Gå til innhold

Gave...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg har et spørsmål til dere som er litt mer erfarne i bryllupsverdnen enn jeg er.

Jeg skal i et bryllup i sommer til søsteren til kjæresten min. Jeg fikk nettopp vite at vi visstnok skal spleise på gaven med noen fler i familien, og prisen kommer på svimlende 1200 kr per pers. Jeg fikk litt hakeslepp da kjæresten fortalte det. Jeg var forberedt på å betale litt for dette, men er ikke 1200 kr ganske mye for en slik gave? Det hører med til historien at jeg ikke kjenner ekteparet personlig og har vært sammen med kjæresten min ca. ett år når bryllupet står. Jeg ga uttrykk for at jeg syntes det var ganske dyrt, men jeg vet ikke helt hva som er normalt å betale for en slik gave, og han fortalte det på en så selvfølgelig måte at jeg ikke helt fikk meg til å protestere. Er jeg helt urimelig som synes at det ble litt for dyrt dette her?

Sukk, takker for alle svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså 2400,- for dere to som par??

Det syns jeg var i meste laget.

Hadde det vært summen fra dere to tilsammen, så syns jeg det hadde vært greit.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Altså 2400,- for dere to som par??

Det syns jeg var i meste laget.

Hadde det vært summen fra dere to tilsammen, så syns jeg det hadde vært greit.

2400 for oss som par, ja, men vi er ikke samboere og har ingen form for felles økonomi. Altså, alle som spleiser skal betale 1200 kr hver.

Skrevet

Tror ikke jeg ga søstra mi en så dyr gave engang...

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde glatt gitt denne summen, men kun til mine nærmeste, hvis jeg hadde hatt økonomien til det selvsagt.

Mvh Yvonne :heiajente:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde glatt gitt denne summen, men kun til mine nærmeste, hvis jeg hadde hatt økonomien til det selvsagt.

Så da mener du at jeg ikke er urimelig? Eller at jeg er det?

Skrevet

Så da mener du at jeg ikke er urimelig? Eller at jeg er det?

Nei, egentlig ikke. Det vil si, jeg kan godt forstå at han vil gi en dyr gave, men da synes jeg at han skal betale mest, så får du betale den sum du føler er riktig og har råd til.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, egentlig ikke. Det vil si, jeg kan godt forstå at han vil gi en dyr gave, men da synes jeg at han skal betale mest, så får du betale den sum du føler er riktig og har råd til.

OK, takk :)

Skrevet (endret)

Det syntes jeg var fryktelig mye!

Siden det er søsteren til din kjæreste, syntes jeg han skal betale hele summen..

Jeg hadde aldri forlangt den summen av en kjæreste til min søsters bryllup. Jeg hadde betalt alt og skrevet på min kjærestes navn!

En annenting, så hadde jeg som brud blitt forlegen om noen badde blitt "tvunget" til å betale en sånn sum i en gave til vårt bryllup. Uff uff.. :kjefte:

Endret av La Papesse
  • Liker 3
Skrevet

Hadde dere vært samboere med felles økonomi hadde jeg ment det var greit, men om ikke dere er det, kun kjærester synes jeg det var mye.

AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke det var så avskrekkende jeg. Om søsteren til min mann skulle giftet seg ville vi nok brukt 2-2500 på gave uansett..

Og bare av nyskjerrighet... hva er gaven??

AnonymBruker
Skrevet

Er litt annerledes når det er søsteren til en du er gift med, men TS sier hun ikke har et personlig forhold til brudeparet og hun har vært sammen med kjæresten ett år og de bor ikke sammen!

Syns det er helt vilt hvis de forventer det av deg, mener kjæresten din det samme?

Selv nå, som jeg har vært sambo i 4 år er det jeg som betaler for gavene til min familie og omvendt.

Hvis jeg var deg ville jeg kanskje bidratt med en femhundrelapp eller noe, og at din kjære betaler resten. Noe mer hadde jeg syntes vært drøøøyt!

AnonymBruker
Skrevet

Nå er vi ikke gift enda og det er heller ikke poenget.

Har bodd sammen i snart 2 år og jeg syns heller ikke det har noe å si.

Men det er fortsatt bare min mening.

Syns forøvrig det er en smule rart å betale for gaver til familie hver for seg.

Om jeg hadde nektet å betale for gave til noen i hans familie, tror jeg bare han hadde sett rart på meg. Det er jo oss to som gir gaven uansett, så da betyr det vel ikke noe HVEM som faktisk drar visa-kortet?

Blir for mye "prinispper" og flisespikkeri for min smak...

AnonymBruker
Skrevet

Nå er vi ikke gift enda og det er heller ikke poenget.

Har bodd sammen i snart 2 år og jeg syns heller ikke det har noe å si.

Men det er fortsatt bare min mening.

Syns forøvrig det er en smule rart å betale for gaver til familie hver for seg.

Om jeg hadde nektet å betale for gave til noen i hans familie, tror jeg bare han hadde sett rart på meg. Det er jo oss to som gir gaven uansett, så da betyr det vel ikke noe HVEM som faktisk drar visa-kortet?

Blir for mye "prinispper" og flisespikkeri for min smak...

Men ikke noe av dette er relevant. Du snakker jo utelukkende om din situasjon, TS trenger hjelp med sin.

• Liker 1
Skrevet

Jeg skal i et bryllup i sommer til søsteren til kjæresten min. Jeg fikk nettopp vite at vi visstnok skal spleise på gaven med noen fler i familien, og prisen kommer på svimlende 1200 kr per pers.

Du blir altså pålagt uten videre å være med på en gave uten å bli spurt? Hvorfor kan du ikke bare si til kjæresten din at 1200 blir for mye for deg, og at du heller vil kjøpe en egen gave, som er mer passende din lommebok?

Ingen kan tvinge deg til å være med å spleise.

• Liker 4
Skrevet

Du blir altså pålagt uten videre å være med på en gave uten å bli spurt? Hvorfor kan du ikke bare si til kjæresten din at 1200 blir for mye for deg, og at du heller vil kjøpe en egen gave, som er mer passende din lommebok?

Ingen kan tvinge deg til å være med å spleise.

Helt enig med deg her. Ikke noe vits i å gjøre en stor sak av dette. Fortell kjærsten hva du mener om saken. Lykke til :jepp:

Skrevet

Er ikke så rart at summen er så høy når du har havnet i ett spleiselag for familien

Skrevet (endret)

Etter min mening burde du ikke betalt noe som helst. Det er jo samboeren din sin søster som gifter seg, og du er med han i bryllupet. Syns faktisk han var frekk som overhodet ba deg være med å spleise på gave...

Endret av Sofiemor
  • Liker 1
Skrevet

Etter min mening burde du ikke betalt noe som helst. Det er jo samboeren din sin søster som gifter seg, og du er med han i bryllupet. Syns faktisk han var frekk som overhodet ba deg være med å spleise på gave...

Høres veldig spessielt ut at man ikke tar med seg en gave i bryllupet. Hvorfor skal han betale når de ikke bor sammen? Burde man ikke heller væree glad for man er bedt?

Skrevet

Jeg er litt enig med Sofiemor. Da jeg var i bryllup til en god venninne sist sommer betalte jeg hele gaven, men skrev på navnet til kjæresten min som var med meg i bryllupet.

Jeg synes også at 1200 kr var drøyt mye i situasjonen du beskriver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...