Kitty_katt Skrevet 12. mai 2011 #1 Skrevet 12. mai 2011 Link til saken I Danmark er det faktisk lov å avlive/skyte nabokatten om den gjør ifra seg på plenen din. Hva syns vi om dette? Selv syns jeg det er helt hårreisende og ser at dette kan bli utnyttet om man har kranglet litt med naboen/har et dårlig naboskap. Helt utrolig at dette faktisk er lovlig... 9
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #2 Skrevet 12. mai 2011 jeg er enig med deg. det kan lett skje at de skyter feil katt, for eksempel. virker som om de ikke har forståelse for at folk faktisk blir ekstremt glad i dyra sine... 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #3 Skrevet 12. mai 2011 Jeg synes det er dritbra. Forbannet irriterende at VI skal lide fordi andre har katt!! 5
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #4 Skrevet 12. mai 2011 jeg er enig med deg. det kan lett skje at de skyter feil katt, for eksempel. virker som om de ikke har forståelse for at folk faktisk blir ekstremt glad i dyra sine... :skratte: Dummeste jeg har lest på lenge. Takk for den, nå fikk jeg ledd litt også
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #5 Skrevet 12. mai 2011 :skratte: Dummeste jeg har lest på lenge. Takk for den, nå fikk jeg ledd litt også hvorfor det? jeg bodde i et område fullt av villkatter, den ene av den lignet litt på vår katt. da naboene bestemte seg for å bli kvitt villkattene, hva tror du skjedde da? 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #6 Skrevet 12. mai 2011 Det jeg lurer på er hvem som definerer hva som er plagsomt? Og hvor plagsomt det er. 2
FrøkenOK Skrevet 12. mai 2011 #7 Skrevet 12. mai 2011 noe av det dummeste jeg har hørt. Alle katter har rett på å leve. 9
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #8 Skrevet 12. mai 2011 Jeg vet da godt hvordan nabokattene ser ut og hvem som er mest plagsom. Altså så hadde jeg ikke skutt feil katt.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #9 Skrevet 12. mai 2011 Jeg vet da godt hvordan nabokattene ser ut og hvem som er mest plagsom. Altså så hadde jeg ikke skutt feil katt. jeg skrev ikke at du kom til å gjøre det. men det finnes nok fullt av folk som ikke vet hvilken katt som tilhører hvilke naboer, og to katter som ser like ut kan være lett å ta feil av.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #10 Skrevet 12. mai 2011 Sitat fra artikkelen: ...Danmark å fange inn naboens katt og få den avlivet, dersom du har gitt naboen advarsel i løpet av det siste året. Jeg tviler sterkt på at de bare går rundt og skyter random. Man må sikkert igjennom en mølle med naboen og gjerne dyrlege. 1
Gjest stillness Skrevet 12. mai 2011 #11 Skrevet 12. mai 2011 Helt utrolig. Folk har enormt liten forståelse for at man som katteeier ikke kan styre eller fortelle katten hva den skal gjøre og ikke gjøre. Dessuten fins det flere andre løsninger enn å faktisk skyte noens kjæledyr bare fordi man irriterer seg over dyret. Jeg er glad for at jeg bor i Norge og ikke i Danmark.Sikkert uforståelig for noen,men man blir faktisk utrolig glad i en katt.Den blir jo som et familiemedlem og kan ikke erstattes sånn uten videre. 6
Tabris Skrevet 12. mai 2011 #12 Skrevet 12. mai 2011 Jeg synes også dette er helt forferdelig, og er glad vi ikke har det sånn i Norge. 5
FrøkenJosefine Skrevet 12. mai 2011 #13 Skrevet 12. mai 2011 Jeg har katt selv og Jeg er veldig enig i at det finnes mange uansvarlige katte-eiere der ute som ikke steriliserer og tar vare på kattene sine og at dette kan være til bry for naboer. Men derimot synes jeg ikke at det skal være fritt frem for sinte naboer og ta livet av noens kjæledyr, det er faktisk et medlem av familien! Det burde være instanser man kan ta kontakt med hvis man har nabokatter som er til bry, slik at dette blir fanget opp og gjort noe med! Ikke minst for kattenes skyld.. Da snakker jeg ikke om avlivning, men sterilisering, oppsyn og eventuellt fjerning av kattene fra hjemmet... Skyte en katt er fortsatt ulovlig i Norge, heldigvis! 3
Gjest stillness Skrevet 12. mai 2011 #14 Skrevet 12. mai 2011 Det jeg lurer på er hvem som definerer hva som er plagsomt? Og hvor plagsomt det er. Lurer jeg også på. Hører jo om folk som nærmest klikker fordi naboens katt har gått i hagen deres så tror det kommer an på personen. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #15 Skrevet 12. mai 2011 Helt utrolig. Folk har enormt liten forståelse for at man som katteeier ikke kan styre eller fortelle katten hva den skal gjøre og ikke gjøre. Dessuten fins det flere andre løsninger enn å faktisk skyte noens kjæledyr bare fordi man irriterer seg over dyret. Jeg er glad for at jeg bor i Norge og ikke i Danmark.Sikkert uforståelig for noen,men man blir faktisk utrolig glad i en katt.Den blir jo som et familiemedlem og kan ikke erstattes sånn uten videre. nei, man kan ikke fortelle katten hvor den skal gå, men det er da jaggu mitt ansvar som katteeier at mine katter ikke plager andre, går i hagene/beddene dems og slike ting. hvis man ikke er villig til å ta ansvaret for at katten ikke plager andre, får man heller innvistere noen tusen i å lage det koselig, fint å spennende for katten(e) inne! 5
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #16 Skrevet 12. mai 2011 Helt utrolig. Folk har enormt liten forståelse for at man som katteeier ikke kan styre eller fortelle katten hva den skal gjøre og ikke gjøre. Dessuten fins det flere andre løsninger enn å faktisk skyte noens kjæledyr bare fordi man irriterer seg over dyret. Helt utrolig hvor lite forståelse katteeiere har for at katten deres kan være plagsom for naboen. En katteeier blir jo fritatt for ansvaret fordi eier ikke kan styre eller fortelle katten hva den skal gjøre og ikke gjøre. Hvilke andre løsninger ser du for deg? 3
Gjest Vampen Skrevet 12. mai 2011 #17 Skrevet 12. mai 2011 (endret) Jeg har ikke ord for hvor vanvittig kvalmt jeg syntes dette er! Det er en slags mentalitet, "vi mennesker eier jorda, ingen andre har rett til å eksistere", som er til å bli dårlig av. Når det er sagt, om noen hadde kommet til meg og sagt at kattene mine var til bry, så hadde jeg selvfølgelig gjort alt jeg kunne for å få slutt på det. De er allerede sterilisert, men jeg hadde gjort alt jeg kunne for å samarbeide å finne en løsning på problemet. Kjøpe og legge ut get off produkter, sponse med spruteflaske, pepper, edikk eller hva det nå måtte være. Men jeg tror også man må innse at det finnes en grense for hva man som katteeier KAN få til. Katter vandrer og de har sine faste ruter og områder. Som katteeier tar jeg selvfølgelig det ansvaret jeg kan for å forebygge, som f. eks å sørge for at kattene mine er "fikset". Jeg tar det også som en selvfølge at jeg samarbeider og gjør det jeg kan OM noe skulle oppstå. Men full kontroll på hva de gjør og hvor de er til enhver tid når de er ute, har jeg dessverre ikke. Det er ligger i kattens natur. Noe må vi også tåle. Vi har rådyr som rusler gjennom hagen, spiser blomster og driter, uten at jeg av den grunn tar frem hagla. Fuglene driter og de siste 2 dagene har vi til og med hatt noen skjærer som kommer INN i stua. Et andepar som ruslet rundt i hagen et par dager hadde vi også, i tillegg til andre naboers katter som kommer innom, og alle bikkjene som gjør fra seg langs veien og/eller går løs og forviller seg inn i vår hage. Jeg har måttet hente ned kattene fra trærne noen ganger fordi naboene ikke hadde fullt så god kontroll på den løse bikkja som de trodde, spesielt ikke når hund møter katt og katt løper. Sånn er det. Dyr er dyr. Ingen av disse tilfellene gjør at jeg får lyst til å ta kverken på noen, verken kjæledyr eller eier. Irritere meg kan jeg nok, spesielt når jeg klatrer opp i den digre furua for å hente ned pus. Men avlive? Aldri i verden. Vi mennesker er ikke alene i verden. Vi må ta hensyn tilhverandre, men noe må vi også tåle. Mener jeg. Endret 12. mai 2011 av Vampen 9
Gjest Vampen Skrevet 12. mai 2011 #18 Skrevet 12. mai 2011 Og på den positive siden, kattene mine jobber HARDT for å holde nabolaget fritt for både mus og jordrotter om dagen.Det burde de i grunn høste litt good will poeng for, for med jorder på alle kanter er det plenty av gnagere i området! 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #19 Skrevet 12. mai 2011 Nei vi får begynne å skyte spurvene fordi de kvitrer om morgenen og ødelegger nattesøvnen, kjøre ned kyr og sauer som står midt i veien, skyte hunder som bjeffer når man prøver å slappe av med en kopp kaffe. Mennesker overasker meg aldri. 3
Gjest Vampen Skrevet 12. mai 2011 #20 Skrevet 12. mai 2011 (endret) Nei vi får begynne å skyte spurvene fordi de kvitrer om morgenen og ødelegger nattesøvnen, kjøre ned kyr og sauer som står midt i veien, skyte hunder som bjeffer når man prøver å slappe av med en kopp kaffe. Mennesker overasker meg aldri. Hehe, don`t get me started! Om det først skal være slik at vi kan ty til knallharde tiltak overfor alt om irriterer oss, så har jeg ei laaaaang liste. i tillegg til de nevnte problemene med faunaen i området, så har jeg også en del menneskerelaterte irritasjonsmomenter. - La oss si det slik, dere naboer som spiller høy musikk? Trukke det blir noe av det lenger nei. - Vår nærmeste nabo er en lekeplass. Heretter skal det bli slutt på skrik, skrål og plagsomme unger. Det skal også bli slutt på familieutfluktene med grilling på lekeplassen. Begge deler kommer inn under luftforurensning. Fotballer og andre leker som havner på vår eiendom blir destuert. Jeg kommer til å skyte på irriterende bråkemaskiner som radiodstyrte biler og fly med sprettert eller ennet egnet våpen. Er ungene dine plagsomme, så kommer jeg til å gi dem ei lekse ut av denne verden. Om ikke de skjerper skal jeg kreve at dere omplasserer dem eller holder dem under oppsyn 24-7. - Dere nolduser som tror det er greit å parkere bilen på vårt område fordi dere skal gå tur? Hehe, jeg lover ikke at bilen er der når dere kommer tilbake. - Alle dere som trenger dere inn på vår eiendom hver gang det er en bevighenhet oppi bakken her, neste gang blir det helvete! Jeg driter om dere er mosjonister eller pensjonister! Vi har ikke bedt om å bo i nærheten av en kulturell konsert-begivenhet-poesi-skit-greie. Hold pailabbene langt unna vår eiendom. Neste gang jeg må bane meg vei for å hente posten blir jeg mannevond. - Skoleutflukter til nevnte kulturelle-mumbijumbo-sted med påfølgende sykler over alt er også plagsomt. Neste gang skal jeg punktere hjula på hver eneste sykkel som befinner seg så mye som en cm inn på vårt territorie. And the list goes on.. Når skal noen komme med noen saftige forslag på hvordan man tar tak i menneskerelaterte irritasjonsmomenter? kreative forslag mottas med takk! Endret 12. mai 2011 av Vampen 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå