Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring med standhaftig betennelse i skulder?

Er så frustrert, har slitt med ene skulderen siden i fjor sommer. Dvs; jeg har hatt symptomer til og fra i flere år, men siden i fjor sommer har det vært til dels mye vondt hver dag (også om natten). Hverken betennelsesdempende tabletter, kortison eller fysio har hjulpet. Hvor lang tid må jeg regne med at dette tar da? Blir gal av dette jeg :tristbla:

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sikker på at du har betennelse da? Eller dvs at det ikke ligger noen større grunn bak denne?

Jeg har samme problemet, men det er ikke "vanlig" betennelse. For jeg var også hos fysio, men behandlingen ble avsluttet siden det ikke hadde virking. Fysio gjorde også at det ble større smerter. Så da vet legene vist nok at det IKKE er en vanlig betennelse.

Jeg er testet for gikt og leddsykdommer, men de finner ingenting.

Jeg vil bare anbefale deg å holde deg i ro. Jeg fikk problemet i starten av 2010. Jeg holdt meg ikke i ro (sett vekk fra når jeg måtte pga smerter), så problemet kom og gikk. Det gjorde at det ble mye verre, og ble sykemeldt i november 2010. Er enda sykemeldt, venter på MR fordi de ikke finner problemet.

Om jeg skal noe fysisk trener jeg med strikk som "oppvarming", for å hindre at det skal låse seg helt i armen.

Det knekker mye i armen og skuldra, om jeg vrir armen rundt feks.. Og noen ganger om jeg gjør en bestemt bevegelse, høres det ut som beinene gnisser/knaker mot hverandre.

Er det slik du også har det?

Skrevet (endret)

Sikker på at du har betennelse da? Eller dvs at det ikke ligger noen større grunn bak denne?

Jeg har samme problemet, men det er ikke "vanlig" betennelse. For jeg var også hos fysio, men behandlingen ble avsluttet siden det ikke hadde virking. Fysio gjorde også at det ble større smerter. Så da vet legene vist nok at det IKKE er en vanlig betennelse.

Jeg er testet for gikt og leddsykdommer, men de finner ingenting.

Jeg vil bare anbefale deg å holde deg i ro. Jeg fikk problemet i starten av 2010. Jeg holdt meg ikke i ro (sett vekk fra når jeg måtte pga smerter), så problemet kom og gikk. Det gjorde at det ble mye verre, og ble sykemeldt i november 2010. Er enda sykemeldt, venter på MR fordi de ikke finner problemet.

Om jeg skal noe fysisk trener jeg med strikk som "oppvarming", for å hindre at det skal låse seg helt i armen.

Det knekker mye i armen og skuldra, om jeg vrir armen rundt feks.. Og noen ganger om jeg gjør en bestemt bevegelse, høres det ut som beinene gnisser/knaker mot hverandre.

Er det slik du også har det?

Begynner faktisk å lure på om det ikke er betennelse selv. Har vært på MR og diagnosen derfra er tendinopati med rupturer i supraspinatussenen. Og når jeg googler dette så ser det ut til at det typisk IKKE er betennelse inne i bildet. Æsj, er så irriterende når legen forklarer dårlig.

Er ikke så plaget med låsninger i skulderen, men smerte ved aktivitet. Å bevege underarmen ut fra kroppen (spesielt til siden) er veldig vondt. Det gir seg ikke så lett heller så har mye hvilesmerter i tillegg. Har selv vært sykmeldt siden sep 2010, noe som ikke akkurat gjør underverker for psyken :tristbla: Jobber forresten i dagligvare, så er helt umulig å få jobbet sånn det er nå.

Endret av livmor
Skrevet

Begynner faktisk å lure på om det ikke er betennelse selv. Har vært på MR og diagnosen derfra er tendinopati med rupturer i supraspinatussenen. Og når jeg googler dette så ser det ut til at det typisk IKKE er betennelse inne i bildet. Æsj, er så irriterende når legen forklarer dårlig.

Er ikke så plaget med låsninger i skulderen, men smerte ved aktivitet. Å bevege underarmen ut fra kroppen (spesielt til siden) er veldig vondt. Det gir seg ikke så lett heller så har mye hvilesmerter i tillegg. Har selv vært sykmeldt siden sep 2010, noe som ikke akkurat gjør underverker for psyken :tristbla: Jobber forresten i dagligvare, så er helt umulig å få jobbet sånn det er nå.

Hvis det gjør vondt å jobbe bør du få en sykemelding, evt. tilrettelegging av arbeidet slik at du bare sitter i kassa (hvis du kan gjøre det da).

Det er stor forskjell på fysioterapeuter. Jeg vil anbefale deg å forhøre deg med venner og kjente og høre om noen vet om en fysioterapeut som er flink med kroniske betennelser/smerter som dette. Hvis du bor i Oslo og/eller omegn så har jeg noen gode anbefalinger. I så fall kan du sende meg en privat melding.

