Gjest Anonymous Skrevet 7. november 2003 #1 Skrevet 7. november 2003 sitter her å leser meg grønn til eksamen, men så dukket det opp to ord jeg ikke skjønner... normativ og deskriptiv.. i denne sammenhengen er spm " gi eks på en normativ og en deskriptiv problemstilling innen rettsvitenskapen og forklar hovedforkjsellen på de to problemstillingene".. er det rart jeg ikke fatter noe??
tuji Skrevet 7. november 2003 #3 Skrevet 7. november 2003 Deskriptiv: Forklarer ting som det virkelig er uten å ta stilling til om det er rett eller galt Normativ: Sier noe om hva som er rett og galt. Det er det uttrykkene betyr, i hvert fall. Du får se om du kan skjønne resten ut fra sammenhengen.
@lfa Skrevet 7. november 2003 #4 Skrevet 7. november 2003 Et raskt søk på Google kan kanskje hjelpe? Fant i alle fall mange eksempler da jeg søkte på de ordene. :blunke:
Gjest Embla s Skrevet 7. november 2003 #5 Skrevet 7. november 2003 sitter her å leser meg grønn til eksamen, men så dukket det opp to ord jeg ikke skjønner... normativ og deskriptiv.. i denne sammenhengen er spm " gi eks på en normativ og en deskriptiv problemstilling innen rettsvitenskapen og forklar hovedforkjsellen på de to problemstillingene".. er det rart jeg ikke fatter noe?? Hm, slik jeg husker disse termene (lenge siden jeg har lest vitenskapsfilosofi) deskriptiv beskriver det som er normativ beskriver hvordan det "bør være" Eksempel: En normativ beskrivelse av norske klasserom kontra en deskriptiv beksrivelse: Normativ: Elevene jobber selvstendig med prosjekter og læreren fungerer som en veileder. Deskriptiv: Læreren bedriver tavleundervisning mens elevene sitter og noterer (og ser ut av vinduet).
tuji Skrevet 7. november 2003 #6 Skrevet 7. november 2003 Ikke helt enig i at det eksempelet var så godt...Men definisjonen er jo riktig, da.
Gjest Embla s Skrevet 7. november 2003 #7 Skrevet 7. november 2003 Ikke helt enig i at det eksempelet var så godt...Men definisjonen er jo riktig' date=' da.[/quote'] Hvorfor var ikke det godt? (det var ikke så velfundert, men jeg syns da det illustrerer på en forståelig måte hvordan termene kan benyttes/hva de betyr eller?)
tuji Skrevet 7. november 2003 #8 Skrevet 7. november 2003 Jeg syntes bare ikke den normative beskrivelsen var så veldig tydelig, men det er ikke noe å bry seg så mye med, altså!
Gjest Embla s Skrevet 7. november 2003 #9 Skrevet 7. november 2003 å, kanskje ikke, men det er vel slik norske klasserom normativt beskrives eks i L97? (men nå er vi vel litt på viddene her )
tuji Skrevet 7. november 2003 #10 Skrevet 7. november 2003 Det kan godt hende, det! Har faktisk L97 ved siden av meg, men gidder ikke å slå opp. Det er kanskje bare jeg som er kørka.
Gjest Embla s Skrevet 7. november 2003 #11 Skrevet 7. november 2003 Det kan godt hende' date=' det! Har faktisk L97 ved siden av meg, men gidder ikke å slå opp. Det er kanskje bare jeg som er kørka. [/quote'] Næh, tror jeg ikke du er
tuji Skrevet 7. november 2003 #12 Skrevet 7. november 2003 Tror du gjesten skjønner hva normativ/deskriptiv betyr nå? Det tror jeg. I hvert fall i teorien.
Gjest Embla s Skrevet 7. november 2003 #13 Skrevet 7. november 2003 Tror du gjesten skjønner hva normativ/deskriptiv betyr nå? Det tror jeg. I hvert fall i teorien. uff. Gjest er sikkert mer forvirret nå enn noen gang "hæ? L97? Klasserom *klør seg i hodet* er det noe jeg bør ha med på eksamen kanskje"
Gjest Anonymous Skrevet 7. november 2003 #14 Skrevet 7. november 2003 morsomt morsomt! hehe ja ganske forvirret men fått dte formeg at normativt innenfor jussen er omhandlingen av normene og hva som er rett og galt. mens deskriptivt er alle de andre reglene som ikke omhandler jussen.. men en normativ og deksriptiv problemstilling..det har jeg forsatt ikke skjønt! gir opp...
Gjest Embla s Skrevet 7. november 2003 #15 Skrevet 7. november 2003 Hm, tror noen andre skal få prøve seg jeg nå :oops: *tusler videre med L97 under armen*
L@dy Skrevet 7. november 2003 #16 Skrevet 7. november 2003 Jeg gjorde som Alfa og søkte på Google. Der fant jeg bl.a dette: "Normativt frirettslig: Rettslige avgjørelser bestemmes ikke bare av strengt rettslige argumenter, men også bredere etiske eller samfunnsmessige hensyn, ut fra en åpen formålsorientert diskurs. Hva gir den beste rettsregelen? Problem: Hvordan avgjør vi hva vi ønsker? Deskriptiv realistisk: Vi beskriver hva som faktisk praktiseres eller aksepteres som gjeldende rett. Domstolens praksis er retten. Problem: Hvordan skal vi avgjøre uenighet om dette i en konkret rettsanvendelsessituasjon? Hvordan skal vi kunne kritisere en faktisk rettsanvendelse?" Dette fant jeg på: '>http://www.jur.uib.no/ansatte/adbjb/Rettsf...ning.htm Men dette har jeg egentlig ikke peiling på. Tusler ut igjen jeg og`...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå