AnonymBruker Skrevet 14. mai 2011 #1 Skrevet 14. mai 2011 Jeg går økonomi og sliter skikkelig med både matematikk for statistikk. Jeg skal ha eksamen nå i vår men jeg kommer ikke til å klare å stå. Er det noe jeg kan gjøre? Er det mulighet for å ta andre fag istedenfor? Det nytter ikke uansett hvor mye jeg øver og jobber med fagene. Uff jeg er så frustrert og lei meg.
Micolina Skrevet 14. mai 2011 #2 Skrevet 14. mai 2011 Hvorfor snakker du ikke med en rådgiver på studiestedet ditt? Selv slet jeg noe jævlig med statestikken, måtte bare droppe ut. Skal nå sies at jeg prøvde ikke særlig hardt. Men er vel ikke sååå vanskelig å stå? 40% riktig på eksamen, så du må ikke kunne alt 100% riktig. Anbefaler deg å bare prøve så hardt du kan og ta eksamen, og snakk med rådgiver om det er andre alternative fag.
dobby Skrevet 14. mai 2011 #3 Skrevet 14. mai 2011 Dersom faga er obligatoriske for graden din, blir du nok nødt til å ha dei. Om du har moglegheit til det, kan du jo betale ein flink matematikk/statistikk-student til å hjelpe deg?
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2011 #4 Skrevet 14. mai 2011 Er det mulig å lage en selvvalgt bachelor med økonomifagene, untatt matte og statistikk? Bare en tanke.....
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2011 #5 Skrevet 14. mai 2011 Jeg går økonomi og sliter skikkelig med både matematikk for statistikk. Jeg skal ha eksamen nå i vår men jeg kommer ikke til å klare å stå. Er det noe jeg kan gjøre? Er det mulighet for å ta andre fag istedenfor? Det nytter ikke uansett hvor mye jeg øver og jobber med fagene. Uff jeg er så frustrert og lei meg. Forstår jeg godt...de som underviser er jo neanderthaler i formidlingsengasjement og mangel på kreativitet. De presser ut pust og ord, og er der bare fordi de må..egentlig vil alle ved UiO forske. Å undervise er bare noe de må.. De er ikke flinke engang.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2011 #6 Skrevet 14. mai 2011 Det kan være vanskelig å få godkjent en bachelor hvis du ikke har visse obligatoriske fag, og matte og statistikk er nok obligatoriske for omtrent alle grader innen økonomi (og mye annet). Men jeg er sikker på at du vil klare disse fagene, selv om du kanskje ikke greier det akkurat nå. Jobb hardt med dem, be om forklaringer fra medstudenter og foreleser, finn forenklede forklaringer (dummies-utgaver av bøker o.l, faktisk veldig nyttig) osv. Du trenger ikke å få god karakter, men begge fagene ER faktik viktige basisfag. Uten noe forståelse for statistikk kan man heller ikke utgi seg for å forstå om noe er holdbart eller ikke utfra vitenskapelige kriterier. Nå er det lenge siden jeg var innom UiO for å ta fag, men matte- og statistikkundervisningen var i hvert fall veldig god da jeg gikk der(jeg har studert en del i etterkant, så har litt å sammenlikne med). I tillegg hadde vi organiserte kollokvier og grupper hvor en hjelpelærer gikk gjennom oppgaver med oss. 1
WhiteDiamond Skrevet 14. mai 2011 #7 Skrevet 14. mai 2011 Jeg vet ikke helt om det er mulig men om du ser her er iallefall studieopplegget for universitetet i stavanger: http://www.uis.no/studietilbud/oekonomi/oekonomi_og_administrasjon/article132-219.html Jeg går ikke der selv, men synes det var et bra oppsett. Legger ved info om selvvalgt bachelor: Bestått minimum 80 studiepoeng i fordypningsemner der minimum 30 studiepoeng av disse må bygge på emner på lavere nivå. Fordypningsenheten må være avlagt ved Universitetet i Stavanger, elle være lik en fordypningsenhet som tilbys ved Universitetet i Stavanger Bestått minimum 60 studiepoeng breddeemner. Disse emnene kan være innenfor samme emneområde som fordypningsenheten. Bestått et selvstendig arbeid på minst 15 studiepoeng som del av fordypningsenheten. Det selvstendige arbeidet må utgjøre ett emne og kan ikke settes sammen av flere mindre emner. Minimum 60 studiepoeng skal være avlagt ved Universitetet i Stavanger Vi gjør oppmerksom på at for selvvalgte bachelorløp tildeles kun graden "Bachelor" uten tillegg eller spesifisert fordypning. Det er det enkelte Fakultet som avgjør hvilke fag/emner/emnegrupper som kan godkjennes som fordypning- og breddeenheter i graden selvvalgt bachelor. Om jeg forstår det rett så må du ha 8 av 12 av de obligatoriske fagene. Mulig du kan velge ut matte og statistikk og heller velge inn to valgfag? Jeg vet ikke, men du bør absolutt spørre studieveilederen din.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå