Gå til innhold

noen som kan trå til? har dere vært gjennom dette?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

lurer på en ting, er det noen som har ex phil og ex fac eksamen av gammel ordning? jeg skal ha min første eksamen på uio nå, og aner ikke hvordan dette foregår! i bøkene står det at det er lagd oppgaver slik at de som lite har fulgt undervisningen også skal ha mulighet til å kunne besvare dem.. også er det jo slik at det er to eksamener, en for exphil og en for exfac. en må bestå begge for å komme seg videre, hvis ikke stryker en og må starte om igjen, men hva skal til for å stå? må en svare på alle spm? eller består en hvis man besvarer alle, men kanskje ikke fult ut? en må jo bestå dersom man klarer å svare på halvparten? dette er det jeg lurer på, ogjeg gruer meg fælt,for jeg føler jeg kunne lest så mye mer,men 3 mnd på 8 bøker er litt lite synes jeg,det skal trossalt læres by heart og forstås!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

det står på oppgaven hvor mange spørsmål du må svare på. les den delen nøye! som regel har du flere alternativer, da velger du (innlysende nok) det du kan best.

hvis du svarer på for få oppgaver, stryker du. ikke la noe stå blankt selv om du synes du ikke har noe fornuftig å si, da skriver du noe som burde være innlysende, selv om du ikke synes det er et godt svar. det kan likevel være nok til å stå. blanke oppgaver regnes som stryk, og å stryke på en oppgavedel medfører at du stryker på hele eksamen.

det skal ikke all verden til får å stå til exphil. du trenger ikke kunne bøkene utenat. sannsynligvis har du lært mer enn du tror.

altså: svar på ALLE de oppgavene det står du skal svare på, og husk at et dårlig svar er likevel MYE bedre enn ikke noe svar.

exphil og exfac er separate eksamener, det betyr at om du stryker på en av dem, er det BARE den ene du trenger å ta om igjen, ikke begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk de siste ukene på å løse noen tidligere eksamensoppgaver. Det finnes egne hefter med slike oppgaver - og det kommer til å gjøre deg bedre forberedt til eksamen.

Det skal ikke så veldig mye til for å stå. Jeg har en venninne som skrev en halv side som svar på en drøftingsoppgave, og som sto med et nødskrik.

Er veldig enig med Ivanka - bare skriv det du klarer. Selv om du er usikker på om det er 100 prosent riktig, er det bedre å skrive noe enn å la det stå blankt. (altså - det må jo ha noe med oppgaven å gjøre, da. Men bedre å svare NOE enn å la det stå blankt!)

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjenner følelsen, du...

kan oppmuntre deg med at jeg trodde jeg hadde strøket på både exphil og exfac, og så viste det seg at jeg hadde fått 1.9 og 2.0. det hører vel med til historien at siden jeg ikke var særlig opplyst om karaktersystemet syntes jeg det var skikkelig dårlig. nå vet jeg at det var 6 studenter av 615 som gjorde det bedre enn meg på exfac og er skikkelig stolt.

anbefaler forresten en liten lefse som heter exphil fra a til å, oransje og svart, som de selger på akademika. der står så å si alt du trenger å kunne i konsentrert form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Les Repetisjonshefte for ex.phil og ex.fac (fellesdelen) av Finn Eivind Jor. Den forklarer veldig greit hvordan eksamen foregår og hvilke emner som er viktigst å lese på. Den er delt opp i kapitler etter veiledningsoppgavene, lagt opp etter gammelt system på uio. Det står også hvilke filosofer man oftest blir bedt om å sammenligne og masse andre interessante opplysninger. Du bør bruke litt tid på å sammenligne filosofene, siden det nesten alltid er en av oppgavene. Jeg leste i den boken i en uke (Ingen forelesninger eller andre bøker), og fikk 2.8 :D Ikke kjempebra, men langt i fra stryk.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...