Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan skal man føre opp et studie man ikke har gjennomført i CVen.

Jeg får et år som står tomt i cvn etter vgs fordi jeg ikke klarte studiet. Overgangen ble rett og slett for stor og jeg klarte aldri å hente meg inn.Studerte den gangen informatikk.

Lærte en hel del det året uansett, selv om alle eksamnene gikk til helvete.Mye av problemet var at jeg var vant til å løse oppgaver på datamaskin, men på eksamen ble det for hånd noe jeg ikke klarte.

Gjorde mange obliger og lærte en del praktisk, men var ikke forberedt på det enorme kjøret man må gjennom før eksamen og tok veldig lett på det. Når jeg hadde eksamen på vgs forberedte jeg meg minimalt og fikk toppkarakterer, på universitet ble det stryk. Det andre semestret var jeg såpass på etterskudd at jeg ga opp.

Begynte året etter på informatikk samme studie på høyskolen, der gikk det mye bedre fordi jeg hadde tatt et år først på uni, men også fordi det var mye lettere og tempoet lavere. Har gjennomført det studie med nesten B i snitt.

Videoannonse
Annonse
Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Da skriver du opp studiet og med et "ikke fullført" i parentes bak. Det lærte vi da vi skulle skrive CV på slutten av VGS

AnonymBruker
Skrevet

Da skriver du opp studiet og med et "ikke fullført" i parentes bak. Det lærte vi da vi skulle skrive CV på slutten av VGS

Hvordan da sånn her

2001-2002 Universitet i xx (xx)

----------Bachelor i informatikk

----------(Ikke fullført studie)

Vil dette telle veldig negativt, eller er det bedre at jeg ikke skriver noe?

Jeg har etterhvert blitt ganske flink synes jeg og ok karakterer.

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Ja det var sånn vi lærte det. Om det teller negativt er vanskelig å si. Jeg har ikke fått intrykk av at det studiet jeg ikke fullførte har telt negativt. I de tilfellene det har blitt spurt om det spesifikke studiet på jobbintervjuer så har jeg svart ærlig men lagt vekt på at jeg lærte masse allikevel.

AnonymBruker
Skrevet

Ja det var sånn vi lærte det. Om det teller negativt er vanskelig å si. Jeg har ikke fått intrykk av at det studiet jeg ikke fullførte har telt negativt. I de tilfellene det har blitt spurt om det spesifikke studiet på jobbintervjuer så har jeg svart ærlig men lagt vekt på at jeg lærte masse allikevel.

Men du tok sikkert en del studiepoeng og kan dokumentere det. Jeg lærte en del, men har ikke dokumentasjon på det. Har du måtte legge frem karakterer fra det studiet?

Hva har de sagt om det?

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri tatt med dokumentasjon på det. De har spurt hva grunnen til at jeg avsluttet var og hvor langt ut i studiet jeg avsluttet. Så forteller jeg hvorfor og legger vekt på det positive. Har aldri opplevd noe ubehagelig ved det, mange mange mennesker avslutter et studie fordi det ikke passer for en allikevel:)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri tatt med dokumentasjon på det. De har spurt hva grunnen til at jeg avsluttet var og hvor langt ut i studiet jeg avsluttet. Så forteller jeg hvorfor og legger vekt på det positive. Har aldri opplevd noe ubehagelig ved det, mange mange mennesker avslutter et studie fordi det ikke passer for en allikevel:)

Ok ble litt roligere nå, vet at det er mange som avslutter studier. Har følt stor skam for det selv og nesten ikke fortalt det til noen.

Men gjorde du det bra på det studiet, og hvor lenge gikk du der?

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Det er ingen skam å snu:)

Men seriøst, det er mange mange som avslutter studier, du trenger virkelig ikke skjemmes over det!

Jeg gikk til det var to måneder igjen, da var jeg utslitt og lei og orket ikke eksamener når jeg visste det ikke var et studie som passet for meg. Når jeg tenker tilbake så angrer jeg jo selvfølgelig litt på at jeg ikke bare holdt ut og gjorde meg ferdig, men det er ingenting å gjøre med nå. Jeg hadde ikke de beste karakterene, men ikke dårligte heller, lå sånn midt på treet:)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke skrevet det på i og med at du faktisk har gjennomført studiet på en annen skole. Hadde det vært et år med tysk du hadde avbrutt for så å fullføre informatikk ville jeg skrevet det på fordi det indikerer at du har oppnådd en viss kompetanse i tysk selv om du ikke har fullført studiet. Men jeg ville ikke tenkt at du hadde ekstra mye informatikkompetanse fordi du strøk på det først.

Skrevet (endret)

Heilt vanleg å ha nokre slike hol på CVen i åra rett etter vidaregåande. Mange vel jo å bruke tid på å reise, og det er jo ikkje noko ein fører opp på CV. Så eit års hol på CVen speler inga rolle. Spør dei på intervju, så svarer du ærleg

(Eit hol på eitt år på CVen er aldri farleg. Ein kan bli arbeidsledig, sjuk, og liknande. Det er når ein har mange eitt-årshol eller eitt hol på fleire år at arbeidsgivar vil byrje undre).

Endret av Rosalie
AnonymBruker
Skrevet

(Eit hol på eitt år på CVen er aldri farleg. Ein kan bli arbeidsledig, sjuk, og liknande. Det er når ein har mange eitt-årshol eller eitt hol på fleire år at arbeidsgivar vil byrje undre).

Jeg var ikke syk eller arbeidsledig eller noe. Jeg bare klarte ikke studiet fordi jeg ikke taklet overgangen fra vgs til universitet. Jeg regnet med at det skulle være tilstrekkelig å gå i forelesningene og ta gode notater og ellers bare gjøre obligatoriske oppgaver som det var 2 av i hvert fag. Det viste seg og ikke være nok, samtidig som jeg forberedte meg lite til eksamen da jeg også gjorde det på vgs men der fikk jeg toppkarakterer på uni ble det stryk

Er mange år siden nå og har fått gode attester og karakterer siden den gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...