-Fisken- Skrevet 13. mai 2011 #1 Skrevet 13. mai 2011 Kan noen fortelle meg hva dette baserer seg på? Hvorfor er ikke glutamat bra for oss? Glutamat er faktisk en aminosyre som trengs for flere biokjemiske mekanismer i kroppen. (Men det skal sies at den ikke er essensiell, kroppen kan lage den selv. Dog, hvorfor skulle den vært farlig når den finnes naturlig i kroppen?)
-Fisken- Skrevet 13. mai 2011 Forfatter #3 Skrevet 13. mai 2011 Ok, det er en teori. Glutamat finnes naturlig i alle proteinholdige matvarer. Skal vi slutte å spise proteiner, da? Hva da med de essensielle som må bli tilført gjennom kosten? Lenke.
Frk. Belle Skrevet 13. mai 2011 #4 Skrevet 13. mai 2011 Man er vel litt uskker på om/hvor skadelig det er, men det kan være jo være en idee å være "føre var".. Glutamat er som du sier en naturlig forekommmende aminosyre, mens MSG (Monosodium glutamate) en et kunstig fremstilt salt av denne aminosyren. Du kan jo lese om det på Wikipedia 1
Kamikatze Skrevet 13. mai 2011 #5 Skrevet 13. mai 2011 Kroppen trenger vanlig salt også. Det er når den får for mye av det at det blir skadelig.
-Fisken- Skrevet 13. mai 2011 Forfatter #6 Skrevet 13. mai 2011 Ja, men MSG, natriumsaltet av glutamat, vil bli omgjort til glutamat. Kjemiske neurotransmittorer slik som glutamat, frigjøres naturlig i kroppen i mye høyere doser enn det som blir brukt. Jeg stiller ikke spørsmål ved forskningen, men ettersom det er lite konkret å komme med, lurer jeg på hvor hysteriet har sin grunn. Det kan jo være skadelig å spise store mengder gulrøtter også..
-Fisken- Skrevet 13. mai 2011 Forfatter #7 Skrevet 13. mai 2011 Kroppen trenger vanlig salt også. Det er når den får for mye av det at det blir skadelig. Så du mener msg er farlig fordi det tilfører kroppen salt?
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2011 #8 Skrevet 13. mai 2011 Så veldig naturlig kan den i ihvertfall ikke være, i det minste påvirker den kroppen en god del. Hver gang jeg spiser mat som inneholder MSG/glutamat så går resten av dagen med i voldsomme magekramper, diaré og oppkast. Dette er også blindtestet flere ganger. Etter at jeg kuttet ut produkter med dette innholdet har magen vært bra. De få anfallene jeg har fått i senere tid kom når jeg var på besøk hos andre og de hadde brukt krydder med smaksforsterker i maten.. 1
-Fisken- Skrevet 13. mai 2011 Forfatter #9 Skrevet 13. mai 2011 Så veldig naturlig kan den i ihvertfall ikke være, i det minste påvirker den kroppen en god del. Hver gang jeg spiser mat som inneholder MSG/glutamat så går resten av dagen med i voldsomme magekramper, diaré og oppkast. Dette er også blindtestet flere ganger. Etter at jeg kuttet ut produkter med dette innholdet har magen vært bra. De få anfallene jeg har fått i senere tid kom når jeg var på besøk hos andre og de hadde brukt krydder med smaksforsterker i maten.. Det kan godt hende du reagerer på et annet tilsetningsstoff i slike kryddere, for glutamat finnes også i kroppen din.. Uten hadde du nok ikke vært oppe og gått. Den trengs f.eks i prosessene som fjerner amoniakk fra kroppen. Høye doser av amoniakk fører til skade på sentralnervesystemet. 1
Kamikatze Skrevet 13. mai 2011 #10 Skrevet 13. mai 2011 Så du mener msg er farlig fordi det tilfører kroppen salt? Nei. ___ _ ___ Hva er dealen her? Har du en slags agenda om å frelse oss til å bli msg-brukere, eller? Du kan argumentere til du blir blå i trynet, men mange "syke" blir friske ved å kutte ut kunstige søtningsstoffer eller smaksforsterkere. Sånt er trolig skadelig i større eller mindre grad. Så er det fritt opp til deg om du velger å proppe det i trynet eller ei. Jeg gidder ikke å spelle hysterisk om jeg skulle få i meg et glass lettbrus. Men jeg forsøker å unngå slike produkter. Særlig fordi det gnistrer for øynene og det blir umulig for meg å fokusere når jeg har spist mat med msg i. Noenganger driter jeg i det, og spiser det likevel. Om forskning seinere viser at disse stoffene er mer skadelige enn antatt, eller mindre; føre-var-prinsippet kan være greit noen ganger. Har ungene konsentrasjonvansker, skader det ikke å prøve å fjerne endel unødvendige kjemikalier fra kostholdet deres, og se hva som skjer. Eller hva?
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2011 #11 Skrevet 13. mai 2011 Jeg er enig med kamikatze at det er bedre å være føre var. Men i tillegg til eventuelle skadevirkninger av stoffet i seg selv, så syns jeg det er betenkelig at man kamuflerer smaken (eller mangelen på sådan) på drittmat. Posesupper som inneholder bare dritt, hvorfor skal det være greit lure smaksløkene våre til å tro at det finnes skikkelige ingredienser oppi, når det trolig bare hadde smakt saltvann uten smaksforsterkeren... 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2011 #12 Skrevet 13. mai 2011 Hva er dealen her? Har du en slags agenda om å frelse oss til å bli msg-brukere, eller? Svar: Fersk medisinstudent.
Hotbots Skrevet 13. mai 2011 #13 Skrevet 13. mai 2011 Jeg har også lurt litt på dette.. Det kan jo være greit å unngå, men er det virkelig noen grunn til hysteriet, eller er det mer slik at alle gjerne vil si at de lager mat med ferske og sunne ingredienser og derfor er slikt fy fy?
^me^ Skrevet 13. mai 2011 #14 Skrevet 13. mai 2011 http://www.eufic.org/article/en/artid/monosodium-glutamate/ det er altså ingen studie som kan bekrefte at msg virkelig er farlig for kroppen, selv om det er påvist at enkelte personer blir syke av det.
Gjest Ludovie Skrevet 13. mai 2011 #15 Skrevet 13. mai 2011 For mitt vekommende dreier det seg om flere ting: Jeg synes at mat med tilsatt MSG smaker vondt. Det gir en litt ram, ubehagelig smak som jeg merker med en gang, og som jeg rett og slett ikke liker. Dessuten, som et par andre før meg også har bemerket, brukes MSG ofte for å dekke over at de produktene det gjelder ikke inneholder nok råvarer med smak. Jeg foretrekker mat som er laget på skikkelige ingredienser, og hvor det ikke er behov for å endre smaken ved hjelp av smaksforsterkere og denslags. (Annet enn salt, da, selvfølgelig.) Det er riktig at glutamat forekommer naturlig i en god del naturlige råvarer som f.eks. kjøtt, sopp, og tomater. Jeg synes imidlertid det er stor forskjell på å få i seg et stoff gjennom et naturlig og variert kosthold, og det å tilsette det samme stoffet til en lang rekke matretter. For slik sett får man i seg mye mer av stoffet enn det man ville fått dersom man bare hadde spist mat basert på skikkelige ingredienser. Hvorfor det er sånn at jeg reagerer på smaken av mat med tilsatt MSG, mens jeg ikke reagerer på naturlig forekommende glutamat i en del råvarer, aner jeg ikke. Men sånn er det bare. 3
Gjest Reproductivist Skrevet 13. mai 2011 #16 Skrevet 13. mai 2011 MSG er excitotoxin eller hvordan det skrives. Får nerveceller til å sende sterkere signal til cellene dør av det. Derfor det blir sterkere smak når man tar det på tunga, synes det svir også jeg. Egentlig bare tull å ha det i mat når det kun er på tunga den virker og man kunne ganske enkelt tatt litt på tunga før man spiser.
matentusiasten Skrevet 14. mai 2011 #17 Skrevet 14. mai 2011 Jeg elsker denne diskusjonen. Jeg er en av skeptikerene, antakelig som et ubevisst resultat av hysteriet. Hvorvidt det er farlig eller ikke, har jeg ikke tatt standpunkt til - mest fordi jeg ikke har nok kunnskap innen kjemi til å sette meg inn i det. Mye har blitt nevnt i denne tråden allerede, men ingen har tatt opp troverdighet ovenfor produsentene som kamuflerer bruken av MSG i innholdsfortegnelsen. Kjært barn har mange navn: MSG, glutamat og e621, men også hydrolisert protein, soya (osv); for ikke å snakke om "naturlig aroma (gjærekstrakt)". Produsentene svarer på denne kamufleringen med argumenter som "det er ikke farlig, men "noen" har feilaktig fått gjennom at det er skadelig. Derfor...". Dette er hva jeg kaller dårlig retorikk. Hvis det ikke er farlig, så skal man ikke skjule det. Jeg har til og med sett krydder som det står "no added msg" på, hvor det likevel står "hydrolisert protein" (mest sannsynlig MSG) bakpå. Sistnevnte er krydderet du kan ta på popcornet på de fleste oslokinoene. Uansett, en spennende diskusjon. Jeg prøver å styre unna MSG, mest fordi jeg tenker at varer som trenger det tilsatt er mindre gode produkter, men også fordi det har en slags stålaktig ekkel smak (buljong for eksempel). For all del, jeg er en fan av umami, men en sopprisotto med parmesan og hjemmelaget kjøttkraft blir noe annet enn posemat. 2
-Fisken- Skrevet 14. mai 2011 Forfatter #18 Skrevet 14. mai 2011 Nei. ___ _ ___ Hva er dealen her? Har du en slags agenda om å frelse oss til å bli msg-brukere, eller? Du kan argumentere til du blir blå i trynet, men mange "syke" blir friske ved å kutte ut kunstige søtningsstoffer eller smaksforsterkere. Sånt er trolig skadelig i større eller mindre grad. Så er det fritt opp til deg om du velger å proppe det i trynet eller ei. Jeg gidder ikke å spelle hysterisk om jeg skulle få i meg et glass lettbrus. Men jeg forsøker å unngå slike produkter. Særlig fordi det gnistrer for øynene og det blir umulig for meg å fokusere når jeg har spist mat med msg i. Noenganger driter jeg i det, og spiser det likevel. Om forskning seinere viser at disse stoffene er mer skadelige enn antatt, eller mindre; føre-var-prinsippet kan være greit noen ganger. Har ungene konsentrasjonvansker, skader det ikke å prøve å fjerne endel unødvendige kjemikalier fra kostholdet deres, og se hva som skjer. Eller hva? Nei, jeg har absolutt ingen agenda om å frelse noen til noe. Jeg bruker selv ikke slike krydderblandinger, jeg synes maten blir bedre om man krydrer med krydder som ikke er en stor suppe med sukker og slikt i. Grunnen til at jeg startet denne tråden, er at jeg lurer på på hvilket grunnlag folk velger bort ulike matvarer og krydder. Det virker som det til tider blir litt mote, og at folk henger seg på bølgen uten å undersøke hvorfor en matvare skulle vært skadelig eller usunn.
matentusiasten Skrevet 18. mai 2011 #19 Skrevet 18. mai 2011 Vi lever i et "for godt til å være sant"-samfunn. Tenk deg, vil det noen gang bli akseptert at noe som smaker søtt ikke er skadelig? Et slikt vidunderprodukt vil aldri komme. Det får meg til å tenke at det allerede eksisterer. Slik er det forsåvidt med MSG også. Uansett hvor mange som argumenterer for at det ikke er skadelig, så vil faktumet at det forandrer dritt til gourmet oppfattes som for godt til å være sant.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå