Gjest missEva Skrevet 12. mai 2011 #1 Skrevet 12. mai 2011 Da er valpene endelig kommet. Har ventet lenge nå. Problemet er at jeg er usikker på om tispa mi har melk. Den siste uken har jeg prøvd å klemme på puppene, men det har ikke kommet ut noen ting. Ikke så mye som en dråpe! Er det mulig at hun har melk fordi om det ikke kommer når jeg klemmer på de? Det blir jo noe annet når de suger enn når jeg klemmer så... Valpene er rolige nå, de har diet en stund. Så sjangsen for at de er mette er jo stor, men jeg er likevel veldig urolig for dette. Kjøpte Royal Canin's Babydog milk (melkeerstatning) for noen dager siden ettersom jeg var så usikker. Skal jeg lage litt av det for å gi valpene bare for sikkerhets skyld eller skal jeg vente og se hvordan det går med de? Hvor lenge kan de gå uten melk før det blir kritisk? Vil jo så klart unngå det mest mulig da så klart, men tenkte at det er bedre de får melk fra mor enn melkeerstatning. Håper på raskt svar da jeg er litt bekymret...
Knitcat Skrevet 12. mai 2011 #2 Skrevet 12. mai 2011 Vei en valp før og etter diing (heter det diing?). Det er sikkert ikke mange gram de får i seg her i begynnelsen, så du må prøve å finne en vekt som er nøyaktig på små mengder.
Betty77 Skrevet 12. mai 2011 #3 Skrevet 12. mai 2011 Gratulerer med valper i hus! Jeg kan ikke så mye om dette, men ville bare ønske deg lykke til
Moscato Skrevet 12. mai 2011 #4 Skrevet 12. mai 2011 Du merker det hvis de får for lite melk (de blir slappe og legger ikke på seg). Og valpene gidder vel ikke å ligge og die lenge uten at de får noe som helst. Jeg har mest erfaring med katter, og det får i alle fall ikke jeg til å klemme ut melken. Klarer kanskje en liten dråpe hvis kattungene nettopp har diet sånn at der er litt melk ute i spenene. Har aldri noen gang fått ut noe i forkant av fødsel. Husk på at det i stor grad er ungenes diing som stimulerer melkeproduksjonen hos mor. Jeg ville ventet litt og sett. Hvis du gir dem melkeerstatning nå vil de die mindre hos mor, og dermed risikerer du å forårsake at hun får for lite melk.
Gjest missEva Skrevet 12. mai 2011 #5 Skrevet 12. mai 2011 Takk for svar folkens! Moren til tispa mi fikk visst ikke melk før rett etter valpene var født så godt mulig hun får (kanskje allerede har fått?) melk etter hvert. Har bare erfaring fra katter jeg også, men der har jeg fått klemt ut ett par dråper. Men det er så mange år siden jeg hadde en katt som fikk kattunger så jeg husker rett og slett ikke om det var før eller etter fødsel. Men får vente ett par timer til da kanskje. Om de virker urolige og sultne så får jeg ta en tlf til dyrlegen. Heller en gang for mye enn en gang for lite
Gjest missEva Skrevet 12. mai 2011 #6 Skrevet 12. mai 2011 Lettelse! Klemte litt på en pupp nå, og melken rant ut. Fine greier
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå