Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vi er et samboerpar som har bodd sammen i 2 år til sommeren. Jeg har de 2 årene gått på skole og kun mottatt bostipend, som har gått til husleie. Samboer jobber og har 20 000 utbetalt i mnd. Billån på 150 000 og en liten en på vei. Jeg har ikke jobbet og derfor ingen rett på foreldrepenger. Tror dere det finnes sjangse for å få lån?

Eller noen som forresten har peiling på hvordan det er med bostøtte fra NAV i en slik situasjon? I fjor fikk jeg avslag på søknaden fordi samboer hadde ansvar for å forsørge meg, men nå er det jo ikke mye å forsørge for i slutten av mnd :gjeiper:

Håper på svar! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går du fortsatt på skole slik at du får foreldrestipend, eller er du arbeidsledig? Hvor mye har samboeren din brutto i året? Rundt 300-330 000? Tror det er veldig lite sannsynlig at dere får noe særlig lån, kanskje opp mot 900 000, men banken vil nok se på at du ikke har noe inntekt (?) og at dere skal få barn, og dermed gi dere mindre. Husk at den grensa dere får også inkluderer evt fellesgjeld.

Skrevet

Går du fortsatt på skole slik at du får foreldrestipend, eller er du arbeidsledig? Hvor mye har samboeren din brutto i året? Rundt 300-330 000? Tror det er veldig lite sannsynlig at dere får noe særlig lån, kanskje opp mot 900 000, men banken vil nok se på at du ikke har noe inntekt (?) og at dere skal få barn, og dermed gi dere mindre. Husk at den grensa dere får også inkluderer evt fellesgjeld.

Jeg er arbeidsledig. Ferdig på skolen etter neste måned. Jeg tror ikke det er noe håp om lån, men tenkte jeg skulle høre litt rundt her inne :gjeiper: :)

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Eller noen som forresten har peiling på hvordan det er med bostøtte fra NAV i en slik situasjon? I fjor fikk jeg avslag på søknaden fordi samboer hadde ansvar for å forsørge meg, men nå er det jo ikke mye å forsørge for i slutten av mnd :gjeiper:

Håper på svar! :)

Bostøtte går til husstanden ikke til enkeltpersoner i hustanden. Har dere tilsammen en inntekt på over 210000, så så kvalifiserer dere ikke til bostøtte. Du kan også gå inn på husbankens sine sider og bruke bostøttekalkulatoren der.

AnonymBruker
Skrevet

Lån får dere garantert!

Men med tanke på inntekt og allerede eksisterende lån vil ikke beløpet bli veldig høyt.

Du skriver ingenting om hva han/dere trenger lån til, så kan jo godt hende dere får mer enn nok lån til å anskaffe det dere ønsker.

Skrevet

Jeg tror ikke du skal håpe så altfor mye på at dere får lån, eller rettere sagt, at dere får lån som dere får kjøpt noe brukbart med. (Med mindre dere bor veldig langt ute på landet).

Bankene sier normalt sett maks 3x brutto inntekt og 10% egenkapital, men dette er generelle regler. Når man har så lav inntekt som dere har per dags dato så er det ikke sikkert de vurderer det som forsvarlig å gi dere lån. Får du deg en fulltidsjobb så står dere mye bedre i forhold til banken.

Skrevet

Det er snakk om førstehjemslån. Glemte visst å skrive det :sjenert:

Det blir nok ikke noe lån før etter at jeg kan få meg en jobb. Foreløbig skal jeg nyte nybakt mamma-tilværelsen når babyen kommer, så får vi se :)

Men takk for svar folkens! :)

Skrevet

Det er nye regler. Du kan ikke lenger låne 100%. Bankene krever 10% sikkerhet, enten i form av egenkapital eller kausjonist.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke vet jeg om dette stemmer, men jeg har hørt rykter om at det går an å melde seg opp i fag og motta stipend + foreldrestipend. Og når du ikke tar eksamen kan du skylde på ungen eller noe (når du nettopp har fått unge det året)...

AnonymBruker
Skrevet

Ikke vet jeg om dette stemmer, men jeg har hørt rykter om at det går an å melde seg opp i fag og motta stipend + foreldrestipend. Og når du ikke tar eksamen kan du skylde på ungen eller noe (når du nettopp har fått unge det året)...

Hvilken relevans har dette til TS sitt spørsmål om lån?

AnonymBruker
Skrevet

Mener du at banken skulle regne dette som inntekt når de regner ut hvor mye TS kan få i lån?

Håper i så fall ikke dette er mulig, må innrømme at jeg tviler.

Banken kan gi lån til studenter, men da ser de på hvilken inntekt man kan regne med å ha når studiet er avsluttet. Så å melde seg opp i et tullefag kun for stipendet sin del er ikke et sjakktrekk.

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken relevans har dette til TS sitt spørsmål om lån?

Hun skriver jo at hun ikke har rett til foreldrepenger. Ergo, hun får ikke noe som helst dette året. På denne måten har hun mulighet til å få noe å rutte med. Og jeg regner da med at man kan oppgi til banken at man er student og får så og så mye i stipend+stipend fordi man har barn. Mens den andre parten oppgir at man jobber og tjener så og så mye. Selvfølgelig må man gå utfra hva HAN tjener. Men det er da forskjell på om hun har 9000kr i måneden å hjelpe til med eller 0kr i måneden.

AnonymBruker
Skrevet

Mener du at banken skulle regne dette som inntekt når de regner ut hvor mye TS kan få i lån?

Håper i så fall ikke dette er mulig, må innrømme at jeg tviler.

Banken kan gi lån til studenter, men da ser de på hvilken inntekt man kan regne med å ha når studiet er avsluttet. Så å melde seg opp i et tullefag kun for stipendet sin del er ikke et sjakktrekk.

Men jeg tenker for hennes egen del at hun kan gjøre det. Det stemmer at de vil nok se på hans inntekt og den inntekten hun kommer til å få når hun har gått et år i hjemme. Men jeg kjenner flere som ble gravid under siste året, og fikk barn når de da var ferdige.. De fikk ingen penger og måtte leve på kun en inntekt (altså hans). Dette synes jeg er ganske kjipt. Og da var det en som sa at man kunne visst gjøre det slik. Men om det stemmer eller ei, det vet jeg ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Det er lignende regler for foreldrestipend som for foreldrepenger.

Du må ha studieplass med rett til lån/stipend i min 6 mnd før terminen starter.

I TS sitt tilfelle måtte hun vært student dette semesteret for at hun skulle fått foreldrestipend. Det hjelper ikke å starte studie til høsten, da hun allerede er langt på vei.

Lånekassen laget de reglene nettopp for å forhindre at de uten jobb/rett til foreldrepenger skulle utnytte deres ordning.

AnonymBruker
Skrevet

Men hun skriver jo at hun er ferdig på skole om en måned?

Da kan hun vel finne et fag på restetorget eller melde seg opp i enkeltemner?

Jeg ville tatt kontakt med en rådgiver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...