Gjest Stine Skrevet 12. mai 2011 #1 Skrevet 12. mai 2011 Husets første konfirmasjon står for døren... Og jeg som aldri har holdt tale før skal prøve meg på det... Merke jeg ikke er så tøff som jeg trodde.. Noen tips til en fin start på talen? Og avsluttning... Humoristiske innslag?? Blir veldig glad for litt hjelp...!
liv Skrevet 12. mai 2011 #2 Skrevet 12. mai 2011 Bare ikke si at du ikke er noe stor taler... Det er så klisjeaktig. Bare fortell barnet ditt at du er stolt av det, dra frem noen små ting som du er ekstra stolt over. Talen trenger ikke akkurat være lang
Tweak Skrevet 12. mai 2011 #3 Skrevet 12. mai 2011 Hva med "Kjære jenta mi, jeg er så stolt av deg i dag!" og så tar du det videre derfra? Snakk om noen gode egenskaper hun har (varme, omtenksomhet, noe hun er dyktig i), dra frem noen artige minner fra barndommen gjerne gullkorn hun har kommet med og så dra det over til å gi noen gode råd til voksenlivet (ala typen vit at du aldri er alene, vi er der uansett hva du velger og også om valget viser seg å være feil etc.) Om det blir tårer så gjør det ingenting, det er jo obligatorisk på en sånn dag! Øv deg gjerne først, lag deg små kort med teksten på. 2-3 setninger per kort. Da kan du stå og holde og bla deg bakover i kortstokken når du holder talen. (nummerer gjerne kortene så du vet at du ikke hopper over noen) Den første kneika du må komme over er å høre din egen stemme. Hold talen for deg selv (eller som jeg gjorde; for katten) noen ganger før du skal i ilden. Da får du følelsen av hvilke setninger som fungerer og hvilke som høres feil ut. Jeg holdt nemlig tale til mannen min i bryllupet vårt i fjor og dette funket veldig godt for meg!
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #4 Skrevet 12. mai 2011 Som mor er det ikke forventet at du holder tale. Men hvis du har lyst, kan du jo lage en tale og bestemme deg først under middagen om du føler for å holde talen? Det fjerner det meste av usikkerheten hvis du heller tar det på sparket. Det er vanskelig å fortelle deg hva du skal si, det er jo du som kjenner henne.
Sissan9 Skrevet 12. mai 2011 #5 Skrevet 12. mai 2011 Har du vurdert å lage en sang til henne i stedet? Det kan være en god løsning for å få sagt det du vil uten å måtte stå med alles blikk på deg.
Gjest Meeena Skrevet 13. mai 2011 #6 Skrevet 13. mai 2011 Jeg er også nervøs mor til konfirmant, og har valgt å lage en PowerPoint med bilder fra hun ble født frem til i dag. Jeg har scannet masse bilder, og redigert disse. Jeg har lagt på litt tekst, og viser bilder alt fra søte baby bilder til mer humoristiske bilder. Dette har så klart tatt litt tid, men tror det blir fin underholdning til den store dagen. Jeg har lagt på musikk, og har også lagt inn små videosnutter fra hun var liten. Selvsagt med bilder av andre familiemedlemmer sammen med konfirmanten. Mange av bildene har jeg ikke selv sett på årevis, så dette blir gøy tror jeg. (Ingen av bildene gjør konfirmanten flau) Så dette blir min "tale" til konfirmanten 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå