Gå til innhold

Ostekake med sjokolade i bunnen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal bake en ostekake, helt vanlig med gelelokk. Plutselig slo det meg at det kunne vært godt med litt hakket mørk sjokolade i bunnen. Hva tenker dere som kanskje har litt mer erfaring med ostekaker enn jeg har om den ideen?

Tar gjerne i mot tips og oppskrift hvis noen føler for å dele.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal bake en ostekake, helt vanlig med gelelokk. Plutselig slo det meg at det kunne vært godt med litt hakket mørk sjokolade i bunnen. Hva tenker dere som kanskje har litt mer erfaring med ostekaker enn jeg har om den ideen?

Jeg synes ikke at sjokolade passer så godt sammen med den sylige fuktaktige smaken som oft er i slike kaker (spesiellt med gelelokk). Men så liker jeg heller ikke kobinasjoner som apelsin og sjokolade heller... Men Oreokake er jo litt ostekakeaktig og med sjolode - den liker jeg ;)

Skrevet

Den så veldig god ut. Jeg er glad i bringebær og sjokolade, det var derfor jeg tenkte tanken.

Skrevet

Jeg lagde en sjokoladeostekake her om dagen :sikle:

Bunnen var

175 gram sjokoladekjeks (jeg brukte dots)

75 gram smeltet smør

Fyllet var

300 gram philadelphia

3 dl fløte

350 gram smeltet sjokolade halvt om halvt med mørk sjokolade og melkesjokolade

3 ss kaffelikør

50 gram sukker.

1 gelantinplate

Slik gjør du:

Knus sjokoladekjeksene smelt smøret og rør sammen, sett dette i kjøleskapet mens du lager kremen.

Smelt sjokoladen i vannbad, pisk sammen sukker og philadelphiaost. I en annen bolle pisker du fløten til krem. Smelt gelantinen i 3 ss kokende vann.

Vend den piskede kremfløten inn i osten, tilsett sjokoladen etter at den er avkjølt, deretter gelenatinen og kaffelikøren - rør godt og ha fyllet over bunnen - la den stå i 3-4 timer før servingen til kremen har satt seg.

Pynt med friske bær og server :sikle:

Skrevet

Takk for oppskrift, Spatula. Den også så kjempegod ut :)

Skrevet

Det står en oppskrift bak på de doble pakkene med dots kjeks. Har ikke prøvd selv, men hørt at den skal være god.

Skrevet

Sjokolade og bringebær er veldig godt i lag, så eg trur nok sjokolade i botnen kan bli riktig bra. (Denne ser jo god ut!)

Her er ei oppskrift som har botn av havregryn og sjokolade.

Elles finst det jo også sjokoladeostekaker.

AnonymBruker
Skrevet

Her er ei oppskrift som har botn av havregryn og sjokolade.

Den er ikke god! Hadde den med meg på jobben på bursdagen min og den smakte helt merkelig. Smakte God Morgen-yogurt med sjokolade. Anbefales ikke.

Skrevet

Den er ikke god! Hadde den med meg på jobben på bursdagen min og den smakte helt merkelig. Smakte God Morgen-yogurt med sjokolade. Anbefales ikke.

Takk for tipset, då skal eg halde meg unna denne!

Gjest idakaroline
Skrevet

Jeg lagde en sjokoladeostekake her om dagen :sikle:

Bunnen var

175 gram sjokoladekjeks (jeg brukte dots)

75 gram smeltet smør

Fyllet var

300 gram philadelphia

3 dl fløte

350 gram smeltet sjokolade halvt om halvt med mørk sjokolade og melkesjokolade

3 ss kaffelikør

50 gram sukker.

1 gelantinplate

Slik gjør du:

Knus sjokoladekjeksene smelt smøret og rør sammen, sett dette i kjøleskapet mens du lager kremen.

Smelt sjokoladen i vannbad, pisk sammen sukker og philadelphiaost. I en annen bolle pisker du fløten til krem. Smelt gelantinen i 3 ss kokende vann.

Vend den piskede kremfløten inn i osten, tilsett sjokoladen etter at den er avkjølt, deretter gelenatinen og kaffelikøren - rør godt og ha fyllet over bunnen - la den stå i 3-4 timer før servingen til kremen har satt seg.

Pynt med friske bær og server :sikle:

Denne kaken skal jeg jammen meg prøve å lage til 17.mai! Har ikke kaffelikør, hva kan jeg erstatte den med?

Skrevet

Denne kaken skal jeg jammen meg prøve å lage til 17.mai! Har ikke kaffelikør, hva kan jeg erstatte den med?

Kaffi (gjerne litt sterk) fungerer sikkert fint.

Skrevet

Fungere like godt uten likør altså :) Tror ikke jeg ville prøvd kaffe - litt usikker på kaffen sammen med syrligheten til osten.

Ska lage den på nytt i dag, sist brukte jeg Kahula i dag skal prøve med Bailyes :sikle:

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Jeg syns det høres litt voldsomt ut. Otekake er mektig nok som det er syns jeg.

Skrevet

Jeg dropper sjokoladen, lager en helt "vanlig" kake denne gangen.

Takk for all tilbakemelding :)

Skrevet

Jeg har lagd vanlig ostekake med bunn som smaker sjokolade. Jeg bruker vanlig ostekakeoppskrift, men bytter ut den klassiske bunnen med en brownie-kjeks variant. Der bruker jeg generelt ingen oppskrift. Bare knuser Dots kjeks av den blå varianten sammen i en food proc. sammen med en liten dæsj melk og lar den kjølnes en time eller to i kjøleskap før jeg har på ostekremen.

Skrevet

Om ein vil ha ostekaka litt mindre mektig, kan ein bytte ut rømme med kesam (helst vaniljekesam). Eg synest kaka blir endå betre då!

Gjest idakaroline
Skrevet

Laget den kaken Spatula kom med oppskrift på. Den ble ekstremt god! Noe mektig, men den ble helt fantastisk! Brukte noe mer kjeks enn det som sto i oppskriften siden jeg ville ha bunnen noe tykkere. Pyntet kaken med friske bær og frisk frukt. Slo an hos både små og store! Denne skal definitivt lages igjen :jepp::nigo:

Skrevet

Bunnen er så nam nam, at jeg skal selv lage litt ekstra bunn neste gang :sikle:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...