Gjest kml Skrevet 12. mai 2011 #1 Skrevet 12. mai 2011 Jeg har en BMI på 24. Jeg ønsket veldig å gå ned 6-7 kilo til sommeren, og jeg begynte med trening og sunt kosthold i januar. Har ikke vekt, men har fulgt med i speilet. I januar og februar gikk det fin, jeg overdrev nok litt med litt for lite mat og litt for mye trening, men jeg gikk ned 5 kilo på de to månedene. I mars var jeg på ferie og lot meg skeie ut. Så ble det lite trening to uker etter jeg var hjemme igjen. Nå har jeg holdt på som i vinter i de siste to månedene og jeg føler jeg bare går opp istedenfor å gå ned. Nå trener jeg 4-5 ganger i uken, både styrke og utholdenhet hver gang i ca en og en halv time, og jeg passer utrolig på matinntaket for frykten hver gang jeg ser meg i speilet. Ligger vel på 1100-1200 kcalom dagen (litt høyere på lørdager). Motivasjonen min er i dass fordi jeg føler jeg jobber enda hardere nå og ikke ser resultater, og jeg er dritlei av salater og vann. Samtidig blir jeg deprimert fordi sommeren nærmer seg og jeg føler jeg mislykte i forsøket mitt for å miste skarve 6 kilo som jeg gav meg 5 måneder på. Noen som har noen treningstips eller kostholdstriks som funker når jeg egentlig er normalvektig, men har faktisk et litt farlig magemål? All vekten min ligger rundt magen, og jeg har hørt det er det farligste fettet..
Supraspinatus Skrevet 12. mai 2011 #2 Skrevet 12. mai 2011 Jeg har en BMI på 24. Jeg ønsket veldig å gå ned 6-7 kilo til sommeren, og jeg begynte med trening og sunt kosthold i januar. Har ikke vekt, men har fulgt med i speilet. I januar og februar gikk det fin, jeg overdrev nok litt med litt for lite mat og litt for mye trening, men jeg gikk ned 5 kilo på de to månedene. I mars var jeg på ferie og lot meg skeie ut. Så ble det lite trening to uker etter jeg var hjemme igjen. Nå har jeg holdt på som i vinter i de siste to månedene og jeg føler jeg bare går opp istedenfor å gå ned. Nå trener jeg 4-5 ganger i uken, både styrke og utholdenhet hver gang i ca en og en halv time, og jeg passer utrolig på matinntaket for frykten hver gang jeg ser meg i speilet. Ligger vel på 1100-1200 kcalom dagen (litt høyere på lørdager). Motivasjonen min er i dass fordi jeg føler jeg jobber enda hardere nå og ikke ser resultater, og jeg er dritlei av salater og vann. Samtidig blir jeg deprimert fordi sommeren nærmer seg og jeg føler jeg mislykte i forsøket mitt for å miste skarve 6 kilo som jeg gav meg 5 måneder på. Noen som har noen treningstips eller kostholdstriks som funker når jeg egentlig er normalvektig, men har faktisk et litt farlig magemål? All vekten min ligger rundt magen, og jeg har hørt det er det farligste fettet.. Spis mer. Du spiser for lite. Neste punkt. Tren mer, men ikke tren deg tom hver gang. Om du liker høyintensitet på trening så kan du godt trene det. F.eks. Aerobic, spinning, intervalltrening, andre sal-timer. Da trenger du ikke trene så lenge for å forbruke den samme energien, men det er begrenset hvor lenge du klarer å holde på, og det krever lengre restitusjon. Liker du ikke det kan du trene med lavere intensitet, men da må du holde på lengre. Eksempler kan være fotturer i fjell, jogging, sykling. Sist men ikke minst. Tung styrketrening være til hjelp. Det bygger muskler og er faktisk ganske energikrevende. Ikke sånn typisk jente-styrke med lite vekt og mange repetisjoner men mer i sjiktet 5x5, 3x6 osv. Det finnes en mengde ferdiglagde programmer du kan følge som gir resulteter om du følger dem (uten å jukse!)
Gjest Pantherinae Skrevet 12. mai 2011 #3 Skrevet 12. mai 2011 Du spiser alt for lite til å trene så mye som du gjør! Øk kaloriinntaket, pass på at du får i deg både fett, protein og karbo. Å leve på kun salat er ikke sunt. Ikke benytt deg av vekten, bruk heller målebånd, og se hvordan kroppen forandrer seg på den måten, det er bedre når det er snakk om mindre vektnedganger kombinert med en god del trening. 2
bukett Skrevet 12. mai 2011 #4 Skrevet 12. mai 2011 Jeg ønsket veldig å gå ned 6-7 kilo til sommeren, og jeg begynte med trening og sunt kosthold i januar. Har ikke vekt, men har fulgt med i speilet. Nå trener jeg 4-5 ganger i uken, både styrke og utholdenhet hver gang i ca en og en halv time, og jeg passer utrolig på matinntaket for frykten hver gang jeg ser meg i speilet. Ligger vel på 1100-1200 kcalom dagen (litt høyere på lørdager). Motivasjonen min er i dass fordi jeg føler jeg jobber enda hardere nå og ikke ser resultater, og jeg er dritlei av salater og vann. Noen som har noen treningstips eller kostholdstriks som funker når jeg egentlig er normalvektig, men har faktisk et litt farlig magemål? All vekten min ligger rundt magen, og jeg har hørt det er det farligste fettet.. Forstår deg godt...jo, tror det er mer vanskelig å gå ned i vekt når man er rimelig slank fra før av. Kjenner igjen det. Tror ikke så mye på "bare salater", men mer på et kosthold og livsstil du kan leve med i lengden, slik at du ikke går lei av et kunstig og påtvunget levesett. Det blir så slitsomt. Derfor tar ting tid. Og, denne tråden får lov til å stå uten å bli fjernet fordi folk rapporterer den inn til moderatorer, som så sletter - fordi en anorektiker eller to kan finne på å lese/skrive her? Så bra!
Gjest Serena Skrevet 12. mai 2011 #5 Skrevet 12. mai 2011 Mins det er sånt at det er forskjell på miste vekt som er usunn og vekt som er 'vanity pounds' i mangel av et bedre ord. Vekt som du vil ha av kroppen når du er overvektig kvitter kroppen seg med ganske greit, mens når det er snakk om det sist oppstrammingen er det mye vanskelige fordi kroppen mener den er sunn og vil ikke miste vekten. 5
Gjest kml Skrevet 12. mai 2011 #6 Skrevet 12. mai 2011 Ja, takk for gode svar Altså jeg har ingen forvrengt syn på hvordan jeg ser ut, vet godt at jeg er normalvektig. Problemet er hvordan de kiloene ligger rundt magen som en tjukk pølse, det er ikke jevnt fordelt. Jeg veide mye mindre før og vil ikke tilbake til det, men som sagt - stramme opp. Jeg spiser ikke bare salater, men prøver meg på sunnere versjoner av hva jeg selv liker. Og jeg liker å spise salat en gang iblant. Når det gjelder hveteprodukter klarer jeg ikke droppe brødet mitt. Jeg elsker brødskiver. Men jeg har byttet ut loff med grovbrød og margarin til brelett. Og sjokoladepålegg med leverpostei og kalkunpålegg. Ellers til mat spiser jeg også mye fisk via sushi og av og til unner jeg med en tallerken med scampi, ris og stekte grønnsaker i en chilisaus.Det er nam.. Jeg trente nå ikveld med en time på ellipsemaskinen (sto at jeg da brant 600 kcal, men vet ikke hvor nøyaktig de der er) og en halvtime styrke hvor jeg tok så mange kilo og repetisjoner til jeg fysisk ikke klarte EN til. Trente da overarmer, lår, rumpe, mage, rygg. Men slik som idag trener jeg ikke hver gang. Pleier å holde meg til 30 min utholdenhet. Noen som tror jeg vil klare å gå ned 5 kilo til juli? 1
Supraspinatus Skrevet 12. mai 2011 #7 Skrevet 12. mai 2011 Ja, takk for gode svar Altså jeg har ingen forvrengt syn på hvordan jeg ser ut, vet godt at jeg er normalvektig. Problemet er hvordan de kiloene ligger rundt magen som en tjukk pølse, det er ikke jevnt fordelt. Jeg veide mye mindre før og vil ikke tilbake til det, men som sagt - stramme opp. Jeg spiser ikke bare salater, men prøver meg på sunnere versjoner av hva jeg selv liker. Og jeg liker å spise salat en gang iblant. Når det gjelder hveteprodukter klarer jeg ikke droppe brødet mitt. Jeg elsker brødskiver. Men jeg har byttet ut loff med grovbrød og margarin til brelett. Og sjokoladepålegg med leverpostei og kalkunpålegg. Ellers til mat spiser jeg også mye fisk via sushi og av og til unner jeg med en tallerken med scampi, ris og stekte grønnsaker i en chilisaus.Det er nam.. Jeg trente nå ikveld med en time på ellipsemaskinen (sto at jeg da brant 600 kcal, men vet ikke hvor nøyaktig de der er) og en halvtime styrke hvor jeg tok så mange kilo og repetisjoner til jeg fysisk ikke klarte EN til. Trente da overarmer, lår, rumpe, mage, rygg. Men slik som idag trener jeg ikke hver gang. Pleier å holde meg til 30 min utholdenhet. Noen som tror jeg vil klare å gå ned 5 kilo til juli? Med riktig veiledning og et god spikret kosthold/treningsprogram så er det fullt mulig å gå ned 0,5kg i uken for overvektige. For de med mindre fett tar det lenger tid. Det er ikke likt for alle. Ikke gi deg selv en tidsfrist. Da ender du opp som skuffet. Brelett er margarin det og. Egentlig spiller det ikke så stor rolle om du velger meierismør eller plantemargarin, det er mengden som er essensiell. Du trenger ikke ha et tjukt lag på. Leverpostei inneholder mye fett og ikke så mye av det gode slaget. Når det gjelder ellipsemaskinens energiberegning så har det vært et par tråder her på kropp og kosthold om disse beregningene. Konklusjonen er at du ikke skal ta dem for god fisk. Egentlig ville jeg ikke tenkte å mye på akkurat hvor mange kcal jeg brukte på en økt. Tenk heller på varighet og intensitet. Du ser sjeldent idrettsutøvere som er tykke, mange av dem spiser relativt mye. Så ingenting er umulig. Det tar bare litt lengre tid.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #8 Skrevet 12. mai 2011 Hva slags fett er det leverposteien visstnok inneholder som ikke er så bra? Hverken mettet eller umettet fett er noe farlig fett, så hvis det var det du mente så har du bommet veldig.
Supraspinatus Skrevet 12. mai 2011 #9 Skrevet 12. mai 2011 Hva slags fett er det leverposteien visstnok inneholder som ikke er så bra? Hverken mettet eller umettet fett er noe farlig fett, så hvis det var det du mente så har du bommet veldig. Hvis jeg har bommet så fælt, hvorfor tør du ikke å poste med brukeren din da? Det forskes på saken, og det finnes rapporter i begge retninger, men foreløpig holder jeg meg til Helsedirektoratets anbefalinger. La oss for en gangs skyld IKKE dreie dette over i en lavkarbo-diskusjon. Jeg er mektig lei av lavkarbodiskusjoner med anonyme brukere. 3
Gjest uAnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #10 Skrevet 12. mai 2011 Jeg ser virkelig ikke problemet med å spise leverpostei om man skal ned i vekt. Leverpostei er ikke så farlig i seg selv at man dør eller blir smellfeit. Det er mye å ta tak i før man trenger å fjerne den... under forutsetning at man ikke gufler leverpostei med skje da:)
Sekretæren Skrevet 12. mai 2011 #11 Skrevet 12. mai 2011 Tråden er ryddet pga oppfordring til å bruke narkotiske stoffer SportyShorty, mod 1
Supraspinatus Skrevet 12. mai 2011 #12 Skrevet 12. mai 2011 Jeg ser virkelig ikke problemet med å spise leverpostei om man skal ned i vekt. Leverpostei er ikke så farlig i seg selv at man dør eller blir smellfeit. Det er mye å ta tak i før man trenger å fjerne den... under forutsetning at man ikke gufler leverpostei med skje da:) Det er ingenting gale med leverpostei, men det er ikke på listen over sunne pålegg. Ikke noe problem å spise hverken det eller nugatti, så lenge man ikke spiser mer enn man forbruker.
Gjest Maneater? Skrevet 12. mai 2011 #13 Skrevet 12. mai 2011 (endret) . Endret 31. mai 2020 av Maneater?
Supraspinatus Skrevet 12. mai 2011 #14 Skrevet 12. mai 2011 (endret) http://www.helsedirektoratet.no/vp/multimedia/archive/00322/Kostr_d_brosjyre_322929a.pdf http://www.helsedirektoratet.no/publikasjoner/rapporter/kostr_d_for___fremme_folkehelsen_og_forebygge_kroniske_sykdommer_i_norge___metodologi_og_vitenskapelig_kunnskapsgrunnlag___790144 Endret 12. mai 2011 av Supraspinatus 1
Gjest Maneater? Skrevet 12. mai 2011 #15 Skrevet 12. mai 2011 (endret) . Endret 31. mai 2020 av Maneater?
Supraspinatus Skrevet 13. mai 2011 #16 Skrevet 13. mai 2011 Fikk ikke åpnet linkene. De fungerer utmerket hos meg.
Gjest kml Skrevet 13. mai 2011 #17 Skrevet 13. mai 2011 Takk for linkene! De var gode :D Jeg bestilte en veiledningstime på sats for idag for å snakke litt med de som jobber der også om kosthold og treningsmuligheter for meg
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2011 #18 Skrevet 13. mai 2011 Hva gjør du mellom treninger og mellom måltider? Jeg er i noe av samme situasjon som deg, har lagt på meg en 3-5 kg som jeg vil av, men ligger på 23 på bmi, og trener ca 7-8 timer i uka. Jeg spiser sunt, men var ikke flink nok til å holde meg unna snopet, det ble liksom en liten sjokolade eller noe annet innimellom, siden jeg likevel trente og spiste så bra. i tillegg la jeg merke til forskjell da jeg ble sammen med kjærsten min, han kjører bil, noe jeg ikke gjør. Dette hadde mye å si for hverdagsaktiviteten min! Og DET har jeg tro på at er viktig! Hvis jeg kjører bil til trening, kjører bil til jobb, kjører bil til butikken og stort sett aldri går trapper etc "fordi jeg trener så mye ellers"... så har faktisk treningen mindre å si. Jeg har en stillesittende jobb, og elsker egentlig å gå. Nå har jeg bevisst kuttet ut snopet på ukedagene, og jeg har bevisst begynt å ta tilbake mer av hverdagsaktiviteten min. Jeg går i trapper fremfor å ta heis, jeg går hjem fra jobb selv om mannfolket kjører, jeg går til t-banen fremfor å bli kjørt, jeg går til butikken. Det har ikke noen treningseffekt, men GUD som det har effekt på kroppen og formen! Man skal ikke kimse av småaktiviteten man gjør i hverdagen, kutter man den ut, vil man merke det. Det bra med det, er jo at dersom man øker hverdagsaktiviteten i tillegg til da ett allerede bra kosthold og trening, så vil det innvirke positivt på kroppen, og øke effekten fra det sunne kostholdet og treningen. Ang sunt pålegg: makrell i tomat!!! Jadda, det har fett i seg, men det er sunt! Det er fisk, det er bra fett.
Gjest kml Skrevet 13. mai 2011 #19 Skrevet 13. mai 2011 Hei! Hverdagsaktivitet ja. Jeg går veldig mye i jobben min så tror jeg holder meg fint over ti tusen skritt om dagen når jeg jobber. Ellers bor jeg i sentrum så jeg tar nærmest aldri buss eller bli kjørt noe sted, jeg går overalt. Hverdags-rumpe-trening får jeg ved å bo i 5 etg uten heis Blir mye opp og ned de trappene, minst fire ganger om dagen Tror det er grei aktivitet utenom treningen Er det sant at te og kaffe har få kalorier? Jeg har som regel enten svart kaffe, eller te med to suketter. Kjøpte også idag havregryn og biola kulturmelk. Sunt? Kulturmelk og havregryn som en frokostblanding? Mat idag: Frokost: To brødskiver med gulost og et glass appelsinjuice Lunsj: 6 biter maki og vann Middag så skal jeg lage meg en grønn salat med røkelaks tenkte jeg- Snacks: En kaffe latte.
Gjest kml Skrevet 13. mai 2011 #20 Skrevet 13. mai 2011 ...også kjøpte jeg meg jordbær på tilbud. Jeg elsker jordbær og sukker og fløte, men vet at det er kaloribombe. Å spise kun jordbær må vel være sunt :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå