Sommerfugl83 Skrevet 12. mai 2011 #1 Skrevet 12. mai 2011 (endret) borte Endret 27. mai 2011 av Sommerfugl83
Galadr1el Skrevet 12. mai 2011 #2 Skrevet 12. mai 2011 Jeg har desverre ingen gode råd å komme med.. Håper det løser seg på en måte som både dere og barnehagen kan leve med. Hva om dere ber om et møte med daglig leder/styrer, ped.leder, evt. eierstyret (alt etter som hva slags eierform barnehagen deres har) og legger frem saken deres på en ryddig måte? Ikke flere telefonsamtaler eller mailer, ansikt til ansikt i stedet. Prøv å kom på løsninger i alle mulige vinklinger og ta de med til dette møtet? Kanskje han kan få være mye på besøk på storbarnsavdelingen? Spise med dem noen ganger i uken, være med tur, leke på avdelingen der når de er inne eller noe sånt? Kompisene hans komme på besøk til ham osv? Lykke, lykke til.. Utrolig kjedelig situasjon og jeg kan nesten love deg at barnehagen ikke tar lett på dette selv om det for dere kan se sånn ut på måten de har løst det på og hvordan de svarer dere. - Klem
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2011 #3 Skrevet 12. mai 2011 Hvis du ikke kommer noen vei med barnehagen ville jeg kontaktet barnehagekontoret i kommunen. Be om en saklig begrunnelse på hvorfor dette er gjort. Dette er ikke til barnets beste. Kan umulig være lov at et barn blir holdt igjen fra resten av årskullet. Barnehagen har rammer de skal holde seg innenfor, og det er tydelig at dette ikke blir gjort her. Håper det ordner seg for dere. Lykke til. 9
Rosalie Skrevet 12. mai 2011 #4 Skrevet 12. mai 2011 Det er jo berre å gi beskjed om at de ikkje har tenkt å flytte barnehage så tidleg allikevel, og at de difor ønsker at son deira blir flytta til storborn-avdelinga saman med vennene sine. Barnehagen er jo ikkje synsk! 2
Sommerfugl83 Skrevet 12. mai 2011 Forfatter #5 Skrevet 12. mai 2011 (endret) borte Endret 27. mai 2011 av Sommerfugl83
Sommerfugl83 Skrevet 12. mai 2011 Forfatter #6 Skrevet 12. mai 2011 Hvis du ikke kommer noen vei med barnehagen ville jeg kontaktet barnehagekontoret i kommunen. Be om en saklig begrunnelse på hvorfor dette er gjort. Dette er ikke til barnets beste. Kan umulig være lov at et barn blir holdt igjen fra resten av årskullet. Barnehagen har rammer de skal holde seg innenfor, og det er tydelig at dette ikke blir gjort her. Håper det ordner seg for dere. Lykke til. Tusen takk for tipset!
Chiquita Skrevet 12. mai 2011 #7 Skrevet 12. mai 2011 Barnehagene sier at de ikke har flere ledige plasser på storbarnsavd, hva mener du da de skal gjøre? Flytte tilbake et av desember-barna? Be om et møte hvor dere snakker om dette, og prøv å kom frem til løsninger. Om dere blir boende, så avtal at deres sønn er den neste til å overflyttes. Barnehagene kunne ikke vite at dere ville bli boende dersom overflytting skjedde nå, og jeg vil tippe at han ikke ble overflyttet fordi de ville skåne ham fra to overflyttinger på kort tid... (mai og august, siden dere har sagt at dere vil flytte før overgang til storbarn) Her får dere prøve å komme frem til løsninger, og gode forslag er skissert her tidligere. For er det ikke plass, så er det ikke plass... Å lage krig vinner du neppe fram med. 4
Leanne Skrevet 12. mai 2011 #8 Skrevet 12. mai 2011 Hvis du ikke kommer noen vei med barnehagen ville jeg kontaktet barnehagekontoret i kommunen. Be om en saklig begrunnelse på hvorfor dette er gjort. Dette er ikke til barnets beste. Kan umulig være lov at et barn blir holdt igjen fra resten av årskullet. Barnehagen har rammer de skal holde seg innenfor, og det er tydelig at dette ikke blir gjort her. Håper det ordner seg for dere. Lykke til. Barnehagen har rammer de skal forholde seg til ja, og er det fult på en avdeling så kan man faktisk ikke flytte inn flere. Barnet til ts ble ikke flyttet nå da de tidligere selv hadde sagt at de ikke ønsket å bytte avdeling siden de skulle flytte, At dette nå er endret kunne ikke barnehagen vite.... 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #9 Skrevet 12. mai 2011 Vi er dessverre kommet i en veldig kjedelig situasjon med barnehagen og jeg trenger innspill og gode ord! Fra høsten av skal barnehagen til sønnen vår på 3 år redusere antall barn og dette skjer naturlig ved at en del barn begynner på skolen og en av småbarnsavdelingene legges ned. Vår gutt skal da etter planen opp i storbarnsavdeling fra høsten av. Sønnen vår er en forsiktig type som gjerne bruker litt tid på å bli kjent med andre barn, men har nå fått to veldig gode kompiser på sin avdeling som er gjevngamle med han. Det har vært relativt mye styr med flytting av lokaler og endring av personalet i den tiden sønnen vår har brukt barnehagen. På 1,5 år har han vært med på splitting av barnegruppen sin, flyttet til ny lokaler, hatt omkring 10 uliker assistenter og har nå sin 4. pedleder. Altså veldig mange omstillinger både for han og for oss. Vi har bestemt oss for å flytte ut av byen og kom frem til at det mest ideelle tidspunktet vil være overgangen fra småbarnsavdeling til storbarnsavdeling slik at han slipper enda en stor endring i barnehagekarrieren sin. Vi pratet med daværende pedleder og leder og fikk beskjed om at overflyttingen skulle skje 15. aug i år. Det var egnetlig ikke det mest gunstige tidspunktet for vår del å flytte på, men vi la våre planer ut i fra det og forholdt oss til dette hele vinteren/våren. På tirsdag kom kontrabeskjeden. Den ene småbarnsavdelingen legges ned fra og med i dag og de største barna på småbarnsavdelingene er fordelt på storbarnsavdelingene. Vår sønn er den eneste av 08-barna som ikke blir overflyttet med lekekameratene sine til storbarnsavdelingen. Det vil si at han blir værende igjen med alle de minste barna på småbasen, mens kameratene hans blir overflyttet! De splitter altså barnegruppen hans igjen og lar sønnen vår som er et april-08 barn være igjen med kun de aller minste barna. Barn som er født desember-08 blir flyttet, men ikke han. Grunnen er selvfølgelig at vi har sagt at vi skal flytte. Vi har ikke levert noen oppsigelse av plassen vår og vi har hele tiden vært klare på at vi flytter nå kun fordi sønnen vår skal slippe flere store endringer. Nå som det allikevel blir store endringer regner vi med å utsette flyttingen til et gunstigere tidspunkt i forhold til sambo sin jobb og at sønnen vår fortsetter i barnehagen fra høsten av uansett. Vi kan bare ikke fatte at barnehagen kan behandle sønnen vår på denne måten. Jeg er bare så utrolig lei meg på hans vegne og så sint på barnehagen som tar slike avgjørelser over hodene våre uten å i det hele tatt informere oss om noen ting Jeg har gitt beskjed idag om at vi ikke ønsker dette og at han må få være med der det er barn på hans egen alder og barn han leker med hver eneste dag. Jeg fikk da til svar at "det ikke er plass til flere barn på storbarnsavdeling" og "en ting er hva dere ønsker og en annen ting er hva vi har mulighet til". Uff... Dette ble veldig langt. Noen som orket å lese alt og har noen formeninger? Kan det være andre gruner til at din sønn blir igjen på småbarnsavd? grunner ikke du ser eller forstår? Jeg var ute for det samme med min sønn. Han ble igjen på småbarnsavd siste året før skolestart. Alle sine kompiser fluttet over på storeavd. De som han skulle starte på skolen med. Den gang reagerte jeg på det. I ettertid så vi at det var riktig. han hadde abselutt godt av et år til i småbavd. Mine følelser gikk vel i retning av at han "mistet" kompisene sine.
ViljaH Skrevet 12. mai 2011 #10 Skrevet 12. mai 2011 Da hadde jeg blitt forbanna. Start med å kontakte barnehagekontoret i kommunen, og hør hva de sier. Du kan også etterhvert be om et møte med lederen av barnehagen, og argumentere overfor denne. Skriv ned notater på et ark så du ikke glemmer, om du synes slikt er vanskelig. Si at dette gir sønnen deres en veldig vanskelig hverdag, og dere kan ikke akseptere en slik behandling fra barnehagen. Det er tross alt en tjeneste dere betaler for, de kan ikke skalte og valte med sarte barnesjeler på den måten! De har alltids plass til et barn til, det må de ta med i planene sine når de endrer struktur. Mao, det er DERES problem, ikke deres! De kan ikke bare avspise dere med at "en ting er hva dere ønsker, en annen er hva vi har mulighet til". Vel, hvis de ikke har mulighet, så burde de ikke oppløst strukturen prematurt. Da hadde ikke DE mulighet til det! 1
Sissan9 Skrevet 12. mai 2011 #11 Skrevet 12. mai 2011 Dere har sagt at dere vil flytte i august for at han skal unngå for mange endringer. Når barnehagen så må gjøre endringer før den tid, velger de å skjerme ham på avdelingen han er trygg på - trygg på voksne, plass og alle barna. Selv om de er små. Jeg syns egentlig det høres ut som om barnehagen har tatt veldig hensyn jeg. Jeg kan ikke helt se at dere vil kunne oppnå noe som helst med å klage verken hit eller dit på beslutningen. Barnehagen bryter ingen regler med dette, det finnes ikke rammer for hvem som skal over, bare sunn fornuft. Om det er eneste løsning for barnehagen, kan de ha storebarn på småbarnsavdeling til de begynner på skolen. Dersom det er en kommunal barnehage, kan dere snakke med barnehageansvarlig i kommunen. Det eneste han/hun kan gjøre er sannsynligvis å tilby dere storbarnsplass i en annen barnehage. det er jo ikke plass der han er nå. Ikke i 2. halvdel av mai, ikke i juni og ikke i juli. Men fra midten av august er han jo der igjen da. Ønsker dere å lage kvalm i barnehagen for de to månedene? 4
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2011 #12 Skrevet 13. mai 2011 Jeg mener at dette er noe barnehagen absolutt burde tatt opp med dere som foreldre før de flyttet. Det å være igjen på småbarnsavdeling når alle vennene blir flyttet over til store barn er også en omveltning for et lite barn. Samarbeid mellom barnehage og hjem er faktisk en del av førskolelærerutdanningen. Det er faktisk førskolelæreren som er den profesjonelle her, og da burde det vært h*n som tok initiativet til en slik samtale. I hvert fall når dere på forhånd har vært i kontakt med barnehagen om de bekymringene dere har. 1
Sommerfugl83 Skrevet 13. mai 2011 Forfatter #13 Skrevet 13. mai 2011 Takk for mange gode svar! Jeg skjønner at barnehagen ikke på noen måte ønsker å være kjipe med oss eller at dette er noe de har gjort på pur f*** eller lignende. Og vi ønsker på ingen måte å lage noen krig med barnehagen. Vi er kun opptatt av at sønnen vår trives. Grunnen til at jeg blir sint er at jeg mener de kunne snakket med oss om dette før de tar avgjørelser som i stor grad vil påvirke vårt barn. Når jeg hadde samtale med pedleder i februar om at vi skal flytte ut av byen var jeg helt klar på at den eneste grunnen til at vi håper å flytte i august er fordi vi ikke ønsker flere store omveltninger for sønnen vår i forbindelse med barnehagen. August er som jeg har sagt tidligere ingen gunstig måned for oss å flytte i. Jeg fikk da klar beskjed om at det ikke skulle skje endringer før 15. aug av både pedleder og styrer, og vi la da opp ferie osv etter dette. Når de da allikvel velger å gjøre endringer før den datoen vi har forholdt oss til synes jeg det er dårlig av barnehagen og ikke en gang høre med oss om hva vi tenker før de tar en avgjørelse. Ang det at han blir igjen i sin trygge grupper er jo også ikke helt riktig. Han får som jeg har sagt tidligere mange nye barn og to nye voksne å forholde seg til. Totalt antall barn og voksne er nøyaktig det samme, de har kun flyttet barn og personale rundt på de forskjellige avdelingen. Argumentet med at det ikke er plass på stor avdeling blir derfor litt rart i og med at de har overfylt begge de store avdelingen med flere barn enn de var i utgangspunktet. Ingen har sluttet eller mistet plassen sin i barnehagen. De var (såvidt jeg vet) to fulle avdelinger med 18 barn i hver og riktig antall voksne. Nå er alle 08-barn flyttet dit og noen av de voksne fra småbarn. Slik at de store avdelingene nå har omkring 23-24 barn. Ang. at han skulle bli igjen på småbarn fordi han trenger ekstra tid der tror jeg ikke er sannsynlig. Vi har kun fått gode tilbakemeldinger fra barnehagen og han ligger ikke bak på noen områder i forhold til utvikling. Han er det barnet som har best utviklet språk av alle på hans tidligere avdeling. Pedleder skulle gi meg tilbakemelding på hvordan det hadde gått på møtet igår, men jeg har foreløpig ikke hørt noe. Vi krysser fingrene for en god løsning Takker igjen for gode svar!
Sissan9 Skrevet 13. mai 2011 #14 Skrevet 13. mai 2011 Når noen barn blir igjen lenger på småbarnsavdeling er det ikke fordi de har sen utvikling av språk eller fysikk. Som oftest er det fordi det er barn som blir utrygge av endringer, utrygge av store barnegrupper og bråk, og som trenger tid og ro på å bygge gode trygge relasjoner. En småbarnsavdeling har rett og slett flere voksne per barn, flere hender til å trøste, flere fang å sitte på osv. Mine barn har fått være litt lenger på småbarnsavdeling enn gjennomsnittlig. Mest fordi det har vært vanskelig å få barnegruppene over på storebarn når det er vanlig. Jeg har sett det som en stor fordel at de har fått nyte godt av høyere bemanning og mindre barnegrupper. Også de har opplevd at venner/bestevenner har forsvunnet over på storebarn før dem. Det har vært trist i kanskje en uke eller to, så er nye grupper og lekekamerater etablert. Og når de har kommet etter har de gamle vennskapene blitt gjenopptatt i mange tilfeller. I noen tilfeller har de bevart de nye vennene. Barn i den alderen kan fint leke på tvers av årskull, det er først når de blir førskolebarn at det blir veldig viktig å leke med de som er født samme år. Jeg sier ikke at ikke barnehagen kunne håndtert dette bedre i forhold til dere. Og det er fint at du ikke tror dette er vond vilje fra deres side. Og jeg håper det ordner seg for dere. Ville bare si at det ikke trenger være negativt å bli igjen en liten stund. Når førskolebarna slutter i august, blir han nok flyttet etter. Om ikke dere flytter selv innen den tid da.
Sommerfugl83 Skrevet 13. mai 2011 Forfatter #15 Skrevet 13. mai 2011 Når noen barn blir igjen lenger på småbarnsavdeling er det ikke fordi de har sen utvikling av språk eller fysikk. Som oftest er det fordi det er barn som blir utrygge av endringer, utrygge av store barnegrupper og bråk, og som trenger tid og ro på å bygge gode trygge relasjoner. En småbarnsavdeling har rett og slett flere voksne per barn, flere hender til å trøste, flere fang å sitte på osv. Mine barn har fått være litt lenger på småbarnsavdeling enn gjennomsnittlig. Mest fordi det har vært vanskelig å få barnegruppene over på storebarn når det er vanlig. Jeg har sett det som en stor fordel at de har fått nyte godt av høyere bemanning og mindre barnegrupper. Også de har opplevd at venner/bestevenner har forsvunnet over på storebarn før dem. Det har vært trist i kanskje en uke eller to, så er nye grupper og lekekamerater etablert. Og når de har kommet etter har de gamle vennskapene blitt gjenopptatt i mange tilfeller. I noen tilfeller har de bevart de nye vennene. Barn i den alderen kan fint leke på tvers av årskull, det er først når de blir førskolebarn at det blir veldig viktig å leke med de som er født samme år. Jeg sier ikke at ikke barnehagen kunne håndtert dette bedre i forhold til dere. Og det er fint at du ikke tror dette er vond vilje fra deres side. Og jeg håper det ordner seg for dere. Ville bare si at det ikke trenger være negativt å bli igjen en liten stund. Når førskolebarna slutter i august, blir han nok flyttet etter. Om ikke dere flytter selv innen den tid da. Jeg skjønner godt hva du mener, men tror allikevel at det ikke gjelder vår sønn i dette tilfellet. Vi fikk beskjed om at avgjørelsen ble tatt på grunnlag av at vi tidligere har sagt at vi skal flytte. Men om jeg skulle ta feil og barnehagen har tatt en avgjørelse basert på et slikt grunnlag synes jeg ihvertfall de kunne ha pratet med oss om dette på forhånd. Det er ikke så lenge siden vi hadde foreldresamtale med pedleder og da var det ikke et ord om noe slikt. Vi fikk kun skryt over hvor god han var til å lese situasjoner, hoppe inn i lek på riktig tidspunkt, omsorgsfull ovenfor de yngre barna osv. Om de mente at han ikke burde over på storbarnsbase enda hadde jo dette vært et fint tidspunkt å ta det opp med oss. Han kan helt klart leke med de små barna også, men det blir på en helt annen måte enn det han har gjort til nå. De tre kompisene har hengt sammen siden august i fjor og utviklet seg masse sammen. De raser rundt på sparkesykler, klatrer i stativer, bygger og ordner i sandkassa ut i fra noe de kommer frem til sammen gjennom samtale. Hos 09-barna er leken helt annerledes. De voksne er mye mer involvert og det er mye mer stillesittende enn hos de som er ett år eldre.
la Flaca Skrevet 13. mai 2011 #16 Skrevet 13. mai 2011 Det der hadde jeg ikke godtatt, særlig uten å bli konferert på forhånd. Hva hadde de tenkt å gjøre dersom dere ikke hadde gitt beskjed om flytting? Hadde de trukket lodd om hvem av barna som måtte bli igjen på småbarnsavdelingen? Og hvorfor er det naturlig at han blir igjen, bare fordi dere skal flytte ila året? Det blir jo ganske bakvendt når han er en av de som har hatt utfordringer i forhold til å få venner, at han skal splittes fra dem igjen. Jeg ville bedt om møte med styrer asap, og kontaktet barnehageservice. Så får de heller få inn en ekstra assistent på storbarn eller gjøre det som skal til for å gjenforene han med kompisen(e). 4
Sissan9 Skrevet 13. mai 2011 #17 Skrevet 13. mai 2011 Jeg skjønner at dette er begrunnet i at dere skulle flytte. Og fra barnehagens ståsted er det jo da riktig valg. Spørsmålet som står igjen er vel hvorfor de har gjort så store endringer akkurat nå. Virker litt rart. @la Flaca: Om han ikke skulle flytte, ville han gått til storebarn, og det yngste 08-barnet ville blitt igjen på småbarnsavdeling. Dette barnet er kanskje bare 2-3 måneder eldre enn eldste 09-barn, og det er slik det vanligvis gjøres. Og hvis barnet uansett skal flytte før neste barnehageår, ville han aldri vært i berøring med storbarnsavdelingen i denne barnehagen. Derfor er det naturlig at han aldri kommer dit, men at barnet som skal gå der neste år får komme over sammen med resten av gruppen og etablere seg. I stedet for at dette barnet skal komme alene over i august når TS' barn flytter. Det er ikke så enkelt som bare å sette inn ekstra assistenter heller, forøvrig er det umulig økonomisk pga ett barn. 2
Sommerfugl83 Skrevet 13. mai 2011 Forfatter #18 Skrevet 13. mai 2011 Jeg aner ikke hvorfor de plutselig bestemmer seg for å gjøre endringene nå og ikke til høsten som etter planen. Vil tro at det har med økonomi å gjøre(?) Vet at en pedleder er langtidssykemeldt og ved å kutte en avdeling trenger de ikke lønne en assistent som har vært vikar for henne i denne stillingen kanskje? Kun spekulasjoner fra min side dette altså... Jeg angrer på at vi har vært åpne om flytteplanene våre. Og hadde jeg kunnet sett frem i tid ville jeg ikke nevnt dette for noen og det ville foregått på den måten Sissan9 sier og vi kunne flyttet på et senere tidspunkt når det passer oss. Akk den som kunne gå tilbake i tid :gjeiper:
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2011 #20 Skrevet 13. mai 2011 høres for meg som om bhg har tatt en fornuftig valg, med tanke på at dere gav beskjed om å flytte. Det er da naturlig at de andre barna går over på stor, men at din gutt blir igjen da det ikke er plass til flere. Du sier at dette ikke er til ditt barns beste? vil du heller at barnet ditt skal gå på en avdelign som er overfylt og har 23barn?? hvis barnet ditt var utrygg før, hjelper det lite at han en kompis med 2 av de minste der da... Det kan være ganske skummelt å være 3 år og ny på stor avdeling med høylytte og brautete 4-5 åringer.... bare en tanke.. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå