Gå til innhold

Hvis naboen din har utekaniner som går løse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vurderer å overta utekaniner som er vant til å gå løse (har bur som de går inn og ut av da), og tenkte at "det går fint". Men så kom jeg til å tenke på naboene, kanskje de blir grinete hvis det kommer to små kaniner hoppende over plenene deres og spiser opp løvetannen etc? (Bor på byggefelt, alle har ganske store tomter her). Er jo ikke sikkert de løper så langt heller, men man vet jo aldri. Litt mange naboer til at jeg gidder å ta hele runden og spørre, derfor så spør jeg her for å få et lite innblikk i hvordan folk tenker :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Løvetannen hadde jeg ikke brydd meg om. Plantede blomsterbed derimot... ;)

Kan du ikke lage en litt stor innhegning til dem, eller være ute sammen med dem når de er løse?

De kan jo bli påkjørt også.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Vi har en nabo med løse kaniner, ikke noe problem det annet enn nervene jeg får når de nærmer seg veien. Bare kanineierene er fullstendig klar over faren ved dette. Hunder som kan bite tak i de eller de blir påkjørt.

Hos svigers er der også en løs kanin i et felt med rekkehus. Ingen som har sagt noe negativt om det såvidt jeg vet, de bare lurer på når dagen kommer at den blir nedkjørt.

En luftegård er ganske enkel å bygge.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var passer for en kanin som hadde en stor og fin innhegning, synes du burde prøve å få tak i det.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Kanin som spiser opp ugresset = helt greit

Kanin som graver hull i plenen = ikke greit

Hunden min ser antageligvis på kaninen som et godt måltid, dersom den trenger seg inn på vårt område :gjeiper:

Endret av Antlers
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her... Nei, man kan jo aldri være sikker på at de ikke blir spist opp av rev eller hunder eller blir påkjørt, men enten så tar jeg over dem og har dem som løse utekaniner eller så blir de avlivet. (Eieren som har de nå skal flytte til et sted hvor han ikke kan ha dyr).

Skrevet

Jeg hadde blitt kjempeglad, for da hadde jeg endelig sett noen kaniner som faktisk har det bra.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

TS her... Nei, man kan jo aldri være sikker på at de ikke blir spist opp av rev eller hunder eller blir påkjørt, men enten så tar jeg over dem og har dem som løse utekaniner eller så blir de avlivet. (Eieren som har de nå skal flytte til et sted hvor han ikke kan ha dyr).

Men kan du ikke skaffe dem en innhegning?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde prøvd å fange de og kooooooooooose de ihjel!

Neida, men for å være særiøs, jeg er ikke noe hage-menneske og liker en enkel grønn plen. Det hadde ikke gjort meg noe om det var neon søte små skapninger på plenen!

Elsker kaniner! Har en selv. ;)

• Liker 2
Skrevet

Jeg syns at hvis du skal ta over kaninene bør du sørge for at gjerdet rundt hagen din er ordentlig kanin-tett. Flott at du ønsker å ta på deg ansvaret for dem istedet for at de skal bli avlivet, men det er desverre sånn at våre kjæledyrkaniner lever i en menneskeskapt verden men biler og bikkjer og det som er. Og da er det vår jobb å sørge for at de har et best mulig liv i denne verden. Kjempeflott å høre at de løper løs, men det er ditt ansvar å sørge for at det skjer på trygge premisser. Skulle du helgardert deg måtte du hatt nettinggjerde langt nedi jorda og det blir jo litt voldsomt, men hvis du gjør det du kan for å holde kaninene trygge blir nok både kaninene og naboene glade for det.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Naboen min da jeg var liten hadde kaniner i hagen, men de hadde en kjempestor innhegning. Jeg synes det er en bedre løsning enn helt løse. Rett og slett pga hunder, rev, biler, slemme folk osv.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde synes det var koselig å ha en kanin hoppende rundt i hagen :)

Men så leier jeg, og det eneste jeg har av hage er en terrasse, litt gress og noen epletrær. Altså ingen flotte planter kaninen kan gnage i stykker.

Gjest Vampen
Skrevet

Jeg har 4 katter, så om naboen hadde hatt løse kaniner hadde jeg vel først og fremst fått nerveproblemer. Utover det hadde jeg ikke hatt noe mot det. :)

• Liker 1
Skrevet

Åååh,så koselig!

Våre naboer måtte finne seg i å få besøk da vi hadde kanin, for de gikk løse. Den ene hoppet gjerne inn verandadøra til naboen, og la seg foran tv'n. :sjenert: Fikk aldri noen negative kommentarer på det. Men klart, det gikk med en og annen hageblomst altså. Nabokatter var helt problemfritt tema, de respekterer kaniner og kan til og med finne selskap i dem. Mye mer utfordringer med nabokatter nå som vi har katt selv.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville blitt irritert, ikke fordi det ville plaget meg om den hoppet inn i hagen vår men fordi jeg synes det virker uansvarlig. Så jeg ville gått rundt å ergret meg til de grader over naboene som ikke passet ordentlig på kaninen sin.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikkje ha dei lause!

Her har to naboer lauskaniner, og det verkar ikkje som dei forstår at andre naboer overhodet ikkje set pris på det. Dei graver opp plener og blomsterbed, og driter overalt. Ikkje spesielt festleg å få plenen øydelagd eit år etter at den er anlagd, eller å måtte fylle i holer og så på nytt, for deretter å måtte jage vekk kaniner som graver i den nysådde jorda. Dei kaninene skaper dårleg stemning i nabolaget, og er ikkje koselege overhodet.

• Liker 2
Skrevet

Du bør ta en prat med de aktuelle naboene og høre med dem hva de synes. Én ting er blomsterbed og hull i hagen (de graver jo stort sett ikke midt på den åpne plenen, men heller ved gjerder, husvegg, trerøtter, steiner osv). Det største problemet da det gikk kaniner fritt i vårt byggefelt var at de spiste av barken på unge frukttrær. Gikk noen kroner der, gitt (for trærne dør jo da). Når sånt skjer skjønner jeg godt at naboene blir frustrerte.

Skrevet

Kaninene har det best løse seff,men ikke alle er glad i dyr.

Jeg vill ikke hatt de løse,pga biler,ander du og mennesker. (det er ikke en selvfølge at alle er snille mot de.

Gjest Leonidene
Skrevet (endret)

Koselig med kaniner, men ikkje like kjekt med all dritten de etterlater. Naboen vi hadde før hadde to kaniner i bur. Ein dag var de plutselig løse og burene blei tatt vekk. De kom seg over i vår hage og etterlot store mengder bæsj over heile plenen - ikkje så kjekt, det var heller ikkje særlig morro å gå ut med hund når det plutselig satt kanin utenfor som hunden ville springe etter/jakte på.

Bygg heller til ein inngjerding, mye smartere og naboene forblir blide. ;)

Endret av Leonidene
  • Liker 1
Skrevet

Så lenge de holder seg til din hage er det greit. Greit nok om den spiser løvetann i min også, men ikke om den oppfører seg som kattene i borettslaget; er over alt, tisser i utestoler og kommer inn til oss så fort vi åpner døra.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...