Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå har vi fått lus i familien igjen for andre gang på under ett år! :spy: Vi har tre barn, en på skole og to i barnehage. Det var ekkelt å få lus forrige gang men en gang til på så kort tid da! Skulle tro vi var urenslige eller noe men det er vi ikke! Lusa må jo komme fra skolen eller barnehagen. Er det noe som gjør at enkelte skoler/barnehager har lus oftere enn andre, eller er det oss det er noe galt med??? Behandla lusa på rette måten sist, så ingen som har "overlevd" eller noe. Rett og slett en runde nr 2. Dette er skikkelig ekkelt, er det ikke noe vi kan gjøre for å unngå dette i framtida? Vil IKKE oppleve dette en gang til!

Andre som har opplevd å få lus flere ganger? Hva kan vi gjøre? Får jo ikke kontrollert hvor mye ungene er borte på hverandre når de er på skole/barnehage...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dessverre kan du ikke gjøre ungene immun mot lus, men du kan jo snauklippe - og så barbere dem på hodene etterpå, da skal det noe til å få lus ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dessverre kan du ikke gjøre ungene immun mot lus, men du kan jo snauklippe - og så barbere dem på hodene etterpå, da skal det noe til å få lus ;)

Ja, barbering av hodet er jo en måte å bli kvitt lusa på, men for at det skal være konstant beskyttelse mot lus må det jo vedlikeholdes. Tviler på at jenta går med på det i alle fall ;)

Gjest tollo
Skrevet

Bare lurer, ser du lusa med det blåtte øyet? Kan man ha det uten å legge merke til det?

Skrevet

Bare lurer, ser du lusa med det blåtte øyet? Kan man ha det uten å legge merke til det?

Mhm, man kan se lusene. Det var slik jeg oppdaga at jeg hadde lus for noen år tilbake... :snurt: Noen av de krøp lengst frem i hårfestet, og da så jeg de tilfeldig da jeg så meg i speilet. Utrolig ekkelt! Løp på apoteket, for å si det sånn! Kan ikke huske noen spesiell kløe i forkant av det...

AnonymBruker
Skrevet

Ja, hvis det har kommet såpass langt at egga har utvikla seg til lus. Først er det egg, som er bittesmå, svarte prikker i hodebunnen, og så blir det lus. Det er liksom litt lange små innsekter *grøss* Man merker det ofte når man børster håret, at det faller ut småkryp :spy:

Nå har jeg vært og kjøpt lusemiddel til hele familien for den nette sum av over 1000 kr! :sjokkert: Svindyrt er det! Håper vi ALDRI får dette igjen!

Og et annet spørsmål (litt flaut): disse lusa kan vel ikke krype ned til, for å si det slik, andre behårede deler av kroppen? :sjenert:

Gjest Emera
Skrevet

Nå har jeg vært og kjøpt lusemiddel til hele familien for den nette sum av over 1000 kr! :sjokkert: Svindyrt er det! Håper vi ALDRI får dette igjen!

Og et annet spørsmål (litt flaut): disse lusa kan vel ikke krype ned til, for å si det slik, andre behårede deler av kroppen? :sjenert:

Det er trasig med lus, ja. Men det er vanlig, og man kan smittes igjen og igjen. Dessverre. Man merker sjelden lusa før det har gått en god stund, derfor kan man bli smittet av folk som ikke vet at de har lus ennå. Slikt er det umulig å beskytte seg mot, så da er det bare å brette opp ermene og gå på en ny runde for å bli kvitt svineriet.

Hodelus vil ikke trives på andre behårede deler av kroppen, til disse områdene hører en annen type lus. Når hodelusa har alt den trenger oppå skolten, hvorfor skulle den da flytte nedover? ;)

AnonymBruker
Skrevet

Litt teit spørsmål kanskje, men hvordan går det med lusen om man farger håret? overlever de noe sånt?

Skrevet

Kort hår på guttene, fletter på jenta. Drill ungene i at de ikke låner bort eller låner lue/pannebånd etc av andre. Med det samme driller du dem i hvor viktig det er at de legger lua i den plastposen som du henger på plassen deres.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...