Skrevet 14. mai 2011 Heisann! Jeg kjøpte en kakeform idag. Jeg fant en annen mye billigere et annet sted, så jeg tok med meg kakeformen og kvittering tilbake til denne butikken for å få pengene tilbake. Dama i kassen nektet meg og sa at jeg kun kunne få en tilgodelapp. er dette riktig? dette var ingen salgsvare. trodde at det i alle butikker var mulighet for å få pengene igjen.
Envy Skrevet 14. mai 2011 #2 Skrevet 14. mai 2011 Ifølge kjøpsloven har du rett på å få pengene tilbake så lenge du returnerer varen med kvittering innen 30 dager - så lenge det ikke var en salgsvare. Print ut riktig del av kjøpsloven og ta med deg denne, varen og kvittering tilbake til butikken
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2011 #3 Skrevet 14. mai 2011 Pengene tilbake eller tilgodelapp er som regel det de opererer med. http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/1023824302.54/1023957957.51
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2011 #4 Skrevet 14. mai 2011 Hun har helt rett. Det å få bytte varer er et gode, ikke et krav 6
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2011 #5 Skrevet 14. mai 2011 Ifølge kjøpsloven har du rett på å få pengene tilbake så lenge du returnerer varen med kvittering innen 30 dager - så lenge det ikke var en salgsvare. Print ut riktig del av kjøpsloven og ta med deg denne, varen og kvittering tilbake til butikken Eh.. Nei? 5
Kvist Skrevet 14. mai 2011 #6 Skrevet 14. mai 2011 Ifølge kjøpsloven har du rett på å få pengene tilbake så lenge du returnerer varen med kvittering innen 30 dager - så lenge det ikke var en salgsvare. Print ut riktig del av kjøpsloven og ta med deg denne, varen og kvittering tilbake til butikken Skal vel godt gjøres å printe ut dette fra kjøpsloven, sånn med tanke på at det ikke står der... eller har du link kanskje? 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2011 #7 Skrevet 14. mai 2011 Hun har helt rett. Det å få bytte varer er et gode, ikke et krav Jeg mente: Det å få bytte varer er et gode, ikke en rett 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2011 #9 Skrevet 14. mai 2011 hvis det er tilfelle at jeg ikke får penger igjen, burde jeg ikke fått noe beskjed om det da? de fleste butikker opererer jo med de samme reglene, som oftest.
Gjest Applestore Skrevet 14. mai 2011 #10 Skrevet 14. mai 2011 Butikkene velger dette selv. Står det noe spesielt på lappen da? Hvis ikke har du ikke mye du skulle sagt i denne situasjonen.
Nalla Skrevet 14. mai 2011 #11 Skrevet 14. mai 2011 hvis det er tilfelle at jeg ikke får penger igjen, burde jeg ikke fått noe beskjed om det da? de fleste butikker opererer jo med de samme reglene, som oftest. Nei, vil heller tørre å påstå at det er din plikt å sette deg inn i forbrukerkjøpsloven. At butikken i det hele tatt tillater at du leverer inn varen mot en tilgodelapp er jo ren service! Hvis du trenger å bytte noe så spør du om dette er mulig før du kjøper det! 3
Gjest Blondie65 Skrevet 14. mai 2011 #12 Skrevet 14. mai 2011 Hva er det du skal bli opplyst om mener du? At denne butikken ikke er Ikea og derfor ikke har like god bytteordning som dem? De butikkene som har åpent kjøp eller full bytterett reklamerer med det. De som ikke har det reklamerer ikke med det. Din plikt som forbruker er å sette deg inn i dette selv. Forøvrig: Du har fått lov å bytte i en annen vare eller tilgodelapp. Dette er langt bedre enn forbrukerkjøpsloven allerede.
Meridian Skrevet 14. mai 2011 #13 Skrevet 14. mai 2011 På HM får man igjen pengene innen 10 dager etter at kjøpet ble gjort.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2011 #14 Skrevet 14. mai 2011 På HM får man igjen pengene innen 10 dager etter at kjøpet ble gjort. Og så? På Vero Moda får man pengene igjen 30 dager etter at kjøpet ble gjort. Tviler på ts har kjøpt kakeformen sin på verken HM eller Vero Moda. Nei ts, de har ingen plikt til å underrette deg om dette. Det er du som har gjort feil i å anta at du kunne få pengene igjen. Som sagt, det er et gode og ikke en rett. Du må nok bare nøye deg med en tilgodelapp eller så får du levere tilbake den billigere formen og høre om du får pengene igjen der. 7
Glynis Skrevet 14. mai 2011 #15 Skrevet 14. mai 2011 Du har ikke jobbet i butikk før, har du vel TS? I tillegg har du sett litt for mye på amerikansk søppeltv. Rart at noen kan tro dette er en rett. 1
The Kitten Skrevet 14. mai 2011 #16 Skrevet 14. mai 2011 Ifølge kjøpsloven har du rett på å få pengene tilbake så lenge du returnerer varen med kvittering innen 30 dager - så lenge det ikke var en salgsvare. Print ut riktig del av kjøpsloven og ta med deg denne, varen og kvittering tilbake til butikken Hadde du kjent til forbrukerkjøpsloven, hadde du visst at det gjelder ved salg over Internett eller dersom en selger aktivt oppsøker deg. 1
Gjest Iah Skrevet 14. mai 2011 #17 Skrevet 14. mai 2011 Hadde du kjent til forbrukerkjøpsloven, hadde du visst at det gjelder ved salg over Internett eller dersom en selger aktivt oppsøker deg. Ja, men da opereres det med 14 dagers angrerett, ikke 30.
Mille_ Skrevet 14. mai 2011 #18 Skrevet 14. mai 2011 Jeg blir helt rystet over hvor lite kunnskap enkelte har om elementært lovverk. Nei, du har IKKE krav på å få pengene igjen - ei heller tilgodelapp. Hvis noen butikker gir deg dette, er dette en ekstra-service til deg som kunde, ikke noe de har plikt til. 4
The Kitten Skrevet 14. mai 2011 #19 Skrevet 14. mai 2011 Ja, men da opereres det med 14 dagers angrerett, ikke 30. Stemmer det, bra du passer på.
Mille_ Skrevet 14. mai 2011 #20 Skrevet 14. mai 2011 The kitten og Iah - dere tenker nok på angrerettloven. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå