AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #1 Skrevet 12. mai 2011 Hvis du har/hadde hatt familie (foreldre, søsken, nieser, nevøer, osv.) som bodde en 8-timers biltur unna, eller evt ca en time med fly, hvor ofte ville du besøkt dem? Nå tenker jeg ikke på dere som er unge, men på 30-40-åringer med egen familie og barn. Ville du/dere dukket opp i bryllup, konfirmasjoner, osv som dere var invitert til? Ville du/dere besøkt dem hvert år, med noen års mellomrom eller flere ganger i året? Grunnen til jeg spør er fordi at en av søsknene til samboeren min bor et stykke (ca 8 timer) unna de andre i familien hans. De kommer så og si aldri på besøk til noen i hans familie. En gang i året er maks, og da gjerne bare en helg eller noe. De blir invitert i bryllup og konfirmasjoner, men takker alltid nei. I begynnelsen hadde familien til samboeren stor forståelse for at de takket nei pga at de hadde små barn, og det var derfor travelt for dem å reise så langt. Nå er alle barna over 8 år og familien til samboeren min begynner å miste litt tålmodigheten med denne familien. Familien er flittig med å besøke den andre siden av slekta. Dit drar de veldig ofte selv om det er 4 timer unna. Noen synspunkter?
Gjest Spinell Skrevet 12. mai 2011 #2 Skrevet 12. mai 2011 Da jeg bodde såpass langt unna min familie besøkte jeg dem fast tre ganger per år. På den tiden var jeg singel og lite etablert selv. Hadde jeg bodd like langt unna familien nå, etter at jeg selv er blitt etablert med mann og hus, ville nok besøkene begrenset seg til en-to ganger per år. Ser for meg et sommerbesøk og annenhver jul eller liknende. Brylluper og konfirmasjoner ville jeg gjort mitt ytterste for å få med meg, men her måtte jeg selvsagt tatt økonomiske vurderinger. Det er jo ikke bare barnas alder som kan sette begrensninger, men hvor mye det vil koste å reise en helgetur med to voksne og x antall barn, overnattingsmuligheter osv. Hvorfor de du forteller om gjør forskjell på familiene blir bare spekulasjoner. Er den andre familien "mer krevende"? Kanskje de rett og slett liker den familien bedre? osv Forstår at det er sårt med forskjellsbehandlingen, og det er gjerne vanlig å forsøke å ikke gjøre forskjell, men til syvende og sist må de velge selv. 3
Ego Skrevet 12. mai 2011 #3 Skrevet 12. mai 2011 Det avhenger vel også litt av hvor i landet man bor og hvor mye en flybillett vil koste? I vår familie er det helt normalt å ikke møtes mer enn én gang i året om man bor såpass langt fra hverandre. Jeg er selv hjemme hos mine foreldre kun tre ganger pr år, selv om jeg er både singel og barnløs. 2
Furstina Skrevet 12. mai 2011 #4 Skrevet 12. mai 2011 Vi bor ganska långt från familjen. Vi är två vuxna och två barn 4-7 år. En av mina föräldrar bor 1 timmes flyg + 1 tim bilresa bort eller 6 timmar i bil Min förälder besöer vi minst en gång om året, försöker få till två besök. Föräldern besöker oss lite oftare eftersom han/hon får jobbresor till vår Stockholm några gånger per år. Hela min svigerfamilj bor 1+1 timme + transfertid bort med flyg eller 13-14 timmar med bil. Vi har tidigare varit 2-3 veckor på besök under sommaren och ibland ett extra besök till under året. Vanligtvis blir det ett besök per år från oss. Vi provar att prioritera konfirmation och liknande men det måste ju fungera med jobb, skola och ledigheter också. Svigers besöker inte oss regelbundet. Vi har fått enstaka besök under de år vi bott här men inget de senaste 4 åren. För oss är det både praktiskt och kostnadsmässiga skäl till att inte åka oftare. Det kostar bensin+ev övernatting eller tåg-båt-flygbiljetter för fyra personer. Flygbiljetter kostar ca 6-7.000 kr t.or. för oss. Det tar ½ - 1 dag att resa dit och lika långt hem. Min man jobbar turnus och är till exempel inte ledig över påsken eller juldagarna så det gör det svårt att åka på längre helger också. Vi har ett eget hus att ta hand om och i sommar kommer vi prioritera att måla om vårt hus, göra lite större trädgårdsarbeten etc - då har vi faktiskt svårt att prioritera en dryg veckas resa till svigers. Jobbet hemma görs inte av sig själv. Jag tror (och hoppas faktiskt) att de tycker det är tråkigt att vi inte kommer i sommar, men också att de förstår våra val och prioriteringar. Jag önskar att vi faktiskt KUNDE åka oftare. Hade jag haft tillräckligt med pengar utan att behöva bry oss hade vi kanske flugit t.o.r för påsken, eller 3 dagar i sommar.
Sunchild Skrevet 12. mai 2011 #5 Skrevet 12. mai 2011 Jeg har ikke barn enda, men bor en god flytur fra familien min, i et annet land. Har pleid å dra på besøk 1-2 ganger i året, i snitt omtrent 2 uker hvert besøk. Synes det er passe lenge/ofte, da man begynner å kjede seg hvis det blir noe lenger. Det må sies at min familie aldri har besøkt meg her jeg bor, så her blir det ensidig andre veien. Regner med å opprettholde omtrent samme besøksmønster den dagen jeg får barn, dvs besøke i ca 2 uker en gang i året, vil jo at barna skal få god kontakt med sine besteforeldre (og lære litt norsk). Og ville selvfølgelig prioritert sterkt bryllup og konfirmasjon i nærmeste familie (men da snakker vi mine egne søsken og tantebarn - ikke mine søskenbarn etc).
Cata Skrevet 12. mai 2011 #6 Skrevet 12. mai 2011 Min familie bor ca. 20 timers kjøretur unna, eller 6 timer med fly inkludert overgang og transport til begge flyplassene. Som oftest besøker jeg dem en gang i året. Bryllup eller konfirmasjon har ikke vært aktuelt siden jeg flyttet hit, men ville nok prøvd å få det til. Hadde avstanden vært nede på 8 timers biltur så kunne det nok blitt 2-3 besøk i året.
LukaFrost Skrevet 12. mai 2011 #7 Skrevet 12. mai 2011 Med 8 timers biltur hade jeg nok besøkt foerldre/søsken ca 3 ganger i året vil jeg tro.
Arkana Skrevet 12. mai 2011 #8 Skrevet 12. mai 2011 Vi bor ganske nøyaktig åtte timers biltur (50 min med fly) fra mannens familie. Vi har to barn (2½ år og 2 mnd). Vi drar dit ca 2 ganger i året og så evt ved spesielle anledninger. I fjor og i år var det f.eks. konfirmasjon, og vi var der selv om minstemann da bare var noen uker gammel. Jeg synes vel det er litt rart å ikke komme til spesielle anledninger i allefall. Men på den annen siden vet hverken du eller jeg noe om hvilket forhold disse har til den delen av familien, så man bør være forsiktig med å dømme ut fra hvor ofte de drar å besøk. Jeg skjønner godt at mange synes 8 timers biltur er mye med barn, selv såpass store barn. Det er da ikke unaturlig at man ser den ene delen av familien mer enn den andre. Jeg tror det kanskje rett og slett kan handle om noe så enkelt som hvem man trives mest sammen med.
Golde Skrevet 12. mai 2011 #9 Skrevet 12. mai 2011 Jeg bor i utlandet og må reise med fly for å besøke min familie i Norge. Dette prioriterer jeg 2-3 ganger i året. Konfirmasjoner, bryllup og lignende prioriterer jeg alltid. Når jeg bor såpass langt unna, synes jeg det er ekstra viktig å få med meg slike begivenheter. Selv om det eventuelt skulle bety at det ikke blir noen annen ferie det året. Mannen min er helt enig i disse prioriteringene (Vi bor i samme by som hans foreldre og besøker dem ofte). Skal sies at vi er barnløse. Skulle vi være så heldige å få barn en dag, regner jeg med at jeg vil tenke på samme måte, og la barna få et forhold til sine norske besteforeldre.
Gjest Applecore Skrevet 12. mai 2011 #10 Skrevet 12. mai 2011 Nå er ikke jeg over 30 ennå, og har heller ikke barn, men svarer likevel fordi mine storesøsken er en del eldre enn meg. Jeg og mannen min bor 7 timer unna min storesøster og mannen hennes, og 8 timer unna min mor. Vi sees minst 3-4 ganger i året, egentlig; vi samles gjerne i ferien, jeg og mannen tar turer nedover, og da inviterer gjerne mamma til familiemiddag; mamma og søsteren og mannen tar turer oppover et par ganger i året, vi samles gjerne på vårt felles feriested etc. Jeg og mannen tar som regel fly, siden vi ikke har bil; mamma og storesøs og mannen kjører gjerne bil og besøker flere slektninger på samme turen (flere av oss bor i samme landsdel). Min storebror, derimot, har flere barn (deltidspappa), han jobber mye, og har som regel ikke tid til å møtes - det blir et ganske stort tiltak hvis alle skal reise etc. Vi sees kanskje 1 gang i året, noen ganger mer, av og til sjeldnere. Nå har han flyttet til utlandet, er redd vi kommer til å sees enda sjeldnere nå. :/ Når det gjelder bryllup og begravelser, er det noe alle møter opp til, såfremt det lar seg gjøre.
Gjest Purple Haze Skrevet 12. mai 2011 #11 Skrevet 12. mai 2011 Jeg bor ca 7 timers biltur eller en snau times flytur unna mine barn og faren min. Altså, når jeg flyr bruker jeg ca 4 timer totalt fra dør til dør. Jeg reiser over så ofte jeg kan, og det betyr alt fra 5-10 ganger i året. Ungene mine er her på besøk alt fra 2-5 ganger i året. Er det spesielle anledninger som bursdag, dåp, bryllup, konfirmasjon eller hva det måtte være, reiser jeg selvfølgelig.
Rayanne Skrevet 12. mai 2011 #12 Skrevet 12. mai 2011 (endret) Bor 8+ timer unna, og besøker 1-2 ganger i året, og jeg har ikke engang barn å tenke på. En åtte-timers biltur er faktisk ganske langt, man må sette av en hel dag for kjøring, og dermed blir helgebesøk utelukket, man må ta en hel uke dersom det skal være noe poeng. 4 timer er vesentlig kortere og kan taes på en helg, så jeg synes ikke dere har noen grunn til å være snurte. Hvor ofte drar dere for å besøke dem? Det er veldig kjedelig dersom det alltid er bare den ene parten som reiser, så det er greit å kunne bytte litt på. Endret 12. mai 2011 av Rayanne 1
Gjest loren Skrevet 12. mai 2011 #13 Skrevet 12. mai 2011 Jeg er 26, er samboer med et barn og bor 8 timer unna foreldrene mine, lillesøster på 22 med samboer og storesøster på 28 med samboer og 3 barn. Minst 3 ganger i året er vi der, helst fler. Er det bryllup eller konfirmasjoner er vi der garantert, det skal MYE til for meg å droppe slike ting, spesielt når familien er så langt unna. Vi er alltid, uten unntak, hos min familie i påska, og så er vi der annenhver jul I fjor var vi der 5 ganger, dvs bryllup i mars, påsken, konfirmajson i mai, 2 uker på sommeren og en helg på høsten. I år er det planlagt 3, også kommer jo jula, og det er mulig vi får til en gang på høsten siden siste planlagte er i juli da vi gifter oss på mitt hjemsted. For meg er det utrolig viktig å møte familien min, særlig søstrene mine og barna til storesøster. Mitt barn vil ikke få fler søsken, så jeg ønsker at han skal ha et godt forhold til søskenbarna sine, det er og en av grunnene til at vi er der så mye vi kan :-) I tillegg er foreldrene mine hos oss 2-3 ganger i året, lillesøster ca det samme, mens storesøster og familie er sjeldnere siden det er lettere for oss å reise med et barn opp dit enn for dem med tre hit.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #14 Skrevet 12. mai 2011 Jeg hadde kommet til spesielle anledninger og ellers kanskje jul eller påske, en tur i sommerferien og sikkert et par helger i tillegg.
kaprifolen Skrevet 12. mai 2011 #15 Skrevet 12. mai 2011 (endret) Har hatt det slik, og alltid fått til flere turer i året. Noen skoleferier, store aledninger og annet. Man får til det man vil få til. Edit: Selv har jeg tatt nattog for å være med på feiringer, eller få en helg sammen med venner/familie over 50 mil unna. Akkurat det kan jeg se er vanskelig med småtroll, men at den parten som har familietilknytning kan bruke slike løsninger i ny og ne, ser jeg ikke problemet med. 199kr hver vei. Endret 12. mai 2011 av kaprifolen
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #16 Skrevet 12. mai 2011 Da vi bodde 10 timers kjøretur unna min familie kom vi "hjem" ca to ganger i året. Til jul og sommeren. Jeg hadde nok faktisk ikke prioritert en konfirmasjon eller dåp, men til broren min sitt bryllup kom vi. Noe som selvsagt var veldig stressende og slitsomt. Vi måtte kjøre sent fredag kveld, var fremme midt på natta. Lørdag var det bryllup og søndagen måtte vi reise tilbake ganske tidligpå dagen. Mandag var det jobb igjen. Ikke bare er det slitsomt, men en slik reise kommer fort på 3000 kr hvertfall. vi er to voksne og to barn som var 1-5 år mens vi bodde borte.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #17 Skrevet 12. mai 2011 TS her. Det er egentlig ikke for min og samboers skyld at jeg reagerer. Iallfall ikke for min skyld, jeg har kun vært i familien i 3 år og har aldri møtt denne familien. Det er mest pga moren til samboer. Jeg har god kontakt med henne, og hun gir uttrykk for at hun er skikkelig lei seg (og frustrert), og skjønner ikke hvorfor de ikke kommer oftere. Selv har hun og mannen brukt å reise med buss for å besøke dem en del ganger i året, men nå har hun vært innlagt på sykehus, og er ikke helt frisk. Hun kan derfor ikke besøke dem. Sånn jeg forstår det er det ingen i familien som vet hvorfor de ikke vil komme på besøk. De har unnlatt å møte opp i 9 konfirmasjoner (er også fadder på noen av de som ble konfirmert), 3 bryllup, når moren ble 70, når faren ble 80, og når søsknene har hatt diverse jubileum. Familien til samboer er veldig hyggelige, synes jeg iallfall. Når det gjelder økonomi så har de gratis overnattingsmuligheter når de kommer. Moren og faren til samboer har 4 soverom stående tomme som de kan benytte (dette gjør de også de få gangene de kommer). De trenger derfor kun å betale flyreise/bensinpenger. Og de har god økonomi hvis man går ut ifra boligene de eier, båten, osv. Selvfølgelig har de det sikkert travelt og sånn, men det må da gå an å avse mer enn et par dager i året?
Gjest Serena Skrevet 12. mai 2011 #18 Skrevet 12. mai 2011 Ikke trekk konklusjon at noen har god råd fordi de har hus og båt, de kan ofte være belånt til pipa. Og jeg syns faktisk ikke at 1 gang i året er så lite å besøke familie som bor langt unna. Ikke alle går så veldig bra overens med familie.
kaprifolen Skrevet 12. mai 2011 #19 Skrevet 12. mai 2011 Hvis det er som du sier, synes jeg noen bør ta en prat med dem og undersøke om det ligger en ukjent konflikt bak. Kanskje de ikke er klar over hvor mye de faktisk har gått glipp av?
Smily_626 Skrevet 12. mai 2011 #20 Skrevet 12. mai 2011 (endret) jeg bor 15 timers kjøre tur hjemmefra, eller 1,5 time med fly. og jeg reiser hjem 2-3 ganger i året. Er det konfimasjon, bryllup, jubileum eller liknenede gjør jeg alt jeg kan for å komme meg hjem til det. Endret 12. mai 2011 av Smily_626
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå