Athene Skrevet 13. mai 2011 #21 Skrevet 13. mai 2011 Jeg og mannen har gjort som følger i ti år nå, selv nå når vi er gift; Er det gaver til hans familie betaler han, er det min familie betaler jeg. Og vi legger oss da på nivået som er normalt i familien/omgangskretsen, og tar hensyn til at vi er to som gir. På kortet står selvfølgelig begges navn. Vi har gitt ca 5 000 i søskens bryllup. Så ja, jeg synes dette var mye for deg som ikke kjenner bryllupsparet så godt. En vanskelig situasjon, men her bør samboer støtte deg. Dere kan for eksempel velge å ikke være med på gaven, og kjøpe noe eget der du legger inn noe mindre enn din samboer. Men neste gang er det kanskje en av dine nærmeste som skal ha en gave? Og da har han nå lagt lista for hvordan dette skal gjøres?
Sofiemor Skrevet 13. mai 2011 #22 Skrevet 13. mai 2011 Høres veldig spessielt ut at man ikke tar med seg en gave i bryllupet. Hvorfor skal han betale når de ikke bor sammen? Burde man ikke heller væree glad for man er bedt? Han burde stå for gaven, og skrive både hans og hennes navn på gaven.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2011 #23 Skrevet 13. mai 2011 Si til kjæresten din at det blir litt for mye for din lommebok - og spør om det er noe til en lavere pris på ønskelisten som du kan gi i stedet. ...Men det blir litt merkelig at kjæresten til broren til en av de som gifter seg kommer med egen gave. Hadde dere vært samboere eller vært sammen lenger, hadde det ikke vært en avskrekkende greie (hvert fall ikke om økonomien deres er noen lunde OK), men egentlig burde kjæresten din stå for betalingen av gaven her. Det er jo faktisk mer naturlig, også kunne du ha bidratt med det du kunne ta deg råd til. Men igjen, da blir vel kjæresten din snurt fordi han ender opp med å betale mer enn resten av spleiselaget. Ikke en lett situasjon det her.
Sofiemor Skrevet 13. mai 2011 #24 Skrevet 13. mai 2011 Man kan jo faktisk ikke forvente at TS skal punge ut med like mye penger som kjæresten, når det er hans søster som gifter seg. Syns hele spleisefordelingen ble høyst merkelig...
Fluffe Skrevet 13. mai 2011 #25 Skrevet 13. mai 2011 Han burde stå for gaven, og skrive både hans og hennes navn på gaven. Der er jeg uenig.
fruBeist Skrevet 14. mai 2011 #26 Skrevet 14. mai 2011 ...Men det blir litt merkelig at kjæresten til broren til en av de som gifter seg kommer med egen gave. Jeg hadde blitt pinlig berørt om jeg hadde fått nyss i at en eventuell kjæreste av et eventuelt søsken av en av oss hadde blitt pålagt av nevnte søsken å punge ut med 1200 kr for en spleisegave fra familien. TS og kjæresten har vert sammen et års tid når bryllupet står, og de bor heller ikke sammen. Jeg ser ingenting rart i at TS kjøper egen gave, mens hennes kjæreste er med på å spleise på en familiegave. 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2011 #27 Skrevet 14. mai 2011 Jeg hadde blitt pinlig berørt om jeg hadde fått nyss i at en eventuell kjæreste av et eventuelt søsken av en av oss hadde blitt pålagt av nevnte søsken å punge ut med 1200 kr for en spleisegave fra familien. TS og kjæresten har vert sammen et års tid når bryllupet står, og de bor heller ikke sammen. Jeg ser ingenting rart i at TS kjøper egen gave, mens hennes kjæreste er med på å spleise på en familiegave. Det er greit nok at DU tenker det, men det virker jo tydeligvis som om familien til kjæresten mener at dette er ok. Og det er DE trådstarter skal forholde seg til i hverdagen, ikke deg. Det handler om å tenke litt sosialt smart av og til. Jeg tenker at enten så får ts betale den summen som hun mener er riktig, og så betaler kjæresten resten (altså mellomlegget og sin del). Eller så må hun si til kjæresten at hun ikke kan betale så mye for den gaven, og så får HAN gå til familien og si at HAN mener at det er urimelig å kreve så mye av henne. Og at han mener det blir pinlig og feil å kreve halvparten av en som ikke engang er en samboer. Uten å si at hun har gjort seg opp tanker om det eller har en finger med i "spillet". Man trenger ikke alltid å kjøre på og stå på sitt, bare for å vise at man har prinsipper. 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2011 #28 Skrevet 16. mai 2011 TS her. Takk for alle svar, det er godt å høre at jeg ikke var helt urimelig her. Jeg tenker jeg får si til kjæresten at jeg synes 1200 kr er for mye, jeg bare synes det er så ubehagelig å være den eneste i et sånt spleiselag som skal protestere... Jeg synes det er helt greit å bidra litt, jeg vil jo gjerne gi en gave. Jeg synes det er kjempehyggelig å bli invitert, det var jo absolutt ikke påkrevd sånn sosialt sett (mener jeg) med tanke på at vi hadde vært sammen såpass kort da invitasjonene ble sent ut. Allikevel synes jeg faktisk ikke det er helt naturlig å forvente såpass mye, jeg må jo også ha et antrekk som kommer til å koste, dessuten har han ganske mange søsken (det har ikke jeg) så økonomisk blir det mye mer å gi hans familie oppgjennom årene, så hvis listen skal ligge på 1200 etter ett år til et par jeg ikke kjenner, tør jeg ikke å tenke på hva jeg må ut med om noen år når sistemann gifter seg og jeg er blitt godt kjent med familien. Takk for hjelpen alle sammen
tante fiolett Skrevet 16. mai 2011 #29 Skrevet 16. mai 2011 Jeg synes det er veldig mye penger, spesielt med tanke på at du ikke kjenner brudeparet godt. Jeg har to nære venninner som gifter seg til sommeren, og jeg kommer ikke til å bruke en slik sum på gaver.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå