Lumos Skrevet 13. mai 2011 #1 Skrevet 13. mai 2011 Jeg er nettopp ferdig å bruke Tetracycline og Epiduo, har gått på det siden tidlig i desember(!), og er altså endelig ferdig Kuren har fungert kjempebra på huden min, kvisene roet seg bare etter noen få dager, og arrene har blitt mye bedre etter som månedene har gått. Jeg har hatt kun en og annen ny kvise under kuren. Nå, ca en uke etter jeg sluttet har jeg fått litt kviser her og der i ansiktet, ikke "byller" men sorte prikker og noen som kan minne mer om skikkelige kviser, men ikke store og vonde. Er dette vanlig etter man har avsluttet en sånn kur? Jeg fikk jo beskjed om at det ikke var sikkert at Tetracycline var en endelig kur, men håper jo sånn på det nå da, etter at jeg har gått på det så lenge... Er så spent på om det vil komme mange nye kviser igjen Noen erfaringer?
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2011 #2 Skrevet 13. mai 2011 Hmm vanskelig å si... Jeg måtte gjennom to runder med Tetracyclin før jeg deretter endelig fikk Roaccutan som tok det som bare f.. Men dersom det bare er en uke siden du er ferdig vil jeg anbefale deg å gi det litt mer tid da jeg vil tro at du fremdeles har litt antibiotika i systemet ditt fremdeles. Roaccutan kan iallfall virke uker etter at du slutter på kuren.
Lumos Skrevet 13. mai 2011 Forfatter #3 Skrevet 13. mai 2011 Ja, hudlegen sa fks at jeg burde vente med å sole meg sånn skikkelig før det var gått 3 uker etter jeg sluttet på pillene, mtp antibiotikaen. Huff, håper sånn jeg slipper Roaccutan... Takk for svar
Riskrem Skrevet 13. mai 2011 #4 Skrevet 13. mai 2011 Min erfaring med Tetracyclin er at det bare setter kvisene på pause. Så kommer de rett tilbake igjen. Har tatt tre Roaccutan-kurer etterpå 3
Lumos Skrevet 13. mai 2011 Forfatter #5 Skrevet 13. mai 2011 Jeg fikk beskjed om at det dessverre er slik for en del ja. Det som var litt "ekstraordinært" med meg var at jeg i en alder av 23 år nesten aldri har hatt kviser før, men plutselig fikk jeg en hel haug! Selvfølgelig, jeg har hatt tenåringskviser som de fleste andre, og litt uren hud nå og da, men aldri noe særlig med "skikkelige" kviser. Men pang sa det, etter sommeren i fjor, det var mer som en eksplosjon i ansiktet mitt. Så det var jo en lite trivelig opplevelse kan man si... Legen trodde at en Tetracycline-kur kanskje kunne holde, men siden det var så kjempemye så plutselig kunne han ikke være sikker. Han sa iallfall at hvis denne ikke tok knekken på det vil det beste være Roaccutan... Håperhåper kvisene holder seg borte!
Gjest Lottiplott Skrevet 13. mai 2011 #6 Skrevet 13. mai 2011 Jeg hadde det akkurat likt, tetracycliner satte bare akne-plagene på pause. Jeg var nødt, i en alder av 14 år, å begynne på p-piller. Det hjalp heldigvis etter tre-fire måneder, men det er jo dumt å måtte begynne med hormonbehandling før man "egentlig" trenger det. Dette for å slippe Roaccutan, som er en skikkelig "hestekur" og ganske tøff. Det som hjalp for meg var en kombinasjon av hormoner og skinoren (krem for å dempe hyppigheten av sorte prikker) og differin (krem som tørker ut eksisterende og påbegynnende kviser). Dersom du ikke har prøvd disse kremene før, anbefaler jeg deg å spørre legen om dette kan passe din hud. Dersom differin er for kraftig tror jeg basiron funker like bra, men er mildere. Og husk - fuktighet er alfa og omega, bruk en god fuktighetskrem HVER morgen OG kveld, fjern sminken om natta og drikk mye vann. Da har du et godt grunnlag for en stabil hud, som forhåpentligvis slipper unna roaccutan. Lykke til! (Nå er jeg ingen ekspert, men dette er mine meninger og erfaringer etter ti år med akneplager )
Gjest Reproductivist Skrevet 13. mai 2011 #7 Skrevet 13. mai 2011 Jeg er nettopp ferdig å bruke Tetracycline og Epiduo, har gått på det siden tidlig i desember(!), og er altså endelig ferdig Kuren har fungert kjempebra på huden min, kvisene roet seg bare etter noen få dager, og arrene har blitt mye bedre etter som månedene har gått. Jeg har hatt kun en og annen ny kvise under kuren. Nå, ca en uke etter jeg sluttet har jeg fått litt kviser her og der i ansiktet, ikke "byller" men sorte prikker og noen som kan minne mer om skikkelige kviser, men ikke store og vonde. Er dette vanlig etter man har avsluttet en sånn kur? Jeg fikk jo beskjed om at det ikke var sikkert at Tetracycline var en endelig kur, men håper jo sånn på det nå da, etter at jeg har gått på det så lenge... Er så spent på om det vil komme mange nye kviser igjen Noen erfaringer? Så dårlig kur da. Funker tregere enn nesten gratis naturmedisin jo og gjør ingenting direkte for å lindre smerten/hevelsen fra ømme kviser. Ta heller cayenne pepper i ansiktet.
Lumos Skrevet 13. mai 2011 Forfatter #8 Skrevet 13. mai 2011 Takk for svar, setter stor pris på det! Det som var med meg var at jeg fikk MANGE kviser på utrolig kort tid. Det tok bare noen uker fra de første små kom til jeg hadde ganske mange kviser. Det kom nye hver dag, og av og til kunne jeg se at det hadde komt flere nye bare på noen timer Etter ca en måned tok det bare helt av. Legen (jeg måtte gå til privat, da det var to-tre mnd ventetid på sykehuset) sa det var et litt uvanlig tilfelle, og at skikkelig mat/mye vann/rens av hud o.l., ikke ville ha noe å si, og at jeg trengte noe sterkere enn kremer og gode renseprodukter. Men jeg vil selvfølgelig prøve igjen med gode renseprodukter nå som jeg er ferdig med kuren. Er bare så utrolig kjedelig dette her, er så rart med det når man ikke er vant til å ha kviser også plutselig sitter du der med fjeset fullt... Hvilke renseprodukter bør man bruke da, når man har såkalt "problemhud"? Jeg har vært kjempetørr gjennom kuren, men har brukt Effaclar H-hudkrem, og den har vært til stor hjelp Regner med tørrheten forsvinner litt etterhvert nå som kuren er ferdig. Jeg vil helst bruke økologiske produkter hvis det går. Synes det er et hav med renseprodukter, kremer, tonere osv. Har ikke så god greie på sånt :gjeiper: Tror faktisk jeg har en sånn basiron liggende, prøvde nemlig en god del kremer/gels før jeg kom meg til hudlege. 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2011 #9 Skrevet 13. mai 2011 Jeg begynte på tetra for 2 mnd siden og fikk beskjed om at kuren måtte gjentas flere ganger. Bruker også en krem på natten som skal tørke ut og hindre nye urenheter. Har også funnet meg verdens beste krem. Effeselar tror jeg den heter, fåes på apoteket. Den ble jeg anbefalt å bruke bruke når jeg var under medisinsk behandling. Kun fuktighet, ingen parabener, næring osv....
Lumos Skrevet 13. mai 2011 Forfatter #10 Skrevet 13. mai 2011 (endret) Så dårlig kur da. Funker tregere enn nesten gratis naturmedisin jo og gjør ingenting direkte for å lindre smerten/hevelsen fra ømme kviser. Ta heller cayenne pepper i ansiktet. Kuren har funket den, og den gjorde underverker på smertene, for jeg hadde virkelig vondt! Men cayenne-pepper, seriøst? AnonymBruker: Jeg brukte også en gel om natten, Epiduo heter den. Det er veldig individuelt tror jeg om man må ta kuren flere ganger, legen som jeg gikk til hadde hatt mange suksess-historier med bare en runde, men det er jo vanskelig å vite på forhånd. Lykke til med kuren, dumt du må gå på den nå om sommeren da. Trodde ikke det var vanlig. Endret 13. mai 2011 av Lumos
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2011 #11 Skrevet 13. mai 2011 Effecelar har også renseprodukter osv. også
Lumos Skrevet 13. mai 2011 Forfatter #12 Skrevet 13. mai 2011 Effecelar har også renseprodukter osv. også Må ta meg en tur på apoteket å kikke en dag, har kun vært innom for å hente medisin og kjøpe den kremen, takk for tips
Gjest Lottiplott Skrevet 13. mai 2011 #13 Skrevet 13. mai 2011 Du kan prøve Avene, de har en krem for hud som er under aknebehandling. De hadde hvertfall det før:) Husker ikke navnet på selve kremen nå, men det kan sikkert de på apoteket hjelpe deg med Nå er jeg hvertfall kvitt det meste, det dukker bare opp to-tre stykker under pms og hvis jeg har spist masse junk :-p Du kan også prøve body shop, der du kan få naturlige kremer som gir fuktighet for sensitiv hud, uten parabener osv. Eller brukte jeg rens fra biotherm, som var supereffektiv Bare pass på at det ikke er for sterkt, men heller gir masse fuktighet
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2011 #14 Skrevet 13. mai 2011 Ja, hudlegen sa fks at jeg burde vente med å sole meg sånn skikkelig før det var gått 3 uker etter jeg sluttet på pillene, mtp antibiotikaen. Huff, håper sånn jeg slipper Roaccutan... Takk for svar Jeg fikk beskjed om at det dessverre er slik for en del ja. Det som var litt "ekstraordinært" med meg var at jeg i en alder av 23 år nesten aldri har hatt kviser før, men plutselig fikk jeg en hel haug! Selvfølgelig, jeg har hatt tenåringskviser som de fleste andre, og litt uren hud nå og da, men aldri noe særlig med "skikkelige" kviser. Men pang sa det, etter sommeren i fjor, det var mer som en eksplosjon i ansiktet mitt. Så det var jo en lite trivelig opplevelse kan man si... Legen trodde at en Tetracycline-kur kanskje kunne holde, men siden det var så kjempemye så plutselig kunne han ikke være sikker. Han sa iallfall at hvis denne ikke tok knekken på det vil det beste være Roaccutan... Håperhåper kvisene holder seg borte! Jeg er AnonymBruker #2 Jeg hadde GLEDET meg til en Roaccutankur istedet for å gå mange år på Tetralysal.. Det er så bortkastet tid.. 1
Riskrem Skrevet 13. mai 2011 #15 Skrevet 13. mai 2011 Jeg må bare si at kviser er i de aller fleste tilfeller et hormonelt problem. Det har INGENTING å si hvilken ansiktsrens man bruker. Problemet kommer fra inne i kroppen --> hormoner. Ingen ansiktsrens eller krem eller toner kan rette opp et hormonelt problem. 2
Lumos Skrevet 13. mai 2011 Forfatter #16 Skrevet 13. mai 2011 (endret) Takk for tips LottiPlott! Skal helt klart gå på apoteket en dag å høre med de. AB2: Selvfølgelig, jeg må jo bare begynne på Roaccutan hvis jeg ikke blir kvitt dritten, men jeg er student og har vært dårlig råd, og Roaccutan er dyrt, iallfall for min lommebok. I tillegg har jeg svært ekstremt plaget med tørr hud over nesten hele kroppen gjennom hele Tetrakuren. Det har rett og slett vært fælt, med sår og vond hodebunn med masse "flass", munnsår hele tiden, svie og tynnere hud rundt øyne osv. Og jeg har hørt at det bare blir verre med Roaccutan, derfor gruer jeg meg hvis jeg må begynne på den... En skikkelig heksekur :gjeiper: Nøtteskall: Det sa legen til meg også, derfor var det ingen vits å prøve med overfladiske kremer, annet kosthold etc. Men mot urenheter, som jeg også har en del av, regner jeg jo kanskje med at det kan være bra med en god rens iallfall? Edit: Jeg spekulerte forresten i om det kunne være p-pille-slutt som gjorde at jeg fikk så plutselig mye kviser. Men siden det var 4-5 mnd siden pilleslutt på det tidspunktet jeg gikk til lege, trodde han ikke det kunne være det. Synes det er så merkelig å få så mye kviser så fort. Endret 13. mai 2011 av Lumos
Gjest Reproductivist Skrevet 13. mai 2011 #17 Skrevet 13. mai 2011 Kuren har funket den, og den gjorde underverker på smertene, for jeg hadde virkelig vondt! Men cayenne-pepper, seriøst? Ja, seriøst. Har brukt det (lokalt) i flere år nå som eneste behandling mot kviser bl.a. Gjør bare litt vondt i en stund hvis man tar mye på eller får det i øynene. Mye annet som brukes og fungerer og av krydder, men mye mer griseri og plunder.
B18 Skrevet 13. mai 2011 #18 Skrevet 13. mai 2011 jeg brukte tetra i 6-7 månder, alle kvisene gikk vekk. da jej sluttet å ta tetra, kom kvisene gradvis tilbake etter en måndes tid. Nå har jeg starta på diane. Kvisene er borte, men har forsatt merke der kvisene var=/
Gjest Lottiplott Skrevet 13. mai 2011 #19 Skrevet 13. mai 2011 Nøtteskall og Lumos: Som jeg skrev over, så er dette kun min erfaring. Jeg hadde kombinasjon av hormonbehandling og rens/krem. Hormonbehandlingen demper ofte det som gjør at talgproduksjonen øker i huden, mens kremene tar seg av resten. Jeg tror ikke at kun en av delene hjelper dersom man sliter skikkelig med akne. Dersom man kun har kviser, er det en annen sak MEN: Tørr hud er mer utsatt for kviser enn "stabil" hud - så da lønner det seg å ha best mulig utgangspunkt ved å legge til rette for det. Mye vann, lite usunn mat (fett og sukker), kremer og null sminke om natta Noe jeg merket i ettertid, var at hvis jeg spiste mye avocado, så hjalp det veldig på balansen i huden. Er ikke sikkert det hjelper deg - ennå, men kanskje senere når det verste har gitt seg Da jeg gikk på tetracycliner hadde jeg også behov for mer fuktighet på resten av kroppen, og brukte en olje i hodebunnen, som var knallgod! Skal høre med mamma om hun husker hva den heter en dag, så kan jeg kanskje sende det til deg, Lumos. Den var mirakuløs.
Gjest Lottiplott Skrevet 13. mai 2011 #20 Skrevet 13. mai 2011 jeg brukte tetra i 6-7 månder, alle kvisene gikk vekk. da jej sluttet å ta tetra, kom kvisene gradvis tilbake etter en måndes tid. Nå har jeg starta på diane. Kvisene er borte, men har forsatt merke der kvisene var=/ Det er samme kuren jeg hadde Det var veldig effektivt, men har fremdeles noen arr i kinna, dessverre.. Si gjerne i fra hvis du vet om noe som hjelper på dem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå