AnonymBruker Skrevet 13. mai 2011 #1 Skrevet 13. mai 2011 Hei Jeg er i en vanskelig situasjon etter et samlivsbrudd, og må vurdere å søke om økonomisk sosialhjelp i en overgangsperiode, til jeg er oppe og går med jobb og inntekt. Det jeg lurer på, er hvordan det blir med leie av leilighet. Kan jeg finne en forholdsvis rimelig leilighet selv, eller vil NAV finne det for meg? Er jeg forpliktet til å gi beskjed til de jeg evt skal leie hos at jeg får økonomisk sosialhjelp en periode? Håper det er noen som kan hjelpe meg med det jeg lurer på
Gjest Spinell Skrevet 13. mai 2011 #2 Skrevet 13. mai 2011 Det er mange med sosialhjelp som leier på det private markedet, i alle fall hvis sosialhjelpen kommer til å være midlertidig. Snakk med sosialkontoret om hvordan du bør gå fram. De kan stille med garanti, slik at utleier får et bevis på at leien blir betalt. Du må trolig forholde deg til en maksimal leiepris, da offentlige midler naturlig nok skal forvaltes på en fornuftig måte.
Luckyme Skrevet 13. mai 2011 #3 Skrevet 13. mai 2011 Jeg hadde først tatt et møte med sosialkontoret og hørt om de hjelper deg økonomisk. Du kan finne leilighet selv, men det er ikke garantert at de betaler hele månedsleien, men deler av den? Litt lettere å finne leilighet når du vet hva de bidrar med, og om utleier er villig til å inngå avtale med sosialkontoret.
sofie777 Skrevet 13. mai 2011 #4 Skrevet 13. mai 2011 Jeg hadde dette problemet for noen år siden (før det ble NAV), men regner med at det er det samme fremdeles. Siden jeg allerede bodde i en leilighet jeg leide, så fikk jeg dekket husleien der jeg bodde. Skulle jeg ha flyttet inn et sted etter at jeg begynte å få/trenge støtte fra NAV, måtte jeg ha forholdt meg til deres maksimumssatser. Vet dessverre ikke hva det er, men tror ikke det er så mye. Varierer kanskje med kommune og behov.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2011 #5 Skrevet 13. mai 2011 De dekker en rimelig husleie. Hva som ansees som rimelig avhenger av antall personer i husstanden samt leiemarkedet i området. De sier de har en makspris, men det har de faktisk ikke lov til. Kjenner folk i systemet som kan lovverket og som har måttet krangle med Nav på vegne av klienter. Eks. at de sier makspris for en enslig er 5000 kr og du finner en til 5400. Det må de faktisk bare godta, men vær forberedt på å krangle. Ofte skal leier ha depositum. Har du ikke dette så kan nav stille med sosial garanti. Tror det er rundt 3 mnd.leie. Du må være forberedt på at mange ikke da vil leie ut til deg for sosial garanti er mindre verdt enn et depositum. Vært flere saker i media på dette. Stygge saker hvor nav bare fraskriver seg alt ansvaret. Trenger du depositum så hadde jeg heller bedt nav om et lån. Du trenger ikke å fortelle huseier hvor du får pengene i fra. Det blir uansett tydlig dersom du sier du har sosialgaranti.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2011 #6 Skrevet 15. mai 2011 Takk for god hjelp Må jeg ha registrert bostedsadresse og postadresse på samme sted? Er NAV nøye på dette? Akkurat nå har jeg bostedsadressen min hos en venninne, og postadressen min hos mine foreldre.. Men jeg vil liksom ikke gjøre noe feil, slik at jeg ødelegger mine muligheter til å få litt hjelp
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2011 #7 Skrevet 16. mai 2011 Kan NAV gi lån til depositum? Har fått høre at NAV kun gir garanti noe som de fleste utleiere nekter å godta, å noe som gjør det vanskelig å komme inn på leiemarkedet selv om man kan betale husleien, er ikke alltid man har muighet til å spare opp 30 000 eller ta opp lån i bank. Så dersom NAV har mulighet til å stille med lån så er jo saken myye enklere
Næjøss Skrevet 16. mai 2011 #8 Skrevet 16. mai 2011 Nav kan stille med garantipapir. Og ifølge det jeg fikk vite på nav, så skal faktisk ikke utleier kunne nekte å godta dette papiret, siden det er "like mye verdt" som pengene i seg selv. Dette går inn under diskrimineringsloven om jeg ikke er helt på jordet. Men likevell er det mange utleiere som ikke setter seg inn i lover og regler for utleie og slikt. Så dette burde du printe ut så har du det svart på hvitt. Nav har vell ei maksgrense på hvor mye de betaler for deg,. men du må finne leilighet selv tror jeg. Men denne maksgrensa settes av kommunen, og forandrer seg på lik linje med prisene i leiemarkede. Her jeg bor ligger grensa på 6000kr. Jeg tror ikke du må informere huseier om at du mottar sosialhjelp. Så lenge du betaler leia har vell egentlig ikke utleier noe med hvor pengene dine kommer fra. Hvis du er usikker på noe så burde du få et møte på sosialkontoret, der kan de nok fortelle deg litt mere om hva som gjelder i din kommune
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2011 #9 Skrevet 16. mai 2011 Nav stiller nok ikke opp med lån til vanlig, men det er jo verdt et forsøk. Det er jo nok av argumenter å komme med. Heller et lån enn sosial garanti dersom mulig.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2011 #10 Skrevet 16. mai 2011 Nav kan stille med garantipapir. Og ifølge det jeg fikk vite på nav, så skal faktisk ikke utleier kunne nekte å godta dette papiret, siden det er "like mye verdt" som pengene i seg selv. Dette går inn under diskrimineringsloven om jeg ikke er helt på jordet. Men likevell er det mange utleiere som ikke setter seg inn i lover og regler for utleie og slikt. Så dette burde du printe ut så har du det svart på hvitt. Det her er tull så det holder. Nav sin garanti er ikke like god som et depositum. Garantien gjelder kun ubetalt husleie. Depositum kan også brukes på skader. Utleier kan fint nekte folk med sosialgaranti å leie hos de. Det er ikke diskriminerende. Når jeg som utleier forlanger 6 mnd depositum så er det ikke diskriminerende å nekte deg når du kommer med 6 mnd sosialgaranti. I tillegg så bestemmer jo utleier hvem som skal bo i boligen sin.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2011 #11 Skrevet 16. mai 2011 I denne tråden kan du lese mer om sosial garanti og depositum. Les også artikkelen i Bergens tidende som det linkes til.
Næjøss Skrevet 16. mai 2011 #12 Skrevet 16. mai 2011 Det her er tull så det holder. Nav sin garanti er ikke like god som et depositum. Garantien gjelder kun ubetalt husleie. Depositum kan også brukes på skader. Utleier kan fint nekte folk med sosialgaranti å leie hos de. Det er ikke diskriminerende. Når jeg som utleier forlanger 6 mnd depositum så er det ikke diskriminerende å nekte deg når du kommer med 6 mnd sosialgaranti. I tillegg så bestemmer jo utleier hvem som skal bo i boligen sin. Var dette jeg ble fortalt av nav. Så hvis du mener det er tull og fanteri, så får du legge inn klage hos dem. Ja, en utleier kan bestemme hvem som får leie, men han/hun kan ikke velge bort leiere basert på hudfarge, kjønn, etnisitet, tro, alder, etc.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2011 #13 Skrevet 16. mai 2011 Var dette jeg ble fortalt av nav. Så hvis du mener det er tull og fanteri, så får du legge inn klage hos dem. Ja, en utleier kan bestemme hvem som får leie, men han/hun kan ikke velge bort leiere basert på hudfarge, kjønn, etnisitet, tro, alder, etc. Altså. Dersom du setter deg inn i saken så ser du at det er en forskjell her mellom garanti og vanlig depositum. I tillegg så følger det gjerne litt ekstra med når det gjelder navklienter. Sånn generelt så vet jeg at diskrimineringsloven kan få gyldighet. Mener å huske det var et tilfelle i Oslo for et par år siden. Avvist leietaker var utlending. I de aller fleste tilfeller så vil man jo ikke kunne bevise at man er diskriminert så der en privatperson leier ut en bolig så har den mer eller mindre null betydning. Hvordan kan du bevise at jeg var diskriminerende da jeg valgte å leie ut til en voksen alenemor framfor det unge homofile par *sina*
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2011 #14 Skrevet 16. mai 2011 Ja, en utleier kan bestemme hvem som får leie, men han/hun kan ikke velge bort leiere basert på hudfarge, kjønn, etnisitet, tro, alder, etc. Økonomi har da ingenting med diskriminering å gjøre. Det er da ikke diskriminerende å leie ut til en som man anser har en tryggere og mer stabil økonomi enn en navklient. *sina*
Glitnir Skrevet 16. mai 2011 #15 Skrevet 16. mai 2011 Var dette jeg ble fortalt av nav. Så hvis du mener det er tull og fanteri, så får du legge inn klage hos dem. Ja, en utleier kan bestemme hvem som får leie, men han/hun kan ikke velge bort leiere basert på hudfarge, kjønn, etnisitet, tro, alder, etc. Høres ut som du heller bør klage selv ettersom du, under forutsetning av at din fremstilling av hvilken informasjon du har mottatt er riktig, har blitt feilinformert. Som flere har sagt er det forskjell på NAVs garanti (som kun gjelder husleie) og depositum (som gjelder både husleie og ulike typer skader, utvask etc.). Det rammes selvsagt ikke av diskrimineringslovgivningen at huseier velger den sikreste løsningen.
Rayanne Skrevet 16. mai 2011 #16 Skrevet 16. mai 2011 (endret) Var dette jeg ble fortalt av nav. Så hvis du mener det er tull og fanteri, så får du legge inn klage hos dem. Ja, en utleier kan bestemme hvem som får leie, men han/hun kan ikke velge bort leiere basert på hudfarge, kjønn, etnisitet, tro, alder, etc. Nav fremstiller det selvsagt som om deres tilbud skal være godt nok, selv om det i realiteten ikke er det. Enten får de utvide sosialgaranti til å gjelde skader, eller så får de begynne å gi sosiale lån til depositum. Eller så får vi bygge ut så vi har sosiale boliger til alle, så barnefamilier slipper å bo i samme bugård som rusmisbrukere og psykisk syke. Slik det er i dag må sosialklienter stå med lua og sosialgarantien i hånda, og være annenrangs leietakere, og ende opp med dyre og dårlige boliger andre ikke vil ha. Så lenge Nav betaler har ikke prisen noe å si, men for det fleste klientene er jo målet å klare seg selv, men da sitter de fast i en dyr leilighet, på en lønn/trygd som i de fleste tilfeller fortsatt er lav. Når det gjelder diskriminering er det umulig å bevise at man ble valgt bort pga en sosialgaranti eller pga legning, all den tid utleiere har mulighet til å velge den de liker best og som virker mest stabil. Og slik må det jo også være, så lenge mange bor såpass tett med utleier som de gjør. "Beste" alternativ per i dag er å ikke si noe om depositum før etter at kontrakten er signert, men dette er for de fleste en jævla dårlig start på leieforholdet. Endret 16. mai 2011 av Rayanne 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2011 #17 Skrevet 16. mai 2011 Når det gjelder diskriminering er det umulig å bevise at man ble valgt bort pga en sosialgaranti eller pga legning, all den tid utleiere har mulighet til å velge den de liker best og som virker mest stabil. Og slik må det jo også være, så lenge mange bor såpass tett med utleier som de gjør. "Beste" alternativ per i dag er å ikke si noe om depositum før etter at kontrakten er signert, men dette er for de fleste en jævla dårlig start på leieforholdet. For det første er det da ikke diskriminering å velge en bort pga sosial garanti. Det andre er at undertegner du en kontrakt som også inneholder krav om depositum og du etterpå sier at du kun har sosial garanti så er kontrakten ugyldig. Du har nemlig skrevet under på noe som du vet på forhånd at du ikke klarer å oppfylle. Jeg som utleier ville da ha vært helt tydelig på det at du var uønsket. En ting var at du faktisk hadde garanti og ikke depositum. En annen ting er at du har løyet. En sånn leieboer vil jeg ikke ha. *sina*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå