AnonymBruker Skrevet 13. mai 2011 #1 Skrevet 13. mai 2011 Satt og tenkte her om dagen... Hvordan gjorde de det som studenter før PC-en kom? Alt fra innleveringer til store master/doktoroppgaver... Må vel være utrolig tungvindt å ikke kunne redigere, fjerne ting, legge til ting osv. Og gruppearbeid der vi ofte skriver litt hver, limer det sammen osv. Heldigvis ikke er problem i vår tid, men det må vel ha vært tungvindt å skrive på skrivemaskin/for hånd, uten muligheten til å gå inn og redigere. En stor del av oppgaveskriving er jo ofte å lage et førsteutkast, få tilbakemelding også endre ting. Bare en morsom tanke
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2011 #2 Skrevet 13. mai 2011 Tipper man skrev for hånd først. Når oppgaven var klar så skrev man den ferdig på skrivemaskin. Gikk greit når man hadde en rettetast. 2
Annikken Skrevet 13. mai 2011 #3 Skrevet 13. mai 2011 Jeg husker jeg skrev det første "særemnet" for hånd på ungdomsskolen, haha! (Gud føler meg gammal nå.) Da kladdet jeg med penn på papir, og nummererte ark og avsnitt slik at jeg kunne føye til ting her og der samtidig som jeg holdt tråden på "hva som skulle hvor". Når jeg var ferdig med en del, førte jeg inn alt for hånd (vi fikk faktisk ikke lov til å bruke skrivemaskin eller datamaskin, selv om det allerede fantes en god del hjemmePCer på det tidspunktet.) Så jeg vil tro stikkordet er å holde orden på notatene sine: Sortere i permer, nummerere, alfabetisere, skrive bare litt på hvert papir slik at man kan legge til noe senere. Men det er ganske morsomt å tenke på. 1
Rayanne Skrevet 13. mai 2011 #4 Skrevet 13. mai 2011 Jeg husker da jeg gikk på ungdomsskolen, da anså lærerne det for fusk å skrive på pc, siden man slapp å kladde, og kunne bruke stavekontroll. 1
Gjest Pantherinae Skrevet 13. mai 2011 #5 Skrevet 13. mai 2011 Jeg husker da jeg gikk på ungdomsskolen, da anså lærerne det for fusk å skrive på pc, siden man slapp å kladde, og kunne bruke stavekontroll. Haha, ja det husker jeg og! Også husker jeg at vi var hos naboen min og lånte leksikon når vi skulle skrive særoppgave. Og så ringte vi til reisebyråer og til ambassaden til landet vi skulle skrive om for å få tilsendt informasjon, så fikk vi masse ting tilsendt i posten. Jeg tror jeg begynner å bli gammel? 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2011 #6 Skrevet 13. mai 2011 De første masterstudentene skrev nok på steintavle... Har dere ikke sett de teoretiske avhandlingene ved trollveggen? Det står blant annet at det mest tungtveiende argumentet for at jorden var flat var fordi menneskene hadde lært å gå fremover, ergo måtte da jorden også være flat ellers hadde vi kunne gått opp ned uten problem. MAkan....
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2011 #7 Skrevet 13. mai 2011 Tja, de hadde vel fremdeles evnen til å tenke fremover og disponere teksten godt uten å klamre seg til tekstbehandlingsprogrammer. 1
Annikken Skrevet 14. mai 2011 #8 Skrevet 14. mai 2011 Haha, ja det husker jeg og! Også husker jeg at vi var hos naboen min og lånte leksikon når vi skulle skrive særoppgave. Og så ringte vi til reisebyråer og til ambassaden til landet vi skulle skrive om for å få tilsendt informasjon, så fikk vi masse ting tilsendt i posten. Hahaha, ja! Jeg skulle skrive om en forfatter, og måtte skrive til forlaget for å få tilsendt informasjon! Lurer på hvor mange arbeidstider som er spart på grunn av inntoget av internett?!
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2011 #9 Skrevet 14. mai 2011 Kladdet for hånd, så innføring på skrivemaskin.
Gjest Mynona83 Skrevet 14. mai 2011 #10 Skrevet 14. mai 2011 Jeg har et særemne eller hva det er fra ungdomsskolen her hjemme. Det er på ca. 50 sider og er skrevet for hånd. Illustrasjonene er tegninger. Vi hadde data og internett hjemme, men var omtrent den eneste på skolen som hadde internett - hadde leksikon på en CD som jeg kunne slå opp ting. Kvasir var ikke en super søketjeneste i 97/98 - så det var ikke så mye man kunne finne der - men noe.
Gjest Mynona83 Skrevet 14. mai 2011 #11 Skrevet 14. mai 2011 Tja, de hadde vel fremdeles evnen til å tenke fremover og disponere teksten godt uten å klamre seg til tekstbehandlingsprogrammer. Mp fortsatt gjøre det på eksamen da.. Lurer på når vi blir kvitt de 3 sidige gjennomtrykksarkene og håndskrift.. Men det er vel en stund til vi sitter 3000 stk i ett lokale å gjør en eksamen på data. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2011 #12 Skrevet 14. mai 2011 Jeg synes ikke noe særlig om klaging på det med å skrive på papir. Alle har gjort det før deg til nå. Du er ikke spesiell.
Gjest Mynona83 Skrevet 14. mai 2011 #13 Skrevet 14. mai 2011 Jeg synes ikke noe særlig om klaging på det med å skrive på papir. Alle har gjort det før deg til nå. Du er ikke spesiell. Hvem sikter du til?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå