Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en bachelor og et årsstudium innen samfunnsvitenskap som til sammen utgjør 120-140 studiepoeng i øk/adm. Altså mangler jeg toppen 60 studiepoeng for å ha en bachelor i økonomi og administrasjon, og dersom jeg kunne fått godkjent noen av de andre fagene som valgfag (og evt. bacheloroppgaven) så blir det fort mindre enn det også. Jeg skulle gjerne hatt papirene på at jeg hadde kompetanse tilsvarende en bachelor i ød/adm., men er litt usikker på hvordan jeg i så fall skal gjøre det. Ettersom jeg allerede har en master er det uaktuelt å studere videre på fulltid, men kunne gjerne tatt noen fag på deltid mens jeg jobber. Spørsmålet da er om jeg må ta de ekstra fagene på samme høyskole som jeg har bacheloren fra? Og hvordan fungerer det, må jeg søke via samordna opptak og begynne på første året, også bare søke om fritak for de fagene jeg har? Og hvordan vil de endelige papirene mine se ut etterpå, vil jeg få ett vitnemål med alle karakterene eller vil det endelige vitnemålet bare inneholde karakterene på fagene jeg har tatt på den spesifikke bacheloren og bare noe tekst om at jeg har fått innpass på resten av fagene?

AnonymBruker
Skrevet

Du må være studieregistrert ved en skole som kan utstede en grad i økonomi og administrasjon, så du må søke via Samordna Opptak (med mindre du allerede har vært registrert ved et slikt lærested, noen ganger lar de deg fornye studieretten uten mye om og men). Det trenger ikke være samme lærested som du tidligere har tatt grad ved. Så søker du om fritak, finner ut hvilke fag du mangler og tar dem. Du vil være registrert som førsteårsstudent, men i praksis spiller det ingen rolle. Vitnemålet ditt vil i de aller fleste tilfellene bare ha karakterer fra fagene du har tatt ved det gjeldende lærestedet, og så står resten som fritak basert på studier ved lærested X, for eksempel.

Skrevet

Jeg tenker på det samme, tror jeg. Jeg holder på med én bachelor som har mange emner felles med øk/adm. Jeg tenkte å bruke et semester på å ta de emnene min studieretning og øk/adm ikke ha felles, og slik få en dobbel bachelorgrad i både mitt studie og øk/adm.

Problemet er at min studieveileder sier til meg at minst 90 av studiepoengene må være "nye", altså ikke tatt i forbindelse med en annen bachelor.

Er det noen andre som også har hørt dette?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker på det samme, tror jeg. Jeg holder på med én bachelor som har mange emner felles med øk/adm. Jeg tenkte å bruke et semester på å ta de emnene min studieretning og øk/adm ikke ha felles, og slik få en dobbel bachelorgrad i både mitt studie og øk/adm.

Problemet er at min studieveileder sier til meg at minst 90 av studiepoengene må være "nye", altså ikke tatt i forbindelse med en annen bachelor.

AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker
Skrevet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...