Chiyo Skrevet 12. mai 2011 #1 Skrevet 12. mai 2011 (endret) Syns du det er frekt å kommentere andres pengebruk? Jeg er dritt lei samtaler hvor andre prater om ditt personlige pengebruk. Hva angår det andre, hvor mye penger du bruker? Jeg er student i England, så jeg har mer penger enn de andre jeg bor med fordi briter tjener mindre osv. Når jeg bruker penger på ting, sier de ting som "men det er jo så dyrt. Hvorfor bruker du så mye på det?" Nå vil jeg ha en ipad og vennen min sier: "men det er jo så dyrt? Hva skal du bruke den til? Du har jo laptop." Jeg prøver å si "ja men jeg vil ha" og "jeg personlig syns ikke det er så dyrt". Da kommer vi opp i diskusjoner om hvor mye penger de fleste har, og at bare fordi man vil ha betyr ikke at man bør kjøpe. Jeg syns det er frekt at hver gang jeg bruker penger, er det noen som må kommentere det. Jeg går ikke rundt å forteller hele verden hvor mye penger jeg har. Jeg kommentere ikke at vennene mine alltid skal spare på alt. Fordi jeg vet at enkelte mennesker må spare på alt. Men jeg har penger, og jeg kan kjøpe ting jeg har lyst på selv om det koster litt. Og jeg syns det er utrolig irriterende når andre skal gjøre en stor sak ut av det. Hvor mye penger jeg bruker, har de ingenting med. Det er ikke min feil at noen har mer penger enn andre. Hvorfor skal jeg bruke mindre og ikke kjøpe de tingene jeg vil ha, når jeg faktisk kan? Det er utrolig irriterende hvordan hvor mye penger man har eller ikke har kan skape så mye diskusjon. Har jeg rett? Har andre noe med hvor mye penger jeg bruker? Endret 12. mai 2011 av Chiyo
Gjest Eurodice Skrevet 12. mai 2011 #2 Skrevet 12. mai 2011 Jeg vil si det så kort og greit som dette: Hvis du ikke er en økonomisk byrde for noen, har de ingen rett til å si noe om hvordan du disponerer dine penger. 7
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #3 Skrevet 12. mai 2011 Kanskje de rett og slett er lei av overforbruket ditt? Det er du som er i en annen kultur, det er jo ikke rart de reagerer. Til og med jeg reagerer. Jeg hadde nok ikke sagt noe sånn til vanlig, men dersom jeg hadde en venninne som jeg syntes flåste bort mye penger hadde jeg blitt irritert. Vet fremdeles ikke om jeg hadde sagt noe, men jeg skjønner de godt jeg. 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #4 Skrevet 12. mai 2011 Jeg studerer også i England, så vet hvordan det er. Jeg er bevisst på å aldri fortelle hvis jeg kjøper noe/ går til frisøren osv for å rett og slett unngå sånne samtaler. Etter at husleie, mat og transport er betalt har jeg 4000 kr i måneden igjen, så jeg har det rimelig fett økonomisk i forhold til de fleste studenter, men jeg har aldri nevnt for noen hvor mye penger jeg faktisk har. Folk er rare når det gjelder penger! 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #5 Skrevet 12. mai 2011 Nei, andre har ikke noe med hvor mye penger man bruker. Men det overrasker meg ikke at du opplever dette, fordi folk blir generelt frekkere og frekkere for hver generasjon. Informer dem om at det ikke angår dem på noen som helst måte. Insisterer de likevel på å diskutere og fortelle deg hva de synes om pengebruken din, så be dem først om å redegjøre for når, og hvordan, det ble deres business. Selvfølgelig på en vennlig og oppriktig undrende måte slik at de ikke blir fornærma, som folk gjerne har en tendens til å bli når de oppdager at de burde bli flaue
Gjest charella Skrevet 12. mai 2011 #6 Skrevet 12. mai 2011 folk kommer alltid til å blande seg opp i sånne ting... men det er dine penger, ikke de andres, og så lenge det ikke er så gale at det går ut over økonomien, så trenger du ikke bry deg om det de sier. for det har de rett og slett ingenting med
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #7 Skrevet 12. mai 2011 Kanskje de rett og slett er lei av overforbruket ditt? Det er du som er i en annen kultur, det er jo ikke rart de reagerer. Til og med jeg reagerer. Jeg hadde nok ikke sagt noe sånn til vanlig, men dersom jeg hadde en venninne som jeg syntes flåste bort mye penger hadde jeg blitt irritert. Vet fremdeles ikke om jeg hadde sagt noe, men jeg skjønner de godt jeg. Men det er jo ikke snakk om overforbruk og "bortflåsing" av penger - TS har jo åpenbart råd til det hun bruker pengene på. Bare fordi medstudentene hennes ikke har like masse penger som henne, skal ikke hun være nødt til å leve som om hun ikke hadde de pengene hun har. 1
Skravlebøtta Skrevet 12. mai 2011 #8 Skrevet 12. mai 2011 Syns du det er frekt å kommentere andres pengebruk? Jeg er dritt lei samtaler hvor andre prater om ditt personlige pengebruk. Hva angår det andre, hvor mye penger du bruker? Jeg er student i England, så jeg har mer penger enn de andre jeg bor med fordi briter tjener mindre osv. Når jeg bruker penger på ting, sier de ting som "men det er jo så dyrt. Hvorfor bruker du så mye på det?" Nå vil jeg ha en ipad og vennen min sier: "men det er jo så dyrt? Hva skal du bruke den til? Du har jo laptop." Jeg prøver å si "ja men jeg vil ha" og "jeg personlig syns ikke det er så dyrt". Da kommer vi opp i diskusjoner om hvor mye penger de fleste har, og at bare fordi man vil ha betyr ikke at man bør kjøpe. Jeg syns det er frekt at hver gang jeg bruker penger, er det noen som må kommentere det. Jeg går ikke rundt å forteller hele verden hvor mye penger jeg har. Jeg kommentere ikke at vennene mine alltid skal spare på alt. Fordi jeg vet at enkelte mennesker må spare på alt. Men jeg har penger, og jeg kan kjøpe ting jeg har lyst på selv om det koster litt. Og jeg syns det er utrolig irriterende når andre skal gjøre en stor sak ut av det. Hvor mye penger jeg bruker, har de ingenting med. Det er ikke min feil at noen har mer penger enn andre. Hvorfor skal jeg bruke mindre og ikke kjøpe de tingene jeg vil ha, når jeg faktisk kan? Det er utrolig irriterende hvordan hvor mye penger man har eller ikke har kan skape så mye diskusjon. Har jeg rett? Har andre noe med hvor mye penger jeg bruker? Hvis du ikke klager over din økonomiske situasjon eller miljø, synes jeg du kan bruke penger på hva du vil, når du vil å hvor mye du vil.
Næjøss Skrevet 12. mai 2011 #9 Skrevet 12. mai 2011 Kan du ikke bare svare med å si; Jeg har råd til det. Penger inngår i ens private liv, nesten på lik linje som seksualtiet gjør. Og dermed er det ingen andre som har noe med ditt personlige penge-liv å gjøre. Jeg opplever stadig vekk at folk kommenterer det når jeg kjøper meg kaffelatte fra 7-11. De mener jeg heller kunne kjøpt den for 5kroner mindre på narvesen. Men de driter langveis i det når jeg svarer tilbake at jeg synes kaffen på 7-11 smaker bedre enn på narvesen. Nei slikt er opp til den som bruker pengene sine. Noen bruker mer penger på en viss ting, men det kan være av kvalitets årsaker også. Ikke la dem komme å fortelle deg hva du skal bruke pengene dine på. Hvis de snakker om hva andre ikke har råd til, så kan du bare si synd for dem da. Det at andre ikke har penger er jo ikke noe du skal klandres for. 1
sequin Skrevet 12. mai 2011 #10 Skrevet 12. mai 2011 hva jeg bruker pengene mine til har ingenting noe med å gjøre.... ikke med mindre inkassoselskap blir koblet inn da :gjeiper: Alle andre kan holde seg unna mine penger 1
Chiyo Skrevet 12. mai 2011 Forfatter #11 Skrevet 12. mai 2011 Jeg studerer også i England, så vet hvordan det er. Jeg er bevisst på å aldri fortelle hvis jeg kjøper noe/ går til frisøren osv for å rett og slett unngå sånne samtaler. Etter at husleie, mat og transport er betalt har jeg 4000 kr i måneden igjen, så jeg har det rimelig fett økonomisk i forhold til de fleste studenter, men jeg har aldri nevnt for noen hvor mye penger jeg faktisk har. Folk er rare når det gjelder penger! Som oftest så sier jeg ikke hva jeg bruker penger på. Denne gangen glapp det bare ut at jeg skulle kjøpe ipad fordi jeg har så utrolig lyst på en. Men de ser for eksempel hva jeg kjøper når vi går i butikken. De reagerte negativt da jeg kjøpte organisk mel i stede for vanlig billig mel. Men sannheten er jo at selv om jeg kjøper den dyreste sorten med mel, vil jo det uansett være mye mye billigere enn i Norge. Om jeg kjøper en biff av mye bedre kvalitet enn en billig biff, vil det uansett være mye billigere enn hjemme. Så jeg kjøper det jeg vil fordi jeg kan. Og selv om jeg ikke sier "jeg kjøper de dyreste produktene" så må de kommentere. Jeg mener beklager liksom hvis jeg føler at Tesco pasta ikke er bra nok (for helt seriøst det smaker dritt). Jeg er ikke en fattig student, og jeg ser ikke vitsen med å leve som en. Jeg vil jo leve beste mulig. 1
Kelsier Skrevet 12. mai 2011 #12 Skrevet 12. mai 2011 Herregud, som tidligere nevnt, så lenge du har kontroll på økonomien din er det ingen andre som har noe med å kommentere det i hytt og pine. Neste gang de spør kan du jo svare at noe må jo vi nordmenn bruke oljefondet på, så da virker organisk mel som et steg i riktig retning. 2
Sissan9 Skrevet 12. mai 2011 #13 Skrevet 12. mai 2011 Du har jo egentlig flere alternativer her: - Bruk mindre penger - eller mindre synlig, og slipp kommentarer i vennegjengen. - Bruk like mye penger - og aksepter at de som sliter veldig med å få endene til å møtes uttrykker at de syns det er smertefullt å se på det de vurderer som sløsing. - Finn deg nye venner som har like mye penger som deg. Ofte dannes jo grupper ut fra økonomiske betingelser, både under studier og senere, fordi man prioriterer likt og har samme verdisett og samme muligheter til livsutfoldelse (eller ikke). Kanskje bør du finne en annen gruppe å henge med. Eller kanskje bør du spare ekstrapengene dine akkurat nå for å få gode vennskap. Kanskje vil du ha glede av det etterpå, når du kommer tilbake til Norge med norske priser, ikke minst på bolig? Ikke vet jeg - bare spør... 3
Chiyo Skrevet 12. mai 2011 Forfatter #14 Skrevet 12. mai 2011 (endret) Hmm jeg er ikke så flink til å spare. Hvis jeg ser noe jeg vil ha, er det gjort. Like shoes... Endret 12. mai 2011 av Chiyo 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #15 Skrevet 12. mai 2011 Hvis du brukte så mye penger på unødvendige ting at det sto i fare for å skaffe deg problemer økonomisk, så ville det være greit om en veldig god venn ga uttrykk for bekymring ved å ta det opp med deg. Men at hvem som helst kommenterer og blander seg opp i pengebruken din som om de har noe med det generelt, er temmelig pinlig for dem. De er jo helt åpenbart misunnelige. 2
Chiyo Skrevet 12. mai 2011 Forfatter #16 Skrevet 12. mai 2011 (endret) Men at hvem som helst kommenterer og blander seg opp i pengebruken din som om de har noe med det generelt, er temmelig pinlig for dem. De er jo helt åpenbart misunnelige. Nettopp! Det må være noe slik. Vet ikke om alle husker tråden min om det var normalt med eggekoker. Men det er disse folkene som mobbet meg fordi jeg ikke kunne koke egg uten eggekoker og derfor måtte jeg være en rik bortskjemt person. Jeg bare "Hello FYI jeg betaler for å gå på skole selv. Okay?" Når man er voksen og økonomisk uavhengig av andre så er en ikke en bortskjemt person. Det betyr bare at en kan ta vare på seg selv. Selv om at det faktumet at jeg er fra Norge hjelper veldig. Endret 12. mai 2011 av Chiyo 1
Sissan9 Skrevet 12. mai 2011 #17 Skrevet 12. mai 2011 Men vil du være i et miljø der alle rundt deg er misunnelige på deg? (Kan skjønne reaksjonene på eggekoker da - det er verdens mest unyttige oppfinnelse i mitt hode. Men rimelig billige da...) 1
Chiyo Skrevet 12. mai 2011 Forfatter #18 Skrevet 12. mai 2011 Men vil du være i et miljø der alle rundt deg er misunnelige på deg? (Kan skjønne reaksjonene på eggekoker da - det er verdens mest unyttige oppfinnelse i mitt hode. Men rimelig billige da...) En venninne av meg som også studerer i England har en venninne som er kjempe rik. Og hun sier at hun ikke liker det fordi denne venninnen alltid vil gjøre ting som koster mye penger, og hvis hun ikke har penger vil hun alltid kjøpe ting til henne. Jeg vil ikke ha en slik venn. Jeg har penger, men har ikke noe å si for de som jeg er venner med. Det er kanskje bedre å ha litt fattige venner enn å være venn med en som er så rik at hun alltid vil ta deg med på dyre ting. Og kjøpte dyre ting til deg selv om du sier at du ikke kan ta i mot slikt fra andre. Da må jeg finne noen som er i nesten samme økonomiske situasjon. Jeg tror jeg skal bli venner med flere norske. Vi er liksom lik alle sammen.
MissStiles Skrevet 13. mai 2011 #19 Skrevet 13. mai 2011 For det første så synes jeg at ingen andre har noe med hvor penger jeg bruker på ditt og datt? For det andre, synes jeg det blir helt feil. Noen har god råd, mens andre har ikke så god råd. Jeg prøvde å ha en diskusjon om penger med 2 venninner. De bor begge hjemme, men jeg bor alene og eier leilighet. Den ene betaler for seg hjemme mens den andre ikke gjør det. Ingen av dem forsto at min økonomi kanskje er en smule trangere enn deres økonomi. SÅ til slutt måtte jeg bare si stopp. Ellers kunne det ha blitt en stor diskusjon, ikke minst - krangel! Vi har alle forskjellig økonomi og forbruk.
Sissan9 Skrevet 13. mai 2011 #20 Skrevet 13. mai 2011 Men ser du ikke at det HAR NOE Å SI for de du er venner med at du har mer penger enn dem? Skjønner du ikke at det er derfor de kommenterer forbruket ditt? Så må du gjerne mene at det ikke BURDE ha noe å si, men det hjelper jo lite. Å bli venner med flere norske er en god løsning om du ønsker å bruke penger som du vil uten å få pes. Personlig ville jeg valgt å dempe forbruket og ha bøttevis med engelske venner. Nordmenn treffer du nok av, men å lære om landet du lever i og deres verdensbilde er en fantastisk verdifull side ved å studere i utlandet. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå