AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #1 Skrevet 12. mai 2011 Hei Jeg fikk for et år tilbake en faktura på 7000 som min eks sine foreldre hadde sendt. Jeg hadde lånt bilen deres da vi var sammen, og ble påkjørt på en parkeringsplass. De sa da at dette ikke var noe å tenke på, og at de skulle ta seg av kostnadene med å fikse dette, evt at de skulle ta det med forsikringsselskapet. Det gjorde de også, da de sendte bil på verksted og lånte seg leiebil i mellomtiden. Jeg hørte ikke noe etterpå. De ble slutt mellom meg og min eks en stund etterpå. Jeg fikk to år etter at det ble slutt, denne fakturaen, med vedlegg fra verkstedet. Jeg har bestridt kravet da jeg ikke mener dette er noe jeg skal betale da jeg så tydelig fikk beskjed om at jeg ikke skulle tenke på kostnader med dette og at de skulle ta det fra egen lomme. De har nå truet meg i ett år med inkassoselskaper, advokat og diverse for å få inn pengene. Jeg står på mitt. De sendte nylig en sms der det stod at advokat var satt på saken og at jeg derfor også kom til å måtte betale disse kostnadene. Hva er rett og hva burde jeg gjøre`?
Tropic Skrevet 12. mai 2011 #2 Skrevet 12. mai 2011 Tviler på at de kommer noen vei med dette! Dessverre har jeg for liten peiling på akkurat dette. Du kan jo prøve å ringe forbrukerrådet f.eks? Vet ikke om det blir riktig å spørre de, men det kan jo være de kan svare på spørsmålet ditt.
Gjest Blondie65 Skrevet 12. mai 2011 #3 Skrevet 12. mai 2011 Du spurte om å låne bilen? Du fikk ja på spørsmålet? Da har de ingenting å komme med. De skulle selvsagt ha sendt deg dette kravet for lenge siden, noe de ikke gjorde fordi du var sammen med deres datter. Nå, derimot, er det brudd og da skal hevnen komme. Skriv et brev til dem der du bestrider kravet grunnet i at du lånte bilen etter avtale med dem, at du tilbød deg å betale skaden og at de insisterte på at de skulle ta dette på sin forsikring. Hvis du har noen form for bevis på at de har tatt det på sin forsikring så henvis til dette. Hvorfor skal de ha pengene to ganger? Du var ikke skyld i ulykken og dermed har de mulighet til å ta det på forsikringen - noe de også har gjort. Med dette som grunnlag anser jeg den sent ankomne fakturaen som ren hevn over bruddet fra deres side.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #4 Skrevet 12. mai 2011 Ta en prat med noen av disse? Har ingen tro på at de kan nå frem med dette. Du har ikke skadet bilen, det er det noen andre som har gjort - mens du lånte bilen med eierens tillatelse. Bare det at de påstår at du "kommer til å måtte betale" advokatutgiftene deres, sier jo litt om useriøsiteten, ettersom det er noe ingen kan forutsi før en eventuell rettskraftig dom.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #5 Skrevet 12. mai 2011 Etter alminnelig norsk erstatningsrett må tre grunnvilkår være oppfylt for at en skadelidt skal bli tilkjent erstatning: 1. Det må foreligge en erstatningsrettslig relevant skade. 2. Skadevolderen må ha foretatt en ansvarsbetingende handling eller det må foreligge et annet ansvarsgrunnlag. 3. Det må være faktisk og rettslig årsaksammenheng mellom skaden og den ansvarsbetingende handlingen. Foreldingsfrister er 3 år.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #6 Skrevet 12. mai 2011 Hvis det var forsikringsselskapet som betalte for skaden da bilen var på verksted, regnes da dette som forsøk på forsikringssvindel? Man skal vel ikke både få penger fra forsikringsselskapet OG fra personen som forvoldte skaden? (Ikke at jeg sier TS forvoldte skaden, men dere skjønner hva jeg mener)
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #7 Skrevet 12. mai 2011 Skriv et brev til dem der du bestrider kravet grunnet i at du lånte bilen etter avtale med dem, at du tilbød deg å betale skaden og at de insisterte på at de skulle ta dette på sin forsikring. Selv om det skulle stemme at hun har tilbydt seg å betale (rart isåfall, ettersom hun mener hun ikke skal betale), så er det ikke lurt å nevne det skriftlig. Hvorfor gi dem "ammunisjon" i saken?
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #8 Skrevet 12. mai 2011 Når det skjedde var jeg jo selvfølgelig lei meg for at det hadde skjedd med deres bil, men alikevel så var det jo ikke en skade jeg hadde utført eller var ansvarlig for. De sa uansett at jeg absolutt ikke skulle tenke på det, og at det ikke var noe jeg trengte å bekymre meg for. De skulle fikse alt med forsikringen. Det er for meg merkelig at de skal komme med slike krav så lenge etterpå, og som en annen her så så føles det kun ut som hevn. De har blant annet skrevet at jeg må forberede meg på å betale advokatutgifter, salær og utgifter til inkasso med mer. I tillegg til faktura på faktura får jeg også en hel del med sms og alt dette her. Utrolig unødvendig og føles kun ut som plaging. Noen som vet hvordan forliksrådet vil stille seg til en slik sak?
Gjest Blondie65 Skrevet 12. mai 2011 #9 Skrevet 12. mai 2011 Vel det er mye store ord her. For det første er dette et privatrettslig anliggende så noe inkassosak blir det neppe. De må sende faktura og purre og så varsle rettslige skritt. Men så lenge du har innsigelser samt at de har fått penger fra forsikringsselskapet - de kan det jo innhentes bevis fra - så er dette en ikke sak. Det kan godt være at det ikke er lurt å nevne at man hadde tenkt å betale skaden, men for bevisets skyld bør det fremgå at de sa at de skulle ta dette selv gjennom forsikringsselskapet sitt. Og beviser gjør seg best skriftlig. Det er heller ikke gratis å fremme en sak - så et så lavt krav som dette og jeg vil tro at de får noen ganske klare råd fra den eventuelle advokaten de snakker med om å la være da det blir dyrt. Forøvrig går det jo også an å nevne for dem at en eventuell stevning vil bli møtt med et motkrav som MINST dekker dine advokatutgifter - vi vet jo alle at 7000 kr til advokatutgifter går like fort unna som det ca har tatt å skrive innlegg i denne tråden.
Gjest Lille-pus Skrevet 13. mai 2011 #10 Skrevet 13. mai 2011 De sendte nylig en sms der det stod at advokat var satt på saken og at jeg derfor også kom til å måtte betale disse kostnadene. De har blant annet skrevet at jeg må forberede meg på å betale advokatutgifter, salær og utgifter til inkasso med mer. I tillegg til faktura på faktura får jeg også en hel del med sms og alt dette her. Utrolig unødvendig og føles kun ut som plaging. Blondie65 har gitt mange og veldig gode råd her Jeg har lyst til å gi deg ett råd i tillegg: De sms'ene du nevner at du har fått, de bør du absolutt ta vare på. Overføre dem til pc'en eller, om du har iPhone eller android, så skriver du dem ut fra mobilen (med dato og klokkeslett). Skulle det, mot all formodning, komme så lagt som til et advokatmøte så kan disse sms'ene være fine å ha. Så ta vare på absolutt alt du får av krav og "truseler" fra dem.
Rayanne Skrevet 13. mai 2011 #11 Skrevet 13. mai 2011 Du kan jo snu på saken. Hva slags dokumentasjon har de på at du lånte bilen, og var ansvarlig for noen skade? Ellers er det jo en tullesak, du kommer sikkert til å få brev fra advokaten, men for at det skal skje noe må de kalle deg inn til forliksrådet, og de vil sannsynligvis synes at disse menneskene kaster bort tiden deres. Besvar alle henvendelse med at du mener dette kravet er ugyldig, og ser frem til en eventuell innkallelse i forliksrådet. Og ikke legg ut noe mer enn det, da får de bare ting de kan forsøke og snu og bruke mot deg.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2011 #12 Skrevet 13. mai 2011 Jeg fikk for et år tilbake en faktura på 7000 som min eks sine foreldre hadde sendt. Jeg hadde lånt bilen deres da vi var sammen, og ble påkjørt på en parkeringsplass. De sa da at dette ikke var noe å tenke på, og at de skulle ta seg av kostnadene med å fikse dette, evt at de skulle ta det med forsikringsselskapet. Det gjorde de også, da de sendte bil på verksted og lånte seg leiebil i mellomtiden. Jeg hørte ikke noe etterpå. De ble slutt mellom meg og min eks en stund etterpå. Jeg fikk to år etter at det ble slutt, denne fakturaen, med vedlegg fra verkstedet. ... Hva er rett og hva burde jeg gjøre`? Skal vi se :-) Noe av det viktigste her er, hvor lang tid har det gått siden skaden til nå? Jeg ser av innlegget ditt at: 1. Det er et år siden du fikk fakturaen Jeg fikk for et år tilbake en faktura på 7000 som min eks sine foreldre hadde sendt 2. Det tok to år fra skaden skjedde (eller det ble slutt?) til du fikk faktura Jeg fikk to år etter at det ble slutt, denne fakturaen, med vedlegg fra verkstedet. Skjønner at dette er ca. anslag, men det er viktig. Dersom det er tre år siden skaden skjedde, så har de inget krav. Dette i tråd med Lov om foreldelse av fordringer (foreldelsesloven). Det er her paragrafene 2 og 3 som er interessante. Når det er mer enn tre år fra de kunne kreve pengene av deg, er kravet foreldet og kan ikke kreves inn. De måtte tatt rettslige skritt før de tre årene var passert. Dersom det ikke er tre år, er det beste du kan gjøre å trenere saken til tiden er passert. Bare avvis kravet, gang på gang. Ikke si noe om forliksrådet (det kan de jo finne ut av selv). Så lenge kravet er omtvistet (det holder at du sier "jeg er uenig"). Så vil det stride mot god inkassoskikk å kreve inn pengene gjennom inkasso. Ingen seriøse inkassoselskaper vil ta en slik sak. Dersom de skulle sende saken til forliksrådet, vil følgende skje: 1. Du får et brev fra forliksrådet, hvor de spør om du godtar kravet. Her krysser du av for at du ikke gjør det og forklarer hvorfor. Dette sender du i retur. Svært viktig ellers får du dom i mot deg. 2. Dere blir innkalt til møte, og får en frist for å komme med mer informasjon om saken, nå bør du skrive litt lenger om hvorfor du er uenig og gå gjennom saken så godt du kan og så detaljert du kan. 3. Du møter opp i forliksrådet, rådet består av tre "lek folk" altså vanlige folk ikke jurister. De har satt av ca. 15 minutter for å høre på dere, og forsøke å få dere til å bli enige. Dersom dere ikke blir enige kan en eller begge av dere be om en dom i saken. Om rådet finner at de har kompetanse til det, kan de skrive en dom. VIKTIG møt opp, ellers får du dom mot deg. Dersom det er mer enn tre år fra de kunne kreve inn pengene, til de sender klage til forliksrådet, vinner du garantert. Det er svært svært svært uvanlig at man får dekt saksomkostninger over kr. 1720 (to rettsgebyr) i forliksrådet (altså ikke mye advokat de kan få på deg). Dette er mine erfaringer fra jobb, og jeg har vært noen ganger innom forliksrådet som representant for arbeidsgiveren min.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå