Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tok meg en tur på vekta idag og den viste altfor mye. Jeg er 163 cm høy og veier nå 70 kg. BMI'en min viser 25, noe som sier at jeg er overvektig. Ingen av klærne mine passer lenger og jeg er blir bare mer og mer misfornøyd med meg selv når jeg ser på meg selv i speilet. Jeg har prøvd flere typer trening, men jeg syns det er så vanvittig kjedelig og ikke minst fryktelig trått. Har heller ikke et godt kosthold, men føler at jeg er på god vei til å endre det nå. Før spiste jeg flere sjokolader og drakk brus så og si hver dag. Nå gjør jeg det kanskje en gang i uka hvis jeg har lyst på. Det som er mitt problem, er at jeg er så fryktelig glad i middag. Jeg kan spise middag hele døgnet, og det gjør så klart at jeg legger kraftig på meg. Har prøvd lavkarbo kosthold, men da gikk jeg rundt å var sulten konstant og måtte derfor gi opp alt. Nå må jeg gjøre noe hvis jeg i det hele tatt skal vise meg i bikini i sommer. Jeg er klar over selv at jeg ganske sikkert ikke klarer å nå målet mitt nå i løpet av en måned, men det viktigste er å komme i gang og se smått med fremgang. Jeg vil ned til ihvertfall 60 kg, siden det er min idealvekt og at jeg vet at den vekten passer meg perfekt.

Noen som kan gi meg motivasjon og tips til hvordan jeg kan komme i gang med et nytt og bra kosthold og hva jeg kan gjøre for å holde meg i aktivitet?

Videoannonse
Annonse
Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Sommer'n kommer like brått på hvert år.

Kutt ned på søtsakene, det høres ut som du allerede er på god vei. Sett opp matplan (dvs. hva du skal spise til froksot, lunsj, middag, kvelds og mellommåltider), og sørg for å holde det. Her må du bruke viljestyrke, for du skal kun ha en middag om dagen.

Begynn å gå tur. Kjedelig? Ja, men putt på gooood musikk eller gå sammen med venner. Alle monner drar.

AnonymBruker
Skrevet

Sommer'n kommer like brått på hvert år.

Kutt ned på søtsakene, det høres ut som du allerede er på god vei. Sett opp matplan (dvs. hva du skal spise til froksot, lunsj, middag, kvelds og mellommåltider), og sørg for å holde det. Her må du bruke viljestyrke, for du skal kun ha en middag om dagen.

Begynn å gå tur. Kjedelig? Ja, men putt på gooood musikk eller gå sammen med venner. Alle monner drar.

Jeg har tenkt på å lage en matplan veldig lenge, men jeg vet ikke helt hva jeg burde spise og ikke spise for å gå fortest ned i vekt. Noen som kan hjelpe meg?

Jeg har gått tur ca hver dag denne uken, totalt 20 minutter. Er det for kort?

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Jeg har tenkt på å lage en matplan veldig lenge, men jeg vet ikke helt hva jeg burde spise og ikke spise for å gå fortest ned i vekt. Noen som kan hjelpe meg?

Jeg har gått tur ca hver dag denne uken, totalt 20 minutter. Er det for kort?

Jeg er ingen matekspert, så jeg vet ikke. Men siden du gjerne spiser mye middag, så bør du fokusere på å bare spise en middag pr. dag.

Vet ikke om 20 min. har effekt for deg, men du bør få opp pulsen. Gå i terreng, i motbakke etc.

Gjest Nanne70
Skrevet

Så flott at du har bestemt deg for en sunnere livsstil! Mat som er bra når man vil ned i vekt på en fornuftig måte, er grove kornprodukter, protein fra magert kjøtt, fisk, egg, belgfrukter og magre meieriprodukter. Masse grønnsaker og en moderat mengde frukt (pga fruktsukker), og sunne fettsyrer fra kaldpresset raps- eller olivenolje, frø og nøtter.

Det viktigste er å holde seg unna raske karbohydrater fra hvitt mel, sukker og enkelte søtningsstoffer pga at disse påvirker blodsukkeret slik at man blir fortere sulten igjen etter et måltid (bl.a.).

Her er en dagsmeny som kan være grei å følge, den gir ca. 1500 kcal/dag og da ser du også omtrent hvilke mengder du kan spise til hvert måltid. Et kcal-inntak på 1500 kcal/dag vil normalt gi et vekttap på 0,5 kg/uke. Hvis du øker aktivitetsmengden din kan du heller bruke denne menyen, som gir ca 2000 kcal/dag.

20 minutter turgåing hver dag er nok litt for lite til å ha noen særlig effekt når det gjelder vektnedgang. Du må bevege deg raskt nok til at du blir svett og såpass andpusten at du så vidt klarer å holde en samtale i gang, og gjerne holde på i 30-45 minutter, da vil du nok merke resultater.

Etterhvert kan du gjerne begynne med styrketrening også, det er bra for forbrenningen pluss at du får strammet opp kroppen.

AnonymBruker
Skrevet

Så flott at du har bestemt deg for en sunnere livsstil! Mat som er bra når man vil ned i vekt på en fornuftig måte, er grove kornprodukter, protein fra magert kjøtt, fisk, egg, belgfrukter og magre meieriprodukter. Masse grønnsaker og en moderat mengde frukt (pga fruktsukker), og sunne fettsyrer fra kaldpresset raps- eller olivenolje, frø og nøtter.

Det viktigste er å holde seg unna raske karbohydrater fra hvitt mel, sukker og enkelte søtningsstoffer pga at disse påvirker blodsukkeret slik at man blir fortere sulten igjen etter et måltid (bl.a.).

Her er en dagsmeny som kan være grei å følge, den gir ca. 1500 kcal/dag og da ser du også omtrent hvilke mengder du kan spise til hvert måltid. Et kcal-inntak på 1500 kcal/dag vil normalt gi et vekttap på 0,5 kg/uke. Hvis du øker aktivitetsmengden din kan du heller bruke denne menyen, som gir ca 2000 kcal/dag.

20 minutter turgåing hver dag er nok litt for lite til å ha noen særlig effekt når det gjelder vektnedgang. Du må bevege deg raskt nok til at du blir svett og såpass andpusten at du så vidt klarer å holde en samtale i gang, og gjerne holde på i 30-45 minutter, da vil du nok merke resultater.

Etterhvert kan du gjerne begynne med styrketrening også, det er bra for forbrenningen pluss at du får strammet opp kroppen.

Så flott! Tror jeg skal starte med den første dagsmenyen og se hvordan det går. Føler at jeg må starte rolig og heller øke på med lengde og intensitet etterhvert for at jeg ikke skal miste motivasjonen. Hele denne uken har jeg gått ca 20 minutter. Neste uker tenker jeg på å øke til 30 minutter og få litt tempo på det. Uken etter der blir det 40 minutter osv. Fant en App i går kveld som fikk opp motivasjonen litt ;)

Siden jeg nå har funnet ut av jeg ikket tåler hvitt mel, sukker og gjær må jeg kutte det ut. Samme med enkelte melkeprodukter. Jeg er også allergisk mot enkelte frukter, grønnsaker og nøtter også, så det kan bli en utfordring med kostholdet. Jeg er ihvertfall 100% innstilt på at jeg skal klare det denne gangen!

Skrevet

Tok meg en tur på vekta idag og den viste altfor mye. Jeg er 163 cm høy og veier nå 70 kg. BMI'en min viser 25, noe som sier at jeg er overvektig. Ingen av klærne mine passer lenger og jeg er blir bare mer og mer misfornøyd med meg selv når jeg ser på meg selv i speilet. Jeg har prøvd flere typer trening, men jeg syns det er så vanvittig kjedelig og ikke minst fryktelig trått. Har heller ikke et godt kosthold, men føler at jeg er på god vei til å endre det nå. Før spiste jeg flere sjokolader og drakk brus så og si hver dag. Nå gjør jeg det kanskje en gang i uka hvis jeg har lyst på. Det som er mitt problem, er at jeg er så fryktelig glad i middag. Jeg kan spise middag hele døgnet, og det gjør så klart at jeg legger kraftig på meg. Har prøvd lavkarbo kosthold, men da gikk jeg rundt å var sulten konstant og måtte derfor gi opp alt. Nå må jeg gjøre noe hvis jeg i det hele tatt skal vise meg i bikini i sommer. Jeg er klar over selv at jeg ganske sikkert ikke klarer å nå målet mitt nå i løpet av en måned, men det viktigste er å komme i gang og se smått med fremgang. Jeg vil ned til ihvertfall 60 kg, siden det er min idealvekt og at jeg vet at den vekten passer meg perfekt.

Noen som kan gi meg motivasjon og tips til hvordan jeg kan komme i gang med et nytt og bra kosthold og hva jeg kan gjøre for å holde meg i aktivitet?

Løsningen er ikke vanskelig, du må "bare" forbrenne mer enn du spiser. Du må ha et sunt kosthold som du realistisk sett kan opprettholde resten av livet, så ingen ekstremdietter er å anbefale. Vanlig mat som grovbrød, makrell i tomat, kaviar, magert kjøttpålegg, magerost osv er greit til frokost og lunsj. Til middag må du rett og slett få ned energiinnholdet. Det enkleste er å kutte ned på ting som fete sauser. Vanlig mat som kylling, fisk osv. med poteter og salat er grei mat. Frukt, særlig epler, er å anbefale som mellommåltid. Epler har høyt innhold av fiber, og bidrar derfor til stor metthetsfølelse selv om ett eple ikke inneholder all verdens næring.

Og så er det uendelig mye lettere å gå ned i vekt hvis du beveger deg mer. Du skriver at du har prøvd flere treningsformer, men at alt er kjedelig. Hovedfeilen kvinner gjør er at de trener for å slanke seg, ikke fordi det er gøy.

Det aller viktigste er å være i aktivitet hver dag. Ta trappen i stedenfor rulletrapp eller heis, bruk føttene eller sykkelen framfor annen transport osv. Over halvparten av alle bilturer i Norge er på under 5 km, med andre ord er det enormt mye bilkjøring som kunne blitt erstattet av sykling, noe som ville gitt et enormt bidrag til folkehelsa.

Det er også bra å drive med noe i tillegg til hverdagstrim. Er det virkelig ingen form for bevegelse du synes er gøy? Bordtennis, tennis, aerobic, swing, salsa, tango, karate, kung fu, sykling, rulleskøyter osv, alt som får opp pulsen er bra. Det er viktig å huske på at du skal ikke normalt kjenne blodsmaken i halsen, det skal bare skje når du trener harde intervaller. Jeg vet at såkalt 4x4-intervaller har fått flere tilhengere de siste årene, men fasiten er klar: Utholdenhetsutøvere på høyt nivå trener 80% rolig langkjøring og 20% intervaller. Jeg skulle likt å se noen prøve å vinne Tour de France med bare 4x4-interevaller som grunnlag. Dessuten vil jeg tro at mange vil bli demotiverte av slike interevaller. Det er tungt å ligge på 90-95% av makspuls, særlig i fire minutter, hvis all treningen min skulle vært slik ville jeg finne det særdeles lite motiverende. Jeg synes det er mye triveligere å for det meste sykle i sone 2 og 3, ref. Olympiatoppens fem intensitetssoner.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har samme problem, har spist for mye mat og usunnheter, særlig middag opp gjennom, og da har kiloene kommet sigende. Nå har jeg begynt med ketolyse, det kan du søke på og lese om. Jeg er aldri sulten:) Har gått på den i tre uker nå, og gått ned fire kilo. Det ser ut som om du har stor vilje til å gjennomføre dette, så treningsmessig burde du finne en aktivitet du liker. Du har mye å velge av. Er viktig at du trives med det du gjør, hvis ikke vil du brått miste motivasjon og gi opp. Jogging/løping skal visstnok være mest effektivt, men ikke alle er like glad i det. Det går an å melde deg inn på treningssenter, der kan du være med på diverse og trene styrke på egenhånd. En treningspartner er ikke dumt! Så kan du lage en plan for hva du skal trene de ulike dagene. Du kan forøvrig også inngå en avtale med deg selv, som for eksempel går ut på at du kan unne deg noe ekstra godt på lørdager om du følger planen din. Her er ikke ketolyse noen god løsning, siden du egentlig ikke kan unne deg noe godt på den dietten.

Jeg har trua på deg:)

AnonymBruker
Skrevet

Lance: Jeg har prøvd fotball, håndball, karakte, tennis, svømming og sykling. Har også prøvd å jogge og gå mye, men jeg syns at det nå begynner å bli ganske kjedelig. Styrketrening liker jeg heller ikke og føler at det er fryktelig trått. Jeg har tenkt på aerobic og zumba, men siden det ikke er treningssenter her jeg bor (bor langt utpå landet) må jeg kjøre minst en time før jeg får trent. Det blir veldig mye penger ut av det til slutt. Liker å danse swing, men har ingen dansepartner lenger. Hva jeg skal ta meg til, er derfor fryktelig vanskelig. Har også treningsspill til Xbox og Wii, men det blir aldri til at jeg bruker det.

AB over her:

Godt å høre at andre som har hatt det som meg har lykkes med en forandring! Jeg har jo prøvd lavkarbo, men det var ikke noe for meg. Det var så mye annet som fristet at jeg ikke klarte å holde meg til det. Jeg har prøvd å følge forslaget til Nanne70 med den ene dagsmenyen. Det har gått helt greit egentlig, men om jeg klarer å holde det over en lengre periode blir spennende å se.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...