Gjest Bente Skrevet 12. mai 2011 #1 Skrevet 12. mai 2011 MIn datter på 9 år ringte til meg på jobb i går. Hun ville bade i sjøen sammen med noen venninner. Jeg sa blankt nei. (som den slemme mor jeg er) Da jeg kom hjem fortalte hun at den ene venninna hadde fått lov av foreldene sine, den andre hadde ikke spurt, men gjorde det likevel. Og min datter satt på kanten og kikket på. Jeg fikk veldig dårlig samvittighet. Men er det virkelig greit at tre 9-åringer bader i sjøen alene uten noen til å passe på? Greit at det er varmt i været og at alle tre kan svømme, men likevel.... Man hører jo så mye om ulike drukningsulykker. Jeg pratet lenge med datteren min i går, og skrøt av at hun spurte om lov og at hun hørte etter. Jeg forklarte også at å svømme i sjøen er noe annet enn å svømme i bassenget. Hva mener dere? 4
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2011 #2 Skrevet 12. mai 2011 Jeg synes at du gjorde rett. Mine får heller ikke bade alene før de er 13, det er flere sammen og helst voksne tilstede. Ulykker skjer så altfor fort. 3
sebastianen Skrevet 12. mai 2011 #3 Skrevet 12. mai 2011 tja, kommer vel ann på ungene , min tiåring reiser ut i båt alene . Men han kan båt , han kan svømme og er ikke uforsiktig . 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #5 Skrevet 12. mai 2011 Aldri i livet at mine på 8 og 10 hadde fått bade uten tilsyn. De svømmer begge. Å bade alene i basseng er heller ikke aktuelt enda, den eldste skal i hvertfall få vente i ett år.
Brukernavn Skrevet 12. mai 2011 #6 Skrevet 12. mai 2011 Jeg synes du håndterte det helt perfekt, og du kan være kjempestolt av datteren din! 5
Kelsier Skrevet 12. mai 2011 #7 Skrevet 12. mai 2011 Jeg syns det var ganske strengt, men jeg har gjennom hele oppveksten vært mye ved sjøen og fikk derfor bade alene og kjøre båt alene og slikt ganske tidlig. Dersom din datter ikke er kjent med sjøen syns jeg det er helt greit å ikke la henne dra å bade alene. Å ikke la en 12åring få bade alene virker helt sykt på meg. Når skal de begynne å være litt selvstendige, da? Det er bading, liksom. 1
Gjest :-) Skrevet 12. mai 2011 #9 Skrevet 12. mai 2011 Jeg er vokst opp med sjøen og selv i dag (er 24) får jeg ikke gå å bade alene. Vet ikke hvor gammel jeg var da det måtte være voksne med, men det er viktig at det er noen der som kan takle en eventuell krisesituasjon! Så jeg syns du taklet det helt rett :-) 2
kaprifolen Skrevet 12. mai 2011 #10 Skrevet 12. mai 2011 Er det snakk om "klippe-bading" kan jeg forstå deg. Men fra en strand, synes jeg kanskje det var litt strengt. Men hvor lenge har du tenkt å vente? For 11-12 åringer som ikke får bade i basseng med venner er bare sykt..... Kudos til deg og datter for håndteting av situasjonen etterpå, det skal sies! 1
Sign Skrevet 12. mai 2011 #11 Skrevet 12. mai 2011 Syntes du gjorde helt rett. Synes 9-åringer er for unge til å bade alene. Enn hvis det skjer noe, at en av dem fikk krampe eller svømte for langt ut for å tøffe seg litt. Jeg lar ikke min datter på samme alder bade uten at det er voksne som jeg kjenner tilstede. 1
Antlers Skrevet 12. mai 2011 #13 Skrevet 12. mai 2011 Jeg synes det var strengt, med tanke på at det var to andre jenter der. Da jeg var på den alderen, syklet vi alene til stranden som var noen kilometer unna og badet nesten hver dag i sommerferien. Ja, ulykker skjer en sjelden gang, men jeg har mer tro på å fortelle om farene og hva som skal unngås (alt fra å svømme med full mage til å trosse høye bølger), fremfor å nekte blankt. 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #14 Skrevet 12. mai 2011 Det er jo forskjell på barn, og du kjenner ditt barn best ift hvilke situasjoner du tror hun kan takle, for min egen del fikk jeg tidlig lov til å dra å bade sammen med jevnaldrende. Jeg har vokst opp ved havet og har alltid vært trygg i vannet, husker ikke hvor tidlig jeg lærte å svømme, men fikk egen båt med en liten motor på når jeg ble 10 år, så i mitt hode er ikke en 9-åring for liten til å bade uten voksne. Men som sagt synes jeg det kommer an på hvor trygg jenta di er i vannet, svømmeferdigheter o.l.
Mixelite Skrevet 12. mai 2011 #15 Skrevet 12. mai 2011 Jeg ville nok ha sagt som TS. -men når jeg får tenkt meg om, så er det jo litt forskjell på _hvor_ de hadde tenkt å bade. På en langgrunn strand med plaskedybde kan jo fint to niåringer "redde" en annen niåring med f.eks krampe. Hvis det var dypt vann derimot...
Gjest pysepusen Skrevet 12. mai 2011 #16 Skrevet 12. mai 2011 Jeg synes du håndterte det helt perfekt, og du kan være kjempestolt av datteren din! Signerer! Er selv vokst opp ved sjøen og kunne svømme godt lenge før jeg begynte på skolen, men fikk likevel ikke gå alene og bade (på stranda) før jeg nærmet meg tenårene. 1
Ibanez Skrevet 12. mai 2011 #17 Skrevet 12. mai 2011 Jeg synes du ragerte riktig jeg Det er forskjell på å bade alene (helt alene), og alene uten oppsyn (flere uten foresatte). Jeg fikk bade i sjøen med bare venner fra 12-13 års alderen om vi sa hvor vi dro og hvor lenge vi skulle være vekke. Off T: Jeg er 19 og vil si att jeg er en ganske god svømmer men jeg bader aldri helt alene i dype vann eller sjøen uten at andre til stede. Mann vet aldri hva som kan skje.
Gjest BettyBoop28 Skrevet 12. mai 2011 #18 Skrevet 12. mai 2011 MIn datter på 9 år ringte til meg på jobb i går. Hun ville bade i sjøen sammen med noen venninner. Jeg sa blankt nei. (som den slemme mor jeg er) Da jeg kom hjem fortalte hun at den ene venninna hadde fått lov av foreldene sine, den andre hadde ikke spurt, men gjorde det likevel. Og min datter satt på kanten og kikket på. Jeg fikk veldig dårlig samvittighet. Men er det virkelig greit at tre 9-åringer bader i sjøen alene uten noen til å passe på? Greit at det er varmt i været og at alle tre kan svømme, men likevel.... Man hører jo så mye om ulike drukningsulykker. Jeg pratet lenge med datteren min i går, og skrøt av at hun spurte om lov og at hun hørte etter. Jeg forklarte også at å svømme i sjøen er noe annet enn å svømme i bassenget. Hva mener dere? Jeg fikk lov da jeg var 9. Eller jeg fikk ikke lov uti havet men vi hadde et vann utenfor hytta der fikk vi lov.
Timseh Skrevet 12. mai 2011 #19 Skrevet 12. mai 2011 Jeg fikk lov til det da jeg var yngre, men hadde aldri latt min datter/sønn fått gjøre det. Kan kanskje nevnes at jeg ikke hadde oppdragelse og fikk lov til dette i RIMELIG ung alder! Kanskje noe synes det er strengt, men jeg hadde virkelig hatt en klump i halsen dersom jeg hadde sagt ja til noe slikt.
Sissan9 Skrevet 12. mai 2011 #20 Skrevet 12. mai 2011 Basseng/svømmehall er jo annerledes, der er det vakter. Men 9-åringen min ville ikke fått dra på stranda med venner med mindre foreldrene til noen av de andre var med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå