Renapur Skrevet 7. mai 2012 #121 Skrevet 7. mai 2012 I vår familie har vi fått bunader som vi slektes til ved konfirmasjonen. Denne har min datter Den blå nordlandsbunaden. og denne har jeg som er fra Inderøy i nord trøndelag. Det er ikke oss som er avbildet her, er bilder funnet på google.
Anglofil Skrevet 8. mai 2012 #123 Skrevet 8. mai 2012 Jeg har Vest-Opplandbunad. Mvh Yvonne Ser at linken ikke fungerer. Slik ser min bunad ut. Mvh Yvonne 1
Gjest IngvildSF Skrevet 8. mai 2012 #124 Skrevet 8. mai 2012 Ser at linken ikke fungerer. Slik ser min bunad ut. Mvh Yvonne Den har jeg også! Syns den er Norges fineste. Litt patriot sa du? Syns også den blåfargen er finest, noen av de eldre vest-opplandbunadene er mye lysere i fargen. Eneste dumme med bunaden min er at vesten er altfor stor. Mamma og bestemor (de som sydde/broderte/monterte den) mente jeg måtte ha noe å vokse i. Vel ... på 5 år har jeg fortsatt ikke vokst en cm hverken i lengden eller bredden.
Anglofil Skrevet 8. mai 2012 #125 Skrevet 8. mai 2012 Den har jeg også! Syns den er Norges fineste. Litt patriot sa du? Syns også den blåfargen er finest, noen av de eldre vest-opplandbunadene er mye lysere i fargen. Eneste dumme med bunaden min er at vesten er altfor stor. Mamma og bestemor (de som sydde/broderte/monterte den) mente jeg måtte ha noe å vokse i. Vel ... på 5 år har jeg fortsatt ikke vokst en cm hverken i lengden eller bredden. Ja, den er nydelig, veldig glad i bunaden min. Selv er jeg glad de sydde den ganske stor, for jeg har vokst en del siden jeg var 14 år. Mvh Yvonne
Gjest IngvildSF Skrevet 8. mai 2012 #126 Skrevet 8. mai 2012 Ja, den er nydelig, veldig glad i bunaden min. Selv er jeg glad de sydde den ganske stor, for jeg har vokst en del siden jeg var 14 år. Mvh Yvonne Jeg har ingen historie i å legge på meg, så jeg var sikker i min sak. De skulle bare ha litt ekstra stoff i skjørter, for å være sikker, men da subbet det i bakken på ene sida. Så overivrige var de! Heldigvis fikk jeg litt fornuft i de. Har du capen og lua også?
Anglofil Skrevet 8. mai 2012 #127 Skrevet 8. mai 2012 Jeg har ingen historie i å legge på meg, så jeg var sikker i min sak. De skulle bare ha litt ekstra stoff i skjørter, for å være sikker, men da subbet det i bakken på ene sida. Så overivrige var de! Heldigvis fikk jeg litt fornuft i de. Har du capen og lua også? Vel, jeg var ikke ferdig utvokst (jeg vokste ytterligere 10 cm det året), så jeg er glad de tok hensyn til det. Hvis du var ferdig utvokst så er det jo litt merkelig. Ja, jeg har begge deler, men aner ikke hvor lua er hen. Bruker derfor bare capen. Mvh Yvonne
Maddebs Skrevet 8. mai 2012 #128 Skrevet 8. mai 2012 Så mange fine bunader! Skulle ønske jeg hadde en. Du kan få min! jeg vil helst bli kvitt den http://www.gratisannonsernorge.com/_mm/_d/_ext9/23677/s_Gudbrandsdalsbunad%20Sort%20Leveres%20Omgende01.jpeg
Gjest Cessie Skrevet 8. mai 2012 #129 Skrevet 8. mai 2012 (endret) Har visst ingen bilder av meg selv i bunad tilgjengelig, men google er min venn: Rogalandsbunad Jelsa, svart (det er bare i Stavanger de bruker den blå...). Har forresten grønt liv på min. Må visst se og få lua montert også, har jo giftet meg siden sist jeg brukte bunaden, så nå er det vel ingen bønn. Og når jeg er godt i gang her, gubben sin bunad: Ikke noe godt bilde, leter febrilsk etter bildet av gubben og svogern fra en konfirmasjon der begge har hallingbunader... Har tenkt å sy Kystdrakten en gang når jeg får tid (bare 15 år til jeg er pensjonist... kanskje jeg får tid da?). Endret 8. mai 2012 av Cessie
Gjest IngvildSF Skrevet 8. mai 2012 #130 Skrevet 8. mai 2012 Vel, jeg var ikke ferdig utvokst (jeg vokste ytterligere 10 cm det året), så jeg er glad de tok hensyn til det. Hvis du var ferdig utvokst så er det jo litt merkelig. Ja, jeg har begge deler, men aner ikke hvor lua er hen. Bruker derfor bare capen. Mvh Yvonne Hadde ikke vokst på noen år, men vi hadde vel alle et håp om at jeg skulle bli litt høyere (er 154cm) Har lyst på lua også! Det er det eneste jeg mangler.
Chloe- Skrevet 8. mai 2012 #131 Skrevet 8. mai 2012 Jeg har denne vestfoldbunaden (ikke meg på bildet) Jeg har denne jeg også, men har hatt inntrykket av at det egentlig er en festdrakt. Vet du det offesielle navnet på kjolen?
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #132 Skrevet 10. mai 2012 Jeg har denne jeg også, men har hatt inntrykket av at det egentlig er en festdrakt. Vet du det offesielle navnet på kjolen? Det er en bunad Men husfliden er sære og godkjenner den ikke. Bunaden er ikke så gammel, men bygger på svært gamle mønstre. Har ikke fått somlet meg til å lese om den på nettet, men jeg tror at hvis du googler vestfoldbunad og leikarring (eller noe i den duren), så dukker det opp info. Har også hørt litt om de typiske vestfoldbunadene, at de bare diktet opp. Men har ikke noen gode kilder på det. Si gjerne ifra hvis du finner ut noe:)
Chloe- Skrevet 10. mai 2012 #133 Skrevet 10. mai 2012 Det er en bunad Men husfliden er sære og godkjenner den ikke. Bunaden er ikke så gammel, men bygger på svært gamle mønstre. Har ikke fått somlet meg til å lese om den på nettet, men jeg tror at hvis du googler vestfoldbunad og leikarring (eller noe i den duren), så dukker det opp info. Har også hørt litt om de typiske vestfoldbunadene, at de bare diktet opp. Men har ikke noen gode kilder på det. Si gjerne ifra hvis du finner ut noe:) Vet at mønsteret er svært gammel da forkleet faktisk ble funnet på gården til min tipp-tipp-tipp(?)oldemor i Kodal! Synd jeg ikke vet navnet på den, finner det heller ikke ved googling..
Gjest Eld Skrevet 10. mai 2012 #134 Skrevet 10. mai 2012 Fant dessverre kun et dårlig bilde, men dette er min bunad som jeg har arvet: Min lenke
Gjest Daenerys Skrevet 11. mai 2012 #135 Skrevet 11. mai 2012 Ingen andre som har Vest-Agder her? Uansett, vil ikke legge ut bilde av meg selv (men om noen er superinteresserte kan dere sende meg en pm, vil bare ikke være til offentlig beskuelse). Jeg har stripestakk, svart vest og grønt forkle, med litt utradisjonelt sølv. Elsker bunaden min, gleder meg til å gå med den. Det er mamma som har sydd den, gjør det ekstra spesielt Finner ingen som ligner av Vest-Agder sine bilder på nett, min er for spesiell
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2012 #136 Skrevet 11. mai 2012 Jeg elsker bunader! Er så stolt av å være norsk hver eneste 17.mai. Jeg har Øst-Telemark, og jeg må ærlig innrømme at jeg synes den er den aller fineste, selv om alle bunader er vakre selvsagt. Jeg satt med sydama i flere timer og valgte ut hva jeg ville ha da jeg stod konfirmant, haha - pirkete! HUSK ROSE PÅ FLAGGET I ÅR, DAMER!
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2012 #137 Skrevet 11. mai 2012 Jeg elsker bunader! Er så stolt av å være norsk hver eneste 17.mai. Jeg har Øst-Telemark, og jeg må ærlig innrømme at jeg synes den er den aller fineste, selv om alle bunader er vakre selvsagt. Jeg satt med sydama i flere timer og valgte ut hva jeg ville ha da jeg stod konfirmant, haha - pirkete! HUSK ROSE PÅ FLAGGET I ÅR, DAMER! for en god ide.. =)
Chloe- Skrevet 11. mai 2012 #138 Skrevet 11. mai 2012 Jeg elsker bunader! Er så stolt av å være norsk hver eneste 17.mai. Jeg har Øst-Telemark, og jeg må ærlig innrømme at jeg synes den er den aller fineste, selv om alle bunader er vakre selvsagt. Jeg satt med sydama i flere timer og valgte ut hva jeg ville ha da jeg stod konfirmant, haha - pirkete! HUSK ROSE PÅ FLAGGET I ÅR, DAMER! Rose på flagget?
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2012 #139 Skrevet 11. mai 2012 Jeg elsker bunader! Er så stolt av å være norsk hver eneste 17.mai. Jeg har Øst-Telemark, og jeg må ærlig innrømme at jeg synes den er den aller fineste, selv om alle bunader er vakre selvsagt. Jeg satt med sydama i flere timer og valgte ut hva jeg ville ha da jeg stod konfirmant, haha - pirkete! HUSK ROSE PÅ FLAGGET I ÅR, DAMER! Rose på flagget? Du mener vel ikke at man skal dra 22. juli inn i nasjonaldagen også nå? 2
Gjest HunterLady Skrevet 11. mai 2012 #140 Skrevet 11. mai 2012 Her er den jeg har, bortsett fra at jeg i tillegg bruker lua/kysen og sløyfen som skal være i halsen. Og dette er forresten Tromsbunaden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå