Gå til innhold

KAN ROTTER GNAGE SEG GJENNOM VEGGEN?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Skrev et innlegg her i går, men nå begynner jeg å bli desperat! Har siden påske hørt gnaging, krafsing og springing på gulvet/taket (avhengig av hvilken etg. vi er i). Om dette er mus eller rotte, det aner vi ikke.. Men har funnet avføring på ene kottet (som ligner på avføring fra et hamster) - så jeg har et håp om at det "bare" er mus (da jeg ikke aner hvordan avføringen til ei rotte ser ut), men allikevel er ikke dette en ønsket situasjon.

Jeg er LIVREDD for at denne musa/ rotta skal kunne gnage seg gjennom veggen/taket/gulvet og komme seg inn i selve rommet... De to siste kveldene har det vært veldig mye lyd på soverommet mitt. Så min store skrekk er at jeg skal våkne opp med et skadedyr i form av ei mus eller rotte i morgen!!

Kan den gnage seg gjennom veggen og komme inn i rommet..???

Takk for seriøse svar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja det kan de.. en rott/mus kan nesten komme seg gjennom et hull like stort som et nøkkelhull... så hadde nok satt opp feller eller gift med det samme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotter har utrolig kraftige kjever, og kan, hvis den må, gnage seg igjennom noen typer metall. Så ja, rotter kan gnage seg igjennom en vegg desverre. Men hvis du fant avføring fra noe på størrelse med hamster, så ser jeg for meg at det er ei lita rotte. Mus er forferdelig små vesner, ja betraktelig mindre enn en hamster, med mindre du tenker på dverhamster.

Du bør nok ringe til et firma som kan med skadedyr. De kan nok fortelle deg hva slags dyr du har i huset.

De kan også hjelpe deg å få den/det/de fjernet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes å huske at jeg svarte deg i går.. Jeg var seriøs altså.

Ja de kan i teorien det. Tennene til rottene er helt sinnsyke og de kan gnage seg igjennom asfalt om de bare får nok tid. Dette vet jeg fordi vi har selv rotter i gulvet (og litt vegg) her vi leier og jeg har brukt mye tid på internett og snakket med fagfolk. Men da vi leier er det ikke mye som blir gjort.

Sannsynligheten for at de kommer igjennom til deg ved å gnage hull er liten, man pass på at der er tett rundt rørene opp til kjøkkenvasken feks. Det er en større sannsynlighet for at de kommer på besøk den veien.

Men de ønsker ikke å plage dere. De vil bare bo inni veggen, lage babyer i den myke og varme glavaen og vil jo ikke plage. Men klart de gjør det. Er livredd selv, og tenkte mye på dette med at plutselig en dag hadde de gnagd seg gjennom.. For man vet aldri..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Museavføring er på størrelse med et riskorn.

Rotteaføring er vanligvis over en cm. Så du har nok bare mus i huset.

Jeg ville ikke satset på gift, da kan de legge seg og dø inne i vegger, gulv og tak. Det lukter ille.

Sett opp feller om du har, og lån gjerne en katt.

Blir du ikke kvitt dem, så ring et skadedyrfirma.

Om de kommer seg inn i soverommet er sjansen for at du merker den mikroskopisk.

Du vil sannsynligvis kun finne ekskrementer og muligens gnagemerker på ting.

Så du kan nok sove helt trygt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men visst avføringen ligner på hamster så er det mest sannsynlig rotte mener jeg.

Det som kan være med på å argumentere for at det er mus er at de holder seg i øvre del av huset og ikke i kjeller. Men det er slett ikke sikkert det er mus fordiom.

Feller er greit, men det fjerner ikke problemet. Der er sikkert mange. Der finnes visst en ny type gift som gjør at de tørker inn ekstra fort slik at luktproblemet ikke blir så langvarig.

Skadedyrsfirma har som regel ikke peiling... Dette er en laaangvarig prosess, så jeg hadde flytta dersom jeg bare leigde og hadde mulighet til å bytte bolig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja er det ikke en regel på for vær rotte/mus du ser så finnes det 24 du ikke ser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er sant. Rotter og mus gjør deg ingenting. De hopper ikke opp i senga di å biter deg for moro skyld. Nei de løper helst langs veggene, på leit etter mat. Så sett opp fellene langs med veggene, kanskje noen centimeter ut fra veggen. Aldri sett fella midt på gulvet. Da vil du nok ikke få tatt dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan fint gnage seg gjennom vegger, og små mus kan lage MYE lyd. Forstår at du er redd - jeg har det på samme måte med edderkopper - men vil allikevel minne deg på at de ikke er ute etter å ta deg.

Ville mus er menneskesky, det tok meg laaaang tid å få den jeg hadde i veggen til å spise ost ut av hånden min, så de kommer nok ikke løpende mot deg :klemmer:

Synes også du bør ringe et skadedyrfirma, så du kan finne ut hva det faktisk er du har med å gjøre, samt være sikker på at du blir kvitt alle dyrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja er det ikke en regel på for vær rotte/mus du ser så finnes det 24 du ikke ser?

Og sikkert enda flere!! Det er helt sinnsykt. Brunrotten er en av de mest hardføre dyrene som finst. Hyggelig at de e USA kalles Norway Rat ;)(Rattus norvegicus)

Eneste som var igjen etter den stormen (Katrina) og flommen som ødela hele New Orleans..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hamsteravføring - det høres mest ut som rotte, ja.... Museavføring er bittelite, som et lite riskorn, som noen over nevnte.

Jeg har bodd med rotter i veggen i utlandet et sted, og det var grusomt. De gnagde og krafset når jeg lå i senga. Men de begrenset seg ikke til det, når det var kveld/mørkt gikk de også rundt i gangene i blokka. Det var en studentblokk, og de kom seg inn i rommene gjennom rørene. Jeg så en som kom hoppende opp fra toalettet en gang. Det var grusomt, og selv om dette er mange år siden, er det fremdeles traumatisk for meg å tenke på, huff :) .

Jeg flyttet, det var eneste måte å løse saken på.

Hvis du leier, bør vel kanskje huseieren ha interesse av at et skadedyrfirma kommer og ser på saken, mens problemet ennå er relativt lite? Han skal vel uansett betale for dette.

Vet at det her i byen også er ganske vanlig med rotter, spesielt i gamle hus som studenter leier. Men det er sjelden man ser eller hører noe til dem, da, heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teoretisk sett kan de det, men de vil i praksis bare gjøre det dersom de absolutt må, dvs er sperret inne et sted. Siden de kom seg inn vil de vanligvis komme ut igjen på samme sted, dersom de ikke vil være i veggen lengre. Dessuten er de like redd for deg, som du er for dem, så dersom de må gnage seg ut vil de sannsynligvis velge motsatt vei av mennesker. Sett ut feller/gift, eller få noen profesjonelle til å gjøre det, og så tetter du alle hull langs mur ol etterpå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...