Gå til innhold

hjemme og leser,lyst til å delta?flere som kjeder seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

heihei alle sammen!

sitter faktisk hjemme på fredagskvelden og leser om kvinners rettsstilling i samfunnet, er blit helt hektet gitt! :oops:

tenkte kanskej å dra dere med inn i det hele også, om dere fikk velge to ting om kvinners rettsstilling som ut fra din egen mening bør endres, hva ville du ha endret? og hvorfor?

håper dette kan bli en spennende tråd, jeg synes hvertfall det, da vi faktisk lever i 2003 og dette spm "egentlig" ikke burde tas opp...

så kom igjen jenter stå på!! :wink:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne har jeg lyst til å svare på; MEN hva mener du med rettstilling :klø: (er det nynorsk? for likestilling?)

Gjest Anonymous
Skrevet

med rettigheter menes det samme som rettstilling... slik jeg har skjønt det,godt at det er noen som vil delta,beklager er ikke logget inn nå, men bare å svare i vei:)

Skrevet

Rettsstilling er et ord for å beskrive hvilke rettigheter noen har etter loven.

Likestilling er mer omfattende, kan jo eks handle om hvem som vasker opp i hjemmet osv.

Kan du ikke gi noen korte eksempler på hvilke forhold du har lest om? Slett ikke alle (deriblant meg selv) som kommer på noen ulikheter.

Rent umiddelbart tenker jeg imidlertid på pensjonspoengreglene. Som kvinne med høy utdanning er det nærmest umulig å opptjene fulle poeng. Da skal man aldri ha tatt seg et års permisjon for å være hjemme med små barn, eller arbeidet deltid i en kortere periode.

Selv er jeg 27, og må jobbe i ett strekk i 40 år for å få fulle poeng. Holder akkurat... (hvis jeg bare snart får jobb, da...)

Gjest Anonymous
Skrevet

hm.....jeg forstod det som en endring i kvinnesistuasjonen idag, eller er det snakk om endring innen likestillingen? i så fall burde kvinner stilles på lik linje med menn i høyere utdannede yrker!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...