Bamse Brakar Skrevet 12. mai 2011 #1 Skrevet 12. mai 2011 Hei. Jeg har en nevø som fyller 7 år nå rett rundt hjørnet, og som for tiden går i 1. klasse. Og jeg må si jeg er helt overrasket over hvor opphengt de er i at alt skal være så "kult". Skatesko er visst en av de store tingene nå, har jeg forstått det som. Og han har et par skatesko, men ikke av den dyreste sorten, siden foreldrene ikke har allverdens med penger (naturlig nok). Men i går fikk jeg rede på at han blir mobbet på skolen fordi skoene ikke er "ekte" skatesko, til tross for at han var stolt som en hane av dem når han fikk dem. Han har heller ikke verdens beste selvtillit, så han greier ikke å backe opp den opprinnelige meningen sin heller. Resultatet er at han er nedtrykt pga. dette. Så er spørsmålet: Bedrer det noe for han om jeg kjøper et par "ekte" skatesko til han til bursdagen hans? Eller bare bygger jeg opp under disse holdningene i klassen, sånn at gaven min gjør det verre for han i lengda? Og vet noen hvilket merke som blir betraktet som "ekte" skatesko? Jeg fant disse her på nettet: http://boardshop.no/node/37297 Men hvis det er "feil" merke, så er han jo like langt... Digresjon: Mest har jeg lyst til å riste ungene som mobber han, og ikke minst møkkaforeldrene til ungene. Jeg var selv mobbeoffer på skolen, og det irriterer meg noe så voldsomt at ungene ender opp som egoistiske dritunger fordi foreldrene ikke setter grenser. Noe som igjen fører til at hele lista over merkebevissthet heves for *alle* andre i klassen hans, dersom de skal unngå å bli mobbet av nevnte dritunger. 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #2 Skrevet 12. mai 2011 Dette er noe skolen burde gripe fatt i! Nye sko kan kanskje ha en effekt, men hvis han først har blitt stemplet som "wannabe" så tviler jeg på at det hjelper. Det er dessuten noe grunnleggende feil når man må kjøpe et barn fri fra mobbing. Men hva gjør man ikke for barn man er glad i? Man skal selvfølgelig ikke riste barn, men når det gjelder mobbere så hadde det ikke kostet meg så veldig mye å se en annen vei imens. Dessverre tror jeg at barn lærer mange holdninger fra sine foreldre, så det er først og fremst de som må se alvoret i situasjonen og gi grei beskjed om at slik oppførsel ikke tolereres. 1
Skylight Skrevet 12. mai 2011 #3 Skrevet 12. mai 2011 Skater nevøen din? I såfall ville jeg nok kjøpt et par ekte skatersko til han, det vil nok øke selvfølelsen hans noen hakk. Kanskje blir det bedre å skate med også. Handler du fra Bordershop blir det sikkert ikke galt, men det går jo ann å sende de en mail også for å høre hvilke sko de ville anbefalt til skating og barn, nivå, bruk osv. Om han ikke skater kan jeg egentlig ikke se behovet for ordentlige skatersko, mobbing eller ikke. Han blir jo wannebe uansett da. Da ville jeg isåfall kjøpt et skateboard også.
FrøkenJosefine Skrevet 12. mai 2011 #4 Skrevet 12. mai 2011 Jeg hadde litt av det samme problemet når jeg var yngre.. Foreldrene mine hadde dårlig råd og hadde ikke mulighet til å kjøpe de dyreste merkeklærne, noe som endte i at jeg ofte ble satt på spotten når det gjaldt klærne mine... Når jeg fortalte dette hjemme, var foreldrene mine raske til å lære meg hva merkeklær egentlig er (vanlige klær men man betaler masse ekstra for et merke) og hva disse klærne kostet i forhold til hvor mye mamma og pappa måtte jobbe.. Jeg lærte meg fort at merkeklær egentlig var et "teit" konsept og stolthet i at foreldrene mine og jeg var "smartere".... hehe var på en måte var lille "hemmelighet", som gjorde at jeg ikke tok meg nær av det de sa og holdt meg rett i ryggen.. for du kunne få lik bukse på hennes og maurits til en femtedel av prisen! Så føler heller at du kan lære han dette først som sist, for kampen mot mobbere klarer man ikke kjøpe seg ut av, eller bli venn med.. man må få seg balast hjemmefra, bedre selvtillit og ta dra de makten de har over deg! Dessuten har det lært meg å være fornuftig med penger selv idag! 4
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2011 #5 Skrevet 16. mai 2011 Vanskelig tema.... Meget vanskelig. Som de andre sier her, det burde ikke løse noe at du kjøper sko til nevøen din, men det er likevel godt mulig det gjør det. Vans går for å være et kult merke, men jeg synes du skal dobbelsjekke med nevøen din om hva han ønsker seg for sko, visst du først skal kjøpe Sånn at du ikke kjøper feil. Så snilt av deg at du bryr deg
Chelmon Skrevet 17. mai 2011 #6 Skrevet 17. mai 2011 Barn kan være grusomme Synes dette var trist lesing, håper noe blir gjort med dette på skolen slik at han ikke blir mobbet. Har dessverre ikke noe tips. Men i går fikk jeg rede på at han blir mobbet på skolen fordi skoene ikke er "ekte" skatesko, til tross for at han var stolt som en hane av dem når han fikk dem. :frown: :frown: :frown: Helt for jævlig at han ikke skal kunne være glad for de skoene han har fått og liker.
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2011 #7 Skrevet 17. mai 2011 Jeg hadde uten tvil kjøpt ekte. Vi kan mene og synes det vi vil, men virkeligheten er ikke alltid hyggelig- skiller du deg ut på noen som helst måte blir du mobbet. Så. for å forebygge dette hadde jeg faktisk kjøpt det som var in og ekte. Heller det enn å ha ett nedtrykt barn. Se etter DC sko, de er pop som bare det. Dessuten skal du ikke skylde på foreldrene, er ikke sikkert de aner hva som foregår.
FoxyFish Skrevet 17. mai 2011 #8 Skrevet 17. mai 2011 Jeg hadde uten tvil kjøpt ekte. Vi kan mene og synes det vi vil, men virkeligheten er ikke alltid hyggelig- skiller du deg ut på noen som helst måte blir du mobbet. Så. for å forebygge dette hadde jeg faktisk kjøpt det som var in og ekte. Heller det enn å ha ett nedtrykt barn. Se etter DC sko, de er pop som bare det. Dessuten skal du ikke skylde på foreldrene, er ikke sikkert de aner hva som foregår. Man trenger ikke engang å skille seg nevneverdig ut for å bli mobbet. Det er oftere helt tilfeldig enn noe annet, da man like gjerne kan bli mobbet fordi man har grønn genser fremfor blå. Hva mobbingen starter med er irrelevant, og har gjerne ingen betydning for resten av tiden. Er man først blitt et offer, er det fort gjort å fortsette å inneha den rollen uansett hvor lik du egentlig er de andre. Jeg er derfor helt uenig med deg i at det utvilsomt er den beste løsningen å kjøpe ekte skatesko. Det kan nemlig bli så banalt at gutten igjen blir mobbet fordi han ble lei seg nettopp på grunn av et par sko, og derfor lot seg veilede av mobberne. Jeg vil sterkt råde barnets foreldre til å ta dette på alvor, og kontakte skolen. Det er ikke mobbeofferet som skal forandre seg, men de som mobber. I og med at barna er såpass unge ligger det også et stort ansvar på foreldrenes skuldre. Lykke til! 4
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2011 #9 Skrevet 17. mai 2011 Hei. Jeg har en nevø som fyller 7 år nå rett rundt hjørnet, og som for tiden går i 1. klasse. Og jeg må si jeg er helt overrasket over hvor opphengt de er i at alt skal være så "kult". Skatesko er visst en av de store tingene nå, har jeg forstått det som. Og han har et par skatesko, men ikke av den dyreste sorten, siden foreldrene ikke har allverdens med penger (naturlig nok). Men i går fikk jeg rede på at han blir mobbet på skolen fordi skoene ikke er "ekte" skatesko, til tross for at han var stolt som en hane av dem når han fikk dem. Han har heller ikke verdens beste selvtillit, så han greier ikke å backe opp den opprinnelige meningen sin heller. Resultatet er at han er nedtrykt pga. dette. Så er spørsmålet: Bedrer det noe for han om jeg kjøper et par "ekte" skatesko til han til bursdagen hans? Eller bare bygger jeg opp under disse holdningene i klassen, sånn at gaven min gjør det verre for han i lengda? Og vet noen hvilket merke som blir betraktet som "ekte" skatesko? Jeg fant disse her på nettet: http://boardshop.no/node/37297 Men hvis det er "feil" merke, så er han jo like langt... Digresjon: Mest har jeg lyst til å riste ungene som mobber han, og ikke minst møkkaforeldrene til ungene. Jeg var selv mobbeoffer på skolen, og det irriterer meg noe så voldsomt at ungene ender opp som egoistiske dritunger fordi foreldrene ikke setter grenser. Noe som igjen fører til at hele lista over merkebevissthet heves for *alle* andre i klassen hans, dersom de skal unngå å bli mobbet av nevnte dritunger. Nå kan man bare tenke seg i hvordan unger i den alderen får denne holdningen? Ekte-uekte sko? Dette bør tas fatt i av skolen. Uansett.
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2011 #10 Skrevet 17. mai 2011 Man trenger ikke engang å skille seg nevneverdig ut for å bli mobbet. Det er oftere helt tilfeldig enn noe annet, da man like gjerne kan bli mobbet fordi man har grønn genser fremfor blå. Hva mobbingen starter med er irrelevant, og har gjerne ingen betydning for resten av tiden. Er man først blitt et offer, er det fort gjort å fortsette å inneha den rollen uansett hvor lik du egentlig er de andre. Jeg er derfor helt uenig med deg i at det utvilsomt er den beste løsningen å kjøpe ekte skatesko. Det kan nemlig bli så banalt at gutten igjen blir mobbet fordi han ble lei seg nettopp på grunn av et par sko, og derfor lot seg veilede av mobberne. Jeg vil sterkt råde barnets foreldre til å ta dette på alvor, og kontakte skolen. Det er ikke mobbeofferet som skal forandre seg, men de som mobber. I og med at barna er såpass unge ligger det også et stort ansvar på foreldrenes skuldre. Lykke til! - Jeg vet at alle kan bli mobbet, men jeg har sett, opplevd og jobber med barn nok til å utale meg. SELVSAGT skal skolen ta dette på alvor, MEN hvis man kan forebygge så gjør det i tillegg, mobbing ødelegger liv. - Er ikke store prisforskjell på klær og sko i dag hvis man går etter tilbud og steder der de handler inn store parti. Avogtil er jeg for lettvinte løsninger, ut i fra mine erfaringer er ikke dette feigt en gang, men smart- er ikke alle som er like sterk og tåler press over tid. 1
FoxyFish Skrevet 22. mai 2011 #11 Skrevet 22. mai 2011 - Jeg vet at alle kan bli mobbet, men jeg har sett, opplevd og jobber med barn nok til å utale meg. SELVSAGT skal skolen ta dette på alvor, MEN hvis man kan forebygge så gjør det i tillegg, mobbing ødelegger liv. - Er ikke store prisforskjell på klær og sko i dag hvis man går etter tilbud og steder der de handler inn store parti. Avogtil er jeg for lettvinte løsninger, ut i fra mine erfaringer er ikke dette feigt en gang, men smart- er ikke alle som er like sterk og tåler press over tid. Jeg er fortsatt ikke enig med deg. Uansett om prisforskjellen ikke er så stor, så er det synd om gutten (som i utgangspunktet var kjempefornøyd med skoene sine) skal bli presset av sine klassekamerater til å kjøpe nye. Som forelder synes jeg også at å føye seg etter mobbernes meninger ikke setter noe godt eksempel. Når dette er barn som er såpass unge, mener jeg det er for tidlig å lære dem hvorvidt klær er trendy eller ei, og at det videre skal ha noe å si. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå