Gå til innhold

Forlover uten følge

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Samboeren min er forlover og er invitert til bryllupet uten følge.

Jeg kjenner ikke brudeparet noe særlig, så jeg har jo egentlig ikke noen trang til å være med på festen deres. Men jeg tenker litt på at samboeren min blir den eneste gjesten uten følge. Jeg trodde at forlovere alltid ble invitert med følge, av ren og skjær høflighet.

Men kanskje dette ikke så vanlig som jeg trodde?

De skal ha et lite bryllup med 50 gjester, men har god råd. Hvis det har noe å si. Han ble spurt om å være forlover før traff hverandre, men da invitasjonene gikk ut holdt vi på å flytte sammen.

Selv har jeg bare vært i ett bryllup og der ble den daværende kjæresten min invitert med navn på innbydelsen. Selvom brudeparet ikke kjente han så godt. Jeg var da en nær venninne av bruden.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Brudeparet ville vel bare ha det sånn. Om det er vanlig eller ei har i og for seg ikke så mye å si.

• Liker 1
Skrevet

Sto det 'uten følge' i innbydelsen eller sto det bare hans navn?

Kanskje ikke brudeparet tenkte over det da de sendte ut invitasjonene. Hva med å ringe dem (noe samboern din kan få lov til å gjøre da det er hans venner), forklare situasjonen og spørre pent om det er mulig å ha med følge?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er ingen "big deal" for min del, men om jeg selv hadde vært forlover hadde jeg kanskje blitt littegranne skuffet. Fordi jeg trodde at det var et "must" å invitere med følge når man er forlover.

Jeg tror ikke de har glemt det, for de har ikke invitert meg når vi har møttes nå i senere tid. De bare snakker om hvor dyrt bryllup er, så tror de prøver å unnskylde seg litt.

Håper jeg selv får råd til å invitere alle vennene mine med følge i mitt eget bryllup :-)

Skrevet

Vi har valgt å invitere alle gjester med evt samboere, selv de vi ikke har noe særlig kontakt med. Men dette er jo et valg man tar som brudepar - Hvor man skal sette "grensen", og hvem man har mulighet til å inkludere. Sånn i ettertid fikk vi spørsmål fra min kusine om hun kunne ta med sin kjæreste, og så ikke på dette spørsmålet som frekt/kleint i det hele tatt. Vi så litt over hvor mye det vil påvirke om alle med "bare" kjæreste også fikk ha med disse, og da det kun var gjaldt henne og én til sa vi ja til å ha med kjærester også.. Vil jo gjøre det mest mulig likt for alle.

Hehe, dette ble litt utgreiing fra min side, poenget mitt var at din samboer kan jo høre med brudeparet om det er mulig å ha med følge.

Og til ditt faktiske spørsmål: Vet ikke om det uten videre er "vanlig" å invitere med eller uten. Men har vel selv erfart at det oftes inviteres med følge, iallefall når man er samboere.

• Liker 1
Skrevet

Så lenge dere er samboere så syns jeg det er uhøflig rett og slett å ikke invitere med følge.

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er rart å ikke invitere med samboere. Selv har vi invitert samboerne/kjærestene til de som har det da invitasjonene ble sendt ut. Noe annet synes jeg uhøflig.

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 2
Skrevet

Vi har invitert forlovere med følge, men har hatt en diskusjon rundt dette. For det første så har forloverne en stor jobb denne dagen, og skal som regel være rundt brudeparet hele dagen. I mange tilfeller kjenner ikke forlovernes samboer så mange andre av gjestene og de blir da gående mye alene (ikke alle som er så utadvendte og bare snakker med folk vet dere) Men vi hadde denne diskusjonene med forloverne våre vi da og hørte hva de synes. I og med at de hadde en oppgave var det egentlig det samme for dem, men vi inviterte med alikevel. Så er nok en vurdering fra brudeparets side :jepp:

AnonymBruker
Skrevet

For det første så har forloverne en stor jobb denne dagen, og skal som regel være rundt brudeparet hele dagen.

Hva består denne store jobben i? Være rundt brudeparet hele dagen? Forventer du at forloveren din skal være en slags kammerpike og fly rundt og varte deg opp?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hva består denne store jobben i? Være rundt brudeparet hele dagen? Forventer du at forloveren din skal være en slags kammerpike og fly rundt og varte deg opp?

Forstår at du ikke har vært forlover i bryllup? Først er man jo med bruden/brudgommen før kirken, under transport til kirken og i kirken/under sermonien. Da må en følge komme seg til kirken alene og sitte alene, dersom man ikke kjenner andre. Deretter er man med brudeparet på fotografering, det tar gjerne to timer, mens følge må komme seg til lokalet alene, og henge der med mennesker man kanskje ikke kjenner en god stund. Etter retur til lokalet sitter man normalt med følge, og kan tilbringe resten av dagen med følget sitt uten store avbrytelser.

Så dette kan absolutt være en av grunnene til at TS ikke er invitert. Selv skilte jeg også litt på lengden av forholdet, og om det var naturlig å invitere en gjeng med/uten følge. Jeg inviterte for eksempel alle kollegaer uten følge, alle felles vennepar med følge, og et-par tilfeller der forholdet/samboerforholdet var helt ferskt og vi ikke kjente motparten, der vi inviterte uten følge. Det er ingen automatikk i at forlovers kjæreste blir invitert, og dere var jo ikke samboere på det tidspunktet gjestelista ble satt opp en gang.

Endret av Atheene
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Liker ikke helt det der AnonymBruker-opplegget. Det var ikke TS som skrev innlegg nr 10...

Kan skjønne litt det der med at man blir et påheng som forlovers følge og at det ikke er så greit når man ikke kjenner brudeparet.

Skrevet

TS her.

Liker ikke helt det der AnonymBruker-opplegget. Det var ikke TS som skrev innlegg nr 10...

Kan skjønne litt det der med at man blir et påheng som forlovers følge og at det ikke er så greit når man ikke kjenner brudeparet.

Jeg forstod godt at det ikke var deg ;) Det var bare jeg som hoppet fra å svare AB i innlegg 10 i første avsnitt, til å svare deg i andre avsnitt. Ser det alt for lett kan misforstås da jeg bruker "du" i begge avsnitt.

• 2 uker senere...
Skrevet

Er i samme situasjon som TS. Siden jeg ikke kjenner brudeparet, tenkte jeg ikke så mye på det.

Men så fortalte min samboer meg hvor glad brudgommen var for å ha spart 10 000 på de 10 gjestene som måtte melde avbud. Og da tok jeg meg selv i å lure på hvorfor de ikke inviterte flere av sine nære venners kjærester i stedet.

Men ikke noe å henge seg opp i :rolleyes:

Jeg får være sjåfør den kvelden ;)

Skrevet

De skal ha et lite bryllup med 50 gjester, men har god råd. Hvis det har noe å si. Han ble spurt om å være forlover før traff hverandre, men da invitasjonene gikk ut holdt vi på å flytte sammen.

Er det bryllupsplanleggingen som har tatt lang tid, eller dere som har vært raske med å flytte sammen? Jeg ville ikke syntes det var naturlig å invitere ferske partnere jeg ikke kjente, selv om de (nesten) bodde sammen.

(og i en ikke relatert digresjon lurer jeg på når 50 gjester ble et lite bryllup...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...