Gjest Reproductivist
Skrevet

Noen som har erfaring med standhaftig betennelse i skulder?

Er så frustrert, har slitt med ene skulderen siden i fjor sommer. Dvs; jeg har hatt symptomer til og fra i flere år, men siden i fjor sommer har det vært til dels mye vondt hver dag (også om natten). Hverken betennelsesdempende tabletter, kortison eller fysio har hjulpet. Hvor lang tid må jeg regne med at dette tar da? Blir gal av dette jeg :tristbla:

Så du har ikke prøvd noe som helst lokalt eller naturmedisin? Du burde prøve chili pepper imm. Både betennelsesdempene og lindrer og distraherer fra smerter. Fins salve med den samme aktive ingrediensen, men det er egentlig å kaste penger i do, koster så mange ganger mer, har ikke andre bruksområder og er grisete.

Skrevet

Så du har ikke prøvd noe som helst lokalt eller naturmedisin? Du burde prøve chili pepper imm. Både betennelsesdempene og lindrer og distraherer fra smerter. Fins salve med den samme aktive ingrediensen, men det er egentlig å kaste penger i do, koster så mange ganger mer, har ikke andre bruksområder og er grisete.

Naturmedisin har jeg ikke forsøkt, bare betennelsesdempende legemidler (uten effekt).

Hvis jeg forstår deg riktig når du sier lokalt, så har det blitt prøvd i form av kortisonsprøyter direkte inn i leddet. Tar bort smerten en ukes tid, men ingen effekt utover det.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg begynnte å få plager i skulderen etter en strekk i skuldra i 05.

Klarte ikke bevege hånden i det hele tatt uten intense smerter i skulder, bryst og ryggdelen der skulderen er festet.

Legen mente det var betennelse og sendte meg til fysio. Fikk noen timer med behandling der. Var sinnsykt vondt under behandling, såpass at tårene sprutet. Men fysioen mente det var naturlig reaksjon. Etter en 4-5 behandlinger orket jeg ikke mer, synes jeg ble bare værre og værre.

Fikk bare beskjed om at jeg skulle holde skulderen i ro, ingen medisiner eller trening.

Siden det har smertene kommet og gått. Enkelte bevegelser setter igang en enorm smerte. Etter et par dager er det skikkelig trykk og smerte nedover brystkassen, føler press og får litt tungt for å puste.

Først i 08 ble det tatt MR av skulderen. Funnene hadde et merkelig navn husker ikke helt hva det sto.

Men forklaringen var at det er tre ben inne i skulderen. Under enkelte bevegelser er det to av benene som kommer skjevt ut og gnisser mot hverandre. Når jeg gikk noen dager slik med ben som gnisser mot hverandre skaper det en betennelsesreaksjon i selve skulderen.

På grunn av smertene strammer jeg andre muskler ubevist for å avlaste for smertene noe som gjør at betennelsesreaksjonen sprer seg. Klarer til slutt ikke løfte armen opp eller bruke armen.

Dette er vist noe som ikke kan behandles med medisiner.

Har forsøkt akupuntur engang da smertene var ille. Han satte en nål høyt opp på brystkassen min, fy så smertefult det var. Ble rimelig blå rundt der nålen var blit satt. Men smertene roet seg i skulderen dagen etter og vedvarte i flere uker. Er det eneste som har virket på akutte smerter.

Ellers er beskjeden fra legen å ta det med ro når smertene er der. Har jeg gode perioder er det lett trening, strikk og svingøvelser med armene. Ellers er det vist ingenting som hjelper.

I de periodene skulderen er vond, knaser det i skulderen og kragebenet. Tar jeg det ikke med ro med en gang sprer smertene seg fort.

Selv nå 6 år senere.

En KAN få opperasjon, men en slik opperasjon KAN også forværre plagene slik at smertene blir konstant og faren for nye opperasjoner er vist veldig vanlig. Så jeg vegrer meg veldig får å gå til det skrittet så lenge jeg har gode perioder.

Kan godt tenkes at du kan ha noe lignende, men det finner de ut på MR.

Skrevet

Når kun fysioterapi ikke fungerer så bør man tenke litt mer bredspektret. Det kan være at det kan være andre bakenforliggende årsaker til plagene du har, og at disse kommer som følge av at kroppen prøver å kompensere for at noe annet er galt på et annet sted i kroppen.

Jeg ville vurdert om osteopati eller naprapati kan være verdt et forsøk. Osteopater har grunnutdanning som fysioterapaut, og videreutdanning innen osteopati. De ser ikke bare det stedet som gjør vondt, men leter etter også etter hva som er årsaken til det. Naprapati er veldig mye av det samme.

Jeg synes ihvertfall ikke at du skal slå deg til ro med at ingenting fungerer, og du skal ikke gå rundt å ha vondt. Jeg har selv jobbet i butikk, og løft er ikke mulig å unngå. Selv ikke i kassa. Du bør høre med legen din om en sykemelding kan være en løsning en periode, ihvertfall for å få avlastet armen helt en stund. :)

Skrevet

Skal ta kikkhullsoperasjon i august for samme smerter som du beskriver. Er noe med ben som gnisser og sene som blir betent eller får rifter som følge av det. Har forstått det slik at hvis man går slik lenge nok kan senen revne(ruptur som du skrev)og da gjør det visst veeeeldig vondt uansett,vondere enn ved betennelse. Har hatt det i nærmere 3 år nå og prøvd alt. Eneste som lindret var akupunktur og behandling hos naprapat. Fysio og trening gjør det verre. Fryktelig frustrerende med smerter så og si døgnet rundt men har blitt fortalt at operasjon høyst sannsynlig vil gjøre utslaget. De filer bort deler av benet som gnisser og da skal betennelsen forvinne.

Forøvrig skal man angivelig også unngå all form for direkte terapi(feks triggerpunktbehandling) på selve skulderen. Man kan få det på slitne muskler i nakke og andre steder for å avlaste skulder.

Når det gjør virkelig vondt er det godt å legge på is.

Skrevet

Når kun fysioterapi ikke fungerer så bør man tenke litt mer bredspektret. Det kan være at det kan være andre bakenforliggende årsaker til plagene du har, og at disse kommer som følge av at kroppen prøver å kompensere for at noe annet er galt på et annet sted i kroppen.

Jeg ville vurdert om osteopati eller naprapati kan være verdt et forsøk. Osteopater har grunnutdanning som fysioterapaut, og videreutdanning innen osteopati. De ser ikke bare det stedet som gjør vondt, men leter etter også etter hva som er årsaken til det. Naprapati er veldig mye av det samme.

Jeg synes ihvertfall ikke at du skal slå deg til ro med at ingenting fungerer, og du skal ikke gå rundt å ha vondt. Jeg har selv jobbet i butikk, og løft er ikke mulig å unngå. Selv ikke i kassa. Du bør høre med legen din om en sykemelding kan være en løsning en periode, ihvertfall for å få avlastet armen helt en stund. :)

Takk for tips, jeg skal absolutt vurdere naprapat eller osteopat!

Jeg er sykmeldt, har vært det siden september. Som du sier, helt umulig å komme unna løft i butikk, og armbevegelsene i kassa gjør at jeg får store smerter etter kort tid.

Skrevet

Skal ta kikkhullsoperasjon i august for samme smerter som du beskriver. Er noe med ben som gnisser og sene som blir betent eller får rifter som følge av det. Har forstått det slik at hvis man går slik lenge nok kan senen revne(ruptur som du skrev)og da gjør det visst veeeeldig vondt uansett,vondere enn ved betennelse. Har hatt det i nærmere 3 år nå og prøvd alt. Eneste som lindret var akupunktur og behandling hos naprapat. Fysio og trening gjør det verre. Fryktelig frustrerende med smerter så og si døgnet rundt men har blitt fortalt at operasjon høyst sannsynlig vil gjøre utslaget. De filer bort deler av benet som gnisser og da skal betennelsen forvinne.

Forøvrig skal man angivelig også unngå all form for direkte terapi(feks triggerpunktbehandling) på selve skulderen. Man kan få det på slitne muskler i nakke og andre steder for å avlaste skulder.

Når det gjør virkelig vondt er det godt å legge på is.

Høres ut som om du har det som heter impingement syndrom. Da er det for trangt i skulderen slik at det oppstår gnissinger og betennelse. Jeg har de samme symptomene, men det er ikke impingement. Skal ha en kikkhullsoperasjon i slutten av mai selv, men føler litt at det blir gjort fordi legene ikke vet annen råd.

Gjest Reproductivist
Skrevet

Naturmedisin har jeg ikke forsøkt, bare betennelsesdempende legemidler (uten effekt).

Hvis jeg forstår deg riktig når du sier lokalt, så har det blitt prøvd i form av kortisonsprøyter direkte inn i leddet. Tar bort smerten en ukes tid, men ingen effekt utover det.

Mente mer å gni noe inn der du har vondt, ikke sprøyte. Men tror injisering med capsiacin istedet for kortisol kan fungere bedre, dvs i mye lengre tid. Er eksperimentell behandling ennå tror jeg og man må bruke noe annet så man ikke merker smerten den årsaker de første minuttene.

• 2 uker senere...
Gjest Anonym
Skrevet

• 2 år senere...
Skrevet

Hei, jeg sliter nå med lignende symtpomer som beskrives i denne tråden. Men mine smerter er foreløpig ikke så store at jeg ikke kan bevege armen, de er bare kronisk medium+ vondt hele tiden uansett hvordan jeg holder armen. Jeg ser at enkelte anbefaler naprapat, men naprapaten min sier at det er lite han kan gjøre bortsett fra å sette nåler når skulderen er så betent. Massasje og kriopraktor-teknikker vil bare trigge musklene til å spenne seg enda mer. Det samme vil trening. Så jeg vet sannelig ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...