Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kommer så klart an på temaet osv, men kan du anslå et ca antall?

Har 300 sider pensum. Er 1 uke til eksamen. Hvis jeg leser 50 sider til dagen klarer jeg komme gjennom alt til fredag.

Er ganske tungt stoff (tettpakket med info, ikke masse dilldall, tegninger og eksempler), tok meg 3 timer å lese 20 sider grundig i går.

Så lurer på hva som er normalt å komme gjennom pr dag før eksamen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg leser minst 100 sider, også ganske tettpakket med info, men jeg regner 20-35 sider i timen. Så jeg kunne fint klart 200 også om jeg hadde giddet å lese i 8 timer ;)

Eksamen om en uke, og er ca 700 sider pensum.

Gjest white tiger
Skrevet

Jeg leser aldri gjennom pensum rett før eksamen. Enten leser jeg pensum i god tid før eksamen og noterer ned det jeg mener er viktigst og mest relevant, eller så dropper jeg å lese gjennom pensum og leser kun gjennom notater fra forelesninger, osv. Tiden rett før eksamen brukes til å skrive et kortere notat av de notatene jeg allerede har, og pugge på dette. Selvfølgelig risikerer jeg å få spørsmål som jeg ikke har skrevet i notatene mine, men stort sett er jeg flink til å sile ut det som er unødvendig å lese på.

Hvis jeg skulle pløyd gjennom en hel bok/flere bøker på flere hundre sider rett før eksamen så vet jeg at jeg garantert ikke hadde husket mer enn en brøkdel.

Hittil har metoden min lønt seg da jeg kun har A og B (går på høyskole).

• Liker 1
Skrevet

Jeg leser aldri gjennom pensum rett før eksamen. Enten leser jeg pensum i god tid før eksamen og noterer ned det jeg mener er viktigst og mest relevant, eller så dropper jeg å lese gjennom pensum og leser kun gjennom notater fra forelesninger, osv. Tiden rett før eksamen brukes til å skrive et kortere notat av de notatene jeg allerede har, og pugge på dette.

Ja, er dette jeg også liker å gjøre, men med litt for mange studiepoeng dette semesteret gikk det ikke :) Helt enig i at notater er veldig bra å pugge på!

Skrevet

Gjør som White Tiger :) Lite som fester seg om jeg skal sprenglese alt stoffet før eksamen..

AnonymBruker
Skrevet

Hmm, det beste er forelesningsnotaer og eksamensoppgaver. Det er bortkastet tid å lese fra perm til perm!

Skrevet

Jeg studerer litteratur, så jeg har tenkt til å lese om bøkene vi har vært igjennom på nettet og skrive ned viktige ting. + Jeg skal lese mer om hva som gjør noe til en tragedie, komedie osv.

AnonymBruker
Skrevet

Hmm, det beste er forelesningsnotaer og eksamensoppgaver. Det er bortkastet tid å lese fra perm til perm!

Har ingen forelesningsnotater. Har ikke deltatt på forelesningene pga en særdeles dårlig og useriøs foreleser i dette faget. Har heller ingen eksamensoppgaver eller Powerpointer å lese på, han har ikke lagt ut noe som straff for de som ikke ville komme på forelesningene... Kul fyr. Men det resulterer altså i at jeg må lese alt pensumet så å si fra perm til perm. Og jeg har en uke på meg. Pleier lese ganske kjapt, men dette stoffet tok tid.

Takk for alle svar foressten, interessant å høre hvordan andre gjør det:)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest kapittelet etterhvert som det har vært tema i forelesningene så har jeg gjort oppgaver og notert jevnlig. Så det eneste som står igjen nå før eksamen er å pugge på de notatene jeg har. Skjønner at det er vanskelig uten notater og pp fra foreleser, men du får bare stå på! Lykke til masse på eksamen hvertfall =)

AnonymBruker
Skrevet

jeg har lest 2-300 sider på et døgn og fått A, men da har stoffet vært mer eller mindre kjent fra før. Ikke alltid jeg har rukket å lese gjennom bøkene før eksamensperioden, men har stort sett fulgt forelesninger og fått med meg ting underveis. Noen ting tar det mer tid å sette seg inn i, men jeg ville ikke sett på det som uoverkommelig å lese 300 sider på en uke. Prøv å lese raskere igjennom først, for å få overblikk, og så gå tilbake til detaljene. Det er kanskje noen oppgaver i bøkene, eller spørsmål det er logisk å stille seg utfra emnebeskrivelsen til faget?

• Liker 2
Skrevet

Jeg prøver alltid å komme gjennom pensum med gode notater til det er 2 uker igjen til eksamen. Da går jeg gjennom notatene igjen og igjen og igjen, samtidig som jeg løser eksamensoppgaver og tegner modeller, grafer og strukturer.

Det skal også sies at hver eneste setning på hver eneste side jeg leser er viktig, så når jeg leser og tar notater samtidig kan det gå så sakte som to sider i timen :goodbye:

Skrevet

For meg holder ikke forelesningsnotater, jeg skriver heller alltid notater fra bøkene og leser på disse notatene i etterkant. Denne uken har jeg lest ganske mange sider, da jeg hadde eksamen både på onsdag og i dag. På fem dager skrev jeg notater fra en ganske tung bok på 300 sider +/- kapittel vi ikke skulle ha. I tillegg så gjorde jeg også oppgaver i forbindelse med denne boka. På samme tid leste jeg også til en eksamen hvor det egentlig bare var litteratur av lettere stoff, og pløyde meg gjennom ganske mange hundre sider.

Det varierer med andre ord veldig. ;)

Mvh Yvonne :heiajente:

Gjest Pantherinae
Skrevet

Kommer veldig an på faget. I typiske lesefag hvor man skal lære ideer og store bilder, kan jeg lese ganske mange sider pr dag. 50-100 kanskje? I puggefag blir det færre, der leser jeg hovedsaklig på notater og slides som ble brukt på forelesningene. I oppgavefag (som matte og fysikk) leser jeg minimalt, der er fokuset på å regne oppgaver. Kommer også an på hvor godt jeg kan stoffet, er det bare lett repetering på noe jeg kan, kommer jeg igjennom ganske mange sider iløpet av en dag!

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Takk for gode svar:)

Har nå fått lest halvparten av pensumet, så ligger godt an. Bruker den siste dagen til å repetere litt.

Skulle nok begynt før, sånn at jeg kunne skrevet notater, men det er meg i et nøtteskall å begynne tidligst en uke før >.<

Kjenner det er litt tungt og treigt å lese når mesteparten av stoffet er ukjent pga jeg ikke har vært i forelesningene eller åpnet bøkene før, men det går greit.

Skrevet

Dere som leser godt over 100-200 sider dagen, får dere med dere noe av det dere leser? Sliter med at når jeg skal lese fort så blir det mer å "skumme" igjennom, uten å få med meg noe som helst. Tror nok jeg leser ekstremt tregt i forhold til mange andre.

Noen som har gode lese-tips å dele? :)

...eller kanskje jeg bare må innfinne meg med at andre har mer klisterhjerne enn meg :P

AnonymBruker
Skrevet

Dere som leser godt over 100-200 sider dagen, får dere med dere noe av det dere leser? Sliter med at når jeg skal lese fort så blir det mer å "skumme" igjennom, uten å få med meg noe som helst. Tror nok jeg leser ekstremt tregt i forhold til mange andre.

...eller kanskje jeg bare må innfinne meg med at andre har mer klisterhjerne enn meg :P

Jeg føler jeg får det med meg, og har jevnt over toppkarakterer. Men dersom det er stoff som føles nytt trenger jeg absolutt å lese langsommere. Tror heller ikke du skal føle deg treg som leser langsommere, selv om det kan være lurt å lære seg å lese såpass fort (eller ta gode nok notater til at det holder å lese disse) når man bare repeterer stoffet (enten man har lest boka før, eller det er dekt i forelesninger og øvelser).

Skrevet

Jeg noterer etterpå jeg har lest, noterer ned det viktigste jeg husker, og sjekker teksten igjen for detaljer. Jeg er avhengig av å notere for å huske ting bra :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...